Kirjoittaja Aihe: Mail-Manin palsta  (Luettu 37370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussi Tyni

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Mail-Manin palsta
« : 29.10.2005 klo 16:33:37 »
Kirjoititteko koskaan Mail-Manin palstalle? Minkälaisista asioista puritte sydäntänne ja pääsivätkö kirjeenne usein palstalle?

Itse tapasin kirjoittaa parhaimmillaan 4-5 kertaa vuodessa. Kirjeissä ruodin murrosikäisen varmuudella ilmestynyttä Marvel-satoa pyrkien perustelemaan kritiikkini tai kehuni. Julkaisuehdotuksia myös puottelin, käsiini saamien jenkkisarjiksien perusteella.
Kirjeistä paisui yleensä aika pitkiä, joten usein en palstalle päässyt. Myöskin hävettää myöntää, että pyrin matkimaan muutamien palstan vakiokasvojen hullunhauskaa tyyliä, ja se ei minulta onnistunut kovin hyvin.

Palstan luin aina ensimmäisenä, kun lehti postilaatikosta kolahti. Mielestäni Mail-Man sai parhaimmillaan aikaan todella hauskaa jälkeä, ja sopi sekavaan Marvel-meininkiin kuin rynkky Tuomarin käteen.


J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #1 : 29.10.2005 klo 19:19:16 »
Itse en koskaan kirjoittanut, mutta luin aina palstan ensimmäisenä, koska pidin kirjoitusjäljestä ja viesteistä. Mail-Manin jälkeen minua vaivasi jonkin aikaa Rmäen palstat, jotka olivat aika... kuivaa.. verrattuna MM:ään, vaikka olen varma että hän yritti. Viimeiset Rmäen palstat mitä luin, olivatkin sitten jo oikein hyvää tavaraa.

Sittemmin kun aloin kirjoittaa viestejä foorumeille, niin olen varma että palstan tyyli näkyi viesteissäni. Todennäköisesti aika huonolla menestyksellä, mutta yritin. En ole varma olenko kasvanut siitä vieläkään yli. Enkä ole varma haluanko. Mutta olisi se kirjoitustapa kiva oppia, niin ei näyttäisi niin säälittävältä.

Mail-Manista puhuttaessa. Sitä piti aikoinaan hirveästi hänen käännöksistään, mutta nyt myöhemmin sitä tuijottaa jotain outoa käännöstä hyvinkin pitkään. File->faili, eikä "tiedosto", ei edes tietokoneen ruudulla, vaikka käännökselle olisi tilaa. Ja osa nimikäännöksistä oli aika outoja. Ja osa hahmonimistä oli aika mielenkiintoisia, ja aiheutti myöhemmin ongelmia. Luulen että hän nimesi ainakin kolme hahmoa Painajaiseksi.

Nyt myöhemmin olen miettinyt, että miltä herrasta tuntui hehkuttaa Hämähäkkimiestä loppuaikoina palstalla, alkaen numerosta 2/1996 (ensimmäinen tilaamani numero ja Kloonisaagan lähtölaukaus), kun varmasti seurasi amerikkalaista materiaalia ja tiesi millaiseen syöksykierteeseen tarina joutui moneksi vuodeksi. Kai se kuului työhön. Eikä vaihtoehtoista materiaalia oikein ollut mitä tarjota.

Hyvää työtä kuitenkin teki, tuntui aina että tiesi missä ollaan menossa, vaikka välillä hypättiin kymmenenkin numeroa eteenpäin. Jälkikäteen olen näitä uudestaan käynyt englanniksi, niin osa hypätyistä jutuista oli kanssa oikein hyvää kamaa, myös kuvitukseltaan vaikka palstalla sanottiin toista. Olisi kiva puhua herran kanssa edes kerran, kun tämän tekstien parissa sitä aika pitkälti varttui aikuiseksi, ja kysyä tehdyistä käännöksistä ja materiaalivalinnoista.

Herra teki hemmetin hyvää työtä. Kuitenkaan käännökset eivät olleet aivan niin maanmainioita kuin sitä muisteli, ja olen varma että Rmäki sai kuulla vertauksia edeltäjäänsä, jotka eivät olleet kovin positiivisia. Ja kuitenkin näistä kahdesta Rmäki oli ja on varmasti se parempi kääntäjä.

Mutta ne palstat olivat jotain ihan ikimuistoisia.

Mail-Manin mukana meni varmaan myös mahdollisuus valita julkaistava materiaali itse.

Rac

  • Jäsen
  • Viestejä: 882
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #2 : 29.10.2005 klo 19:29:52 »
Kuitenkaan käännökset eivät olleet aivan niin maanmainioita kuin sitä muisteli, ja olen varma että Rmäki sai kuulla vertauksia edeltäjäänsä, jotka eivät olleet kovin positiivisia. Ja kuitenkin näistä kahdesta Rmäki oli ja on varmasti se parempi kääntäjä.

Juu. Mail-Manin käännöksissä ärsytti/ärsyttää Suomen työntäminen tekstiin. Esimerkiksi DD sanoo eräässäkin Marvelin numerossa olevansa Hesasta/stadilainen ja Tuomari suositteli jollekin lomakohteeksi Suomea. Minä en käsitä miksi näin piti tehdä. Typerää. Kuten myöskin kirosanojen sensurointi. Esim. Hulk: Epätäydellinen tulevaisuus; klötti sitä ja klötti tätä. Arrgh! Mikä vitun klötti?! Olinkin oikein iloinen kun Topi Makkonen uskalsi käyttää ihan oikeita kirosanoja viimeisimmässä Megassa. Rami saisi myös (vinkki vinkki). Hämiksessä kun näkee niitä himputteja ja rähmiä tjsp.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #3 : 29.10.2005 klo 20:06:00 »
Mail-Manin palsta oli aikanaan hauskaa luettavaa, tosin en koskaan ole lukenut yhtään palstaa kahta kertaa, luulen että kymmenen vuotta sitten huumorintaju oli sen verran erilainen, ettei niitä enää arvostaisi. Voin tietysti olla väärässäkin.

Mail-Manin mukana tuntui katoavan suurin uskallus ja riskinottokyky, nyt olisi vaikea uskoa, että kokeilun vuoksi normaalijulkaisuohjelmaan heitettäisiin vaikkapa numeron verran Hopeasurffaria. Vaikka aikanaan olinkin tyytyväinen siihen, että ajoittain lehtipisteeltä sai lähteä neljän lehden kanssa, olen nykyisin suht tyytyväinen lehtihyllyjen suhteen, koska nyt sieltä saa mm. DC-Spesiaaleja ja ElfQuestia. Olisiko näin, jos vannoutunut marvelisti Mail-Man olisi yhä ratissa, mene ja tiedä.

Eikä Mail-Manillakaan kaikki ollut aina kohdallaan, erityisesti hyppiminen ja tarinoiden leikkely rasittivat. Toisaalta kiitettävän usein Marvelin puolella täydennettiin mutanttien maailmaa Tekijä-X:n, Cablen jne. avulla. Infernon kaltaiset kokonaisuudetkin mentiin johdonmukaisesti läpi niin, että Sarjakuvalehden puolella Daredevil ja omassa lehdessään Hämis kurmottivat pahiksia, kun Marvel ja Ryhmä-X yhdistettiin palvelemaan perustarinaa.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #4 : 29.10.2005 klo 20:13:50 »
Vaikka aikanaan olinkin tyytyväinen siihen, että ajoittain lehtipisteeltä sai lähteä neljän lehden kanssa, olen nykyisin suht tyytyväinen lehtihyllyjen suhteen, koska nyt sieltä saa mm. DC-Spesiaaleja ja ElfQuestia. Olisiko näin, jos vannoutunut marvelisti Mail-Man olisi yhä ratissa, mene ja tiedä.

Tätä en oikein ymmärrä, olihan ennenkin Marvel-lehtien rinnalla DC-lehtiä ja kaikkea muuta. Ei kai Mail-Man koskaan vastannut Semicillä/Egmontilla muusta kuin Marvel-tarjonnasta. Eikä siitäkään ihan loppuun asti kun vastuu valinnoista annettiin myyntilukujen pudottua Tanskaan.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #5 : 29.10.2005 klo 20:22:33 »
Ei kai Mail-Man koskaan vastannut Semicillä/Egmontilla muusta kuin Marvel-tarjonnasta.
Eikä vastannutkaan. Ainoa Mail-manin toimittama DC-julkaisu taitaa ollakin Legendoja. Kirjepalstallakin aina kehotti DC:stä kysyviä kääntymään Teräsmiehen ja Batmanin toimittajien puoleen.

Edit: Ja Mail-manin valtakaudellahan me saatiin aika paljonkin laadukasta DC-matskua, kuten Thriller ja Kalma ja tulihan Batmaniltakin pari mustavalkoista sarjakirjaa. Joten ei se Mail-man hirveästi tuntunut estävät DC-sarjojen rantautumista Suomeen.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2005 klo 20:24:21 kirjoittanut Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #6 : 29.10.2005 klo 20:42:10 »
Ei kai Mail-Man koskaan vastannut Semicillä/Egmontilla muusta kuin Marvel-tarjonnasta.

Tosiaan, näinhän se olikin. Ja olihan DC-lehtiä silloin 80-luvulla ihan mukavasti, kun Teriksen ja Hämiksen lisäksi hyllyiltä löytyi samaan aikaan vielä Kalmakin. Näin se muisti valikoi asioita.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #7 : 29.10.2005 klo 20:46:21 »
Tosiaan, näinhän se olikin. Ja olihan DC-lehtiä silloin 80-luvulla ihan mukavasti, kun Teriksen ja Hämiksen lisäksi hyllyiltä löytyi samaan aikaan vielä Kalmakin. Näin se muisti valikoi asioita.
Kalma oli 90-lukua. Thriller tuli vuosikymmenen vaihteessa. Teris ei välttämättä ilmestynyt enää Kalman aikoihin tai ainakin loppui niillä tienoin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

TeroH

  • Latteuksien latelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 242
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #8 : 29.10.2005 klo 20:49:58 »
Kalma ilmestyi 90-92, eli loppui vuosi myöhemmin kuin Teräsmiehen oma lehti (-91). Tosin vuonna -92 tuli Terikseltä erikoisjulkaisuja. Thriller ilmestyi 89-90.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #9 : 29.10.2005 klo 21:11:19 »
Muistin kyllä, että Kalma tuli kehiin vasta 90-luvulla (ainakin ne DC-tarinat, Kalmassahan oli jotain kauhutarinoita sitä ennen, mutten niitä koskaan omistanut), mutta Batmanin takia ajattelin vuotta 1987 niin voimakkaasti, että menivät ajatukset sekaisin.

Thrilleriäkään en muistanut lainkaan, vaikka kaikki numerot löytyvät hyllystä.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #10 : 29.10.2005 klo 23:13:13 »
Olen lukenut Mail-Manin palstan aina en nyt ekana ellei ole ollut lehden alussa ja kun olen lukenut lehtiä uudelleen niin olen lukenut myös palstan, itse en koskaan kirjoittanut palstalle (en viitsinyt tuhlata vähiä pennosia postimerkkiin) vaikka mieli teki ns. tuhat kertaa.

Olen kerran kirjoittanut R-X:n palstalle viime vuonna mutta sitä ei ole julkaistu vissiin pituutensa takia (n. 50 kysymystä ja liuta arvosteluja ja ehdotuksia ja sun muuta).
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #11 : 29.10.2005 klo 23:17:58 »
Minä kirjoitin Mail-Manille pari kertaa ja toinen julkaistiin, muistaakseni Sarjakuvalehdessä 9/93. Rmäelle oon kirjoittanut muutaman kerran, ja ainakin kaksi tai kolme kertaa pääsin palstalle. Viimeisin kirje tais olla 2001. Edelliset kolme vuotta on aina pitänyt kirjoittaa vähän palautetta, mutta koskaan en ole saanut kirjettä valmiiksi.

Nythän näitä mielipiteitä tulee heiteltyä täällä netissä, varmaan ihan tarpeeksi.

Taavi Suhonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
  • Don't dream it, be it
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #12 : 30.10.2005 klo 19:13:27 »
Varmaan aina kerran pari per vuosi tuli 90-luvun puolivälissä kirjoiteltua. Joskus jopa julkaistiinkin. Yleensä taisin käyttää erinäisiä nimimerkkejä, mitkä jotkut hyperfanittavimmat viestini huomioiden oli oikea ratkaisu. Kerran taisin ihan nimellänikin tulla julkaistuksi, joskin se saattoi olla jo Rmäen kautta.

Minä muuten olen se, joka keksi Megan (olikohan se silloin Marvel vai Mega-Marvel?) kirjepalstan nimeksi Kosmoksen postilaatikko. Palkinnoksi sain hienon Tohtori Outo-julisteen ja Wolverine-pinssin (pinssiä ei tunnu etsinnöistä huolimatta löytyvän enää mistään).

Foxtrot

  • Jäsen
  • Viestejä: 380
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #13 : 30.10.2005 klo 19:19:32 »
Silloin kun Hämähäkkimies sai uudet supervoimat, jotka myöhemmin paljastuivat Kapteeni Universumin voimiksi, tuli kirjoitettua Mail-Manille ja kirjoitus myös julkaistiin.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Mail-Manin palsta
« Vastaus #14 : 30.10.2005 klo 20:41:23 »
Olen tässä jo pidempään miettinyt, että kirjoitinko Mail-manille vai en. En ihan varma ole, mutta taisin tosiaan kirjoittaa. Sen sijaan epävarmempaa on se, että julkaistiinko mitään. Yhdessä tapauksessa on hämärä mielikuva, että olisi julkaistu, mutta tarkastaa en voi, kun en yhtään muista, että mikä lehti se edes olisi ollut. Nimimerkkiä taisin käyttää.
Sen sijaan omalla nimelläni kirjoittelin Teräsmieheen ja kerran tai ehkä parikin niitä julkaistiinkin. Nyt ne tuntuvat aika noloilta purkauksilta, mutta sitähän se nuoruus on... Conaniinkin lähettelin ahkerasti piirroksia, mutta koskaan ei mitään julkaistu, vaikka hienojakin kuvia lähettelin. Olin katkera. Pitääkin pistää tähän näytille jotain, kun vaan löydän.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva