Kirjoittaja Aihe: Ääniefektejä  (Luettu 45891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #45 : 17.07.2015 klo 19:17:27 »
Mutterin vääntö voisi olla suomeksi "Kirsk!" ja enkuksi "GNNNN!".

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #46 : 17.07.2015 klo 22:47:30 »
No kai mää nyt tiedän mitä se suomeksi on.  :) Itse asiassa se onkin muuten Nirsk! Ja tuo pitäisi kääntää. Ajattelin jotain semmoista kuin Kreck! Ehkä myös Krunts! tulisi kyseeeseen vaikka vetää ehkä hieman jo huumorin puolelle. Haeskelen enemmän kuitenkin sellaista kuivaa, korkealta ja kimeästi narskaisua. Kääntyykö Kirsk! tosiaan Gnnn!?  ???
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sini L

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #47 : 17.07.2015 klo 23:12:51 »
hmm..aikaisemmin oli puhe myös youtubesta, mutta äänipankeista löytyy kaikkea kivaa kuten soundsnapista ja papunetistä..





Secos-Bill

  • Jäsen
  • Viestejä: 995
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #48 : 17.07.2015 klo 23:14:09 »
Muistaakseni jossain Älli & Tälli -albumissa ( espanjalainen tosin ) käytettiin jotain sellaista kuin nieeeckk!! Näytti siinä yhteydessä todella aidolta :)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #49 : 17.07.2015 klo 23:44:25 »
hmm..aikaisemmin oli puhe myös youtubesta, mutta äänipankeista löytyy kaikkea kivaa kuten soundsnapista ja papunetistä..
Vaikee saada jotain mp3-filua liimattua paperille.  :)

Muistaakseni jossain Älli & Tälli -albumissa ( espanjalainen tosin ) käytettiin jotain sellaista kuin nieeeckk!! Näytti siinä yhteydessä todella aidolta :)
Jos kääntäisin hollanniksi niin tuo olis kyllä varma valinta.  :) Sarjisäänten maailma on kyl aikas outo. Tai sanotaanko, että siihen liittyy joka maassa oma kulttuurinsa, et se ei ole ihan mitään niin suoraviivaista kuin voisi kuvitella. Ja lukiessa koko hommaan ei edes kiinnitä mitään huomita, et niissä äänten tekstiesityksissä olisi jotain kummallista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 840
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #50 : 18.07.2015 klo 00:14:57 »
"GNNN!" näyttää ääniefektiltä, jonka ihminen päästää, kun vääntää tiukkaa mutteria.

Muuten tuo mutterin/pultin päästämä ääni on aika hankala, kun niistä tulee ihan sattumanvaraisesti tosi erilaisia ääniä. Välillä nouseva kiekaisu ja toisaalta matala putputtava narina.

Aika hyvä kyllä tuo NIEEECKK! :laugh:

Tässä on paljon onomatopoeettisia sanoja englanniksi —

http://joannamarple.com/wp-content/uploads/2013/08/Onomatopoeia-Book.pdf

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #51 : 18.07.2015 klo 11:26:29 »
Tässä on paljon onomatopoeettisia sanoja englanniksi —

http://joannamarple.com/wp-content/uploads/2013/08/Onomatopoeia-Book.pdf
Mainio linkki! Tuolla on mm. raitsikan kirskuntaa: Screetch! Sekä jarrujen ääniä Squeeak!, Squeal! ja Eerrrt! Noista kaksi ekaa yhdistän mielessäni vanhaan kunnon hiiren vinkaisuun tai ankan rääkäisyyn. Elikäs varmaan sit joku Skreet! kävisi myös. Kokeilin hakea Tweetin kautta myös Twirk-ääntä, mutta se taitaa olla pelkästään kimeä eikä yhtään ruosteinen. Kuinkahan Twiirrck! kävisi...

Mutta tuota linkkiä sopii kyllä suositella. Valtava työ tehty noita kerätessä. Kaiken lisäksi siellä on melkoinen englanninkielinen värisanasto, jos joku sellaista kaipaa. Vastaavaa en ole nähnyt suomeksi kuin Rihlaman Värioppi-kirjassa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #52 : 31.07.2016 klo 13:49:48 »
Tämmösenkään olemassaolosta ei mulla
ollu harmainta hajua. Ennen ku nyt vasta
https://www.youtube.com/watch?v=0dNLAhL46xM

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Re: Ääniefektejä
« Vastaus #53 : 26.04.2018 klo 11:11:57 »
Vanhaaihe mutta aktivoidaan.

Mulla oikeestaan hakusessa on noi tappelun (hand-to-hand combat) äänitehosteet. Tossa aiemmin oli jotain siihen viittavaa.... Ja mulla tosiaan hakusessa lähinnä Englannin kieli, eli ei ääkkösiä.

Eri kielissä on tosiaan eri äänet. Italowesternissä on huomannut seuraavanlaista:

Avokäden läpsäisy= Schiaff
Aseen laukaisu (Colt tai Winchester)= Bang
Aseen laukaisu (Sharps, tai muu isokal.)= Bam
Potku= Stomp
Lyönti päähän= Smack
Lyönti mahaan= Sock
Lyönti 2, tai kiven tippuminen= Thud
Aseen perällä kolkkaaminen= Thud


Toi SMACK kuulostaisi enemmän avokämmenen lyönniltä, tosin SLAP on kyllä kuvaavampi. WHAMia olen käyttänyt lyönneissä päähän (tosin jos saivarrellaan niin tää kuulostaa sen verran raskaalta että siinä kuulostaisi olevan jotain raskaampaa esinettä mukana esim. tuoli). THUDia olen käyttänyt potkuissa mutta voisi siihen parempaakin löytyä.

Mutta mitä olen etsinyt enkä löytänyt on torjunnan äänitehoste. Isku tai potkuhan siinä torjutaan, mutta kyllä se silti erilainen ääni on kun se iskun/potkun osuminen maaliinsa. THWACK on se jota olen käyttänyt, tosin jostain lyönnistä sen taisin löytää.

Joten tappelun ääniä nyt kehiin !!

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #54 : 26.04.2018 klo 14:32:24 »
Sulla näyttää olevan selkeästi sarjakuvan lajityyppi tiedossa. Eli kannattaisi varmaan katsoa vastaavista amerikkalaisista sarjakuvista.
Senkin voi muistaa että realistisesti piirretyissä ei tarvita välttämättä ollenkaan kirjoitettuja tehosteita, ne tekevät aina väistämättä koomisen tai sarjakuvamaisen vaikutelman, eli etäännyttävät lukijaa. Riittää jos kuvat ovat ns. havainnollisia.  :)

Mulle tulee mieleen vain jotain vanhoja Batman tehosteita tyyliin SOK! ja TWAP! Toki ääni lienee erilainen jos seruataan sivusta, verrattuna siihen kun kertojaa itseään lyödään. Joku raskas lyönti voisi olla minusta vastaaottajapäässä jopa BUM! tai BOOM!

Mites torjuntaan BLOK! Vaikka nyt ei ollakaan Pulteri-sarjakuvassa, niin voisi ihan hyvin toimia tuokin. Tai sitten jos haluaisi vielä enemmän tehostella niin mukaan pienemmällä vaatteiden kahinaa tai ilmavirtaa pienemmällä tekstattuna ennen varsinaista blokkia. Tyyliin swiishBLOKK!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #55 : 26.04.2018 klo 18:04:47 »
Ja jotkut heittäytyvät näissä hyvinkin ironisiksi, mm. Incredible Hercules -sarja kunnostautui tällä alalla (sarjasta löytyy mm. SUKKKAPUNCH, BACKATCHA, WHATAMANNNN, CLUBWAKK...)

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #56 : 26.04.2018 klo 18:53:34 »
Siis amerikkalaisen superasankarisarjakuvan ääniefektien ehdoton nero on tietenkin Walt Simonson. Joten katsastamaan vain miehen Thorit ja muut.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #57 : 26.04.2018 klo 19:51:46 »
Googlen kuvahaku "simonson sound effects" tarjoaa kyllä pysäyttävää kamaa. Tämä tietysti huippuna.

Antti Valkama

  • Jäsen
  • Viestejä: 888
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #58 : 27.04.2018 klo 09:48:27 »
Jos jaksaa mennä kirjastoon ja lainata muutaman mangapokkarin (englanniksi tai suomeksi tai sekä että) useammasta kuin yhdestä taisteluja sisältävästä sarjasta, efektejä pitäisi löytyä aika turskisti. Kunhan tsekkaa, ettei tule vain saman kääntäjän töitä.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Ääniefektejä
« Vastaus #59 : 27.04.2018 klo 11:28:15 »
Tai sitten jos haluaisi vielä enemmän tehostella niin mukaan pienemmällä vaatteiden kahinaa tai ilmavirtaa pienemmällä tekstattuna ennen varsinaista blokkia. Tyyliin swiishBLOKK!

Toi on itseasiassa aika loistava oivallus. Ja eilen kun taas vanhoja G.I.Joe-sarjiksia selailkin niin sielläkin oli samanlaisia.

Vaikka tappeluita sieltä löytyykin suht paljon, blokkausten ääniä ei löydy mistään. Sitten kun blokki löytyykin niin siinä ei ole äänitehostetta, vaikka seuraavassa lyönnissä joka osuu sellainen onkin. Näkökulma kai tuokin että kun isku osuu, kuuluu ääni ja kun taas ei osu, ei se ole niin  merkittävä että se ansaitsisi äänitehosteen.

Silti, mun näkemys on eri joten etsintä jatkuu... Sääli et mun kaikki vanhat Hämikset on mökillä...

Tommoset yli-ironiset tehosteet niinku SUKKAPUNCH tai BITCHSLAP taas tuo liikaa komiikkaa (tai vääriin paikkoihin)...

Ai niin, ja helikopteri oli WHUP WHUP WHUP (tossa aiemmin kun niitä oli lueteltu  ;D )