Kirjoittaja Aihe: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!  (Luettu 53215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #120 : 11.05.2017 klo 00:16:02 »
Hyvän mielen ja lukuarvon vuoksi keräileminen ei kannusta maksamaan suuria summia.

Tietysti juuri tuo digitaalisuus on saa luopumaan omistamisen tarpeesta, ihan jo käytännön syistä. Ei kai enää ole sellaisia Harvey Pekar -tyylisiä vuorenkuninkaita, jonka levykokoelma sanelee elämänvalinnat asuntoa, asuinpaikkaa ja parisuhdetta myöten.
Kaikki nykyasunnot eivät vaan käy sarjakuvaharrastajille, koska suunnitellaan niin käsittämättömiä huoneistoja. Jos talossa on kellari tai vintti, niin sekin viedään, kun rakennetaan vinttihuoneistoja tai kellariin tulee joku yritys.
Tämä siis vain kerrostalossa asuvalle. Omakotitalot vielä on jotensakin järkeviä ja jos itse suunnittelee niin saa juuri semmoisen kuin haluaa ja sen miesluolan myös sinne, jos vain rahaa on.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Gothicus

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 788
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #121 : 11.05.2017 klo 07:58:27 »
Arkkitehdit suunnittelee myös taloja, johonka ei saa minnekään sijoitettua kunnollista kirjahyllyä, kun kaikki seinät on ikkunaa täynnä tai sit sisäseinät on kuperia tai kulmikkaita.
Olen tehnyt saman huomion uusien kerrostaloasuntojen suhteen. Kunnolliselle kirjahyllylle - saati useammalle - ei yksinkertaisesti löydy hyvää paikkaa. Ja jos löytyykin, niin kirjahylly syö tilan muun toiminnallisuuden täysin.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #122 : 11.05.2017 klo 09:59:04 »
Aika hurjaa jos arkkitehdit ovat tosiaan huomioineet digitaalisuuden edellä kuvatulla tavalla. Itse muutin reilu 5 vuotta sitten ja oli aika hankala löytää 3h kämppää, johon mahtuisi yhtä paljon kirjahyllyjä kuin vanhaan kaksioon. Enkä edes katsellut uusia asuntoja. Mutta asunnon pohjalla on tosiaan iso merkitys. Uusi ketju pystyyn VIHAAN ARKKITEHTEJA! :)

Yleiskuvaa tosin vääristävät Huudon järjettömät hintapyynnöt. Jostain teoksesta voidaan pyytää siellä 70-90 euroa, kun samaa opusta löytyy jo ekastakin divarista useita kappaleita 4 euron hintaan (eikä kaupaksi käy).
Hyvää kehitystä on kuitenkin minusta se että ja jos todellakin hinnat divarissa elävät. Kirjapuolella näkee sitä että jos antikvaarin pitäjä on joskus hankkinut kalliimmalla (tai vaikka halvemmallakin) jonkun keräilijöille takavuosina kelvanneen kirjan, niin sen uudelleenhinnoittelu on sitten unohtunut. Ja kun kovalla hintapyynnillä hyllyssä oleva Tie Tampereelle tai Mätämunan muistelmat ei mene kaupaksi, niin sitten toistakaan kappaletta ei enää kauppaan haluta, vaikka saisi sen halvemmallakin. Tai ehkä tämä on vain mun harhaluuloa.
Käytetyissä hinnoittelu lienee hankalaa just sen takia, että ei ole totuttu siihen että hintataso korjaantuisi alaspäin. Jossain divareissa ei edes jaksa alkaa tinkaileen  tai etsimään mitään, jos kaupan hintataso näyttää olevan kautta linjan jotenkin epärealistinen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

luuna

  • Jäsen
  • Viestejä: 160
  • Sarjakuvien keräilyä jo 1980-luvun alkupuolelta
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #123 : 11.05.2017 klo 10:30:50 »
Hyvää kehitystä on kuitenkin minusta se että ja jos todellakin hinnat divarissa elävät. Kirjapuolella näkee sitä että jos antikvaarin pitäjä on joskus hankkinut kalliimmalla (tai vaikka halvemmallakin) jonkun keräilijöille takavuosina kelvanneen kirjan, niin sen uudelleenhinnoittelu on sitten unohtunut. Ja kun kovalla hintapyynnillä hyllyssä oleva Tie Tampereelle tai Mätämunan muistelmat ei mene kaupaksi, niin sitten toistakaan kappaletta ei enää kauppaan haluta, vaikka saisi sen halvemmallakin. Tai ehkä tämä on vain mun harhaluuloa.
Käytetyissä hinnoittelu lienee hankalaa just sen takia, että ei ole totuttu siihen että hintataso korjaantuisi alaspäin. Jossain divareissa ei edes jaksa alkaa tinkaileen  tai etsimään mitään, jos kaupan hintataso näyttää olevan kautta linjan jotenkin epärealistinen.

Kyllä nuo hinnat ainakin jossain liikkeissä elävät ja vielä alaskinpäin mutta välillä vain tuskastuttavan hitaasti :-[ Sekä kirjoissa että sarjakuvissa olen pienempää tai suurempaakin liikettä havainnut. Monesti tuo korjausliike on vain liian pieni jotta sillä olisi merkittävää vaikutusta kysyntään. Riittävästi kun aikaa kuluu niin kysyntä lakkaa kokonaan eikä artikkeli liiku enää "millään hinnalla".

Nykyisellä internetin aikakaudella alalla pärjäävät vain ne jotka ovat ajan hermolla kysynnän ja hinnoittelun suhteen sekä pystyvät kierrättämään tavaran riittävän nopeasti ainakin kivijalkakaupassa.

Oma lukunsa on se että hintojen muuttaminen isommassa määrin on suuritöinen urakka. Antikvariaattiala on hankalassa välikädessä kun ostajia on entistä vähemmän, yleiset kulut nousevat ja hinnat laskevat. Uuden tavaran myyntiä liikkeistä vähentää vielä suuret nettikaupat jotka dumppaavat tavaraa olemattomalla katteella tai jopa tappiolla.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2017 klo 10:41:44 kirjoittanut luuna »

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 302
  • Me likes prairie dogs!
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #124 : 11.05.2017 klo 12:02:22 »
Sarjakuvien puolella ykköspainosten metsästämiselle integraalit ja omnibukset olivat viimeinen niitti arkkuun, yleisen lukijakunnan vähenemisen jälkeen.

Tässä voi piillä jotain, vaikka esineinä ykköspainosten pitäisi keräilynäkökulmasta olla uniikimpia. Itse tarinan tasollahan ei monessa tapauksessa tunnu olevan suurta merkitystä, mutta kokoomiin saattaa sisältyä juttuja, joita joku on metsästänyt ihan lukemisenkin vuoksi.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #125 : 11.05.2017 klo 12:23:58 »
Tässä voi piillä jotain, vaikka esineinä ykköspainosten pitäisi keräilynäkökulmasta olla uniikimpia. Itse tarinan tasollahan ei monessa tapauksessa tunnu olevan suurta merkitystä, mutta kokoomiin saattaa sisältyä juttuja, joita joku on metsästänyt ihan lukemisenkin vuoksi.

Mä ostan 1. painoksia, muita painoksia, jos sitä on muuteltu ja sit näitä uusia integraaleja. Joskus haluan kaiken mahdollisen, joka ikisen mahdollisen painoksen jostain sarjakuvasta. Hullu mikä hullu!
Enkä myy mitään...itselleni ne kaikki tulee, mut mielenkiinnolla otan vastaan tiedon, mitä mikin sarjakuva maksais nykyään.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

luuna

  • Jäsen
  • Viestejä: 160
  • Sarjakuvien keräilyä jo 1980-luvun alkupuolelta
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #126 : 11.05.2017 klo 13:51:29 »
Minä taas olen luopunut 1. painoksista jos on ilmestynyt kovakantiset uusintapainokset koska kovakantiset ovat paljon paremman näköisiä hyllyssä sekä käytännöllisempiä. Esimerkkinä Tintit ja Asterixit.

Samaten olen alkanut miettiä mistä luopuisin seuraavaksi koska uutta mielenkiintoista ilmestyy sitä tahtia että kaikki vanhat lehdet vain lojuvat kaapeissa eikä niitä koskaan tule luettua.

Löytyisikö täältä kiinnostunutta henkilöä esim. kaikista suomalaisista kauhulehdistä, Shokki, Ihmissusi ja Frankenstein, yöjuttu jne. Siis koko paketista?

Shokeissa mukana julisteet ja lehdet siistejä, saa ottaa yhteyttä ja tarjota :P

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #127 : 11.05.2017 klo 14:45:35 »
Kyllähän tuossa kirja-ala on myös sahannut omaa oksaansa, kun iso-osa kirjoista ja sarjakuvista myydään jo puolen tai puolentoista vuoden päästä pois massiivisilla alennuksilla. Miksi ostaa täysihintainen teos, kun pienellä odotuksella sen saa itsellään murto-osalla alkuperäisestä hinnasta.

Sen oheen, että nettikaupat dumppaa kamaa pois, vie esim. Hesan kirjamessuilla nykyisin valtavimmat tilat nuo kolme lafkaa, jotka myyvät suhteellisen uusiakin kirjoja ja sarjakuvia 2 euron kappalehintaan.

Itse olen lopettanut mm. Aku Ankan taskukirjojen ostamisen kaupoista kokonaan, kun Sanomat kuitenkin kaupittelee edellisen vuoden taskarit messuilla samaiseen 2 e kipale hintaan joka vuosi. Siinä sitten riittää taskariluettavaa aina seuraaviin messuihin asti.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 778
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #128 : 11.05.2017 klo 18:01:04 »
Ei kai enää ole sellaisia Harvey Pekar -tyylisiä vuorenkuninkaita, jonka levykokoelma sanelee elämänvalinnat asuntoa, asuinpaikkaa ja parisuhdetta myöten.

puhu vain omasta puolestasi.

JJalonenhan jo kertoi ikävän totuuden:


Eikös 2000-luvulla tuolla "sisustusmaakarien" puolella koko kirjahylly ole ollut täysin kielletty elementti moderneissa kodeissa.


digitalisaatio ja osin myös kirjan elinkaaren lyheneminen, klassikkoja kirja- elokuva-tai sarjakuvapuolelta ei pidetä jatkuvasti saatavilla vaan se uusin juttu kunnes dumpataan.

Sarjakuvapuolella myös ratkasiu siirtyä lehtiformaatista pois on tappanut alan. Aku Ankka kyllä tulee moneen sellaiseenkin talouteen jossa sitä ei edes lueta enää, mutta kun tapa ja tottumus.
Mutta siinä lehtien ilmestymättömyydessä leikataan vain omaa kaulaa tai avataan rannetta, kerrankin oikeaoppisesti suonien suuntaisesti, ei poikittain.

Keräilijöitä on ja niitä joilla on valtava lukuhalu, mutta heidän massivisetkin panostukset häviävät massain voimalle. Jos näillä on Konmari kohtaa idiotismin / hankin vasta kun on kokooma... no marginaalimme kituuttaa henkitoreissaan eteenpäin vielä heidän ja osan jälkikasvujaan elinkaaren verran.

Viimeinen sammuttaa valon ja nostaa tuolit pöydälle.

JAM

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #129 : 13.07.2017 klo 19:27:08 »
Tulipa mieleen, että luetteko sarjakuvanne taittamatta kansia? Käytettyjä sarjakuvia ostaessa tulee vastaan yllättävän paljon tällaisia tapauksia, missä ei ole kunnolla avattu kirjaa, vaikka huomaa että niitä on luettukin. Mun mielestä hassua, kun kyseessä on jokin tusina-Asterix tms. Itsehän taitan ihan kursailematta, sillä kirjaa on silloin paljon miellyttävämpi lukea. Tosin mulla ei ole kovin arvokkaita sarjakuvia. Jos omistaisin jonkin tuhansien eurojen arvoisen keräilykappaleen, niin kohtelisin kauniimmin  ::)


Marj

  • Vieras
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #130 : 13.07.2017 klo 20:48:13 »
Minä en vihaa sarjakuvakeräilijöitä, koska yritän itsekin kerätä sarjakuvia. Hyvin hitaasti. Löysin jonkun "Brow:in klounin" vitosella. VAu! 8]

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #131 : 18.02.2020 klo 09:07:53 »
Hiihtolomalla ollaan - lunta ei ole hiutaleenkaan vertaa, mutta... autotalli ja kellari pitäisi siivota. Taloyhtiö purkaa autotallit.

Noh, talo, kellari ja talli ovat tietenkin sarjakuvia täynnään. Nyt pitäisi sitten karsia. Vihaan siis itseäni, sarjakuvakeräilijää.

Vesivahinko karsi muutama vuosi sitten kellarin osalta ihan reilusti lehtiä, nyt olen oppinut pitämään niitä kannellisissa muovilaatikoissa.

Täytyy nyt ensin katsoa, pystyykö paremmalla järjestelyllä saamaan enemmän lehtiä/kirjoja pienempään tilaan. Joistakin täytyy nyt kuitenkin luopua. Kerranhan se vain kirpaisee.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #132 : 18.02.2020 klo 10:25:47 »
On kyllä väärin, että kellareita, autotalleja ja vinttikomeroita muutetaan varastotiloista joksikin liikehuoneistoiksi tai asunnoiksi. Kyllä pitäisi olla varastotilaa kunnolla joka asunnossa, minne saa rojunsa piiloon.

Itselläkin on tuo säilyttämis--ongelma...varsinkin sarjakuvalla. Onneksi suurimman osan olen voinut viedä maalle...siellä on tilaa, kun on iso omakotitalo meidän suvulla.

Voi kun joku keksis kutistussäteen, jolla voisi kutistaa tavaroita ja sitten kun tarvitsisi, niin sen voisi taas suurentaa takaisin normaaliksi. Ei tulisi stressiä, että mihin varastoin mun sarjakuviani ja leffoja.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #133 : 18.02.2020 klo 12:10:04 »
Voi kun joku keksis kutistussäteen, jolla voisi kutistaa tavaroita ja sitten kun tarvitsisi, niin sen voisi taas suurentaa takaisin normaaliksi. Ei tulisi stressiä, että mihin varastoin mun sarjakuviani ja leffoja.

Pitäisi olla sellainen lannevaate kuin Eka Vekaralla. Olisi kaikki aina mukana...

Maalla on suurin osa munkin lehdistä ja kirjoista. Mutta on pitänyt oppia myös luopumaan. Enpä ole kovin montaa myytyä lehteä jäänyt kaipaamaan.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: VIHAAN SARJAKUVAKERÄILIJÖITÄ!
« Vastaus #134 : 18.02.2020 klo 13:45:45 »
Porvoossa Stan Saanila myi valtavaa määrää ihan kiinnostavia sarjakuvaehtiä. Ikävä vain, että lehdissä oli mukana HAJU.

Ties missä ulkovarastossa säilytetty ruotsinkielisiä Lilla Fridolfeja, Blondieita, Mokkereita, Maseja, Mustiksia, Agentti X-9sejä... Ostin kumminkin nivaskan, ja lohduksi voin sanoa että haju kyllä haihtuu tuulettamalla. Ainakin pääosin.
En tiedä viitsinkö itse noita säilyttää mutta on ihan hauska tutkia mitä kaikkea meillä jäi julkaisematta. Suuri osa näämmä painettu Hyvinkäällä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama