Iskepäs sitten pöytään tapauksia, jossa kertova teksti ei ole selittämistä? Tuon lauseen kirjoittaminenkin sisältää jo dilemman. :B
Tässä tarkoitan selittämisellä toiseen kertaan kertomisen. Inhoan itsekin sitä niin paljon että en esimerkiksi pysty lukeman Mannisen Uniaika sarjakuvia, jossa selittäminen ja turhan jauhaminen on suurin piirtein ainoa ns. tyylikeino.
Mutta käytännön esimerkki voisi olla vaikkapa mies juomassa kahvia pöydän ääressä (ulos ei näy). Tekstilaatikossa voisi sitten lukea vaikkapa: "Seuraavana aamuna." tai "Samana iltana." Asia voitaisiin esittää kuvallisesti mutta teksti on huomattavasti taloudellisempaa. Se on kertojan valinta kumpaa haluaa käyttää ja miten sarjakuvansa tämän kohtauksen rytmittää.
EDIT: Muistan nähneeni myös huikeita juttuja joissa kuvalla ja tekstilaatikoilla luodaan montaasia. Eli pintatasolla ne kertovat täysin eria asioista mutta tavallaan samoista, muodostaen kuitenkin yhdessä uuden kokonaisuuden tai tarinan.
Ymmärrän hyvin että uusissa jenkkisarjiksissa pyritään luopumaan kuplista sillä ne eivät ole kovin elokuvallisia. Ja kuten tiedämme elokuvat ovat helvetin jees, siinä missä sarjakuvat ovat plääh (tai ainakin lapsille). Sinänsä tämä on terve kehityssuunta, sillä liiallinen selitys (varsinkin laatikoissa) oli pitkään leimallista amerikkalaisille sarjakuville.
Kannattaa huomata että tekstilaatikot ovat ilmaisullisesti sarjakuvan kumarrusta kirjallisuuden suuntaan ja kuvilla kertominen taas vie ilmaisua elokuvallisemmaksi. Se ei ole enempää eikä vähempää kuin makuasia ja muotia, että kuinka tehdään.
Muuten, ne jotka ovat lukenee mangaa ovat kenties kiinnittäneet huomiota siihen että siellä ei pahemmin ole käytelty selityslaatikoita. Toisaalta mangassa on käytössä ajatuskuplan ohella merkintä josta olen käyttänyt nimitystä kaiutuskupla. Se näyttää länsimaiselta telepatiakuplalta ja siinä saatetaan esittää (tekstinä) jokin, jonkun repla hahmon menneisyydestä taikka häntä muuten vaivaava ajatus.
Jotenkin itseäni ovat ajatuskuplat viimeaikoina alkaneet tökkiä ns. seikkailutarinoissa (en nyt parempaakaan termiä keksi). Mielestäni ne luovat tarinaan epäuskottavan fiiliksen ja poistavat lukijalta vapautta tulkita hahmojen motiiveja.
Mutta jos vaihtoehtona on se että hahmot hölisevät ääneen kaikkea (tyhmää) mitä niiden pään sisällä liikkuu (puhuvat itsekseen, mitä monikaan ei luonnossa tee), niin kyllä ainakin minä valitsen mieluummin ne ajatuskuplat. Minulle itsekseen puheleminen on vielä handsfreen käytön yleisyydestäkin huolimatta höppänän ihmisen merkki.
Tuolle konventiolle ovat jotkut irvailleetkin, kun Hämis tai joku käy ensin pitkiä sisäisiä monologeja ajatuksissaan ja sitten sanoo dramaattisesti ne viimeiset sanat ääneen.
Tässä voi kyllä olla (varsinkin vanhemmissa esityksissä) taustalla myös se tapa jolla sarjat tehtiin. Ensin juoni. Sitten lay-out ja kuvat ja vasta lopuksi teksti ja dialogi. Kuvat ja tekstit oli eri ihmisen tuottamaa. Niinpä kirjoittaja laittoi sinne paljon "omiaan", jotta voisi tuntea itsensä tarpeelliseksi tai tärkeäksi.
Puhumattakaan siitä että vanhemmat (supersankari)sarjakuvat on tehty lapsille ja idiooteille soveltuvalla tyylillä, jossa väännetään kaikki
varmuuden vuoksi rautalangasta.
Ehkä ajatuskuplissa ja tekstilaatikoissa häiritsee, että sarjakuvassa ei oikein luontevasti voi jättää ilmoittamatta, kuka ajattelee.
Päin vastoin. Luontevasti voi joko ilmoittaa tai jättää ilmoittamatta, molemmissa.
EDIT:typo