Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 203319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

APz

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
  • Kanada. Kaiken pahan alku ja juuri.
Olen tässä jonkin aikaa pohdinut, että siirtyisin vektorihahmoista käsin piirrettyihin. Ongelmana on oikeastaan millaisia tusseja oikeastaan käyttäisi. Monissa oppaissa on käsketty kokeilemaan useita merkkejä läpi, minkä olen tehnytkin, mutta suunnilleen vain turhautunut. Kävin ostamassa paikalisesta liikkeestä läjän erilaisia mustia tusseja, mutta niistä ei yksikään toiminut toivotulla tavalla.

Paras oli "Pilot Marker for projector", joka nimensä puolesta ei ollut kovin korkealla odotuksissa, mutta sillä tulee tarkinta jälkeä silti.

Olisin kiinnostunut kuulemaan merkkejä ja tyyppejä kynistä, joita seuraavaksi hommaisin.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 14:32:15 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 1 074
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #1 : 22.08.2003 klo 09:04:08 »
Olisin kiinnostunut kuulemaan merkkejä ja tyyppejä kynistä, joita seuraavaksi hommaisin.

Tämä ei ihan vastaa kysymykseesi, mutta vastaan nyt kuitenkin. Itse käytän Shanghai Ink Factoryn Km's Ink - Liquidia, Pelikanin Tusche A - Drawing Ink A:ta (17 Black) ja FW Acrylic Artists Ink. Eniten ensimmäistä koska se on halvinta. Kynät ja terät ovat tuliaisia japanista mutta kyllä myös joitakin calligrafia kyniä tulee käytettyä. Joskus myös sivellintä. Lähinnä isompiin alueisiin.

Itse ihastuin kuitenkin noihin japanista tulleisiin kyniin heti vaikka täytyy myöntää, että joskus jälki voisi olla tasaisempaa ja pieniin yksityiskohtiin käytän niitä perinteisiä tusseja. Merkit vaihtelevat. Oma ongelmani tussauksessa taitaa kuitenkin olla, että ryhdyn tussaamaan liian nopeasti. Olenkin viime aikoina yrittänyt tehdä enemmän puhtaasti lyijykynä töitä.

APz

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
  • Kanada. Kaiken pahan alku ja juuri.
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #2 : 22.08.2003 klo 09:35:20 »
Itse ihastuin kuitenkin noihin japanista tulleisiin kyniin heti vaikka täytyy myöntää, että joskus jälki voisi olla tasaisempaa ja pieniin yksityiskohtiin käytän niitä perinteisiä tusseja. Merkit vaihtelevat. Oma ongelmani tussauksessa taitaa kuitenkin olla, että ryhdyn tussaamaan liian nopeasti. Olenkin viime aikoina yrittänyt tehdä enemmän puhtaasti lyijykynä töitä.
Minulla tuo käyttötarkoitus ei niinkään ole perinteisen sarjakuvan luominen (siis varjostaminen ja värittäminen tusseilla), vaan ääriviivojen piirtäminen, sillä kun lopputulos on kasassa, scannaan sen ja väritän sen koneella. Kaiketi homman nimi onkin löytää kynä, jolla tulee tasapaksuista ohutta ja terävää jälkeä.

Kiitos vinkeistä!  :)

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #3 : 22.08.2003 klo 09:50:20 »
jos sulla on yhtään ylimääräistä paalua niin kokeilepa rotringin rapidograph-kyniä. niillä tulee tasaista ja hyvää jälkeä kunhan pintakin on hyvää, kovaa ja tasaista. halvin kopiopaperi ei siis tässä tapauksessa käy. rapidoja on monet sarjakuvapiirtäjät kautta aikain käyttäneet vaikka rehellisyyden nimissä väline paremmin arkkitehdeille sopiikin. kalliita pirulaisia ovat.

uu kautta tien... kun kuitenkin skannaat koneelle ja käsittelet, niin sinähän voit hyvin käyttää muunkin värisiä kyniä kuin mustia. mikään ei estä piirtämästä vaikka puuväreillä tai kuulakärkikynällä kun kuitenkin voit skannattuasi muuttaa viivat mustiksi tai miksi vaan. tietenkin lopputulos menee hiukan enemmän arpomisen puolelle mut minä kyllä pidän siitä ettei aina ole täysin kontrolloitua se viiva.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2003 klo 10:10:51 kirjoittanut kaltsu »

APz

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
  • Kanada. Kaiken pahan alku ja juuri.
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #4 : 22.08.2003 klo 10:05:16 »
uu kautta tien... kun kuitenkin skannaat koneelle ja käsittelet, niin sinähän voit hyvin käyttää muunkin värisiä kyniä kuin mustia. mikään ei estä piirtämästä vaikka puuväreillä tai kuulakärkikynällä kun kuitenkin voit skannattuasi muuttaa viivat mustiksi tai miksi vaan. tietenkin lopputulos menee hiukan enemmän arpomisen puolelle mut minä kyllä pidän siitä ettei aina ole täysin kontrolloitua se viiva.
Kuulakärkikynät olivat ensimmäinen väline, millä testasin. Jälki ei ollut minusta kovin hyvä, tuolla lievästi suttaavalla kalvotussillakin tulee tarkempaa. Kynän värillä ei kaiketi sinällään ole väliä, mutta olettaisin mustan erottuvan parhaiten lopputuloksessa scannattuna.

Mutta, katsotaan mitä noilla uusilla ideoilla saa aikaan.

kalmisto

  • Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Viestejä: 140
  • Liikaa kahvia
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #5 : 30.08.2003 klo 16:03:29 »
Itse käytän Eddingin tusseja piirroksiini, tarkkoja ja tasaisia kun ovat. Suttaantumisen kannalta paperivalinta on kuitenkin tärkeä. Eli huono ja "ohut" paperi suttaa tussia helpommin. Kannattaa siis ostaa hiukan parempilaatuista paprua. Ja vielä tusseista että nuo eddingin tussit ovat kaikki saman vahvuisia joten väritys luonnistuu harvinaisen tasaisesti.

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #6 : 05.09.2003 klo 12:00:52 »
Kalvotusseista ja papereista puheenollen. Käväisin eilen konttoritarvikekaupassa ja tuli taas tämmöinen "miksen tätä aikaisemmin ajatellut"- elämys.
Piirtoheitinkalvothan sopii (yllättäen :P ) oikein hyvin huopakynillä piirtämiseen  . Halpaakin on  - Ne voi skannauksen jälkeen pestä ja käyttää uudestaan. - Eikä tartte valopöytääkään.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #7 : 05.09.2003 klo 12:10:34 »
Mulla oli yhdessä vaiheessa semmoinen kokeilu, että piirsin myös kalvolle. Käytin valokuvia ja piirsin niistä ensin hahmot/taustat summittain ja sitten omasta päästä yksityiskohdat ja siinä välissä kopioittin kalvon paperille (kopiokoneella). Tuli ihan kivaa jälkeä, mutta ehkä turhan vaivalloista...
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

keijo ahlqvist

  • Vieras
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #8 : 07.09.2003 klo 18:26:10 »
Hyvä ja huokea kynä on Pentel Stylo JM10. Sen kärki on epätavallinen: sillä saa painamalla leveämpää jälkeä ja silti kärki on yllättävän kestävä. Sitä myy esimerkiksi konttorivälineliikkeet, Oulussa Juntunen.
Piirtäjät tuntuvat etsivän ohutta ja tasapaksua jälkeä. Ohut jälki on katoavaista, sitä paitsi parempi pyrkiä vaihtelevaan viivanleveyteen ettei piirroksesta tule lättänä. Pullotussia ja teriä ja sivellin: kun on tottunut niihin, et ole enää kaupan tussien armoilla, niitähän tulee ja menee.

ozz

  • Jäsen
  • Viestejä: 28
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #9 : 08.09.2003 klo 11:22:52 »
uu kautta tien... kun kuitenkin skannaat koneelle ja käsittelet, niin sinähän voit hyvin käyttää muunkin värisiä kyniä kuin mustia. mikään ei estä piirtämästä vaikka puuväreillä tai kuulakärkikynällä kun kuitenkin voit skannattuasi muuttaa viivat mustiksi tai miksi vaan. tietenkin lopputulos menee hiukan enemmän arpomisen puolelle mut minä kyllä pidän siitä ettei aina ole täysin kontrolloitua se viiva.
Kuulakärkikynät olivat ensimmäinen väline, millä testasin. Jälki ei ollut minusta kovin hyvä, tuolla lievästi suttaavalla kalvotussillakin tulee tarkempaa. Kynän värillä ei kaiketi sinällään ole väliä, mutta olettaisin mustan erottuvan parhaiten lopputuloksessa scannattuna.

Mutta, katsotaan mitä noilla uusilla ideoilla saa aikaan.

Tähän voisi suositella esim. Wacomin piirtopöytiä, jotkut ovat niin hurjia että tussaavatkin suoraan koneella :)

kalmisto

  • Kreivi Karsten
  • Jäsen
  • Viestejä: 140
  • Liikaa kahvia
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #10 : 10.09.2003 klo 11:03:01 »

Piirtäjät tuntuvat etsivän ohutta ja tasapaksua jälkeä. Ohut jälki on katoavaista, sitä paitsi parempi pyrkiä vaihtelevaan viivanleveyteen ettei piirroksesta tule lättänä. Pullotussia ja teriä ja sivellin: kun on tottunut niihin, et ole enää kaupan tussien armoilla, niitähän tulee ja menee.

Sitten taas jos ei lauo ehdottomia totuuksia voisi muistaa että kullakin on oma tyylinsä. Se annettakoon anteeksi. Vaihtelevista viivoista saa tarkempia jos tussaa 2 kertaa samat viivat. :) njäh!

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #11 : 14.09.2003 klo 21:47:23 »
Lainaus käyttäjältä: keijo ahlqvist
sitä paitsi parempi pyrkiä vaihtelevaan viivanleveyteen ettei piirroksesta tule lättänä.
[quote

Noin. Sitähän varten käsin piirretään, että viiva elää.

Mä itse käytän sivellintä (kolinskyn raphael #3), terää (tussiterä about kokoa 2 tai 3) tai Rotringin artpen BBtä, jolla suurin osa sarjoistani on piirretty. Jos ja kun jostain syystä käytän osaan kuvaa kuitukärkeä, ainoa oikeasti hyvä on Pilotin DR-sarja, ne sinirunkoiset kynät valkoisella tai keltaisella leimalla.

Mutta ei kynä tee piirtäjää. Paperi tekee. Eri kynät käyttäytyvät eri tavalla erilaisilla papereilla, ja yleensä kun papereita lähtee kokeilemaan, päätyy tulokseen että koko maassa on saatavana vain yksi juuri sinulle oikea paperi, ja sen jälkeen sen maahantuonti (ellei peräti valmistus) lopetetaankin;-)

Tuosta syystä käytän 200g/m2 Schoellershammer Durexia. Se on toiseksi parasta.

PS. Sama pätee myös kyniin. Sakura ei suostu tuomaan Sigma Sumi Brushia koko Eurooppaan, vastattiin kun kysyin:-(

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #12 : 15.09.2003 klo 14:14:28 »
Toisaalta eikö todellinen taito mitata siinä, että osaa tehdä hyvää jälkeä kaikenlaisilla välineillä kaikenlaisille pohjille? :)
Olen ikäni piirrellyt kopiopaperille ja se on kelvannut (vaikka käyttämäni kalvotussit leviävätkin, mutta aikaa myöten olen oppinut käyttämään sitä hyväkseni). Toisinaan olen käyttänyt hiukan vahvempaa piirrustuspaperia (sitä mitä normaalisti kouluissakin käytetään), mutta siihen vasta tussi leviääkin. Nyt on tuolla yksi sivu odottamassa tussausta Akateemisesta löytämälläni kartongilla, jonka pinta oli mielenkiintoisen sileä ja kiiltävä. Saas nähdä mitä tulee aikaan (samalla kokeilen uutta kokoa, sellaista vähän A4 -kokoa isompi, varsinkin leveämpi. Pääsee ehkä lähemmäksi sitten jenkkilän letter -paperin suhteita).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Foxtrot

  • Jäsen
  • Viestejä: 380
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #13 : 15.09.2003 klo 15:48:05 »
Toisaalta eikö todellinen taito mitata siinä, että osaa tehdä hyvää jälkeä kaikenlaisilla välineillä kaikenlaisille pohjille?
Ainakin uskon, että välineet itsessään osaavat opettaa paljon. Asiassa kuin asiassa.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re:Hyvän merkkisiä tusseja
« Vastaus #14 : 15.09.2003 klo 20:20:27 »
Vaihtelevista viivoista saa tarkempia jos tussaa 2 kertaa samat viivat. :) njäh!

Tarkempia ehkä mutta auttamattoman kömpelön ja kuolleen näköisiä. Vihaan tuota viivan runkkaamista. Mulla oikeesti vääntää mahanpohjasta aina kun näen että joku on vetänyt viivan useammin kuin kerran. Okei osaahan esim. "isäntämme" Kouvalainen tehdä homman ihan mainiosti mutta ei tuo keinotekoisesti "elävöitetty" viiva koskaan sivellinjäljen veroista ole.

Sanoo Kaltsu joka ei osaa juoksevan tussin kanssa kuin sotkea pöksynsä.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2003 klo 20:21:04 kirjoittanut kaltsu »