Kirjoittaja Aihe: Asterix  (Luettu 471488 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Asterix
« Vastaus #75 : 06.05.2005 klo 19:19:53 »
Niin, ja aina pitää raijata Julius Caesar itse paikalle, kuin ei Jullella muutenkin olisi tekemistä riittänyt... Matka Roomasta Armoricaan otti kuitenkin jokusen tovin varsinkin tuohon aikaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Asterix-fani

• Sählääjä
  • Jäsen
  • Desinit in piscem mulier formosa superne
« Vastaus #76 : 08.05.2005 klo 10:45:47 »
Minulla on kaksi "suurta" asiaa, joista en pidä.

Ensiksi tämä Asterixin muistiinmenetys, Jahuut ja Obelixin lyömiset eivät ole oikein sitä, mitä haluaisin lukea Asterix-albumista.

Toiseksi, Asterix ja Obelix ovat syntyneet samana päivänä. Mitäh? Katsokaapas Goscinnyn kirjoittamaa Obelix ja kumpp. - albumia. Obelixilla on syntympäpäivä. Okei, miksei Asterixiakaan juhlita? On kuin Goscinnyn kirjoittamista albumeista saadulla tiedolla ei olisi mitään merkitystä.
(Don't worry - There's no sugar)

Turre

• kalkkis
  • Jäsen
  • kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin
« Vastaus #77 : 09.05.2005 klo 14:16:29 »
Sen lisäksi mitä täällä jo muut ovat kommentoineet Latraviataa, minun huomioni kiinnitti erityisesti se, että tekstauksessa (anteeksi nyt vaan Timo Ronkainen) gemenat ja versaalit ovat sekaisin. (Nuoremmille kvaakkaajille: gemena=pienaakkonen ja versaali=SUURAAKKONEN) On ärsyttävää lukea TEKSTiÄ JOSSA iSOJEN KiRJAiNTEN JOUKOSSA AiNA i-KiRJAiMEN PÄÄLLÄ ON PiSTE.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #78 : 09.05.2005 klo 14:18:31 »
Tuo johtuu vaaditusta Uderzo-fontista. Sitä ei käy sorkkiminen pisteen vertaa.
- Barack Obama

Turre

• kalkkis
  • Jäsen
« Vastaus #79 : 09.05.2005 klo 14:23:12 »
Kaikissa aiemmissa albumeissa tekstaus on pelkkää versaalia ja monta edellistäkin albumia oli jo kokonaan Uderzon käsialaa. Miten se fontti siinä viimeisessä yhtäkkiä vaihtui?
« Viimeksi muokattu: 09.05.2005 klo 14:25:23 kirjoittanut P.Durchman »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #80 : 09.05.2005 klo 15:41:10 »
Kaikissa aiemmissa albumeissa tekstaus on pelkkää versaalia ja monta edellistäkin albumia oli jo kokonaan Uderzon käsialaa. Miten se fontti siinä viimeisessä yhtäkkiä vaihtui?

Eihän se ole vaihtunut, kaikissa uusissa ja uusintapainetuissa Asterix-albbareissa joissa Uderzon fonttia on käytetty, toistuu tuo sama: iSOJEN KiRJAiNTEN joukossa i:n päällä on piste. Valita Uderzolle. 

Täsmennys siis: Ranskalaisten päätöksellä kaikissa käännösalbbareissa sekä uusintajulkaisuissa on nykyisin käytettävä Uderzon fonttia, vaikka kuinka siinä on piste iiin päällä.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2005 klo 16:10:53 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Turre

• kalkkis
  • Jäsen
« Vastaus #81 : 09.05.2005 klo 16:01:57 »
Okei, okei, uskotaan.

Minulla on hyllyssä ne albumit suomalaisina ensipainoksina, joten niissä kaikissa sitä viimeistä lukuunottamatta on kuitenkin pelkkiä versaaleja (katso liite, kuva albumista n:o 30 Obelixin kaleeri). Jos uudempiin painoksiin vanhoista albbareista on tehty jotain muutoksia tekstaukseen, niin sitten....

( Mutta ne pisteet i:n päällä on SiLTi arrrggghhh  :-\  ärsyttäviä.)
« Viimeksi muokattu: 09.05.2005 klo 18:56:09 kirjoittanut Turre »

Asterix-fani

• Sählääjä
  • Jäsen
  • Desinit in piscem mulier formosa superne
« Vastaus #82 : 09.05.2005 klo 18:50:06 »
( Mutta ne pisteet i:n päällä on SiLTi arrrggghhh  :-\  ärsyttäviä.)

Olen huomannut saman, mutta ei se ainakaan minua kovin paljon häiritse. Tärkeintähän on tarinan huumori ja juoni, eikä fontti  :)
(Don't worry - There's no sugar)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #83 : 09.05.2005 klo 19:17:02 »
Sen lisäksi mitä täällä jo muut ovat kommentoineet Latraviataa, minun huomioni kiinnitti erityisesti se, että tekstauksessa [...] On ärsyttävää lukea TEKSTiÄ JOSSA iSOJEN KiRJAiNTEN JOUKOSSA AiNA i-KiRJAiMEN PÄÄLLÄ ON PiSTE.

Mene, ota käteen ranskalainen Asterix ja katso: pisteet ovat i:n päällä.
Sarjakuvatekstaus ei oikeastaan yleensäkään ole seurannut mitään typografiaa tai vastaavaa. Useimmiten sarjakuvien puhekuplat ovat käsitekstattua versaalia. Aina. Aku Ankka vääristelee: Arial bold sarjakuvakuplaan. Puh....

Timo
« Viimeksi muokattu: 09.05.2005 klo 19:20:54 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #84 : 09.05.2005 klo 20:57:26 »
Sarjakuvatekstaus ei oikeastaan yleensäkään ole seurannut mitään typografiaa tai vastaavaa.
Paitsi joitain "sääntöjä" on. Esim. Jenkkisarjoissa pyritään tekstaamaan I (minä) päätteisenä isona iinä I. Muut iit sitten tavallisena pölkkynä I.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #85 : 09.05.2005 klo 21:07:35 »
Paitsi joitain "sääntöjä" on. Esim. Jenkkisarjoissa pyritään tekstaamaan I (minä) päätteisenä isona iinä I. Muut iit sitten tavallisena pölkkynä I.

joo. Tosiaan tuo, iso kapitaali. Sitten kaikki lauseet päättyy huutomerkkiin. Tai niin ainakin ennen oli. Muuten oli vaarana että painattamossa poistavat pisteen roskana filmiltä tai painolevyltä. Hohoo.

Timo

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #86 : 09.05.2005 klo 21:25:39 »
vertaa... hm, mihin tahansa Goscinnyn kirjoittamaan Asterixiin. Seuraavaksi Asterix ja Obelix menevät varmaan naimisiin, tuskin kumminkaan keskenään. Se olisi kyllä mielenkiintoinen tarina!

Eikä oikeastaan edes hullumpi lopetus. Uderzo on vanha ja tietää itsekin sen, että seuraava Asterix varmaankin jää viimeiseksi (ellei peräti ole sitä jo julkisuuteenkin tokaissut, minun silmiini ei ole tieto semmoisesta sattunut, jos on). Kummankaan päähenkilön kuolema ei ehkä olisi Asterix-maailmaan sopiva veto, mutta naimisiinmeno voisi olla semmoinen hyvä symboli, että huikentelevaisten poikamiesten seikkailut ympäri tunnettua (ja tuntematonta) maailmaa ovat nyt sitten loppu.

Jos siis ideana ei ole, että joku jatkaa sarjaa.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #87 : 10.05.2005 klo 08:45:55 »
Minä en pidä yhtäkään asterix-albbaria erityisen huonona. En edes latraviataa. Ei se mikään ikimuistoinen ole, mutta eivät ole mielestäni kaikki Goscinnynkään kirjoittamat Asterixit. Muutamat hyvät naurut tuosta latraviastakin sai!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #88 : 10.05.2005 klo 10:22:53 »
Ehkä albumisarja päättyisi Caesarin murhaan maaliskuun iduksena?  :o

Timo

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #89 : 10.05.2005 klo 14:09:36 »
No jos Lucky Lukekin jatkuu "uusin voimin", onko todennäköistä, että Asterix loppuisi Uderzon myötä? Tietääkö joku jostain salaisesta sopimuksesta jossa näin sanottaisiin?

Jos raha puhuu, jatkaa Asterix maailman tappiin.