Syyttäkää vaan itseänne, kun ette osta sarjakuvia silloin kun ne ilmestyvät, vaan odotatte itsekkäästi alennusmyyntejä. Halveksuttavaa! Onko mikään ihme, ettei laatua julkaista jos se ei mene kaupaksi.
Tässä on nyt hyvä muistaa se, että suuri osa kirjakaupan liikevaihdosta tulee joka tapauksessa alennustuotteista - ihan suunnitellusti siis, eli etukäteenkin ajatellaan että osa tuotosta tulee täysihintaisesta myynnistä, ja osa halvemmasta. Eikä kyseessä jälkimmäisessäkään välttämättä ole monessa tapauksessa tappiollinen toiminta edes yksittäisen myyntitapahtuman kohdalla ajateltuna - saati sitten kokonaisen painoksen, tai useamman, kokonaisuudessa.
Täähän pätee moniin muihinkin kulttuurituotteisiin. DVD maksaa puolen vuoden jälkeen alle puolet siitä mitä uutuutena; sama peleissä joista julkaistaan platinum-yms halpasarjoja; cd maksaa uutena pari kymppiä, nice pricena kympin (tai 2 kpl 15 e jne).
Mitä sitten kuluttajan pitäisi ajatella? Pitäisikö tämäntyyppisten tuotteiden ostamisen olla hyväntekeväisyyttä? Vai, ovatko yhtiöt se röyhkeä osapuoli ottaessaan helpot rahat jättikatteina niiltä, joita tuote kuumottaa eniten (...ja jotka siis ostavat sen ekana)? Onko täysihintaisella tuotteella ylipäätään mitään uskottavuutta, ottaen huomioon miten suuri osa myynnistä tapahtuu muulla kuin alkuperäisellä listahinnalla?
Vai pitäisikö meidän ylipäätään piitata koko asiasta, kun kerran myyjäpuolikaan ei tätä asiaa tunnu kommentoivan?