Vaativaa tämä sarjakuvakeskustelu. Pitää kahlata 30-sivuinen säie läpi, että pääsee jotenkin kärryille, missä mennään. ja tämä vaiin yhdestä albumisarjasta. Toisaalta tämä keskustelu osoittaa erilaisine sivupolkuineen, että hyvästä sarjasta on kysymys, vaikka ekan albumin jälkeen moni tuntui olevan eri mieltä.
Onnekseni hankin kolme ilmestynyttä Valkosta Tiikeriä kertapumpsina ja luin ne putkeen. Suosittelen meneettelytapaa muillekin, jotka mahdollisesti vielä epäröivät. Näin tarinan, hahmojen ja piirtämisenkin kehittyminen tulee esiin upeasti. Ja viittaukset taaksepäin eivät jää vaivaamaan.
Yhtenä esimerkkinä taiteesta vaikkapa Conradin ihastuminen märällä kadulla ajaviin autoihin. Ykkösalbumissa sivulla 46, planssi 44, Aston Martin heijastuu vedestä vähän kuin harjoitelmana. Kakkosessa sivu 31, planssi 29, Cadillac Hong Kongin pankin edustalla on jo vallan komea. Kolmosessa sivu 43, planssi 41, San Franciscon sillan alitus (mikäs auto tässä?) on sitten ihan akvarelli - kerrassaan hieno. Katsokaapa katuvalaisinten ja sillan pylonien ja köysien heijastuksia... Lisäksi koko tuon sivun asettelu, ja sivun pikku kuvien kuvakulmat ovat mielestäni oivallisesti tehtyjä, elokuvallisia. Conrad tuntuu käyttävän tämmöistä nopeiden leikkausten ja ison näkymän yhdistelmää tarinan käännekohdissa.
Tätä lisää eli toivottavasti Apollo jatkaa tarinaa suomeksi, alussahan tässä vasta ollaan. Ja entäpä se tässäkin ketjussa monasti mainittu Innommables, rohkenisiko toivoa?