Kirjoittaja Aihe: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat  (Luettu 241118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #705 : 29.02.2020 klo 19:17:24 »
Paletin/Kuvataiteen/ -Disney-kirjoista kun tuli nyt puhe, niin olis kyllä hieno nähdä livenä tämmöinen versio, missä mainitaan Inga Fagerholm kuvittajana. Mistään ei ole löytynyt. Mutta kai semmoinen on olemassa.

Timo
Olisko joku noista!

https://kansalliskirjasto.finna.fi/Search/Results?lookfor=Lumikki+ja+prinssi&type=AllFields&hiddenFilters%5B%5D=%23%3A%28%28building%3A0%2FNLF%2F%29+OR+%28building%3A1%2Fhelka%2F339%2F%29%29+NOT+%28building%3A1%2FNLF%2Farto%2F%29


Nämä siis kansalliskirjastossa!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #706 : 29.02.2020 klo 20:09:37 »
Kansalliskirjastosta ja Tampereen nuorisokirjallisuusinstituutista on kyselty - ei löydy. Kuitenkin on joku tuommoisen skannannut.

Timo

Hill Street

  • Jäsen
  • Viestejä: 150
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #707 : 29.02.2020 klo 22:14:01 »
Itsekin olen joskus miettinyt Sammonlaarin sivuilla näkyvää versiota, että miten on voinut Disney sallia ko. tekstin? Ja vielä paraatipaikalle kanteen! Oma arvaus on, että kyseessä olisi jonkunlainen ohilaukaus tai koevedos, eikä virallinen painos, koska muutamakin asia puoltaisi sitä:

- tietääkseni L&P:stä on vain yksi painos, ei kahta --> en ole löytänyt esim mainintoja Kuvataiteen (enkä esim. Paletin) hinnastoista tai tilauslistoista (siis 1947:n jälkeisistä)
- ruotsinkielistä versiota ko. piirtäjämaininnalla ei ole myöskään tullut vastaan (on vain virallinen -47 1st ed. samalla kannella kuin suomenkielinen)
- kannesta on poistettu Kuvataiteen lintu-logo
- albumi on niin hyvässä kunnossa, että se on kuin tilaustyönä tai koevedoksena varastoon tehty; jos se olisi kuluneempi, se olisi uskottavampi, eli ns. "poimittu kierrosta"
- Kuvataiteen teoksista tiedän olevan olemassa joitain muitakin uniikkeja outous-yksittäispainoksia

Mitenköhän Disneyn (c)-oikeudet olisi mennyt, jos vaikka Paletin alla olisi haluttu tehdä uusintapainoksia Kuvataiteen aikaisista Disneyistä(?)

jussih

  • Jäsen
  • Viestejä: 314
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #708 : 02.03.2020 klo 20:01:27 »
Kuvassasi näyttää olevan toinen painos, vuodelta 1944. Ja Huutonetissä on nyt jo näemmä kaksikin toinen toistaan heikompikuntoista Pinocciota, molemmat vuodelta 1942 (joskin molempien myyjät on arponut myyntitietoihinsa väärän ilmestymisvuoden). Anyway, ensipainos on aina ensipainos ja reilu satanen voisi olla perusteltu hinta hyväkuntoisesta ykköspainoksesta. En tiedä maksaisinko itse noita nykyisiä Huutonetin pyyntihintoja kohteesta, joka täytyisi sitten kuitenkin jollain aikatalulla jalostaa parempikuntoiseksi. Pinoccioita on kuitenkin jonkun verran liikkunut viimeisen reilun 10v aikana minkä olen noita Disneyn Kuvataiteen (ja Bildkonstin) opuksia ja niiden keskinäisiä eroja yrittänyt opetella tunnistamaan.
Aha, kiitos tiedosta! Hyvä kun löytyy näitä tietäjiä. Kun nyt katsoin noita kahta, eka painoksessa lukee logon alla Kuvataide ja kakkospainoksessa ei. Se lienee ainut eroavaisuus painosten välillä vai onko jotain muuta...?

jussih

  • Jäsen
  • Viestejä: 314
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #709 : 03.03.2020 klo 19:57:35 »
Joku oli vieny kirpparille ja minäpoika otin talteen ku halavalla sain 8]! Kymppi koko nippu eli noin 70 senttiä/kappale! No, en kyllä olisi enempää maksanutkaan :laugh:. Pitää heittää nuo vaihdossa johonkin, kun tulee divarissa käyntiä...

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #710 : 03.03.2020 klo 20:32:55 »
Joku oli vieny kirpparille ja minäpoika otin talteen ku halavalla sain 8]! Kymppi koko nippu eli noin 70 senttiä/kappale! No, en kyllä olisi enempää maksanutkaan :laugh:. Pitää heittää nuo vaihdossa johonkin, kun tulee divarissa käyntiä...

Eikös nuo kaksi viimeistä numeroa ole aika harvinaisia, ne kun eivät olleet irtonumeromyynnissä.

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #711 : 03.03.2020 klo 20:40:35 »
Joku oli vieny kirpparille ja minäpoika otin talteen ku halavalla sain 8]! Kymppi koko nippu eli noin 70 senttiä/kappale! No, en kyllä olisi enempää maksanutkaan :laugh:. Pitää heittää nuo vaihdossa johonkin, kun tulee divarissa käyntiä...
Kannattaa ennemmin myydä niin saisit omasi poiskin niistä. Joku aika sitten laitoin huutonettiin kaksi tuplana ollutta numeroa  ja sain niistä yllättäen 16€.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #712 : 07.03.2020 klo 15:12:36 »
Vinkkaamastani Kontista poimin nämä. Erityisesti ilahdutti Sweet Toothin kolme ekaa numeroa!


Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #713 : 14.03.2020 klo 16:25:52 »
Olen tässä julkaissut parikin videopäiväkirjan jaksoa liittyen topiciin. Eilisessä puhun Kari Leppäsen piirtämistä Mustanaamio-sarjakuvista. Ja ihan konkreettisesti Ruutu- ja Fantomen-lehtien keräilystä.
Muita avainsanoja ovat Sarjakuvalehdet, Fantomen, Avengers, Jack Kirby, Sy Barry, Lee Falk ja Undertaker. Kesto noin 8min.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #714 : 14.03.2020 klo 18:02:33 »
Mukava tuo uutukainen video, jossa käsittelit uusimpia hankintojasi. Minua ilahdutti varsinkin tuo Fantomen lehden esittely, jossa oli tuo loistava Undertaker  albumi ilmeisesti kokonaan. Osuit oikeaan noissa arvailuissasi kun käsittelit Kari Leppäsen piirtämää uusinta Fantomen tarinaa. Muistan Kari Leppäsen sanoneen jossain, että hän piirtää sarjakuvansa pääasiassa terillä ja musteella. En tiedä millä hän tänä päivänä sarjansa piirtää, kun hänestä ei ole kovin paljoa haastatteluja olemassa. Ehkä joskus teet videon Mustanaamio maailmasta.
Mutta erinomaiset hankinnat.

Itse löysin jokin aika  sitten Burne Hogartin englanninkielisen Tarzan apinain kuningas albumin 5 eurolla. Kansipaperitkin olivat ehjät samoin itse albumi oli erittäin hyväkuntoinen.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2020 klo 18:14:58 kirjoittanut OM »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #715 : 14.03.2020 klo 18:48:21 »
Siinähän on myös taikuutta, kun Fantomen-lehti muuttuu Marvel Essentialiksi ja Ruutu-lehdiksi ihan tosta vaan!

Timo

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #716 : 14.03.2020 klo 19:40:46 »
Olen tässä julkaissut parikin videopäiväkirjan jaksoa liittyen topiciin. Eilisessä puhun Kari Leppäsen piirtämistä Mustanaamio-sarjakuvista. Ja ihan konkreettisesti Ruutu- ja Fantomen-lehtien keräilystä.
Muita avainsanoja ovat Sarjakuvalehdet, Fantomen, Avengers, Jack Kirby, Sy Barry, Lee Falk ja Undertaker. Kesto noin 8min.  :)
Täytyy sanoa, että kaappasit aika hyvän Ruutu-kirjan ja tosi huokealla hinnalla!
Meikäläinen ei kylläkään nidottuja kirjoja kerää, mutta jollekin muulle tuo olisi kyllä aika hyvä saalis.
Vai on sulla enää 3 kappaletta Ruutu-metsästystä jäljellä. Itse omistan 22 kpl...yhteensähän noita on 92 kpl eli on vielä vähän matkaa täydelliseen Ruutu-kokoelmaan.
Harmittavaa, että Suomessa ei julkaista Kari Leppäsen Mustanaamioita. Itse en osaa enää juurikaan yhtään ruottia, joten turha edes yrittää ostaa Fantomeja.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #717 : 15.03.2020 klo 13:53:53 »
Täytyy sanoa, että kaappasit aika hyvän Ruutu-kirjan ja tosi huokealla hinnalla!
Meikäläinen ei kylläkään nidottuja kirjoja kerää, mutta jollekin muulle tuo olisi kyllä aika hyvä saalis.
Vai on sulla enää 3 kappaletta Ruutu-metsästystä jäljellä. Itse omistan 22 kpl...yhteensähän noita on 92 kpl eli on vielä vähän matkaa täydelliseen Ruutu-kokoelmaan.
Mä voisin kyllä laittaa hyvän kiertämään ja mielelläni luovun noista noin paristakymmenestä Ruuduista mitkä nyt jäi tuplakappaleiks. Kattelin että osa niistä on kyllä yllättävänkin hyväkuntoisia, että ihan ilmaiseksi en viitsi antaa. Laita yksäriä jos kiinnostaa.

Kaukorannan kanssa jutellessa, taisi olla kuvausten ulkopuolella hän puhui siitä miten ei kannata hommata sidottuja vuosikertoja, kun ne on leikattu reunoistaan siistiksi, ja usein vielä niin että myös osa sarjiksista on klipsaistu pois. Tässä mun kirjassa omistaja on ollut viksumpi eikä reunoja ole suotta leikattu puhtaaksi, niinkuin nyt normaaliin sidontatyyliin kuuluu.
Muistaakseni jossain Non stopissa oli juttua siitä että niiden toimistolta oli löytynyt sidottuja vanhoja vuosikertoja ja kehoitettiin tilaamaan niitä kustantajalta, Yhtyneiltä Kuvalehdiltä. Yhtään en tiedä millaisissa kansissa ne sitten mahtaa olla?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #718 : 15.03.2020 klo 14:09:24 »
Mä voisin kyllä laittaa hyvän kiertämään ja mielelläni luovun noista noin paristakymmenestä Ruuduista mitkä nyt jäi tuplakappaleiks. Kattelin että osa niistä on kyllä yllättävänkin hyväkuntoisia, että ihan ilmaiseksi en viitsi antaa. Laita yksäriä jos kiinnostaa.

Kaukorannan kanssa jutellessa, taisi olla kuvausten ulkopuolella hän puhui siitä miten ei kannata hommata sidottuja vuosikertoja, kun ne on leikattu reunoistaan siistiksi, ja usein vielä niin että myös osa sarjiksista on klipsaistu pois. Tässä mun kirjassa omistaja on ollut viksumpi eikä reunoja ole suotta leikattu puhtaaksi, niinkuin nyt normaaliin sidontatyyliin kuuluu.
Muistaakseni jossain Non stopissa oli juttua siitä että niiden toimistolta oli löytynyt sidottuja vanhoja vuosikertoja ja kehoitettiin tilaamaan niitä kustantajalta, Yhtyneiltä Kuvalehdiltä. Yhtään en tiedä millaisissa kansissa ne sitten mahtaa olla?
Olen joskus varmaan täällä kvaakissa kertonut, että se jonkun kokoelman saaminen hetkessä kasaan ei ole se mun juttuni. Eniten mielihyvää tulee, kun saa etsiä ihan itse noita sarjakuvia eri divareista ja se löytämisen euforia. Ostan aina pienen  määrän kerralla yhtä sarjaa, että keräilyä kestäisi pitempään. Vaikka kiva on saada jokin sarjakuvasarja kerättyä, niin kyllä mulle on kaikista nautittavampaa se itse keräily.
Ruutu lehteä kyllä löytyy ihan mukavasti, joten tarjoa ylimääräisiä lehtiä jollekin muulle, joka ei ole tämmöinen omituinen diavareissa koluaja. Mutta kiitokset tarjouksesta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Viimeaikaiset löydöt ja hankinnat
« Vastaus #719 : 23.03.2020 klo 19:17:18 »
Täytyy sanoa, että kaappasit aika hyvän Ruutu-kirjan ja tosi huokealla hinnalla!
Meikäläinen ei kylläkään nidottuja kirjoja kerää, mutta jollekin muulle tuo olisi kyllä aika hyvä saalis.

Minäkään en tykkää sidotuista vuosikerroista. Haluan hypistellä ja käännellä irtonumeroita vapaasti käsissäni ja asetella ja verrata eri numeroita vierekkäin. Jos lehdissä on jatkokertomus, jonka aion lukea, avaan ne etukäteen jatkiksen kohdalta ja pinoan ne päällekkäin. Säilytykseen jonkinlainen kotelo tai kansio on hyvä olla, mutta kansiosta lehdet pitää tarvittaessa saada myös pois.

Reimalla on videossa mielenkiintoista turinaa uusista Fantomeneista ja Leppäsen piirroksista.