Kirjoittaja Aihe: Romano Scarpa  (Luettu 48527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #90 : 20.02.2017 klo 19:16:16 »
Julkaisun seikkailujen tiedot löytyvät täältä. Aiemmin suomeksi julkaisemattomat jutut ovat siis Kultainen hetki (1955) ja Muistumia tulevasta (1996), joita Scarpa tosiaan ei kirjoittanut itse. Käsikirjoituksen lisäksi näissä ei ole myöskään piirros parasta laatua.

Kultaisessa hetkessä esiintyy oudosti maailman rikkain mies, joka ei ole Roope Ankka. Tätä asiaa ei edes Roope tunnu kyseenalaistavan, joten lähtökohta ei toimi. Jutussa on myös liikaa päätöntä sekoilua.

Muistumia tulevasta -jutussa Mikki menee aikakoneella ajanlaskumme alkuun. Seikkailussa on hyviäkin hetkiä. Päällimmäisenä jäi silti vain mieleeni, että se esittää yllättävän rohkeasti uskonnollista sisältöä eli Betlehemin tähden ajanlaskumme alussa. Sentään Jeesus-lapsesta ei puhuta eikä häntä näytetä.

Ei tämä ole huono julkaisu, mutta paremmankin voisi koota aika helposti. Joo, vaikka esim. Irokeesikaulanauha on huipputarina, ei sitä tarvitsisi julkaista jokaisessa Scarpa-kokoelmassa. Uusintapolitiikka ei tunnu toimitukselta aina ihan harkitulta. Totta, että Babylonian linssit on näemmä nähty suomeksi vain kerran, AAT:ssä 71 (1983) – hyvä uusintaidea.

(Tällä hetkellä muuten Induksissa lukee virheellisesti yhden seikkailun nimeksi ”Kaupanteot koodi” yksikössä. Kyllä se on tässä teemataskukirjassa monikossa ”koodit” niin kuin oli myös edellisellä julkaisukerralla.)

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 302
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #91 : 02.03.2017 klo 19:01:02 »
Uudehkossa Napamies-tuplataskarissa (nro 448) on taas Scarpan pitkä tarina "Mikki Hiiri ja Pip Pip 15" . Rakastettava aikansa tuote huolimatta aika kepoisesta juonesta. Musta Pekka on vielä armoton, maailmanvaltiutta tavoitteleva arkkikonna eikä mikään pohjimmiltaan hyväntahtoinen pikkurosmo.


Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #92 : 18.03.2017 klo 20:02:07 »
Aiemmin suomentamaton Pip Pip 15 on erittäin tervetullut valinta, mutta itse en viitsi ostaa uusia taskukirjoja enkä Roope-setiä yksittäisten Scarpa-juttujen takia, koska mukana saa samalla niin paljon pelkkää roskaa. Ehkä saatan ostaa tuon divarista, jos se osuu eteen edullisesti.

Mielestäni Scarpan paras kausi taitaa olla ihan 60-luvun alussa. Pip Pip 15 (1960) on juuri siltä ajalta. Esimerkiksi vuosina 1960 ja 1961 Topolino-lehdessä julkaistiin häneltä aikajärjestyksessä seuraavat 15 stooria (tiedot ovat tietenkin Inducksista):

Irokeesikaulanauha 59 s
Aku ja Babylonian linssit 71 s
Viimeinen kulu-kulu 35 s
Mikki Hiiri ja Pip Pip 15 63 s
Tarina Aku Hoodista 66 s
7 Nani e l’anello di betulla (ei suom.) 37 s
Riitta Hanhi rikkana rokassa 33 s
Mikki Hiiri keisarina 69 s
Aku Ankka FBI:n asiamiehenä 31 s
Tarujen ihmeellinen Ankki-La 65 s
Roope-setä ja Niilin kolossi 44 s
Kamppailu satasesta 32 s
Kuningatar Kalhoan ikuinen tuli 63 s
Mikki mainostykkinä 61 s
Codino cavallo marino (ei suom.) 33 s

Aika älytön lista! Sanoisin, että tuossa on ainakin kahdeksan klassikkoa.

Notkeimmillaan Scarpa on minusta 1960-1970 -lukujen taitteessa laatimissaan jutuissa varsinkin kuvittajana, mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Pidän enemmän vanhemmasta tuotannosta. Joka tapauksessa tyyli tosiaan muuttui 60-luvulla melkoisesti: yksityiskohdat vähenivät huomattavasti ja hahmot muuttuivat joustavammiksi ja juurikin notkeiksi. Muistaakseni Timo kirjoitti jossakin Ankkalinnan Pamauksen numerossa, että tyylinvaihdos johtui siitä, että sivuja piti tuottaa nopeammassa tahdissa, mutta sitä en muista, sanottiinko kirjoituksessa että halusiko Scarpa itse enemmän rahaa koska palkkio maksettiin tehdyistä sivuista vai painostiko kustantaja nopeuttamaan hänen piirtämistään.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #93 : 18.03.2017 klo 22:38:18 »
että sivuja piti tuottaa nopeammassa tahdissa, mutta sitä en muista, sanottiinko kirjoituksessa että halusiko Scarpa itse enemmän rahaa koska palkkio maksettiin tehdyistä sivuista vai painostiko kustantaja nopeuttamaan hänen piirtämistään.

Sitä ei sanottu, koskapa asia ei ollut tiedossa. Ikävää, ettei Scarpa koskaan kerennyt Suomeen, koska olisin sitä(kin) varmasti sitten kysynyt. Kyllä se Scarpan vierailun peruuntuminen silloin oli kova pettymys. Ja sittenhän mies kerkesi jo kuollakin.
Joka tapauksessa kävin Inducksista läpi tuotannon sivumääriä per vuosi, ja ne kasvoivat todella paljon tuossa välissä. Omat käsikirjoituksetkin jäivät vähemmälle. Rahaa todennäköisesti tarvittiin.

Timo

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #94 : 19.03.2017 klo 13:07:48 »
Suurin ero Scarpan myöhemmässä tuotannossa kultakauteen
verrattunahan on siinä, että hän lakkasi kirjoittamasti itse.
Asiaa sivutaan F. Stajanon ansiokkaassa artikkelissa

"Scarpa had mostly given up writing his
own scripts because he found that the financial
recognition for writing good stories was not comparable
to the time and energy that he devoted to it. In an
interview from 1988 he reluctantly admits that he
realised that he could be much better off by just pencilling
someone else’s work rather than painfully working out all
the plot himself and putting his brain and heart into
building a nice adventure."

https://www.cl.cam.ac.uk/~fms27/disney/writings/disney-comics-from-italy.pdf


Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #95 : 20.03.2017 klo 17:23:05 »
Öh, kyllähän myös piirrostyyli muuttui radikaalisti.

Rikas artikkeli oli, kiitos. Mielenkiintoinen nosto tuo Cimino Scarpan parhaaksi käsikirjoittajaksi Martinan sijasta.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #96 : 20.03.2017 klo 19:13:42 »

Mä en näe piirrostyylissä muuta kuin ihan "tavallista"
kehittymistä. Tietty Cavazzano sitten vähän niinku ottaa
ajajan paikan..

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 302
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #97 : 22.03.2017 klo 09:53:40 »
Mä en näe piirrostyylissä muuta kuin ihan "tavallista"
kehittymistä. Tietty Cavazzano sitten vähän niinku ottaa
ajajan paikan..

On tietenkin makuasia, millaisia muutoksia kuvitustyylissä pitää radikaaleina ja mikä taas on tavanomaista. Mielestäni erityisesti Scarpan varhaiskauden ankat noin vuoteen 1960 ovat niin erinäköisiä kuin myöhemmät, että nopeasti katsottuna voisi olla vaikea arvata kyseessä olevan sama taiteilija kuin esimerkiksi 1980-luvun lopun töissä.  
« Viimeksi muokattu: 16.05.2017 klo 11:10:05 kirjoittanut Darzee »

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #98 : 22.03.2017 klo 14:37:40 »

Carpillakin on melkoisen radikaalia ulkonäön
muutosta kun vertaa alkuaikoja myöhempään tuotantoon.

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 302
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #99 : 05.06.2017 klo 10:26:19 »
Carpillakin on melkoisen radikaalia ulkonäön
muutosta kun vertaa alkuaikoja myöhempään tuotantoon.

Carpin varhaisen ja myöhemmän jäljen erottaa saman taiteilijan työksi parhaiten sivuhahmoista. Valtoimenaan sojottavat hiussuortuvat ja naamakarvat ovat Carpille tunnusomaisia.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #100 : 06.06.2017 klo 21:20:05 »
Carpin varhaisen ja myöhemmän jäljen erottaa saman taiteilijan työksi parhaiten sivuhahmoista. Valtoimenaan sojottavat hiussuortuvat ja naamakarvat ovat Carpille tunnusomaisia.

Hän myös tekee jänniä kukka-asetelmia ja
tykkää silueteista. Välillä hauskoja "kubistisia" maalauksia

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #101 : 02.11.2017 klo 20:13:21 »
Ankantekijät-sarjan Scarpa-kokoelmasta ”Lentävä skotlantilainen” kysymys. Ronkaisen Timo kirjoittaa kirjan sivulla 116, että Scarpa on tehnyt ”Viimeiseen voittoon” –tarinan yhteen ruutuun Gottfredsonia jäljittelevän Walt Disneyn signeerauksen. Miltäköhän sivulta signeeraus löytyy? Ei osu silmiini.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #102 : 02.11.2017 klo 20:19:52 »
Kyseinen signeeraus oli poistettu suomennoksesta. En tiennyt sitä juttua kirjoittaessani. Mulla oli sarjasta kirjoittamista varten saatu italiankieliset valokopiot. Siellä se oli vielä paikoillaan. Tavallisesti tuikitarkat Ankan toimittajatkaan eivät tuota sitten huomanneet ja semmonen jäi tekstiin.

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #103 : 02.11.2017 klo 20:49:24 »
Ok, kiitti. Ilmankos ei löytynyt. :)

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Romano Scarpa
« Vastaus #104 : 03.08.2018 klo 19:51:02 »
Jenkkien Roope-sedässä oli Scarpan 45 vuotta sitten tehty tarina (eikä lehdessä muuta sitten ollutkaan) https://inducks.org/story.php?c=I+TL++911-C eli aika kauan tuon esittäminen lykkääntyi ja tarina on yhtä hyvä kuin se oli 36 vuotta sitten meikäläisessä taskarissa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.