Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.2%)
50-100
11 (5.2%)
100-300
23 (10.8%)
300-500
28 (13.2%)
>750
17 (8%)
750-1000
19 (9%)
>2000
27 (12.7%)
2000-5000
35 (16.5%)
5000-10000
24 (11.3%)
10000-20000
14 (6.6%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (0.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 184

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 138363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #15 : 11.08.2003 klo 00:28:08 »
Mulla on jo hyllykaupalla erilaisia lehtiä ja albumeita jo noin kymmenisen vuotta jatkuneen aktiivisen keräilyn ansiosta. Joukossa on tosin myös sekalaisia kioskipokkarisarjoja jne.

Olen listannut tuonne signaturestani löytyvälle sivulle lähinnä kaikkia täydeksi kerättyjä sarjoja tai muuten eheitä/suuria kokonaisuuksia. Niiden lisäksi kotoa kyllä löytyisi kassikaupalla jotain yksittäisiä lehtiä, erikoisnumeroita ja muita sen semmoista.
Lapsuudesta saakka talossa olevia Aku Ankka, Nakke, Mad, Pahkasika, Nalle Puh, Karvinen, KattiMatti, Tao-Tao, Peukaloisen retket.. jne. jne. lehtiä en ole edes jaksanut käydä listailemaan, mutta vai niistäkin saisi täyteen jotain yksittäisiä vuosikertoja etc.

Ja tässä kaikki suomessa ilmestyneiden numeroiden osalta "kokonaiset" sarjat joita muistan tähän hätään. (En laske mukaan mitään Marvel/DC minisarjoja etc.)

Lehdet:

-Thriller
-Kalma
-Mega-marvel
-Spawn
-Masters of the universe
-Wichblade
-Darkness
-Magic Fantasy
-Xena
-Urho epäonnensoturi
-Pulmuset
-Suuret seikkailut
-1999 Tuntematon tulevaisuus
-Flash Gordon - Iskevä salama
-John Carter

Ja melkein täysiä sarjoja ovat esim. Apinoiden Planeetta ja Conan Barbaari

Sarjispokkarit:

-Akim
-Suomen MAD esittää
-Aikuisten sarjakuva
-IPS

Tavallisia pokkari/lukulehti-sarjoja en jaksa tässä mainita, mutta niitä on monia jo kokonaisena hyllyssäni.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #16 : 11.08.2003 klo 13:42:27 »
En tiedä,mutta kävin tuossa viikonloppuna yhdellä mökillä, jossa hyllyssä komeili kaikkien muiden lehtien lomassa tukku Ankkareita 50 -luvulta (mm. Gröönlannissa ja muita b -numeroita), sekä melkoisen täydellinen Sarjakuvalehti -kokoelma 50 luvulta. Pyörryin...
Mutta kiva niitä oli lukea, ehdotin tosin, että kannattais ehkä pistää arvoankat ja sarjikset ainakin muovitaskuihin.
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Patrick Wester

  • Jäsen
  • Viestejä: 63
  • Kvaak!
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #17 : 11.08.2003 klo 14:04:43 »
Minä myös kävin viikonloppuna hieman kaveroimassa ja jossakin neljännen viinipullon vaiheilla tuttavapariskunta nosti pöydälle laatikollisen mökkinsä perukoilta löytämiään vanhoja sarjakuvalehtiä. Mukana oli mm nippu uudenveroisia "Nastasarjat" -sarjakuvalehtiä viisikymmentäluvulta. Vai oliko se "Nastasarjakuvat"? Kuiteskin, en ollut ikinä kuullutkaan moisesta lehdykästä mutta siäsltö näytti kovin modernilta ja pätevältä, oli mm Fantomia jne. Olisin mielelläni ottanut lehdet parempiin hoiviin, mutta eivät antaneet, ruojat! Liekohän jonkin arvoisiakin moiset muinaismuistot...?

Zisatto

  • Jäsen
  • Viestejä: 52
  • Kvaak!
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #18 : 11.08.2003 klo 14:47:24 »
Ostin keväällä yhdestä divarista numeron Nastasarjoja – oliskohan tuo kustantanut 5 euroa. Hankin numeron pojalle, joka oli katsellut Dan Dare -piirrettyjä töllöstä. Nastasarjat taisi olla ainoa, jossa Dare ilmestyi Suomessa vai olenko väärässä? Harmi vaan että lehdessä ei tietenkään ollut kuin pari sivua sarjista - pitänee kerätä koko sarja ja siihen ei kyllä kukkaro noilla hinnoilla ihan riitä.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #19 : 11.08.2003 klo 15:43:10 »
Jahas, tulikin puhuttua ihan puuta heinää noista kokoelmieni laajuudesta. Kirjoitin 700 vaan tarkoitin 1700. Ja nyt laskin hyllyjen siivouksen, muun siivouksen jne. lomassa KAIKKI kokoelmani, sarjikset, kirjat, videot, elokuva ym. lehdet, cd-levyt. Ja tilastonikkari iskee NYT.

Sarjakuvat

- 1885 kpl
- n. 200 eri nimekettä (tyyliin Batman, Spirit, joku yksittäinen teos omana nimekkeenään)
- 20 laajinta nimekettä (X-men, Batman jne...) kattaa 70 % kokoelmistani
- yht. n. 7 hyllymetriä

Kirjat

- 485 kpl
- n. 10 hyllymetriä

Lehdet

- 191 kpl
- n. 1 hyllymetri

CD-levyt

- 80 kpl
- n. 1 hyllymetri

Videot

- n. 250 elokuvaa videolla
- n. 5,5, hyllymetriä

Yhteensä siis n. 3000 kpl kaikkiaan sarjiksia/lehtiä/videoita/kirjoja/CD-levyjä ja n. 25 hyllymetriä.

No olipas se jännää...

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #20 : 11.08.2003 klo 16:39:21 »
no niin, nyt menette ja myytte kaiken tuon roskan pois, hankitte sydänkäpysen ja oikean elämän.

onnea ei myydä metreissä (paitsi lakua).

drunks unite!

e

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #21 : 11.08.2003 klo 18:18:05 »
Oikeaa elämää on se kun on oma sydänkäpy joka silloin tällöin imuroi eli tomuttaa hyllymetrit.  ;D

(Tää on ihan ykkösthreadi!) Toistaiseksi en ole saanut omiani laskettua, kuin metrin tarkkuudella, mutta vastaan Zisatolle, että...
Dan Dare ilmestyi Suomessa myös Peitsi -lehdessä (mustavalkoisena) joskus kai 60-luvulla. Se oli joku poikien lukemisto, mulla on noita vaan muutama leike, että tarkemmin en tiedä, mutta siitä vain metsästelemään.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2005 klo 17:18:54 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #22 : 11.08.2003 klo 19:54:06 »
no niin, nyt menette ja myytte kaiken tuon roskan pois, hankitte sydänkäpysen ja oikean elämän.

Mitä? Pitäisikö minun myydä elämäni pois?!? Taitaisi siinä samalla mennä mahdollisuus hankkia se sydänkäpynen  :) Tosin en vielä koittanut miten huono iskurepliikki olisi "Tuutsä kattoo mun manga kokoelmaa?" Mutta totuus on että liki kaikki tunteamani kauniimman sukupuolen edustajat ovat ainakin jollain tasolla sarjakuvan harrastajia. Ja kyllä, heti on useampia.

Hmm... mitäköhän tomu sanoisi japanilaisesta koriste-esineiden kokoelmastani (Lue manga lelu kokoelmasta).

Ja mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen niin näyttää siltä, että aika heikoilla olen kokoelman laajudessa. Uskoisin, että sivumäärällisesti noin 150 mangan kokoelmani vastaa suunnilleen puolta sarjakuvistani.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #23 : 12.08.2003 klo 11:02:46 »
Se on vain niin surullista, kun nelikymppinen kaveri tajuaa aiemman elämänsä koostuvan muiden tallentamista kokemuksista, jotka mahtuvat muutamaan hyllymetrilliseen sarjakuvia, camp-hengessä hankittuja vinyylejä, b-luokan elokuvia ja naapurin Pentin koiran Mopen retuuttamia pop-leluja - siinä kämppäkin haisee hiirenkuselle.

Chris Waren "Rusty Brown"-sarja kiteyttää tästä aiheesta kaiken pelottavalla tarkkuudella.

Sitäpaitsi, näiden kavereiden muuttoavuksi joutumista kannattaa karttaa ruton lailla!

Fat unite!

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #24 : 12.08.2003 klo 11:21:19 »
Se on vain niin surullista, kun nelikymppinen kaveri tajuaa aiemman elämänsä koostuvan muiden tallentamista kokemuksista, jotka mahtuvat muutamaan hyllymetrilliseen sarjakuvia, camp-hengessä hankittuja vinyylejä, b-luokan elokuvia ja naapurin Pentin koiran Mopen retuuttamia pop-leluja - siinä kämppäkin haisee hiirenkuselle.

Niin. Mutta ei se ole läheskään niin säälittävää kuin se, että nelikymppinen kaveri tajuaa elämänsä koostuvan pelkästään omakotitalosta, kultaisesta noutajasta, volvosta, sekä katkerasta eukosta ja tympeästä kersasta. Ja sitten kaveri  päättää lähtä vuorikiipeilemään, juoksemaan tukholman maratoonia tai lumilautailemaan, kun se ruohonleikkuu ryhtyy tympimään... Ennemmin tahtoisin nelikymppisenä istua kusen keskellä lukemassa hyvää kirjallisuutta ja kuunnella niitä enemmän tai vähemmän camp henkisiä vinyylejä. Tietää ainakin, että elämässä on ollut muutakin hupia kuin firman risteilyt cinderellalla. Niin ja lätkää pelaamalla saa varmasti sydänkäpysiä, mutta ei se paljon lämmitä kun ei jää urasta jäljelle kuin kattava kokoelma hotellin saippuoita, lonkkavamma ja 10 tuhatta rullaa eristysnauhaa...  Jumalauta kannattaa lukea enemmän Crumpia, ennen kuin ryhtyy puhumaan hukkaan heitetystä elämästä sarjakuvien parissa.
Mutta se keräilee, ken keräilee, eiköhän sarjakuvissa parasta ole kuitenkin niiden lukeminen.que no?  
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #25 : 12.08.2003 klo 11:59:20 »
Mutta se keräilee, ken keräilee, eiköhän sarjakuvissa parasta ole kuitenkin niiden lukeminen.que no?  

Ei vaan niiden tekeminen. Lukeminen on vain opiskelua ja kokoelma referenssi materiaalia. Eikä tämä ole yritys selittää kokoelman olemassa oloa. Ei ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2003 klo 12:01:44 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #26 : 12.08.2003 klo 12:21:12 »

Ei vaan niiden tekeminen. Lukeminen on vain opiskelua ja kokoelma referenssi materiaalia. Eikä tämä ole yritys selittää kokoelman olemassa oloa. Ei ollenkaan.


Niin no, tekeminen on tosiaalta ihan eri juttu, mutta eikös sarjakuvia tehdä luettavaksi? Ja mitä tohon oppimateriaaliin tulee, niin eikös Dave McKean sanonut aikoinaan, että sarjakuvan piirtämistä ei tule opetella muista sarjakuvista. Sarjakuvia varten pitää tutkia kuvataidetta paljon laajemmin. Joskus varsinkin jenkkiläisissä tusinasupersankarijutuissa näkee, että taiteilija on hakenut oppinsa pelkästään Kirbyä, Byrneä ja Farlanea lukien... No joo, mutta eikös sarjakuvan tekemisessäkin parasta ole se hetki kun pääsee ihailemaan valmista työtä (lue: Lukemaan omaa juttua  :D) ?
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #27 : 12.08.2003 klo 12:54:28 »
Selittäkää joku miten sarjakuvakokoelma sulkee elämästä ulos sydänkäpysen tai kultainen noutaja, rotan/hiirenkusen hajuisen kämpän?!  ???Henkilökohtaisesti o(s)tan molemmat. Sekä Cinderlla-risteilyt, omakotitalot, että popkulttikokoelmat! Kaupan päälle kännään ja sauhuttelen vielä loput rahani taivaan tuuliin - niin usein kuin mahdollista   :D
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #28 : 12.08.2003 klo 13:34:13 »
Hehehheh...te olette aikas hupaisia...

Minä olen tämmöinen ikutursu vai oliko se nyt ikiteini...?

Joka tapauksessa, saan aina kuulla että "milloin sinäkin hankit siipan rinnallesi kulkemahan, poikahyvä" ja vastaan aina tyyliin "sitten kun on enemmän nuita rintalihaksia". Ehe ehe.

Mutta vakavasti. Onhan tämä nyt tietysti vähän säälittävää :'(

Buaahbyhyy...

jne.

Ruutujätkä

  • jauhaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 52
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #29 : 12.08.2003 klo 13:37:46 »
Selittäkää joku miten sarjakuvakokoelma sulkee elämästä ulos sydänkäpysen tai kultainen noutaja, rotan/hiirenkusen hajuisen kämpän?!  ???Henkilökohtaisesti o(s)tan molemmat. Sekä Cinderlla-risteilyt, omakotitalot, että popkulttikokoelmat! Kaupan päälle kännään ja sauhuttelen vielä loput rahani taivaan tuuliin - niin usein kuin mahdollista   :D

Niinpä. Ja kyllähän jääkiekkoakin voi pelata, vaikka hyllystä löytyykin muitakin sarjiksia kuin pelkkiä bustereita. Mutta tuo sydänkäpynen ja kusenhajunen kämppä voi olla joskus hankala yhtälö, mutta kuka noita naisia ymmärätääkään. Kyse kai enemmänkin siitä, että tuhlaako elämänsä jos omistaa kattavan sarjakuvakokoelman? Vastaushan on itsensä selvä, totta kai tuhlaa! Monesti harmittelen, että jos olisin käyttänyt sen kaiken ajan minkä käytin Eisnerin kuvakerronan tutkimiseen vaikkapa vapaapainiin tai nyrkkeilyyn, niin olisin jo taatusti eduskunnassa tai ainakin käpylän kuntoutusosastolla! Lempo soikoon! ;D
Mikä piirtäen tulee, se sauhuten menee... ?
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?