Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 608795 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #900 : 15.02.2007 klo 20:48:02 »
Mitä meinaat tuolla? Ei kai niitä varastossa tarvitse olla?
Mulla ei pinna kestä, että ennen varsinaista piirtämistä alkaisin piirtelemään jotain viivastoja.

Joskus Taikissa me saatiin semmoisia valmiiksi printattuja isoja papereita, niissä oli erilaisia perspektiiviviivastoja.
Sitten vain viivasto valopöydälle piirustuspaperin alle ja perspektiivikuvaa tekemään.

Erityisen vaikeaa (ainakin mulle) on piirtää semmoista perspektiivikuvaa, jossa pakopisteet on jossain hevon kuusessa. Siis esim. paljon kuva-alan ulkopuolella.

En ole kovin perehtynyt perspektiivikuviin. Oon vedellyt niitä aika lailla fiilispohjalta.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #901 : 15.02.2007 klo 21:03:19 »
...ennen varsinaista piirtämistä alkaisin piirtelemään jotain viivastoja.
...pakopisteet on jossain hevon kuusessa. Siis esim. paljon kuva-alan ulkopuolella.
Tarkoitin tällaista. Siis ensin luonnos, sitten apuviivat koneella. Jos pakopisteet on kuva-alan ulkopuolella, se ei ole ongelma, jos tekee apuviivat koneella, lisää vain canvasin kokoa.

tertsi

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #902 : 15.02.2007 klo 21:06:31 »
Näppärää.
Mulla ei ole printteriä kotona, joten tuollaista työtapaa en voi käyttää. Haluan tussata G-terällä, en koneella.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Luonnokset
« Vastaus #903 : 15.02.2007 klo 21:06:50 »
Jostain luin joskus, että ammattilaiset tekee ruutun ekana puhekuplat. Itsellä tuppaa jäämään aina viimeiseksi. Mutta koneella tehdessä sillä ei ole niin hirveästi väliä. Saattaa vaan jäädä puhekuplan alle sitten jotain "hienoa".
Timolla näkyisi olevan kuplat heti luonnosvaiheessa.

Kyllä minäkin lähden aina tekstistä liikkeelle, siis noin periaatteessa. Kirjoitan tekstin koneella, printtaan sen piirustuskokoon sopivaksi A¤:lle, piirrän puhekuplat tekstin ympärille ja sommittelen kuvat sitten jäljelle jäävään tilaan. Toki koetan miettiä kuvaa jo vähän siinä vaiheessa kun alan tekstiä latomaan, jotta tiedän tehdäkö tästä nyt leveä vai korkea puhekupla jne... käytännössä tekstit kuitenkin toisinaan tuppaavat "elämään" tarinan muuttuessa kuvaksi... mutta yleensä arvioin tässä vaiheessa uuden puhekuplan koon näppituntumalta sen sijaan että printtaisin tekstiä uudelleen.

Kuvitussarjakuvissa käytän jonkin verran perspektiiviviivoja, mutta en noin perusteellisia kuin Timpan esimerkissä vaan kyllä sekin vähän näppituntuman puolelle menee.. katson esimerkiksi miten katon palkki menee, kuvittelen mihin viiva jatkuisi ja missä se silmän taso sijaitsee ja sitten vedän muita viivoja kuvitellen niiden jatkuvan samaan pisteeseen...
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Luonnokset
« Vastaus #904 : 15.02.2007 klo 22:12:14 »
Jee jee! Hyvä Kähkönen, kun näytät miten teet. Näistä saa inspistä. Sulla syntyy niin tasalaatuista kamaa, että huh. En taida koskaan pystyä tuollaiseen, kun olen tällainen seikkailija omissa tekemisissäni.

Jos pakopisteet on kuva-alan ulkopuolella, se ei ole ongelma, jos tekee apuviivat koneella, lisää vain canvasin kokoa.

Tässä toinen keino tehdä viivat, jos pisteet menee paprun ulkopuolelle.

http://mysite.verizon.net/jessehamm/PERSPECTIVE-GRIDS.jpg

 8]

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Luonnokset
« Vastaus #905 : 15.02.2007 klo 22:33:59 »
Käyttääkö muut tällaisia perspektiiviapuviivoja:
Joo, paitsi en tee niitä koneella ja teen ne ennen luonnoksen tekemistä. Joskus harvoin teen ne jälkeenpäin, jos tuntuu, että ei tunnu muuten menevän perspektiivi oikeeseen suuntaan.
Ja laiska kun olen, niin toisinaan teen joko aika summittaiset viivat tai sitten vedän ne jopa vapaalla kädellä. Tässä yksi sellainen summittainen:
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #906 : 15.02.2007 klo 22:39:00 »
...teen ne ennen luonnoksen tekemistä.
Miten apuviivat voi tehdä ennen luonnosta? Kai jonkinlainen vapaan käden ylimalkainen himmeällä tehty luonnos pitäisi olla, että voi tehdä apuviivat. Vai olenko nyt jotenkin liian sisällä omassa tavassani, etten ymmärrä tuota.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2007 klo 22:41:00 kirjoittanut Timo Kähkönen »

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Luonnokset
« Vastaus #907 : 15.02.2007 klo 22:48:01 »
Maha ollut tänään sekaisin joten otin vessaan mukaani brushpenin ja a4 luonnosvihkoni. Sain aikaiseksi aika korkealuokkaista taidetta.
 ;D

Itse asiassa meidän kvaakkaajien kannalta olisi mukavaa jos vatsasi olisi sekaisin useamminkin ;-)
Ihailen tuota sinun ja Tertsin vaivatonta brush pen (tai G-terä)-jälkeä. Itse olen varsinainen nyhjääjä...

Minäkin vedän nuo perspektiiviviivat kuten Veli kun itse 'tila' on selvillä ennen luonnostelun aloittimista.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Re: Luonnokset
« Vastaus #908 : 15.02.2007 klo 22:48:37 »
Ennen piirtämistä mietin vähän kuvakulmaa ja sitten sen mukaan teen apuviivat (yleensä vain yhden tai kahden pakopisteen, joskus tulee kolmekin). Sitten rupean tekemään varsinaista luonnosta. Eli vähän samaan tapaan kuin täällä viidessä ensimmäisessä kuvassa on näytetty vaiheittain (paitsi teen tekstauksen viimeiseksi).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #909 : 15.02.2007 klo 22:58:55 »
Ennen piirtämistä mietin vähän kuvakulmaa...
Nyt kävi selväksi. Eli sinulla on mielessäsi (kuten Byrnelläkin näytti olevan) kuva, sitten teet apuviivat ja sitten luonnoksen.

Itse asiassa minäkin taidan tehdä noin. Ajatellaanpa vaikka peräkärryä lintuperspektiivistä. Kyllähän sitä tulee ensin mietittyä kuvakulma, sitten vedettyä muutamia apuviivoja vapaalla kädellä kohti kuviteltuja pakopisteitä ja niiden pohjalta täydennettyä muuta tarpeistoa kuvaan. Eli erona omaan tapaani on lähinnä se, että Byrne ja Loponen tekee ensin viivoittimella apuviivat ja sitten kuvan kun taas minä teen vapaalla kädellä apuviivat, sitten kuvan ja sen jälkeen koneella viivoitintarkat apuviivat, joilla varmistan viivojen pakenemisen oikeisiin pisteisiin. Jes.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Luonnokset
« Vastaus #910 : 16.02.2007 klo 00:05:50 »
Muutama treenikuva Kusanon kirjan kanssa ja vähän omaa twistiä mukaan...



Pakko lisätä vielä tämä omakuva...



 8]
« Viimeksi muokattu: 16.02.2007 klo 00:19:48 kirjoittanut Hazart »

raju

  • opiskelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 106
  • pienellä oleva teksti: "Kulta!!" "mwahh" "<3"
Re: Luonnokset
« Vastaus #911 : 16.02.2007 klo 12:32:42 »
 :-X waaau...miten kukaan jaksaa piirtää maisemia??ja vielä kunnon perspektiivillä! jos mä piirtäisin viisi sivua sarjista ni varmaan vaan yhessä ruudussa olis kunnon tausta ja lopuissa joko ei mitään tai pari säälittävää viivaa  :-\
mut laiska mikä laiska, tässä uusimpia luonnoksia kun taisin aiemmin luvata pistää hiukan päivittyneempää...ihme skanneri poisti kaikki hennoimmat jäljet ja parempi niin, oli kyl aika sotkua (en jaksanut kumittaa)


oho!löytyipä toinenkin luonnostelu  :) joskus reilu vuos kaks sitten piirretty luennolla...tykkään piirtää naisia  ;D ne on jotenkin niin helppoja (siis piirtää)


ja voisiko ihmiset selittää "mangatyylin"  ???käsittääkseni manga on japaniksi sarjakuvaa...muistan kyl kun olin superhyperextrainnostunut animeen ja mangaa ja piirtelin sailormooneja siellä sun täällä, ni kerran kuviksenopettaja tuli selän taakse ja huokaisi:ei taas noita isopäisiä!   :D juu, olihan se aika karseeta jälkeä näin jälkeenpäin katottuna...  ::)

*edit*
lisään vielä kuvan...tuo ylempi (se isokorva) on eräs päähenkilö erääseen uuteen sarjakuvaani, alemmat jotain tyyppejä vaan, ei niillä niin väliä...piti tummentaa kuvaa jotta näkyisi edes jotenkin...
« Viimeksi muokattu: 16.02.2007 klo 12:44:53 kirjoittanut wannabebee »
"Be like a bee; anything he heats is clean, anything he drops is sweet and any branch he sits upon does not break."
-Imam Hazrat Ali

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Luonnokset
« Vastaus #912 : 16.02.2007 klo 12:50:00 »
Miten apuviivat voi tehdä ennen luonnosta? Kai jonkinlainen vapaan käden ylimalkainen himmeällä tehty luonnos pitäisi olla, että voi tehdä apuviivat. Vai olenko nyt jotenkin liian sisällä omassa tavassani, etten ymmärrä tuota.

Minäkin olen tähän saakka aina vedellyt viivat ennen luonnoksen tekemistä, mutta nyt kun perspektiivit alkaa olla edes jotenkin hanskassa niin olen ajatellut siirtyä tuohon että luonnostelen ensin ja fiksaan sitten. Vaikeissa tapauksissa vetelen vähän jotain apuviivaa esiluonnokseen. Mutta tavoitteeni on päästä siihen, että itse luomisvaiheessa kiinnittäisin mahdollisimman vähän huomiota asioihin, jotka voi fiksata myöhemmin. Jospa sitten saisi vähitellen jotain valmiiksikin asti joskus --!
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Sika

  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Re: Luonnokset
« Vastaus #913 : 16.02.2007 klo 12:53:13 »
Wannabeella tuo viimeisen paperin eka nainen on hjyvä. Ei enää anime silmiä. Näkisin mielelläni sarjakuvaa tällä tyylillä.

Rovio

  • Mahdoton.
  • Jäsen
  • Viestejä: 163
  • The friendly looking lad.
Re: Luonnokset
« Vastaus #914 : 16.02.2007 klo 12:56:58 »
ja voisiko ihmiset selittää "mangatyylin"  ???käsittääkseni manga on japaniksi sarjakuvaa...
Niin. Yhtä hyvin vois sanoa, että piirrät Comic tyylillä. Mutta Manga tyylillä nykyään tarkoitetaan juuri noita isosilmäisiä äklösöpöjä pallopäitä.
Oikeammin pitäisi sanoa, että piirrät tietyllä manga tyylillä. Ja mun ei oikeastaan pitäis sanoo mitään, kun en tosta mangasta niin tiedä...

EDIT: Hyvin sä piirrät. Noi japanilais tyyliset naamat näyttää vaan luonnottomilta.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2007 klo 12:59:59 kirjoittanut Rovio »