Kirjoittaja Aihe: Miksi Myrkky on hyvä lehti?  (Luettu 66042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samsoni

  • Jäsen
  • Viestejä: 142
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut

petteri tikkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 197
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #121 : 24.03.2015 klo 10:03:57 »
Myrkky-lehteä luin koko sen ilmestymisen aikana jokusen numeron sieltä täältä.

Nyt kun lehtitarjonta lehtipisteissä on supistunut entisestään olen alkanut kaivata Myrkyn kaltaista rehellistä roskaa.

Hommasin viime vuonna pari sataa Myrkkyä ja ajattelin ottaa menetetyt vuodet takaisin. Aloitin luku-urakan 2000-luvun alusta. Tällöin lehden logo oli jo uudistunut ja Nemi ja sittemmin Rocky tulleet kuvaan. Lehdissä oli luettavaa yllin kyllin. Mutta yksi oli poissa. Mulle Myrkyn parasta antia oli varhaisvuosina Palle Runqvist. Siihen puudelipaskahuumoriin kiteytyi törkysarjakuvan ydin. Hyvin piirrettyä huttua todella hämärällä juonenkuljetuksella. Siitä pystyin vetämään suoran viivan varhaiseen underground-sarjakuvaan.

Odotan mielenkiinnolla sitä hetkeä kun olen lukenut viimeiset 2000-luvulla ilmestyneet Myrkyt ja voin aloittaa lukemisen sieltä Myrkyn ekoista numeroista. Oliko Myrkky parempi lehti alussa kuin lopussa? Oliko Palle oikeasti hyvä sarjakuva? Palaan asiaan luku-urakan jälkeen.

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #122 : 24.03.2015 klo 12:36:45 »
Olen sinua tässä  urakassa sen verran edellä että sain jo luettua kaikki Myrkky-lehdet, spesiaalit ja pokkarit. Minun mielestä Myrkky parani koko ajan loppua kohti. Kanki, Hyttytytöt, Nemi, Myyntimies Mynttinen yms olivat ihan hyviä. Myrkyt pystyi lukemaan ihan kivuttomasti. Vastaava Suomen Mad urakka oli loppua kohti täyttä tuskaa. Elokuva satiirit ja monet muut alkoivat kyllästyttää todella nopeasti. Olihan Madissa kuitenkin hyviäkin kuten Aragones, Spy vs Spy yms mutta Myrkky vei selvän voiton.

Riffe

  • Man of Tomorrow
  • Jäsen
  • Viestejä: 660
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #123 : 28.11.2015 klo 00:18:26 »
Pakko todeta näitä vanhoja Myrkkyjä lukiessa, että kyseinen lehti on edelleen yksi parhaimmista asioista Suomen sarjakuvahistoriassa. Kaiken pervouden ja alapäähuumorin keskellä meno on varsin sympaattista. Näitä luin jo esikouluikäisenä naapurissa, eikä Myrkyn sisältö mieltäni mitenkään järkyttänyt. Rehellistä underground-osastoa.

Joitain Myrkkyyn (elikkä nääs Pytoniin) sarjakuvia piirtäneitä henkilöitä olen Facebookistakin löytänyt, ja seuraan heitä keitä pystyy seuraamaan. Ikävä kyllä norjaa en ymmärrä sanaakaan, mutta vähänväliä feediin ilmestyy nostalgisia kuvia tutuista hahmoista.

Tunnen Myrkkyä toimittaneen A. Marttisen tyttären, ja pitäisikin itsensä A:n kanssa mennä oluelle joku päivä, mieluusti kuulemma juttelee Myrkystä ja lehden käänteistä kanssani. Olisi hirveän suuri kunnia itselle moinen tilaisuus. :)

Onko jollain hyllyssään Suomessakin aikoinaan julkaistuja Vaseliini-albumeita, jotka ovat Tommy Tussin aka Tommy Sydsæterin piirtämiä? Käsikirjoituksesta vastasi Pytonin päätoimittaja Dag Kolstad.

Laitetaan viestiin vielä mukaan kuva, joka ainakin itselläni herättää suurta nostalgiaa.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 807
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #124 : 28.11.2015 klo 08:19:08 »
Tunnen Myrkkyä toimittaneen A. Marttisen tyttären, ja pitäisikin itsensä A:n kanssa mennä oluelle joku päivä, mieluusti kuulemma juttelee Myrkystä ja lehden käänteistä kanssani. Olisi hirveän suuri kunnia itselle moinen tilaisuus. :)
Tampere kupliin yhteyteen pitäisi järjestää epävirallinen Myrkky-tapaaminen kapakkatunnelmissa. Fanit ja tekijät muistelee.

Riffe

  • Man of Tomorrow
  • Jäsen
  • Viestejä: 660
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #125 : 28.11.2015 klo 10:16:13 »
Tampere kupliin yhteyteen pitäisi järjestää epävirallinen Myrkky-tapaaminen kapakkatunnelmissa. Fanit ja tekijät muistelee.
Olisi hauska saada edes suuntaa antavaa tietoa siitä, että moniko olisi moisesta kiinnostunut.

Laitoin Tommylle ylistävän kiitosviestin Facebookissa tuossa yöllä nostalgiapäissäni, ja äsken huomasin miehen vastanneen takaisin! Toivoin samassa viestissä jonkinlaista comebackia,
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
, jota ei varmaan täällä kotosuomessa koskaan mainostettu.

Sanoin että mies on yksi niistä henkilöistä, ketkö on ollut tekemässä meikäläisen lapsuudesta ja nuoruudesta omalta osaltaan mahtavan, oli hirveän mielissään. :)

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #126 : 02.12.2015 klo 15:19:40 »
Tommy S toimi ainakin jossain vaiheessa Nemi-sarjan värittäjänä.

Itse olin varmaankin jo liian vanha syttyäkseni Myrkyn huumorille, vaan onhan siellä kakkajuttujen seassa ihan aitoja klassikoitakin, Firkiniä jne... Oli se semmoinen sekasarjakuvakaupan näyteikkuna...

Mistä muistinkin, että mikäli joku haluaa haistaa aitoa Myrkkyä, Turun sarjakuvakaupan yläkerrassa on myynnissä melko tuhti läjä Myrkky-lehtiä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Bastard

  • Jäsen
  • Viestejä: 110
  • Kakkaa kansalle!
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #127 : 16.02.2016 klo 10:59:29 »
Onko jollain hyllyssään Suomessakin aikoinaan julkaistuja Vaseliini-albumeita, jotka ovat Tommy Tussin aka Tommy Sydsæterin piirtämiä? Käsikirjoituksesta vastasi Pytonin päätoimittaja Dag Kolstad.
Vaseliini albumit on luettu ja hyväksihavaittu lukuisia kertoja. Jostain syystä näitä tuli fanitettua yllättävänkin paljon. Tiesittekö muuten, että Vaseliini perustuu oikeasti olemassa olevaan Vazelina Bilopphøggers -nimiseen bändiin? Itse tajusin sen vasta nyt, olen hämmentynyt.
Jos ihmiset tietävät onnenpyörän ratkaisut, he eivät jaksa katsoa sitä ja ryntäävät kaduille ryöstelemään!

TexKiller

  • Jäsen
  • Viestejä: 685
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #128 : 16.02.2016 klo 17:26:33 »
Muuten en myrkystä juurikaan perustanut mutta alan miehet eli kokonainen&puolikas oli erinomainen.


meat

  • Jäsen
  • Viestejä: 23
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #129 : 11.02.2019 klo 14:32:04 »
Onko tämä Myrkky-lehden oma ketju? Olisiko aiheutta luoda uusi lehden nimellä?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #130 : 05.09.2019 klo 01:29:27 »
Myrkyssä lähes kaksi vuosikymmentä sitten "seikkaillut" Ryppy-Reiska" on palannut katatoniasta takaisin dipsomaniaan. Monen uuden jakson lisäksi mukana "parhaat" palat Myrkystä. Osa oleellisista syistä jopa uudelleen ja peräti vähän paremmin piirrettynä. Mukana myös kahden biisin karaoke.
Saatavilla Helsingin sarjakuvapäivillä 7.-8.9. - arvatenkin ravintolapöydästä ja lauantaina klo 17-17:30 vieläpä Turun Sarjakuvakaupan pöydästä, jollonka tekijä (minä) suttaan lehteen jonkinlaisen koukeron.

Timo

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #131 : 13.02.2021 klo 10:13:09 »
Yle kirjoittaa: ”Myrkky avasi alkukantaisimmat saastan portit” – 1990-luvun likaisin nuortenlehti sisälsi aitoa virtsaa ja rasvaisia seksikohtauksia.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #132 : 13.02.2021 klo 18:48:46 »
Onpas pitkä artikkeli. Lopussa kuitenkin seisoo että ensi keskiviikkona Kulttuuricocktail -ohjelmassa keskustellaan törkyhuumorista. (Täytyy katsastaa, toistaiseksi tämä YLEn TV-panostus ei ole vakuuttanut.)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

rss

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 1
Vs: Miksi Myrkky on hyvä lehti?
« Vastaus #133 : 13.02.2023 klo 14:14:50 »
Vähän nostoa vanhalle topicille, mutta onkohan kellään noita Myrkkyjä tallessa? Olisi hakusessa yksi numero jossa julkaistiin oma kirjeeni Pieruposti osiossa. Ei mitään muistikuvaa mikä numero, mutta uskoisin, että olisi 97-98 ajalla. Kirjeen sisältöä en tarkkaan muista, jotain kysymyksiä esittelin sun muuta, mutta sen tunnistaa helpoiten siitä kun broidi piirsi mukaan käärmeen jolla spraypurkki. Kiitoksia jos joku pystyy auttamaan.