Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 203308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #540 : 19.09.2017 klo 09:51:53 »
Pitkä aihe, tuli vähän "selailtua" läpi ja paljon vastauksia sain joskin osa jäi vielä saamatta. Olen ennen aina käyttänyt noita Micronin Finelinereita tussaukseen mutta nyt on alkanu tehdä mieli kokeilla muitakin.

Semmosta musteeseen kastettavaa olen usein kokeillut mutta jotenkin se ei ole miellyttänyt niin. Ehkä juuri sen dippaamisen takia. Muutenkin kun ruuhkavuodet on päällä, ja elämä on hektistä niin aikaa piirtämiselle ei oteta kuten ennen vaan se on tyyliin puolituntia sieltä, parikymmentä minuuttia täältä... Niin välineiden pitäisi olla sellasia on/off tyylisiä ilman kummempia valmisteluja ettei niihin tuhraannu aikaa. Siihen korkki-pois-ja-piirtämään -tussit ovat sopineet hyvin.

Mutta mieli tekisi kokeilla taas teriä juuri sen ei-niin-tasapaksuisen viivan takia, mutta silti säilyttäen nopeat valmistelut. YouTubessa jossain tutorialissa sitten bongasin terällisen kynän jossa on sisällä muste-patruuna, eli dip pen ilman dippaamista. Googlettamisella löysin sille nimen Fountain Pen - ilmeisesti sama laitos?

Pari tollasta tilasinkin, mutta ne tuntuivat olevan kiinteillä terillä. Onko ne kaikki, vai löytyisikö sellaista johon voi vaihdella teriä, ehkäpä jopa samoja irtoteriä mitä niihin dipattaviinkin?

Entäs mitä ne sellaiset geelikynät on, missä on valkoista mustetta jolla voi piirtää mustan päälle? Ja mistäs niitä voi ostaaa? (ulkomailta tilatessa postikulut on vähän turhan kalliit)

Vähän  noi termitkin on hakusessa, eli jos ulkomailta tilailee niin nimet on hakusessa. Ennen oon kynäostokset aina tehnyt kirjakaupoissa joissa paperille voi kokeilla minkälaista jälkeä tulee. Eli oon ostellu kyniä pahemmin tietämättä mitä ne ovat  :laugh:

Brush Penin löysin tämän aiheen lukemisen jälkeen. Eilen testasin ja tykkäsin kovasti.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2017 klo 10:40:41 kirjoittanut JPH »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #541 : 19.09.2017 klo 22:13:58 »
Eipä muistu mieleen että olis tullu vaihdettavateräistä täytekynää (Fountain Pen) vastaan. Epäilemättä semmoisia jossain päin maailmaa on joskus ainakin ollu. Tiedä sitten millaisen suosion ovat saavuttaneet. Voisi kuvitella että siinä se terän vaihtaminen ja toisaalta tussin kuvuminen ja hallitsematon leviäminen on ielä isompia ongelmia kuin normi täytekynässä. Eikähän se välttämättä ole kovin on/off sitten enää jos terää vaihtaa. Irtoteristä pitää aina käytön jälkeen huolehtia, samoin kuin siveltimistäkin. Ja pulloonkastettavia pestä joskus pitkän piirustussession aikanakin.

Elämäni ainoan (valkoisen) geelikynän ostin aikoinaan Tiimarista. Ehkä se oli rimpula, mutta kelpasi enemmänkin tehostetyyppisiin taiteiluihin kuin mihinkään tussijäljen korjaamiseen tai "valkoisella" piirtämiseen. Sekin tietenkin vaikuttaa että yrittääkö tehdä perinteistä jyrkän mustavalkoista tussijälkeä vaiko jotain, jossa on välisävyjä ja kenties värejä mukana.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #542 : 19.09.2017 klo 22:47:37 »
Pump pen on metallinen tussiterä, jossa on säiliö. Teriä voi vaihtaa.
Ackerman taisi olla kynän valmistaja.

Jotkut eivät pidä noista yhtään mm. siksi, että ne voivat vuotaa kuljetettaessa. Mä oon ollut ihan tyytyväinen. Valmistaja väittää, että näitä ei saa millään tukkoon.

Joskus vuos sitten taisin saada ilmoituksen, että pump penit on päivitetty "aivan uudelle tasolle".

edit:
Vai olikos se "Anckerman"?
« Viimeksi muokattu: 20.09.2017 klo 08:21:22 kirjoittanut SkTV »

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #543 : 20.09.2017 klo 08:42:57 »
Tältä mahtaa muijasta tuntua, kun kuvitteli olevansa hyvä matikassa ja meni 10 vuoden jälkeen sosiaalialalta opiskelemaan geomaanmittausta.....

Kauan oon tässä pelissä ollu mutta nyt tuntuu että on pää pyörällä.... Nää termit  :laugh:  Kun mulle tussi on ollu aina korkilla suljettava huopakynä, ne Micronin kaltaiset (olisivatko nyt kuitukärkiä?) myös. Mutta kun selailen näitä taidetavara-nettikauppojen valikoimaa niin vastaan ko. hakusanalla tulee myös pulloissa olevaa mustetta.

Termin "tushi" olen jossain kuullut ja kuvittelin sen tarkoittavan musteeseen kastettavaa kynää ja sen mustetta.

Mutta ilmeisesti se on yleisnimitys musteelle, oli se sitten kynässä, kynään vaihdettavassa patruunassa tai pullossa?

Täytekynän kuvittelin olevan sateenvarjo-termi kaikille kynille joita voidaan jälkikäteen täyttää, olipa siinä hupakärki, ballpoint tai terä. Mutta johan alkoi Temperan webbikaupastakin löytymään oikeanlaisia kyniä kun tuota hakusanaa käytti.

Tuntuu kun olisin avannut Pandoran boxin  :laugh:

Mutta nyt tää rupes kiinnostamaan vieläkin enemmän - takaisin ei ole paluuta  ;)

Onko tuolla Fountain Penillä samanlaista piirtää kun tuolla dipattavalla kynällä?

Toi Brushpen kun on hyvä, mutta suunnanvaihdokset kaarevia muotoja piirrettäessä (esim. pää) tuottaa helposti jo liian paksua viivaa. Ja jos pysähtyy, nostaa kynän paperilta, kääntää paperia ja jatkaa piirtämistä, niin viiva onkin sitten taas eri-paksuista ja se näyttää hölmöltä (näin pysty moilla Microneilla tekemään, kun viiva oli aina samanpaksuista).

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #544 : 20.09.2017 klo 08:50:48 »
Minusta säiliöllisten kynien ja dipattavien suurin ero on se, että säiliöllisissä on oman kokemukseni mukaan aina vesiliukoista tussia/mustetta (paitsi pump peneissä), dipattavissa voi käyttää joko vedenkestävää tai vesiliukoista, oman valinnan mukaan. Terissä löytyy hyviä ja huonoja kummastakin kategoriasta, riippuen piirtäjän mieltymyksistä ja tavasta piirtää ja siitä, minkälainen jälki on tavoitteena

Namiki Falcon on mielestäni hyvä fountain pen (mutta sekin käyttää vesiliukoista mustetta). Nykyinen Asterix-piirtäjä Conrad kehui sitä myös. Ja siitä saa räätälöityä versiota, katkaisevat (hiovat?) sen terän jotenkin, että on enempi hiusterän kaltainen. Mulle on kelvannut ihan standardikynäkin.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2017 klo 09:01:24 kirjoittanut SkTV »

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #545 : 20.09.2017 klo 09:16:28 »
Termin "tushi" olen jossain kuullut ja kuvittelin sen tarkoittavan musteeseen kastettavaa kynää ja sen mustetta.

Mutta ilmeisesti se on yleisnimitys musteelle, oli se sitten kynässä, kynään vaihdettavassa patruunassa tai pullossa?

Muste on tussia laajempi käsite, johon sisältyy myös mm. tulostin/painomusteet. Leimasin tai sormi painetaan myös muste- ei tussityynyyn. Tussi rajautuu kirjoitus/piirto/maalauspuolelle.

Lainaus
Toi Brushpen kun on hyvä, mutta suunnanvaihdokset kaarevia muotoja piirrettäessä (esim. pää) tuottaa helposti jo liian paksua viivaa. Ja jos pysähtyy, nostaa kynän paperilta, kääntää paperia ja jatkaa piirtämistä, niin viiva onkin sitten taas eri-paksuista ja se näyttää hölmöltä (näin pysty moilla Microneilla tekemään, kun viiva oli aina samanpaksuista).

Jos Temperan valikoimista toivoo kompaktimpaa, mutta silti vaihtelevaa viivaa niin suosittelisin kokeilemaan Pilotin kovaa Brushpeniä. Siinä on keinokarvojen sijaan yhtenäinen, taipuva kärki. Jälki on toki siinäkin paksumpaa kuin tussiterillä tai 0.x Microneilla. Pilotin kynät eivät kuitenkaan ole yhtä vedenkestäviä kuin Pentel GFKP.

Minusta säiliöllisten kynien ja dipattavien suurin ero on se, että säiliöllisissä on oman kokemukseni mukaan aina vesiliukoista tussia/mustetta (paitsi pump peneissä), dipattavissa voi käyttää joko vedenkestävää tai vesiliukoista, oman valinnan mukaan.

Kyllä vedenkestävyys säilliöllisissä kynissä vaihtelee. Vedenkestävyys ei ole kuitenkaan ihan joko-tai vaan siinä on aste-eroja. Temperan valikoimista Pilot Brush Penit liukenevat vielä kuivuttuaankin runsaasti, Copic Brush kestää paremmin kunhan odottelee tovin ja Pentel GFKP:ssa on näistä kokemukseni mukaan paras vedenkestävyys.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #546 : 20.09.2017 klo 13:57:02 »
Tältä mahtaa muijasta tuntua, kun kuvitteli olevansa hyvä matikassa ja meni 10 vuoden jälkeen sosiaalialalta opiskelemaan geomaanmittausta.....

Kauan oon tässä pelissä ollu mutta nyt tuntuu että on pää pyörällä.... Nää termit  :laugh:
Tää on taidetta eikä tiedettä.  :) Taidetermien sekasotku suorastaan raivostuttaa jos siitä yrittää saada tolkkua. En suosittele.  Eri kielissäkin mennään vähän eri tavoin.

Ite oon sillä kannalla että pulloonkastettavat välineet voivattaiteellisesti  tarjota enemmän kuin moternit korvikkeensa. Siis jos niiden siveltimien ja terien kanssa muuten jaksaa säätää. Kuitukärkikynät, markkerit ja tietokonesoftat ovat toki kelpo välineitä useimpiin hommiin nekin. Eivätkä vaadi vuosien käyttöä jotta ns. paras terä tulee esiin. Tietokoneesta on viimeisten 5 vuoden aikana tullut varteenotettava vaihtoehto mille tahansa vanhalle välineelle.

Ja maallikot, eli yleisöhän ei näistä välitä pätkääkään. Riittää kun jälki on jonkinlaista (ja painossahan se tunnetusti vielä tärvellään). Vähän sama juttu mitä kameroista puhuttiin ennen digiaikaa. Se hyvän kuvan aikaansaaminen on enemmän kiinni kuvaajasta kuin kamerasta.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #547 : 23.09.2017 klo 11:43:18 »
Festarivieraisiin kuulunut Dan Berry näyttää kehitelleen oman kynämallinsa: brass dip pen.

http://www.dailypost.co.uk/special-features/glyndwr-university-illustrator-honoured-international-13647438

Dan puffaa niitä twitter-tilillään @thingsbydan nimellä blade pen.


Kuva: https://twitter.com/jasonli/status/901082107765764098

totentanz

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #548 : 20.03.2018 klo 08:53:55 »
Mielenkiintoinen ketju, tuli selailtua läpi.

Itselle on isoimpana haasteena ollut on-off tekijänä se, että innostuttuaan taas tekemään on penaalissa 8 eri harmaasävytussia jotka ovat sitten jo kuivia heti kun seuraavan kerran käytän niitä puolen vuoden päästä.

Löysin taannoin Derwentin Inktensen liituja, eli ei niitä kyniä vaan liituja ja olen niistä nyt löytänyt sen mukavimman tavan tehdä.

Siitä liidusta rapsuttaa paletille murua talteen ja sitten vettä sekaan ja siveltimellä maalaa kerroksittain. Nyt yksi liity ja sivellin ja vesi korvaa minulle 20 erilaista harmaasävytussia. Liitu pysyy myös sitten ihan muuttumattomana sen aikaa, kun sitä ei tarvitse, eli ei tule sitä kuivamisongelmaa samalla tavalla vastaan.



edit: lisään vielä yhden kuvan, jossa välineinä 1 liitu, sivellin ja vettä. Liitua en siis hiero paperiin suoraan vaan murennan paletille ja sieltä sitten siveltimellä.





« Viimeksi muokattu: 20.03.2018 klo 10:10:24 kirjoittanut totentanz »
Sarjakuvalla hybristä vastaan

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #549 : 27.06.2020 klo 05:27:26 »


Hei,

Sattusiko kukaan tietämään myydäänkö jossain päin Suomessa Winsor Newton Series 7 siveltimiä? Enpä ole itse vielä löytänyt. Hakusessa koko 2 tai 3, joita käsittääkseni yleisimmin sarjakuvantekijät suosivat.
Helsingissä Tuubi nimisessä kaupassa oli Winsor&Newtonia, mutta  pääosin yksinomaan sellaista mallia joissa luki miniature. Niissä oli jotenkin paljon lyhempi tuo sivellinkarvaosa ja ajattelin, etten sellaista halua koska saattaa varata vähemmän mustetta jolloin sivellintä pitää kastella musteeseen useammin.
Mistä olette noita Winsoreita ostelleet ja kiinnostaisi tietää mihin hintaan.