Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.3%)
50-100
11 (5.3%)
100-300
22 (10.5%)
300-500
28 (13.4%)
>750
17 (8.1%)
750-1000
19 (9.1%)
>2000
26 (12.4%)
2000-5000
33 (15.8%)
5000-10000
25 (12%)
10000-20000
14 (6.7%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (1%)

Äänestäjiä yhteensä: 183

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 137770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #375 : 15.11.2020 klo 16:35:26 »
Kokoelmani ei varmaankaan ole monen mielestä iso, mutta se on edelleen kasvuvaiheessa.

Hyllyssä on vielä tilaa! Se on tietyssä mielessä vallan onnellinen tilanne. Siitä se kokoelma kasvaa ja karttuu.
Siihen pisteeseen, että alkaa miettimään, mihin helekuttiin nää kaikki mahtuu.  ;D

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #376 : 16.11.2020 klo 00:21:12 »
Kuus vuotta sitten olen näköjään laskeskellut ja päätynyt neljän tonnin pintaan. Se meinaa sitä että nyt täytyy olla jo reippaasti yli 5000 ellei kuutta, kun läksin tässä välissä keräilemään mm. Mustanaamioita, Teräsmiehiä, Hämiksiä sekä hieman Akkareitakin. Pokkari- ja albumipuolikin on päässyt turpoamaan. Sen verran noita jo on että laskemisen aloittaminen tuntuu tosi työläältä. Huh!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Marika Oksa

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #377 : 16.11.2020 klo 10:45:20 »
Oletteko lukeneet kaikki kokoelmassanne olevat sarjakuvat (varsinkin, jos niitä on jo useampi tuhat)? Minulla ei ole omien sarjakuvien määrä kovin iso, mutta kun hankin jotain uutta, ei sitä tule heti luettua... ihan sama tilanne siis kuin kirjojenkin kanssa. Kiinnostavaa luettavaa kertyy hyllyyn, mutta kun sen saatavuus on taattu, lukemisen kanssa voi hyvin odotella tovin jos toisenkin.  :)

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #378 : 17.11.2020 klo 16:26:39 »
Hyllyssä on vielä tilaa! Se on tietyssä mielessä vallan onnellinen tilanne. Siitä se kokoelma kasvaa ja karttuu.
Siihen pisteeseen, että alkaa miettimään, mihin helekuttiin nää kaikki mahtuu.  ;D

Timo

Samaa tässä on juuri mietitty. Kuvan sarjishyllyssä on enää reilu metri tilaa, tosin enemmänkin, jos raivaan Tex-figuurit toisaalle. Figuurit ovat kuitenkin miehekkäällä tavalla sieviä, joten ne ansainnevat paikkansa sarjisten lomassa. Arvioisin, että hylly on ladattu täyteen vajaassa vuodessa, sillä olen yhä ostolinjalla. Kun hyllytilan lisäksi myös laatikot pursuilevat sarjiksia, matka mööbelikauppaankin on vääjäämättä edessä.

Omassa huoneessaan on vielä n. 50 metriä kauno- ja tietokirjallisuutta. Tila loppui kuluvana vuonna, joten oli raskain mielin raivattava tilaa uudelle kirjallisuudelle. Onneksi eräs koulukirjasto otti lahjoituksen vastaan, joten matka sorttiasemalle jäi tekemättä.

En vielä uskalla uhrata ajatusta sille, mihin sarjikset ja kirjat joutavat kun seuraava sukupolvi saa ne riesakseen  :P

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #379 : 17.11.2020 klo 16:41:07 »
Oletteko lukeneet kaikki kokoelmassanne olevat sarjakuvat (varsinkin, jos niitä on jo useampi tuhat)?

Itse luin sitä mukaa kuin ostin. Ainoat poikkeukset tästä ovat olleet 50-luvun sarjakuvat, mitkä on tullut ostettua ennemmin harrastuksen kuin lukemisen vuoksi sekä värilliset Tex Kirjastot, mitä olen säästänyt pitempiin lukuputkiin.

Ulkosuomalaisena kokoelma on lapsuudenkodissa säilytyksessä, en usko sitä enää merkittävissä määrin kartuttavani, nykyisissä on usemman vuoden edestä luettavaa ja kirjastossakin vuosikymmenen edestä.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #380 : 17.11.2020 klo 18:06:52 »
Voisin sanoa, että kaikki mitä ostan tai tilaan tulee luettua. Kirjastosta lainattavista on pakko myöntää, että joskus en ole pystynyt lukemaan jotain sarjakuvaa, kun on ollut niin pitkästyttävää tai pakkopullaa, että on pakko ollut jättää kesken...no ainakin olen tutustunut niihin muutaman sivun verran. Vuodessa tulee aika paljon luettua kyllä sarjakuvia.

Mitä tuohon säilytyshommaan tulee, niin mun kokoelmani on hajautettu. Täällä mun kotonani on kyllä vielä tilaa yhdelle (IKEAN) Billy-hyllylle ja sitten lattiapinta-ala kirjahyllyille on käytetty. Vielä kuitenkin olisi muutamaan seinälliseen laittaa katonrajaan yksinkertainen hyllyrivi, joten vähän on kyllä kotona tilaa uusille sarjakuville.
Sitten on kellari, jonne vielä mahtuu jonkun verran kamaa. Vinttikomeroa tässä kerrostalossa ei ikävä kyllä ole. Edellisessä paikassa, jossa asuin (Etu-Töölö) oli hulppea 3 m x 2,5 m eli noin 7,5 neliön vinttitila käytössä, mutta ei kellarikomeroa.
Ennen oli sukulaisilla osa mun sarjakuviani, mutta olen nekin nyt vienyt böndelle meidän rintamamiestalon vintille sailytykseen. Sinne mahtuu vielä ihan järetön määrä sarjakuvia, joten ei mulla vielä huolen häivää ole säilytyksen suhteen. Ongelmana tässä kyllä on, että sarjakuvaharrastus ei ole ainoa keräyskohteeni...myös elokuvat esim. VHS, DVD, Bluray ja Laserdisc ottaa oman tilansa.

En varmaan voi muuttaa koskaan näihin nykyaikaisiin kerrostaloihin, koska niissä on niin vähän seinäpinta-alaa. Ikkunoita on liikaa ja huoneet pieniä. 60-70-luvulla rakennettiin taloja, jossa on paljon vapaata seinää kasvattaa sarjakuvakokoelmaani. Tietysti vaihtoehto olisi muuttaa omakotitaloon, mutta se vaatisi jo lotto- tai eurojackpottivoittoa, jos haluaa asua Stadissa, eikä böndellä.

Mitään tietoo ei ole sarjakuvien tarkasta määrästä. Pitäisi ne joskus laskea. Tähän olen laittanut 5000-10000...siinä jossain se liikkuu. Taitaa jo pelkästään Ankkalinnalaisista tulla se vajaa 4000 sarjakuvaa.
Paljon kuitenkin on vielä ostettavaa...varsinkin noita sarjakuvia, joita olen lapsena ja nuorena lukenut. Täysin uusia sarjakuvia en hirveesti osta vaan lainaan ne kirjastosta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #381 : 19.11.2020 klo 12:04:07 »
En ole lukenut varmaan puoliakaan. Kotimaisten piirtäjien alppareista on luettuna varmaan yli95% ja omakustanteista  kaikki. Ulkomaisten tekijöiden albumeista olen saanut todennäköisesti ehkä 75% paitsi mangasta, josta en ole varmaan lukenut puoliakaan ja lehdistä (joita viime aikoina on tullut paljon) vain ehkä 10-20% Mutta on noilla muutakin käyttöä eli tutkiskelen niitä, katselen piirroksia, ihailen kansia jnpp.

Keräilen lähinnä sarjiksia, joiden piirrostyyli kiinnostaa. Useampi sata läpyskää kun on kielillä joita en edes pysty lukemaan. Varmaan jos kirjastoon olisi luottamista niin en näin paljon olisi itselle haalinut, mutta eihän sieltä noita oman hyllyn klassikkojakaan välttämättä löydy.Toki kirjasto vaikuttaa niin että sieltä tulee lainailtua ja sitten kun niiden kanssa on deadline lukemiselle, niin ne usein ajaa omien kappaleiden ohi.

Eksoottisemmista jutuista puhumattakaan. Ehkä suurin haaste liittyy ajan käyttöön. Se suht vähäinen aika mitä lukemiseen irtoaa, kuluu nykyään enemmän kirjallisuuden parissa. Telkkua voisi toki katsoa vähemmän, mutta ei sitä jaksa koko valveillaoloaikaa suorittaa vaan välillä pitää ihan vaa olla möllöttää. :-)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Arto

• Jäsen
« Vastaus #382 : 17.07.2021 klo 19:44:46 »
Minä kun olen uudestaan aloittanut keräilijä, määrä on siinä 200 paikkeilla, mutta nyt kyllä tuntuu että vauhti sen kuin kasvaa. Tex-Kirjastoja on nytkin tulossa neljä kol, Turusta jotain pientä. Ainut positiivinen seikka on se, etten ole tilaillut niin paljoa levyjä kuin aiemmin.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #383 : 04.04.2022 klo 14:15:07 »
55% prosenttia kokoelmasta tällä hetkellä myyty/vaihdettu. Hyllyssä on enää vajaa 7000 sarjista ja 90 kirjaa. Vuoden aikana vähennystä 1700kpl ja uusia tuli hommattua vain 100-150kpl.

Samalla on tullut luettua paljon sellaista sarjakuvaa joka on lukuvuoroaan odottanut hyllyssä jopa yli 20-vuotta. Suurimman osan olisi kannattanut lukea silloin aikoinaan uutena ja myydä pois ennen hintojen romahtamista. Hyvin harvassa on hinta pysynyt ostohintaa vastaavana tai noussut vuosien varrella.

Vähän tuo harvennus jo alkaa näkymään mutta kun yksittäisiä lehtiä vaihtaa omnibuksiin, essentiaaleihin, kronikoihin, näkkäreihin, integraaleihin, TPB jne kokoelmiin niin tilaa ei kauheasti vapaudu. Täytyy nyt keskittyä vain vielä kovemmin Disney harvennukseen niin alkaa sitten lopulta näkymään vapautuvana tilana. Lisäksi en todellakaan halua että Disney mitä olen keräillyt muiden ohessa onkin yhtäkkiä ainoa mitä hyllyyn jää.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeTarzan
« Vastaus #384 : 19.06.2022 klo 11:07:08 »
(Kirjoitin tämän ensin "Suomen sarjakuvamuseo"-keskusteluun, mutta kun ei siihen kukaan reagoinut, laitan sen myös tähän ketjuun.)
Ajattelen joskus mitä omille sarjakuvakokoelmilleni tapahtuu, kun lakkaan rasittamasta ympäristöäni ja siirryn maanparannuspuolelle. Kun nurkat ovat täynnä sarjoja ja yksittäisiäkin teoksia (myös tietokirjoja), joita varmasti joku halajaa tulevaisuudessa. Näkisin yhtenä ratkaisuna museon/varaston, joka ottaa vastaan testamentattuja yksityiskokoelmia, ja ainakin osin ylläpitää toimintaansa myymällä ylimääräisiä kappaleita keräilijöille. Tällainen paikka palvelisi myös tutkijoita hienosti.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)