Kirjoittaja Aihe: Mikä koulutus?  (Luettu 3193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Mikä koulutus?
« : 29.04.2005 klo 22:22:00 »
Tuli tässä mieleen. Te kaikki kuvitusta työksenne tekevät, tai/ja niillä lisäansioita hankkivat.. onko teillä minkäänlaista koulutusta pohjana? Vai oliko se vain jotain joka kehittyi kun opiskelitte "oikeaan" ammattiin?

Kunhan mietin..

tertsi

  • Vieras
Re: Mikä koulutus?
« Vastaus #1 : 30.04.2005 klo 09:45:15 »
Taideteollisen korkeakoulun koulutuskeskuksen graafinen linja.

Emmä siäl kyl mitää oppinu. Surkea oli opetus ja kai oli  oppilaskin.

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Mikä koulutus?
« Vastaus #2 : 03.05.2005 klo 10:05:12 »
Kattoos... Sinne mua yritettiin pienenä potkia, mutta en uskaltanut yrittää. Miksi oli surkeaa se? Kiinnostaa.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

tertsi

  • Vieras
Re: Mikä koulutus?
« Vastaus #3 : 03.05.2005 klo 12:20:36 »
Kattoos... Sinne mua yritettiin pienenä potkia, mutta en uskaltanut yrittää. Miksi oli surkeaa se? Kiinnostaa.


Opetushan tapahtui iltaisin töiden jälkeen. Itse olin Ylessä TV1:ssä päivät ja illalla menin TAiKkiin kouluun.

-Opettajat olivat erittäin paljon poissa, ainakin jotkut tietyt. Oli erittäin turhauttavaa raahautua kouluun ja kuulla, että opettaja on TAAS Grafian kokouksessa. Sitten alkoi itsekin olla poissa.

- Itse en saanut luotua minkäänlaista kontaktia opettajiin. Pysyivät epäselvän etäisinä.

-minua häiritsi myös se, että meillä ei ollut omia työpöytiä tai säilytystiloja, ne oli varattu päivällä opiskeleville korkeakoululaisille. Tuli sellainen tunne, että me olemme ylijäämäporukkaa. Raahasimme kaikki kamat kotoa kouluun joka päivä  ja taas sitten kotiin.


-Meille ei opetettu juuri mistään asiasta mitään PERUSASIOITA. Annettiin vain tehtäviä ja sitten sanottiin, että ei noin. Olen huomannut, että nykyään lyhyellä tietokonekurssillakin tai kauppakoulun kirjekurssilla saa paremmat perusohjeet graafisesta suunnittelusta kuin me aikanaan kuudessa vuodessa. Meille sanottiin vain, että olkaa luovia (hohhoijaa)

-Kävin juuri parin päivän akvarellikurssin, jota veti K. Pälikkö. Kurssi oli suunnattu harrastelijoille. Opin jälleen paljon enemmän muutamassa vuodessa kuin koko opiskeluaikana PIMA-tunneilla (piirustus ja maalaus). Ja ihan perusasioita.

-Olimme viimeinen "iltalinjan" kurssi ja olemme pohtineet, että tämäkin saattoi vaikutta siihen, että opettajat eivät olleet oikein innostuneita tai paikalla

-Pääsin kouluun liian nuorena (19v). Olin kiinnostunut vain sarjakuvista, en mainoksista enkä kirjagrafiikasta.

- Toisen vuoden lopussa eräs opettaja sanoi, että olivat muiden opettajien kanssa pohtineet, että olemmeko koko luokka laiskoja vai lahjattomia. Mielestäni olisi voinut ilmoittaa asian paljon aikaisemmin ja hieman "rakentavammin". Ja miten koko luokka voi olla lahjaton tai laiska. Pyrkiessämme kouluun sisäänpääsyprosentti oli muistaakseni neljä, joten kyllä me olimme osoittaneet ilmeisesti jotain lahjakkuutta jo pääsykokeissa.

-Viinalta löyhkäävä opettaja ei myöskään ole omiaan nostamaan opiskelumotivaatiota.

-Koulun jälkeen käteen jäi vain pelko typografiaa kohtaan.


Tulipa vuodatus.Noista ajoista on jo niin kauan, että ei muista asioita kovinkaan selvästi.

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Mikä koulutus?
« Vastaus #4 : 03.05.2005 klo 12:56:02 »
Ahaa, siis olit iltalinjalla, kyseisessä laitoksessa varmaan keskityttiin päiväopiskelijoihin ja heidän kokemuksensa voisivat olla erilaisia... Ouki douki. Kiinnostavaa silti, erittäinkin.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

tertsi

  • Vieras
Re: Mikä koulutus?
« Vastaus #5 : 03.05.2005 klo 13:23:32 »
Kaduttaa, että ei tullut koskaan pyrittyä Lahteen Muotsikaan. Siellä opetus oli ja on käytännönläheisempää ja koulumaisempaa, käsittääkseni. Ja tunnen muutaman sieltä valmistuneen erinomaisen graafikon.

Tuntui vain silloin joskus hullulta lähteä pois Helsingistä landelle opiskelemaan. Ja olin tosiaan koko opiskeluajan töissä. No, eipä tullut otettua juurikaan  opintolainaa.