Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvablogit  (Luettu 269455 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #60 : 05.02.2007 klo 09:28:35 »
Tuuk42 ja Olli, missaatte molemmat ehkä hiukan pointtiani. Minusta on mukavaa että olette molemmat saaneet tekemisiinne uutta intoa mutta riittääkö sitä muihinkin juttuihin vai meneekö kaikki nyt rentoon röpöttelyyn?

Onko blogit vain tapa kehittyä ja tuuletella vai onko niistä tullut pääasiallinen luomiskanava ja ollaanko tässä jälkimmäisessä tapauksessa kuinka metsässä vai ei ollenkaan?

Pohdiskelee väsynyt kaltsu jonka viimeisimmästä omasta sarjakuvasta on aikaa enemmän kuin välittäisi muistella.

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #61 : 05.02.2007 klo 09:45:26 »
Pohdiskelee väsynyt kaltsu jonka viimeisimmästä omasta sarjakuvasta on aikaa enemmän kuin välittäisi muistella.

Älä oo väsynyt kaltsu! Kyl me jaksetaan oottaa sulta uutta sarjakuvaa :) (esim. NettiNarttuun... ;)

Hanna puhuu asiaa, pitäis tosiaan suhtautua omaan blogiin ihan omana blogina, ja tehdä sitä omaan tahtiin... Toiset on nopeempia ku toiset.

Mut niin, meitsillä on ainakin ollu jopa hyötyä blogin pitämisestä! Oon saanut uusia lukijoita (joita uskoisi kiinnostavan myös sitten myymäni sarjikset...?) ja jopa työtarjouksia! Ja blogissa pystyn kokeilemaan kaikkea uutta ilman, että kukaan älähtää siitä kauhean paljon... Eli ilmeisesti mulle blogi on vain tapa kehittyä...

Ööh, mitäköhän mä rupesin selittään... NIIN, siis Nettisarjakuva on niin uus juttu vielä, ettei sitä ehkä aina osaa aatella nettiä oikeena julkaisukanavana. Tai ainakaan vielä. Ehkä blogit on ensiaskel johonkin suuntaan... Tai jotain..

ARGH, meikä vaan höpöttää... Menisin juomaan kahvia mut se on loppu *kyynel*

Ollihietala

  • Ihiminen
  • Jäsen
  • Viestejä: 82
  • Nake me happy
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #62 : 05.02.2007 klo 09:45:43 »
Kyllä mä väittäisin että saan enemmän "oikeita" juttuja tehtyä nykyään, ku esimerkiksi puoli vuotta takaperin. Toki jos sivuja alkaa laskemaan niin blogisivuja on kertynyt reilusti enemmän, mutta niin se on aina ollut, että kuvapäivis täyttyy albumia(mitä albumia?) nopeammin.

Ja tuossa aiemmassa siis oli tarkoitus kommentoida muutakin saamaani palautetta (jota on jopa sähköpostiinkin ilmestynyt) ja siksipä toi kuulostaa ylitulkinnalta/reagoinnilta tohon sun kommenttiin. (Tämä olis kyllä pitäny jo laittaa tohon aiempaan viestiin juu)

Mutta niin, tohon on helppo hukkua, tuohon blogailuun. Mutta uskallan väittää että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Ainakin tällä hetkellä. Mutta ehkä siinä käy sitten jossain vaiheessa niin että se on pakko jättää vähemmälle jos haluaa tehdä kunnolla jotain pidempää. Mene ja tiedä. Aika näyttää, Carpe Diem ja kaikkea sellaista.

Ja niin, onko siitä haittaa vaikka blogi olisikin pääasiallinen luomiskanava? Ainahan niistäkin voi koota vaikka pienlehtisen tai enemmänkin.(Toisaalta ei siitä mitään yhtenäistä kokonaisuutta saa mutta sitä vaan että eihän sekään hukkaan mene?)

Näin pohdiskelee erittäin pahasti kyrpiintynyt sivari. Koska tää loppuu? No puoli vuotta vielä! :/ Paikallaan polkemisen tunne.

Tuuk42

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 221
  • "En pidä minään"
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #63 : 05.02.2007 klo 09:57:54 »
Tuuk42 ja Olli, missaatte molemmat ehkä hiukan pointtiani. Minusta on mukavaa että olette molemmat saaneet tekemisiinne uutta intoa mutta riittääkö sitä muihinkin juttuihin vai meneekö kaikki nyt rentoon röpöttelyyn?

Ehdottomasti riittää. Kuten Olli tuossa edellä sanoi, välillä on
hyvä ottaa housut pois ja tuulettaa, eli kauttarantain: hylätä turhat itsekritiikit hetkeksi ja keskittyä tekemiseen, ei sillä niin väliä mitä tekee. Sitten kun on aikansa juossut tuulisilla nummilla on taas erityisen virkistävää laittaa housut jalkaansa ja tehdä muita juttuja. Etenkin tällä spiidiä vetäneen adhd-hiiren keskittymiskyvyllä sitä vain tarvitsee naurettavan paljon projekteja joiden välillä voi pomppia aina kun yksi juttu ei huvita. Silkkaa tympiintymisen ja tylsistymisen ennaltaehkäisyä siis.   ;D

Lainaus
Onko blogit vain tapa kehittyä ja tuuletella vai onko niistä tullut pääasiallinen luomiskanava ja ollaanko tässä jälkimmäisessä tapauksessa kuinka metsässä vai ei ollenkaan?

En osaa sanoa kuin omasta puolestani (jos siitäkään), mutta itse olen ainakin aina ollut hyvin vainoharhainen yhteen tyyliin tai juttuun jämähtämisestä, eikä keskittymiskykykään ole niin suuri että todellista vaaraa tuohon "blogityyliin" jämähtämisestä olisi.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #64 : 07.02.2007 klo 14:51:36 »
Meikkiksen blogi ei ole kuvaa vaan tekstiä, mutta vajaan vuoden bloggauksen jälkeen toteaisin samaa kuin edellämainitut: kun tekee jotain rentoa ja ei-pakollista oman mielen mukaan (=bloggaa), saa siitä inspiraatiota ja energiaa myös kunnianhimoistenkin proggisten tekemiseen. Mulla ainakin rennot sormiharjoitukset kirjamuistiinpanojen kanssa ovat herätelleet ideoita muistakin kirjoitusprojekteista ja -tavoitteista.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #65 : 10.02.2007 klo 22:57:14 »
Miks kukaan ei oo kertonut mulle TÄSTÄ!!
http://jimwoodring.blogspot.com/

(Tähän tulis sellaisia hienoja ylistäviä kirosanoja, mutta kuten kaikki tietää, mä en oo sellainen joka kiroilisi julkisesti)

Mä rakastuin kyllä Woodringin töihin Angoulêmessä, ja toi blogi näyttää todella mahtavalle!

Ajattelin vain jakaa iloni teiän kaikkien kesken  :D

EDIT oho herralta löyty toinenkin blogi http://useum.blogspot.com/
« Viimeksi muokattu: 10.02.2007 klo 22:58:55 kirjoittanut mari »

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #66 : 11.02.2007 klo 19:47:54 »
Hieman on viime aikoina mietityttänyt blogien ja yksityisyyden suhde. Siipani katseli vähän aikaa sitten jotakin blogisarjistani ja ihmetteli, että kaikkea henkilökohtaista säkin piirrät ja laitat esille (käytännössä ikuisiksi ajoiksi, halusin tai en) internetin ihmemaahan. Omasta mielestäni en ole mitään kovin arkaluontoista materiaalia julkaissut, en ainakaan mitään raskauttavaa todistusaineistoa ;) Itseni olen kuvannut kutakuinkin sellaisena kuin olen, mutta esim. juuri toisen puoliskoni olen tarkoituksella hienotunteisuudesta jättänyt sivuun ja kyseinen miekkonen lähinnä vilahtaa muutamassa ruudussa taka-alalla.

Silti minua alkoi askarruttaa, että mikä onkaan liikaa ja mitä uskaltaa itsestään esille laittaa. Esim. tarkkojen henkilötietojen levittely yms. ylittää toki rajan, mutta missä se raja sitten menee? Haluaisin välittää blogista jonkinlaisen henkilökohtaisen fiiliksen, mutta kuitenkin kertoa asioita valikoidusti. Töissäkään en juurikaan kerro asioistani kuin muutamalle parhaalle ystävälleni, joten miksi sitten netissä ja missä menee se raja? Ovatko muut bloginpitäjät miettineet tätä asiaa ja tulleet kenties johonkin tulokseen?
Klik klik --> Sarjisblogini

tertsi

  • Vieras
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #67 : 11.02.2007 klo 20:02:04 »
mitä uskaltaa itsestään esille laittaa.
Ja varsinkin kannattaa miettiä, mitä sinne blogiin kirjoittaa ja piirtelee muista ihmisistä. Yksityisyyden suoja, muistakaas.

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #68 : 11.02.2007 klo 20:13:53 »
mä oon yrittänyt ajatella asiaa niin, että kaikki mitä laitan nettiin on sama kuin julkaisisin ne jossain lehdessä tms. Siis että blogitkin on oikea julkaisukanava.

Välillä ihmetyttää kyllä miten henkilökohtaisia asioita ihmiset blogittaa... tosin myös itsellä välillä lipsuu ehkä liikaakin informaatiota nettiin. Pitäis aina osata ottaa se päiväkirja esiin, kun tulee tunne että pitäis vuodattaa syvimpiä tuntemuksia johonkin :)

Samone

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 536
  • Muumipappa
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #69 : 11.02.2007 klo 20:20:19 »
Mietin tässä, kun minulle huomatettiin täällä tekemästäni "spämmistä" että minulla ei oikein ole mitään kanavaa purkaa fiiliksiä. Ei ole sellaisia kavereita, en halua blogittaa ym. Ehkä keskusteluforum on hieman pehmeämpi paikka kuin nuo blogit, mutta samalla tavalla täältä asiat on pengottavissa. Itse olen tehnyt selväksi jaottelun omien ja läheisteni asioiden esille tuomisessa. Jos jotain mokaan, niin se kohdistukoon vain minuun.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #70 : 11.02.2007 klo 20:47:18 »
Olen toki joskus miettinyt - ehkä tämä onkin yksi syy sille, että valitsin blogin muodoksi lukupäiväkirjan, jossa ne henkilökohtaisimmat jutut käyvät ilmi vain rivien välistä. Pahimmillaan nämä "tänään mä tiskasin ja sit itkin mun exän perään ja sit oli pakko runkata" sun muut vuodatukset ovat ihan kamalia.

Toisaalta, tuskinpa kovin moni perusbloggaaja sen enempää itsestään paljastaa kuin peruskolumnisti. Kolumnistithan tyypillisesti käyttävät omaa elämäänsä havaintomateriaalina. Netissä vain on paljon nopeampi etsiä, kopioida ja laittaa tietoa kiertoon verrattuna siihen että menisi kirjastoon penkomaan lehtiarkistoja ja kopioisi jutut sieltä talteen.

Tässä vaiheessa luulisin, että ainoa tilanne missä henkilökohtaisuus kääntyy bloggaajaa vastaan, olisi se, että joku "vihollinen" ryhtyisi järjestämään mustamaalauskampanjaa bloggaajaa vastaan ja etsisi netistä ja muualta ihan kaiken henkilökohtaisen ja ryhtyisi syytämään niitä johonkin Seiskaan tjsp. Tietysti pitäisi olla jollakin lailla julkkis, ennen kuin Seiska niitä juttuja huolisi. :) Spämmikampanja sukulaisille ja tutuille voisi olla toinen juttu.

Ehkä tästä saadaan esimerkkejä kymmenen vuoden sisällä, kun nykyiset irc-gallerian paljastelijat rupeavat siirtymään jonkin sortin vastuullisiin töihin... tai 20-30 vuoden sisällä viimeistään?

Netin yhteisöllisyys ja asioiden jakaminen tuntuu kuitenkin olevan sen verran yleinen harrastus, että ei minua ainakaan juuri nyt pelota kertoa itsestäni henkilökohtaisia asioita siinä mittakaavassa, mitä kertoisin vaikka ennestään tuntemattomille ihmisille kahvituntityyppisessä rupattelussa tjsp.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #71 : 11.02.2007 klo 20:52:14 »
(Eikö ketään muuta ärsytä joutua käynnistämään IE vain Kvaakin takia? Firefox jämähtää jo monta kertaa päivässä kun yrittää osallistua keskusteluihin. Tai ehkä vika on Firefoxissa joka jämähti äsken myös pdf-tiedostoon. Tai ehkä vika on johdossa.)

Olli jutteli:
Lainaus
Mutta ymmärrän kyllä niitäkin jotka ajattelee että miks kaikki pitää tunkea nettiin, eikö ihmiset arvosta enää yksityisyyttään ja kuka hitto oikeasti lukee blogeja. Jotku näkee sen sarjisblogailun huoraamisena josta ei edes makseta, mikä on minusta aika kumma ajatus.

1 Mitä arvostettavaa on elämänsä piilottelussa?
2 Eikö huoraamista ole rakkautensa myyminen?

ja 3
Entä miksi pitäisi kaataa puita, tehdä paperia ja värjätä sitä myrkkymusteilla jotta saisi levitettyä sarjakuvalehtiä uusiutumattoman polttoaineen kuljettamana ympäri maata varattomien ostettavaksi, kun itse saisi pari prosenttia myyntihinnasta mikä sekin olisi mennyt kuluihin? Sitä paitsi blogin lopullinen lukijamäärä voi olla melkoinen verrattuna painettuun sarjakuvaan. Ainakin lukijakunta monipuolinen.

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #72 : 11.02.2007 klo 20:53:50 »
Ja varsinkin kannattaa miettiä, mitä sinne blogiin kirjoittaa ja piirtelee muista ihmisistä. Yksityisyyden suoja, muistakaas.

Nimenomaan. Välillä on kyllä vaikea tietää mistä kukakin saattaisi suutahtaa, toiset kun kestävät vaikka millaista leikinlaskua kun taas toisten kipukynnys on huomattavasti alempana. Hyvä ohje voisi tietysti olla se, että laittaa blogiin toisista vain sellaisia asioita mitä sietäisi itsestäänkin julkaistavan, mutta kun se toisten kipukynnys... Kenties paras on jättää piirtämättä, jos epäilyttää, että tästä saattaisi ko. henkilö suuttua.

Alkuperäisessä kysymyksessäni tarkoitin silti lähinnä, että mitä kaikkea uskaltaa itsestään laittaa. Kuten Marikin tuossa totesi, niin jotkut blogittajat (en nyt tarkoita sarjisblogeja vaan enemmänkin kirjallisia hengentuotoksia) kertoilevat itsestään todella henkilökohtaisia juttuja. Ja nuo irc-gallerian teinikuvat joista Irene mainitsi... Eipä käy kateeksi näitä henkilöitä, mikäli koko galleriaa on sitten heidän aikuisuudessaan enää olemassa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2007 klo 20:55:52 kirjoittanut Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #73 : 11.02.2007 klo 20:56:32 »
Vain pelkuri kuvittelee että on jotain menetettävää.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re: Sarjakuvablogit
« Vastaus #74 : 11.02.2007 klo 21:54:57 »
Keskustelu teknisistä ongelmista foorumin käytössä jatkuu ketjussa "Bugi-ilmoitukset & kehitysehdotukset tänne!"
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)