Kirjoittaja Aihe: Jodorowsky - Moebius: Incal  (Luettu 66767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #75 : 02.03.2009 klo 14:54:25 »
Ei, ei, suuri osa jutun hauskuudesta piileekin siinä, että Incal on tehty täysin vakavissaan ja esimerkkinä muille: Näinkin voi sarjakuvia tehdä.

Toisanlaista uskontosatiiriahan Jodorowsky ja Moebius tekivät myöhemmin albumissa Le Cœur couronné  (The Madwoman of the Sacred Heart http://www.amazon.com/Madwoman-Sacred-Heart-Alexandro-Jodorowsky/dp/1569711364 ). Löytyi aikanaan kirjastosta, hulvatonta menoa sekin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #76 : 02.03.2009 klo 18:18:29 »
(The Madwoman of the Sacred Heart http://www.amazon.com/Madwoman-Sacred-Heart-
Mainiota tarinaniskentää, vaikka ikävä kyllä tarina jää pahaan cliffhngeriin tuossa pokkarin lopussa.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #77 : 02.03.2009 klo 19:49:24 »
Mainiota tarinaniskentää, vaikka ikävä kyllä tarina jää pahaan cliffhngeriin tuossa pokkarin lopussa.

Niin, minullakin oli hämärä muistikuva siitä, että tarina olisi jäänyt kesken. Jatkosta ei kai ole ollut mitään viitteitä?

Ovatko muuten Metabarons-sarjat missä suhteessa Incaliin? Eikö Jodorowsky ainakin osan niistä ole kirjoittanut?

tertsi

  • Vieras
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #78 : 02.03.2009 klo 21:05:59 »
Niin, minullakin oli hämärä muistikuva siitä, että tarina olisi jäänyt kesken. Jatkosta ei kai ole ollut mitään viitteitä?

Ranskaksi on ilmestynyt albumi, jossa tuo tarinakokonaisuus saatetaan kunniakkaasti loppuun.

Le Fou de la Sorbonne.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2009 klo 21:17:27 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #79 : 03.03.2009 klo 03:21:23 »
Minulta oli tätä ennen jäänyt huomaamatta että pyhän sydämen hullunainen olisi ikinä jatkoaan saanut.
Mainio löytö, kiitämme.

Ovatko muuten Metabarons-sarjat missä suhteessa Incaliin? Eikö Jodorowsky ainakin osan niistä ole kirjoittanut?

itselle ei muiden kirjoittamia Metabarons-tarinoita ole tullut vastaan. Jodorowskyhan lisäsi sitten vielä technopriest jatkumonkin tähän scifi-eepokseensa yhdeksi ulottuvuudeksi.
Joskus silloin kun Fifth element tuli elokuviin oli jotain höpinää Moebiuksen ja jodorowskin kanteesta, koska elokuva "varasti" Incalin ja metabaronsin teemoja.
Niin ja tietty Valeriania.
Mutta mikä siinä minua huvitti oli se miten minusta Incal ja Metabarons vielä enemmän on ranskalasitettu versio Dyynistä, Lensmanista ja metabaronin kohdalla starship troopersmaisesta äärimilitarismista.

pitää varmaan taas katsoa se Moebius-dokumentti uudestaan siinä oli muistaakseni Incalista ja sen tarkoitusperistä.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #80 : 04.03.2009 klo 10:20:21 »
Sacre-Coeurin sekoilu on tehty selvästi enemmän kieli poskessa kuin Incal (jos se on mahdollista), mutta kaikki mikä on hauskaa ei välttämättä ole parodiaa, vaan todellakin näyttö siitä, että näinkin voi asioita tehdä. Jodorowskyn mielikuvitus on uniikki, eikä Giraud hänestä juuri jälkeen jää.
Jos Sacre-Coeurin / Sorbonnen hulluttelua johonkin voisi verrata, niin ehkä Preacheriin, mutta Jodo ja Mobbe hoitavat käytännössä samat dogmat paljon tyylikkäämmin, öööh, sanoisinpa jopa "eurooppalaisen sivistyneesti". Jos itse olisi katolilaisittain kasvatettu, molemmat iskisivät vielä paljon lujempaa.
Dark Horse julkaisi S-C:sta jostain syystä vain kaksi ekaa albumia mustavalkoisena ja englanninkielisenä koostepokkarina. Ehkä tekijöillä oli aikomus jatkaa tarinaa pitempään, mutta aika loppui kesken. Kolmas ja viimeinen albumi on nimittäin melko tiiviiksi pakattu, ja ihan yhtä mieletön tai mielekäs kuin Incalinkin viimeinen osa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #81 : 04.03.2009 klo 11:53:52 »
Sacre-Coeurin sekoilu on tehty selvästi enemmän kieli poskessa kuin Incal (jos se on mahdollista), mutta kaikki mikä on hauskaa ei välttämättä ole parodiaa, vaan todellakin näyttö siitä, että näinkin voi asioita tehdä. Jodorowskyn mielikuvitus on uniikki, eikä Giraud hänestä juuri jälkeen jää.
Jos Sacre-Coeurin / Sorbonnen hulluttelua johonkin voisi verrata, niin ehkä Preacheriin, mutta Jodo ja Mobbe hoitavat käytännössä samat dogmat paljon tyylikkäämmin, öööh, sanoisinpa jopa "eurooppalaisen sivistyneesti". Jos itse olisi katolilaisittain kasvatettu, molemmat iskisivät vielä paljon lujempaa.

Ymmärrän näkökohdan mutta kun itse olen lukenut niin sacre-coeurin ja incalin kuin preacherinkin siten että ne eivät ole parodiaa.
Kärjistäviä, yliampuvia(ei niin paljon kuin todellisuus) mutta noin  perusolettamuksella vakavissaan tehtyjä. kaikissa on huumoria ja liiottelua mutta niin on mausissa ja hiroshiman pojassakin.
Ei katolaista kasvatusta mutta arvostin S-Cssa sitä että ei jäänyt vain uskontokriittiiseksi vaan osansa sai aivan koko yhteiskunta.
Sen lisäksi oli lajissaan mainio osoitus että voi olla niin sisällöltä kuin muodolta teknisesti korkeatasoinen yhtäaikaa.
Täytynee etsiä se sacre couerin viimoinen osa jostain.

Aloin nimittäin miettiä että miten monta yhteneväisyyttä SClla ja Incalilla onkaan. Samasta kynästä, mutta siis rakenteena, meta-tasoina.

tertsi

  • Vieras
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #82 : 04.03.2009 klo 15:55:24 »
kaikki mikä on hauskaa ei välttämättä ole parodiaa,
Käytinkin sanaa "komedia".

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #83 : 05.03.2009 klo 05:06:53 »
Enkä minä tarkoittanut syytellä sinua. Parhaat komediat tehdään tosissaan.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #84 : 05.03.2009 klo 08:57:28 »
Parhaat komediat tehdään tosissaan.

Kuten La Divina Comedia. Jota Incalkin vähän muistutti.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #85 : 06.03.2009 klo 19:04:51 »
Olenpa minäkin nyt sitten lukenut Incalin. Ostin eepoksen a) komean painojäljen  b) Moebiuksen ja c) kuulemieni kehujen pohjalta. Moebiusta olin lukenut vain Giraudina tehtyjen Blueberryjen livulla. Tieteissarjakuvan puolella olen lukenut ainoastaan Valerianeja. Vähän siis mietitytti etukäteen. Vaan mitä turhia. Tykkäsin älyttömästi. Vähän yllätyin siitä, että Moebiuksen tyyli oli lopultakin melko samanlaista kuin Giraudilla. Kuvittelin, että ero on kuin yöllä ja päivällä, mutta kyllä minä suosikkitaiteilijani tyylin tunnistin. Lopetus oli ainut, mistä en ollut haltioissani, liikaa jäi arvailujen varaan. Toisin kuin Difool tarina  lopussa olisin voinut huutaa  "Nyt minä en ymmärrä". Tuli sellainen mielikuva, että tekijöilläkään ei ole ollut selkeää mielikuvaa siitä, millainen lopetuksen pitäisi olla. Niinpä se on sitten jätetty (ainakin minua ärsyttävästi) avoimeksi. Tai sitten olen tyhmänä vain missannut jotain tärkeää.
"Tex-tieteen yli-morisco"

zoukka

  • Jäsen
  • Viestejä: 14
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #86 : 10.03.2009 klo 00:01:10 »
Before Incal on myös tsekkaamisen arvoinen. "Orphan of the Shafts" ja "John Difool class R detective" jos oikein nuo osien nimet muistan. Joku Moebiuksen entinen oppilas taiteillut ja oikeastaan visuaalit ovat täyttä kopiointia Moebiuksen tyylistä. Jodo tietenkin kirjoittanut.

Yllättävän karua matskua (hyvällä tapaa).

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145

tertsi

  • Vieras
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #88 : 22.12.2009 klo 20:17:59 »
Tämä uusi väritys toiminee pienessä koossa paremmin, mun mielestä
Espalla Akateemisessa on espanjankielinen Incal-integraali, uusilla väreillä, albumikoossa. Kun avasin opuksen, niin meinasin tupsahtaa pyrstöllein. Aika stydiä kamaa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2009 klo 20:22:11 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #89 : 22.12.2009 klo 20:28:25 »
En sitten tiedä, onko Avant l'Incal väritetty uudestaan. Jenkkiversiossa siinä ei ainakaan ollut samanlaiset värit kuin kummassakaan varsinaisen Incalin versiossa, vaan enemmän jenkkimakuun.
Ahaa.
En ole nähnyt Avant Incalin piirroksia kuin jossain nettisaiteilla. Ne näyttivät jotenkin samanoloiselta kuin varsinaisen Incalin uudet värit.
Mutta hyvä jos näin ei ole. En erityisemmin ihaile näitä liukuvärejä.