Tuossa Vesan laskelmassahan kaupan osuudeksi tuli 60%, sekö on siis oikein? Tuo vuodelta 2005 oleva 25% voi tosiaan olla liian alhainen, voisiko se olla nyt jopa 35%, yleisestihän kaupan osuus tuoteiden hinnoissa on kasvanut. Kirjan hinnassa kaupan osuutta voi myös kasvattaa, kun muutama vuosi sitten siirryttiin näytevarastojärjestelmästä näytevalikoimajärjestelmään, jossa kirjan hinta on kirjakaupalle kolme euroa. Mutta Yoko Tsuno -integraalia ei varmaan sinne näytevalikoimaan kannattasi laittaa, siihen menisi jo iso osa painoksesta.
Juurikin. Veikkaan että reaalinen luku on 35% ja 60% välistä ja siinä olet oikeassa että yksi pääasiallisista myyntitavoista ei ole fyysinen kirjakauppa, vaan erinäisten nettikauppojen kautta tapahtuva myynti.
Se että moinen metodi tappaa kivijalkakirjakauppoja ja kaventaa uusien kuluttajien määrää ei enää lukeudu Yoko Tsuno-ketjuun.
Some ja sen ratkaisut on varmasti olennainen myyntiväylä§, etsiä bande dessineelle nuoruutensa antaneet Non Stop/Zoom/Ruutu ikäpolvi ja ehkä flaksilla osa näiden jälkikasvusta.
Lehtimainonta tietyssä mielin kuollut formaatti mutta kotimaisen sarjakuvan myyntiartikkeleista vain Kiroileva Siili on Helsingin Sanomain strippisivujen ulkopuolelta.
Mainonta on haastavin osuus koska ilman sitä minusta toistetaan vain Jysäys ja Punaparta integraalin kohtalo.
Siinä olet oikeassa että turhan usein mainonta on se varmin tapa heivata iso osa rahallisesta panostuksesta sinne hohtimien viereen kaivon pohjalle.
Yoko Tsuno ja eritoten juuri ne kaksi Non Stop albumia, Titaanit ja Elämän rajoilla ovat parhautta ilman nostalgian tuomaa lisää. Hyviä tarinoita ilman hekumointia niissä päivissä jolloin saattoi laiskasti lueskella sarjakuvaa mummolan välihuoneessa tai oman huoneen sängyllä.
Ainoa kysymys on onko kyseessä enemmän jo koukussa olevien sarjakuvan harrastajien elvytystoiminta koko sarjakuvakentän kustannuksella.
Totta kai itsekin vastaanottaisin Khena ja Skrahilpari integraaleja, täydet setit Archie Cashia, Benjaminia, Pieniä miehiä, Haikaralaivuetta....
mutta vaikka nämä ja Yokot ovat hyvää sarjakuvaa myykö se? enemmän kuin sen 500 kpl.
Minusta olisi oikeasti upeaa jos olisi uutta tuotantoa, vastine Ruudulle, Non Stopille, Zoomille ja siinä mielessä jokainen Apollo kustannus ja Zoom Teufel on tervetullut tuulahdus kaupallista hulluutta joka ruokkii sarjakuvakenttää tarjoamalla uusiakin juttuja.
Minä kun toivoisin että nämä toimijat pärjäsiivät ja jaksaisivat jatkaa.
Jos omaisin valmiin ratkasiumallin sanoisin sen heti, mutta siihen tarvittaisiin sarjakuva-alan rakennemuutosta. Isoin ongelma on että vähittäismyynnin saralla yleinen kannattavuusnäkymä ei ole kvartaali vaan se 5-7 vuotta että kuluttajat löytävät tuotteen ja kassavirta takaa sen että homma pyörii omillaan.
EI siis mikään rikastuminen vaan ihan se että saa peruselannon kulujen jälkeen.
se 5-7 vuotta on pitkä aika. Toivotaan että on joku sarjakuvamesenaatti jolla on ylimääräiset miljoona pari polttamassa reikää taskuihin ja rakkaus eurooppalaista sarjakuvaa kohden jotta tämäkin sarja saataisiin pidettyä jatkuvasti tavoitettavissa kirjakauppa ja ostarimyynneissä sekä kirjastoissa.
Yokolla kun olisi vielä annettavaa monillekin sukupolville, niillekin joiden ulottumattomissa on ~50-70€ integraalit.