Kirjoitin jutun Urzoon ja Asterixin nykytilasta, suhteista muskelihahmoihin yms. Sarjainfoon 1/2013.
Goscinny kuvitti itse (!) postikortteja ja pari lastenkirjaakin New Yorkissa 1940-luvun lopulla, sekä tutustui alkuperäisiin MAD-miehiin kuten Harvey Kurtzmaniin, Will Elderiin ja Jack Davisiin - nämä piirsivät aikanaan muistokuvan jossa René lähtee soutamaan kohti Ranskaa.
Oleellisempaa oli tavata Jijén kera Amerikkaan "neuvostomiehitystä pakoon" lähteneitä sarjakuva-aatetovereita kuten Morris.
Palattuaan Ranskaan Goscinny toimi syndikaattihommissa ja kirjoitti sarjakuvia eri tahoille, piirtäjinä uudet kaverit kuten Uderzo ja Sempé (Pikku Nikke oli aluksi sarjakuva).
Intiaanisarja Oumpah-pah oli alkumuodossaan Amerikan markkinoille ajateltu sanomalehtistrippisarja, mutta kun se ei ottanut kipinää jenkeissä, sarja muuttui siihen muotoon jonka me tunnemme. Sitten Asterixin suosio räjähti ja Pilote-lehden levikki kääntyi nousuun.
Jos G ja U vielä 1970-luvulla haaveilivat Amerikan valloituksesta, niin sen näkyvin esimerkki on Suuri merimatka-albumi, yksi simppeleimmistä Goscinnyn kirjoittamista albumeista.
Uderzolla todellakin on mieltymys muskelisankareihin, niitä esiintyi kaikissa hänen Asterixia edeltävissä sarjakuvissaan - piirsihän hän jopa Marvelman junioriakin.