Kirjoittaja Aihe: Raamattusarja  (Luettu 22766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Re: Raamattusarja
« Vastaus #15 : 17.11.2018 klo 21:46:36 »
Sarja on tullut suomeksi parikin kertaa, värillisenä ja mustavalkoisena.

Osaatko Veli sanoa, ovatko nämä kirjat sarjan mustavalkoisia versioita? Kopioin nämä kansikuvat netistä. Piirrokset ovat LeBlancin. Ja osaatko sanoa, montako osaa sarjassa on? Muutkin saavat tietysti antaa infoa.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Raamattusarja
« Vastaus #16 : 18.11.2018 klo 16:52:11 »
Noi ei oo ainakaan niitä mun tarkoittamia mustavalkoisia. Mahdollisesti ne on toista värillistä formaattia, joka hiukan pienempi kooltaan kuin tuo, mitä sullakin on. Ainakaan noi ei luultavasti ole niitä varsinaisia pyhäkoululipareita, koska ne muistaakseni alkoivat heti sarjakuvalla eikä niissä siis ollut tuollaista kantta.
Liitteenä mulla olevat kappaleet, jotka ovat siis neljää eri formaattia. Siinä on kaksi tota sarjaa, mikä sullakin on (Luvattuun maahan ja Apostolien teot), yksi värillinen, mutta pienempi (Tuomarit–Ruut), yksi isompi mustavalkoinen (Jeesus) ja kaksi mustavalkoista pokkaria (Luominen ja Seurakunta).

Toi mustavalkopokkarisarja on ollut kuusiosainen (neljä Vanhan testamentin osaa ja kaksi Uuden testamentin osaa) ja se vasta sisällöltään lähinnä tuota isompaa värillistä sarjaa. Eli toi Luominen vastaa Luomisesta Joosefiin kirjaa ainakin sillä perusteella, että Luvattuun maahan jatkaisi siitä luontevasti.
Toi Tuomarit–Ruut kirja on selkeästi lyhempi ja siinä jaksonumerointikin on muodossa xx/5, mikä viittaisi siihen, että siinä Vanha testamentti on ollut kuudessa osassa.
Jeesus-pokkari vastaa isomman värisarjan ja pokkarisarjan sisältöä, mutta on kooltaan niiden välistä (mutta pienempi kuin tuo pienempi värisarja), lisäksi paperi on kiiltävää, kun pokkareissa se on tuon ajan perinteistä mattaa. Ainakin toi pokkarisarja on ollut myynnissä myös lehtipisteissä, sillä Seurakunta-pokkarin takana on mainos, jossa sanotaan, että ne löytyvät R-kioskilta.
Vahva arvaukseni on, että tuo isompi värillinen sarja on tehty suoraan niistä pyhäkouluissa jaettavista osista sitomalla ne yhteen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Raamattusarja
« Vastaus #17 : 18.11.2018 klo 18:18:01 »
Kiitos vastauksista ja kiinnostavista kuvista, Veli. Olen yllättynyt, miten monessa eri formaatissa näitä on julkaistu Suomessa: ainakin viidessä. Eri formaateillakin saattaa olla erilaisia painoksia. Ja Joo, nuo oranssikantiset kokoelmat saattavat olla värillisiä. Kirjoissa Tuomarit – Ruut ja Jeesus on sellaiset kansikuvat, että en olisi arvannut, että niiden takaa löytyy LeBlancia.

Tosiaan tuo isokokoisin värisarja, joka on osunut silmiini ja jota olen poiminut talteen, lienee sidottu pyhäkoululehdistä. Niissähän on tietoiskut ja tehtävät mukana. Ja Suomessa muuten on julkaistu nuo värilliset kirjat mahdollisesti jopa aiemmin kuin Yhdysvalloissa (löysin netistä tiedon, että rapakon takana sarjan ensimmäinen värillinen laitos koottuna olisi tullut vasta vuonna 1978).

Mustavalkoinen, pienikokoisin sarja näyttää vastaavan kuusiosaista englanninkielistä sarjaa, josta on tietoja netissä. Ja kyllä, sen sisältö menee yksi yhteen isojen värillisten kirjojen kanssa ja vahvistaa uskoani siitä, että noita värillisiäkin kirjoja on samassa sarjassa kaikkiaan kuusi erilaista. Täytyypä pitää silmät auki divareissa ja kirppiksillä.

Morgan

  • Jäsen
  • Viestejä: 40
Vs: Raamattusarja
« Vastaus #18 : 01.08.2021 klo 21:28:06 »
Itseltäni löytyvät nämä.Olen ostanut aina kun on tullut vastaan.
Yllätys oli se että samoilla numeroilla oli
Näköjään muitakin.Sarjoja on siis useita.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Raamattusarja
« Vastaus #19 : 01.08.2021 klo 21:39:55 »
Itseltäni löytyvät nämä.Olen ostanut aina kun on tullut vastaan.
Yllätys oli se että samoilla numeroilla oli
Näköjään muitakin.Sarjoja on siis useita.
Olen kanssa näitä keräillyt.
Erilaisia formaatteja tälle sarjalle olen löytänyt ainakin neljä:
Pieni, pokkarikokoinen, mustavalkoinen
Noin B5, värillinen
Noin A5, mustavalkoinen (ainakin kahta kokoa)
B5-kokoisia 4-sivuisia yksittäisiä värillisiä vihkoja (ilmeisesti B5-kokoisen värillisen painoksen myötä tehtyjä pyhäkoulukäyttöön)
Yhtään sarjaa en ole saanut täyteen, joten en tiedä, onko tullut kaikissa formaateissa kokonaan. Päällekkäisyyttä kuitenkin on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva