Tämä on vuodelta 1970, ja herätti lukijoissa pahennusta.
Ketcham kommentoi tätä kuvaa elämäkertakirjassaan. Tarkoituksena oli viestiä, että lapset eivät kiinnitä huomiota samoihin asioihin kuin aikuiset, että Villellä on uusi kaveri, josta hän ei ensimmäisenä mainitse ihonväriä, vaan jonkun muun, lapselle keskeisemmän asian, joilla he eroavat toisistaan. Kävi vaan sitten semmoinen kämmi, että täksi toiseksi ominaisuudeksi piirrokseen satuttiin poimimaan sellainen piirre, jota sitäkin on käytetty rodullisten ennakkoluulojen välineenä... Inhottava sarjakuvantekijän työtapaturma. (Kas kun ei maininnut, että tällä kaverilla on tosi hyvä rytmitaju).
LISÄYS: Tämä kuva toistaa samaa kaavaa, kuin saman ikäluokan muutkin piirtäjät: vaikka tekstitasolla yritettäisiinkin vähän murtaa pinttyneimpiä ennakkoluuloja, niin nykykatsannossa tämä vaikutus enemmän kuin kumotaan sillä, että samaiset hahmot on piirretty todella räikeän stereotyyppisellä tavalla. Sama tapahtuu esim. Lucky Lukessa ja Asterixissa (meksikolaiset, kiinalaiset, merirosvolaivan afrikkalainen tähystäjä): Goscinnyn teksti inhimillisti näitä hahmoja peilaamalla niitä stereotypioitaan vastaan, mutta kuvien tasolla ne piirrettiin erittäin kaavamaisesti. Kuva ja teksti eivät siis olleet sanomaltaan oikein synkassa. (Väittäisin, että samasta osittain aiheutui myös Kari Suomalaisen somali-pilapiirroskohu, mutta tästä on jo keskusteltu toisissa ketjuissa).