Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen  (Luettu 16117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Kähkönen

  • Vieras
Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« : 06.06.2005 klo 10:22:40 »
Suomessa on niin pienet markkinat, että pelkästään kotimarkkinavetoisesti taloudellisesti turvatuissa oloissa ei voi työskennellä kovinkaan monta piirtäjää. Onpa Mustanaamio-piirtäjämme Kari Leppänen aikoinaan verrannut suomalaisen sarjakuvapiirtäjän uraa uhkarohkeudessaan Niagaran putouksen laskemiseen tynnyrissä. Olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että ainoa keino kotimaiselle tekijälle tulla hyvin toimeen sarjakuvien piirtämisellä on yrittää saada sarjakuvansa mahdollisimman laajaan kansainväliseen levitykseen. Jos tekijä tekee sarjaa 5-6 strippiä viikossa, ei tekijälle jää aikaa myyntityöhön. Moni tekijä ei edes koe myyntityötä itselleen mielekkääksi (kuten Roju jossain viestiketjussa sanoi). Markkinointi on kallista ja järjestelmät maksavat. Jokaisen tekijän ei kannata painattaa omia esitteitään ja tehdä omia laskutus- ja toimitusjärjestelmiään. Siksi helpointa on antaa myyntityö muiden tehtäväksi. Tähän on muutama vaihtoehto:

1) Bulls (http://www.bullspress.fi/). Tällä yhtiöllä tuskin on pääintressinään suomalaisten tekijöiden tuotannon levittäminen ulkomaisille markkinoille, koska emoyhtiö on ruotsalainen. Kotisivut ovat olleet jostakin syystä vuosia päivittämättä. Bulls on markkinajohtaja monessa (Pohjois)maassa, joten uudet sarjat vain korvaisivat vanhoja, eikä uusien ottaminen toisi heille juurikaan taloudellista lisähyötyä. Tarjosin Bullsille Paikallisuutisia-sarjakuvaa (http://www.paikallisuutisia.com) levitykseen, mutta mitään vastausta en ole noin kahteen vuoteen sieltä saanut. Itse olen sarjan saanut myytyä kaikkiaan 23 lehteen, joten sarjan myyntikelpoisuudesta tuskin asia on jäänyt kiinni. Bullsin passiivisuuteen lienee syynä se, ettei uusia sarjakuvia yksinkertaisesti tarvita. Ilkka Kalliomäki, korjaatko, jos olen väärässä?

2) Laaki-Sarjat, joka tarjoaa kotimaisia sarjakuvia lähinnä kotimaisille markkinoille. Laaki-Sarjat on aiemmin ollut Kalletuotanto, joka tietääkseni toimi aktiivisemmin. Valikoimissa melko runsaasti sarjakuvia, joihin en kuitenkaan ole lehdissä viime vuosina paljonkaan törmännyt. En tiedä, kuinka aktiivisesti nykyään toimivat. Kotisivuilla http://www.laakisarjat.fi ei näytä olevan tuoretta tietoa, valikoimassa olevista sarjakuvista ei ole kunnon näytteitä. Kalervo Pulkkinen ja Harri Vaalio, missä mennään?

3) Ulkomaiset syndikaatit (http://www.kingfeatures.com, http://www.unitedfeatures.com, http://www.creators.com (varo popuppeja), http://www.comics.com, http://www.pib.dk), joille pyrkii satoja tai tuhansia yrittäjiä vuosittain, joten erottautuminen voi olla vaikeaa. Ainakin Kingillä on hyvä päivitettävä galleria levityksessä olevista sarjakuvista (tosin vain yksikielinen). Mikään ulkomainen syndikaatti ei ota vastaan suomenkielistä materiaalia, joten kielenkääntäjä kannattaa ottaa avuksi jos haluaa yrittää näiden kautta.

4) Royal Comics Syndicate. Uusi kotimainen syndikaatti, jolle uudet sarjat ovat elinehto. Focus on heti alusta lähtien ulkomaan levityksessä (kotimaata unohtamatta). Tavoitteena nimenomaan kotimaisen sanomalehtisarjakuvan kansainvälistäminen ja kotimaisten tekijöiden toimintaedellytysten parantaminen. Syndikaatille voi tarjota sarjakuvia, joilla tekijä arvelee olevan kansainvälistä menestyspotentiaalia. Lisätietoja syndikaatista on osoitteessa http://www.royalcomics.com. Syndikaatilla on pitkäkestoinen kansainvälistymissuunnitelma, jonka tukemiseen ovat taloudellisesti sitoutuneet Opetusministeriö ja Grafia.

Vaihtoehtoja on monia ja jokaisen tekijän täytyy valita itselleen sopivin tapa saada sarjakuvastaan tuloa. Sarjakuvan tekeminen on myös mukava harrastus, joten väheksyä ei voi niidenkään työtä, jotka ilahduttavat itseään ja muita sarjakuvillaan saamatta siitä mitään tuloa.

Royal Comics Syndicate tarjoaa niille mahdollisuuden, jotka haluavat tehdä sarjakuvia ammatikseen ja ovat valmiita panostamaan täysillä sarjakuvaansa ja sen menestymiseen. On lähes varmaa, että tekijän ensimmäinen sarjakuva ei ole se joka saavuttaa menestystä ja että menestys ei välttämättä tule ihan parikymppisenä. On lähes yhtä varmaa että jos tekijällä ei ole nöyryyttä tehdä yhä uusia ja uusia sarjakuvaehdotuksia ja parannuksia jo tehtyihin sarjoihin, ei menestystä tule. Työkokemus ja elämänkokemus auttavat luomaan sarjakuvista ammattimaisia ja särmikkään sisällökkäitä. Sarjakuvantekijän työ vaatii sinnikkyyttä ja hyviä istumalihaksia. Toki tuuriakin tarvitaan, mutta jos lahjakas tekijä riittävän kauan yrittää, on pikemminkin ihme, jos ei joskus onnistu.

Loikan vuoksi -sarjakuvan tekijä ja Kvaakin perustaja Juha Kouvalainen on valinnut Royal Comics Syndicaten yhteistyökumppanikseen ja kaikki muutkin lahjakkaat tekijät ovat tervetulleita tarjoamaan töitään. Tie voi olla pitkä ja kuoppainen, mutta kotimaiset sarjakuvantekijät lienevät siihen tottuneet.

Royal Comics Syndicaten tavoite on lyhykäisyydessään: useiden kotimaisten tekijöiden sarjakuvien saaminen kymmeniin, satoihin, jopa tuhansiin lehtiin kaikkialla maailmassa. Dilbert, Lassi ja Leevi, Jere ja Tenavat ovat tässä onnistuneet, miksi ei siis yksikään suomalainen? Sarjakuvan laadun pitää olla korkea, asenteen kohdallaan, strategian valmiina, rahoituksen kunnossa. Näillä eväillä kaikki on mahdollista.

Tämä viesti on hiukan mainosmainen ja siten hiukan sotii foorumin etikettiä vastaan, mutta koska markkinointi on kotimaisten sarjakuvantekijöiden kannalta erittäin tärkeä aihe, katsoin aiheelliseksi tarjota tämän tiedon Kvaakin lukijoille.

Tähän viestiketjuun toivon sarjakuvantekijöiden kommentteja ja kokemuksia sarjakuvasyndikaateista, sarjakuvien tarjoamisesta syndikaateille, yhteistyöstä syndikaattien kanssa ja kokemuksia sarjakuvien kansainvälisestä markkinoinnista ja muista asiaan liittyvistä aiheista.

Timo Kähkönen
Royal Comics Syndicaten perustaja
http://www.royalcomics.com

Pekka

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #1 : 06.06.2005 klo 16:26:08 »
Ulkomaisten syndikaattien listaan täytyy kyllä lisätä Lassin ja Leevin sekä Karvisen jakelija:
Universal Press Syndicate
http://www.amuniversal.com/ups/index.htm

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #2 : 07.06.2005 klo 17:16:12 »

Lassia ja Leeviä sekä mm. Petri Hiltusen Väinämöistä myy Suomessa Tekstikuva Oy. 

Karvista, Tenavia, Viiviä ja Wagneria, Dilbertiä, Vastakarvaan (Get Fuzzy), Naisen Kanssa, Leena, ym. ym. - ja esimerkiksi showview-koodeja Suomessa myy PIB Copenhagen, PIB Finland - Reijo Rouvinen, Uudenmaankatu 1, 20500 Turku, puh. 02 - 251 7060.

www.viivijawagner.net

Pohjoismaiden menestyneintä sarjakuvasyndikaattia (Nemi, Pondus, Rocky) pyörittää Håkon Strand.
Håkon Strand/Strand Comics, haastra@online.no
Trondheimsv. 42A, N-0560 Oslo, Norway. Tel. +47 22 71 40 49/ 988 35 553

Ks. myös Sarjainfo 2 / 2004
« Viimeksi muokattu: 07.06.2005 klo 17:18:19 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #3 : 07.06.2005 klo 19:16:42 »
Pohjoismaiden menestyneintä sarjakuvasyndikaattia (Nemi, Pondus, Rocky) pyörittää Håkon Strand.

Eikö Bulls ole menestynein pohjoismainen syndikaatti? Siis liikevaihdolla, sarjojen määrällä ja todennäköisesti myös liikevoiton määrällä mitattuna.

Ainakin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa Bullsilla tuntuu olevan käytännössä monopoliasema. Ja soittaessani lehdille, yleinen vastaus ainakin maakuntalehdiltä on ollut, että "ostamme kaiken keskitetysti Bullsilta".

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #4 : 07.06.2005 klo 19:32:55 »
Bullsin webbisivuilta: "Koncernen har en budgeterad omsättning på 165 miljoner SEK och drygt 80 anställda."

Siis budjetoitu liikevaihto 165 miljoonaa kruunua, mikä on jos oikein laskin 18 miljoonaa euroa. Ovat toimineet vuodesta 1929 lähtien, joten omaisuuttakin saattaa olla kertyneenä. Hehän ovat toimineet jo silloin, kun elettiin sarjakuvan kultaisia vuosia. Toki rahat saa tuhlattuakin. No, joka tapauksessa vuosien varrella lienevät keränneet satoja miljoonia euroja rahaa.

Mikähän Strandin liikevaihto on? Entä omaisuus?

Ilkka

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #5 : 08.06.2005 klo 10:13:40 »
Mikähän Strandin liikevaihto on? Entä omaisuus?

V. 2001 Håkon Strandin verotettava tulo oli 99 299 e/v (jos tämä nyt on sama Strand, syntynyt 1969 ja asui Oslossa vuonna 2001 ja postinumero on 0560 Oslo). Lähde: http://www2.nrk.no/nyheter/okonomi/skattelister_2001/detaljer.aspx?personid=3080947

Omituista, kaverilla ei näytä olevan edes julkisia internet-sivuja ja siitä huolimatta näyttää kuitenkin menestyneen.

Tietääkö kukaan tämän hepun webbisivuja?

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #6 : 13.06.2005 klo 13:51:34 »
Siis, olisi tietysti pitänyt laittaa "Pohjoismaisilla sarjakuvilla menestynein" - mutta mittasuhteessa Strand Comics on ehdottomasti menestynein, levitettäviä sarjoja on vain kolme + Fröde Överlin yksiruutuiset pilakuvat, ja silti firman liikevaihto on 10 miljoonan euron plussapuolella. Pondus-sarjat tekevät tuosta yli puolet.
Rocky, Nemi ja Pondus omaavat omat lehtensä sekä Norjassa että Ruotsissa ja lisäksi niistä jokainen ilmestyy lähes 100 lehdessä ympäri Pohjoismaita sekä vähän muuallakin, Nemi on kansainvälisin, Pondus on Norjan ykkönen ja Rocky Ruotsin. Hauskaa sinänsä, että Pib Finland on saanut myytyä ranskalais-suomalaisen Naisen Kanssa-sarjan norjan Rocky-lehteen.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Hannu Esko

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #7 : 14.06.2005 klo 18:13:41 »
Fröde Överlin yksiruutuiset pilakuvat, ja silti firman liikevaihto on 10 miljoonan euron plussapuolella. Pondus-sarjat tekevät tuosta yli puolet.

Frode on paras.

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #8 : 17.06.2005 klo 14:38:13 »
Kyseiset syndikaatit ovat ilmeisesti omistautuneet pelkästään stripeille ja pilakuville, vai?

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #9 : 17.06.2005 klo 22:10:04 »
No Bulls ja Pib ainakin myyvät vähän kaikkea mahdollista,  säätiedotuksia, kolumneja, horoskooppeja, videon ajastuskoodeja... mutta Strand ainakin on erikoistunut vain noihin mainitsemiini sarjakuviin.

Syndikoiduiksi pyrkiville tiedoksi vielä, että sopimusvaiheeseen pääseminen edellyttää, että materiaalia on valmiina vähintään vuodeksi. Neuvotteluasteelle yltämiseen toki riittää pienempi näyte. Tarjotkaa siis aina ensin itse suoraan lehtiin, kun ensimmäinen julkaisukynnys on ylitetty, seuraavan (laajempaan levitykseen pääsy) askeleen ottaminen pitäisi olla hiukan helpompaa...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #10 : 24.01.2007 klo 11:47:00 »
Tarjotkaa siis aina ensin itse suoraan lehtiin, kun ensimmäinen julkaisukynnys on ylitetty, seuraavan (laajempaan levitykseen pääsy) askeleen ottaminen pitäisi olla hiukan helpompaa...

VesaK puhuu asiaa. Jos sarjakuvasta haluaa elantonsa, sitä pitää pystyä tekemään säännöllisesti. Kun ensimmäinen iso kauppa on tehty, sarjan tuotanto on paljon varmempaa kuin ilman tätä. Tekijä pystyy itse myymään sarjan yhteen lehteen (tai muutamaan), mutta kun tarve on saada kymmeniin tai jopa satoihin lehtiin (maailmalla), silloin syndikaatti on käytännössä välttämätön. Isot valtakunnalliset lehdet saattavat jopa vierastaa syndikaatin kautta tarjottuja, koska he haluavat usein ensijulkaisuoikeuden ja jopa löytämisen ilon. Lisäksi syndikaatti ottaa aina 40-50% palkkiosta itselleen, joten se yksi iso kauppa kannattaa taloudellisestikin tehdä itse.

Siis tarjoa (arkisarjaa) ensin näihin:
- Helsingin Sanomat
- Ilta-Sanomat (mieluiten pysyväksi kuin kuukauden kotimaiseksi)
- Iltalehti

Sunnuntaisarjaa ja sivun mittaisia voi tarjota melkein mihin vain, koska viikko- ja kuukausilehtiä on satoja. Tässä muutamia muita valtakunnallisia lehtiä, jotka ovat ansioituneet kotimaisen sarjakuvan julkaisijoina:
- Suomen kuvalehti
- Maaseudun tulevaisuus
- Vihreä lanka

Vaikka ei löisi läpi, saat arvokasta kokemusta, palautetta ja maineesi kasvaa. Voi olla, että jonain päivänä lehti ottaa yhteyttä ja pyytää tekemään sarjan. Näin kävi esim. Paikallisuutisia- ja Viljo ja Esteri -sarjoille. Ne ovat tavallaan tilaustöitä Maaseudun Tulevaisuudelle ja Vivalle. Samoin Jarlan Karl-Barks-Stadt näyttäisi olevan sellainen, joka on tilattu tekijältä.

Nuorempien ja miksei vanhempienkin tekijöiden kannattaa pitää yhteystietonsa ja näytteensä useilla eri foorumeilla (kvaak, sarjakuvantekijät, suomen sarjakuvaseura), koska mm. näiltä foorumeilta lehdet etsivät tekijöitä.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #11 : 24.01.2007 klo 13:00:36 »
Väittäisin kyllä, että Karl-Barks-Stadt:in päätyminen Hesariin oli enemmän onnenkauppaa kuin tilaustyötä. Kuten oli aikanaan Viivin ja Wagnerinkin. Ensimmäinen kynnys on aina ko. lehden toimitus. Jos yleisön suosio seuraa, niin siinäpä se. Sitten pitää vain jaksaa tehdä vaikka selkä katkeaisi. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Kähkönen

  • Vieras
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #12 : 24.01.2007 klo 14:11:10 »
Joo, en tiedä tuosta kaupasta sen tarkemmin. Sain vain jostakin sellaisen kuvan, että Lepistö olisi ottanut yhteyttä Jarlaan ja siksi käsitin että jonkinlainen tilaustyö.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Re: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #13 : 24.01.2007 klo 14:30:50 »
No sikäli juu, että kun KBS julkaistiin Ilta-Sanomissa Marraskuussa 2006 kuukauden kotimaisena, Eeva Lepistö bongasi sen ja Juhani Tolvasen suosituksella lähti kaavailemaan sarjan julkaisua Hesarissa.
Sarjojahan tarjottiin kyllä paljon, mutta noin valmista ja HS:n kulttuuritoimitusta kiinnostavaa (!!) juttua ei siihen asti ollut löytynyt. HS:n sarjakuvatoimittaja Lepistö ja kulttuuritoimituksen esimies Saska Snellman sitten ryhtyivät neuvotteluihin Jarlan kanssa. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvasyndikaatit ja kansainvälistyminen
« Vastaus #14 : 16.11.2015 klo 15:34:04 »