Kirjoittaja Aihe: Mail-Manin palsta  (Luettu 37372 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #60 : 28.04.2012 klo 13:30:02 »
Ihan mielenkiintoisia mietteitä Mail-Manilla tuossa. Itse en ole Iron Mania enkä (vielä) Avengersiakaan nähnyt, jälkimmäistä odotan kyllä kovasti.
Ei varmaan Iron Mania tarvitse nähdä jotta Avengers avautuisi, mutta suosittelisin että katsoisit ainakin ekan Iron Manin ennen Avengersia. Kaupasta pitäisi irrota uutena noin 6-10 egellä ja on kevyesti sen arvoinen.

Tina DeMona

  • Pervo Örvelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 604
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #61 : 28.04.2012 klo 19:53:25 »
Juu, kyllä se on pitänyt jo jonkin aikaa katsastaa. Jahka saa aikaiseksi.

hatinufer

  • Jäsen
  • Viestejä: 325
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #62 : 30.04.2012 klo 12:53:44 »
Ei tainnut Wanha Kiero puhua pukaista mitään X-Menistä!

Itse kirjoitin pikkupoikana Mail-Manin palstalle; Luoja kiitos nimimerkin tai kerhon jäsennumeron suojassa... Kun lehti oli kolahtanut postilaatikkoon, tai tullut ostettua, luin aina ekana Mail-Manin palstan. Varmaan siksi, että oli mukava tuntea olevansa samassa junassa kuin moni muukin?
Kuinka moni muuten kuului Hämähäkkimies- tai Hulk- kerhoon? Itselläni on (jos ja kun muisti ei petä) aika pieni jäsennumero Hämiskerhoon...Diplomi ei ole tallella enää, mutta muistan yhä aika satavarmasti  sekä Hämis- että Hulk-kerhon jäsennumeroni.

koivumäki

  • Jäsen
  • Viestejä: 338
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #63 : 30.04.2012 klo 15:05:50 »
Mihin aikaan noi kerhot oli olemassa? Ainakin Vihreä Mies Hulk -lehden julkaisuvuodet menevät just sopivasti parilla vuodella alle siitä, kun itse innokkaammin aloitin lehtien seuraamisen, eli ei ole ollut varmaan edes mahdollisuutta kerhoon liittyä.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #64 : 30.04.2012 klo 20:32:57 »
Kultaisella (enemmän tai vähemmän) 80-luvulla oli jokaisella lehdellä omat kerhonsa (ja kerholaisten omia kuvia jne julkaistiin palstalla, jotkut voivat ehkä olla hieman häpeissään että on esiintynyt esim. Teriksen asussa) mutta muut kuolivat n. 1983/84 paitsi Mustis-kerho.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Doctor Phantomizer

  • Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Viestejä: 6 253
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #65 : 30.04.2012 klo 21:23:05 »
Ehkä silti en menisi sanomaan Hämähäkkimiehen seikkailuja "klassisiksi rikostarinoiksi New Yorkin kaduilla". Onhan sitä reippaasti höysteenä, mutta pääasianahan tuossa on aina ollut nuoren miehen kasvaminen ja itsenäistymisen vaikeus, aikuisten maailman kanssa yhteentörmääminen sekä suoraan (May-täti, Jonah) että symbolisella tasolla (superkonnat) ja ylikorostunut vastuuntunto, saippuaoopperamaisesti liioitellen.

Vahva samaistumiskohde nuorille on se, joka Hämiksessä on vedonnut. Klassiset rikostarinat vetoavat aivan eri porukkaan.

No minä olen tuosta sinänsä erimieltä. Ja ilmaisin asian Wikipediassa kun keskusteltiin tuosta tulkinnasta. Hämiksen ainoa valtti ei ole tuo, vaan se että se on moniulotteinen. Ja Hämis ei ole pitkään aikaan ollut omassa lehdessään teini, mutta USM:ssä on. Minä olen kirjoittamassa aiheesta hieman pidempää tekstiä Wikipediaan.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

hatinufer

  • Jäsen
  • Viestejä: 325
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #66 : 01.05.2012 klo 12:39:55 »
Mail-Maniin liittyy sellainenkin muitsto, että jos voitti miehen toimittaman  lehden järjestämässä arvonnassa, sai palkintonsa, jonka liitteenä  oli pikkuinen käsinkirjoitettu paperilappu, jonka Mail-Man oli itse kirjoittanut ja allekirjoittanut. Yksi tuollainen on näet vielä tallella! Monellako teistä on Mail-Manin nimmari 1980-luvun alusta, kysyn vaan.
Mail-Man oli taitava markkinamies. Ei ihme, että Marvelin lehdet menestyivät Suomessa 1980-luvulla.
Tuohon Hämis-kerhoon liityin heti, kun kerhon perustamisilmoituksen näin. Ihan kympin sakkiin en päässyt, mutta liki. Kaiketi se oli vuosi 1980! Jonkinlainen menestystae kerhojen järjestäminen oli, koska Mail-Man otti saman jujun käyttöön Mail-Man ky:n lehdissä. Kerhojen järjestäminen oli Suomessa tuttu juttu; niitä olivat lehdet pullollaan 1970-luvulla. Kivaa oli moiseen kuulua. Nykyäänhän tämä netti hoitaa moista hommaa.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #67 : 21.06.2012 klo 21:57:59 »
Tuli lueskeltua Hämiksen näkkäreitä ja hauskojen sankarien (mm. Hyönteistyttö eli Ampiainen (Janet Pym)) ja ryhmien (esim. Seikkailijat eli Kostajat) käännösvirheiden ja väärien alkuperien (Epäinhimilliset avaruudesta kotoisin) lisäksi silmiin pisti M-Mn virhe että Liekehtijän 80-luvun alun esiintyminen olisi TASM 181-182 kun oikeastaan se oli TASM 171-172.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #68 : 18.02.2013 klo 09:44:17 »
Onko muuten missään selvitetty näitä 80-luvun Marvel julkaisupäätöksiä ja julkaisijoita? Muistan ihmetelleeni miten Mail-Man pitää yllä myös kilpailijan lehden kirjepalstaa. Miten Oy Lukemisto Ab sai Hulkin ja Ihmenelosten + x-miesten oikeudet, miten Lauri Narinen liittyi Lukemistoon, miksi Lukemisto muuttui yhtäkkiä Mail-Manin lehdiksi (menikö Lukemisto konkurssiin) jne? Sitten iso Semic "söi" kaikki, lopetti pari lehteä ja aloitti pari uutta lopettaakseen ne taas? Vai mitä oikein tapahtui? Muistan ihmetelleeni kovasti miksi Hulk ja IN lopetettiin yhtäkkiä...

Onko jossain Sarjainfossa tms. käyty näitä vaiheita läpi? Mitä Mail-Manille muuten kuuluu?

T. Hulk-kerhon jäsen 297 (muistaakseni)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013 klo 12:07:55 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #69 : 18.02.2013 klo 10:11:21 »
Mail-Man (s. 1965) oli 15-vuotias kun aloitti palstanpitäjänä Hämiksessä vuonna 1980. Vihreä mies Hulkin kustantaja oli alunperin Oy Lukemisto Urkki Lektyr Ab ja nimi vaihtui tuossa muutamaankin kertaan.

Yritysrekisteristä hakeminen tuotti tällaisia tuloksia:

Nimi    Nimen tyyppi       Kielikoodi        Nimen alupvm          Nimen loppupvm
Oy Lukemisto Urkki Lektyr Ab Päätoiminimi Suomi 23.08.1974 - 09.02.1983
Lukemisto Omnia Oy, Ab Päätoiminimi Suomi 10.02.1983  - 11.06.1986
Gimceche & Saloni Oy - Finland Päätoiminimi Suomi 12.06.1986 - 01.05.1990
G & S International Oy - Finland Päätoiminimi Suomi 02.05.1990 - 12.06.2000
G & S International Ab - Finland Päätoiminimi Suomi 13.06.2000 - 22.05.2001
Aller International Ab - Finland Päätoiminimi Suomi 23.05.2001 - 01.02.2010

Lakkaamissyy:  selvitystila

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #70 : 18.02.2013 klo 11:19:12 »
Mail-Man (s. 1965) oli 15-vuotias kun aloitti palstanpitäjänä Hämiksessä vuonna 1980. Vihreä mies Hulkin kustantaja oli alunperin Oy Lukemisto Urkki Lektyr Ab ja nimi vaihtui tuossa muutamaankin kertaan.

Lektyr oli ruotsalainen kustantamo jonka nimikkolehti oli nk. käsityölehti. Suomalaisen version nimi oli Urkki. Logo lehdillä oli samanlainen.



Tämä muuten sitten selittääkin pari asiaa, on näet sellainen hatara muistikuva että niissä muutamassa varhaisimmassa Hulkissa olisi ollut mainontaa joka viittasi tuohon suuntaan .
Täytyisi kaivaa ne lehdet esiin ja tarkistaa asia.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #71 : 18.02.2013 klo 12:06:12 »
Tämä muuten sitten selittääkin pari asiaa, on näet sellainen hatara muistikuva että niissä muutamassa varhaisimmassa Hulkissa olisi ollut mainontaa joka viittasi tuohon suuntaan .
Täytyisi kaivaa ne lehdet esiin ja tarkistaa asia.

Juu kyllä niissä oli hieman rohkeampia mainoksia, jenkkityyliin kesken tarinan... Onko lisää historiikkia tiedossa kenelläkään? Tuo Jukan spekulaatio vaikuttaa ihan järkevältä, mutta olisi mielenkiintoista tietää minkälaiset levikit oli noilla lehdillä, kun Mail-Man uskalsi ottaa riskin alkaa itse julkaista sarjiksia ilman taustalla olevia käsityöalan julkaisuja (joilla oli muuten ainakin omien muistikuvien mukaan kova penetraatio lehtipisteiden ylähyllyillä)...
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #72 : 18.02.2013 klo 12:22:17 »
Aiheesta löytyy muutama artikkeli Sarjainfoista.

http://www.sarjakuvaseura.fi/fi/sarjainfo/arkisto/search_result

Esim. Sarjainfo 64 - 3/1989
Toni Jerrman: Lauri Narinen valitsee Semicille
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #73 : 18.02.2013 klo 15:17:02 »
Aiheesta löytyy muutama artikkeli Sarjainfoista.

http://www.sarjakuvaseura.fi/fi/sarjainfo/arkisto/search_result

Esim. Sarjainfo 64 - 3/1989
Toni Jerrman: Lauri Narinen valitsee Semicille


Mielenkiintoisia artikkeleita, kiitos Vesa pointtereista. Tuossa Tonin jälkikäteen kiistämässä leikellyssä

Sarjainfo 64 3/1989: Lauri Narinen valitsee Semicille (Jerrman, Toni)

kirjoituksessahan ei kaiketi "vielä tiedetä" että Lauri on Mail-Man, mutta silti se tietää/kertoo Semicin tulevasta Marvel-tarjonnasta kaiken :)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013 klo 15:18:42 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Mail-Manin palsta
« Vastaus #74 : 18.02.2013 klo 21:31:23 »
Muistaakseni Mailamiehen lopettaessa hommiaan Sarjainfossa oli pitkähkö haastattelu.