Zoe Thorogoodin seuraava työ käsittelee fiktion kautta pikkuveljensä kuolemaa. Eli tekee omaelämäkerrallisesta lähestyttävmpää.
Mietin itse tätä:
Thorogood liikkuu luontevasti genrejen välillä.
Seuraava on vain oma näkemykseni, mutta genrejä on pääasiassa kaksi: fiktivisoitu omaelämäkerta ja kauhu.
The Impending Blindness of Billie Scott esikoisensa, on juurikin sitä slice-of-life fiktiota jonka päähenkilön lähestyvä sokeus on " tosimaailman kauhua".
Nuoren tekijän kunnianhimo ylittää vielä kyvyt ja tämä on jäykempi ja " tällaista jengi haluaa" henkisempi kuin samaa mutta paremmin käsittelevä
It's Lonely At The Centre of the Earth.
Siinä on varmempi enemmän itsensä löytänyt tekijä. Billie Scott on kuitenkin matkan osa, alku ja sinällään tärkeä.
Poppy's Inferno albumissa Zoe Thorogood on "vain" piirtäjä. Kaikille voi kehottaa kokeilla vaikka nelisivuisen sarjakuvan piirtämistä, varsinkin kun tämä on amerikkalaisen tyyliin albumi eli 144 sivua Euroopan 48n sijaan.
Tarina on yhdistelmä Dantea ja sitä tavallista Faust tarinaa nykypopmuusikon kautta. Tämän päähenkilö ja (haamu?) kirjoittaja Poppy siis on oikeasti nykymusiikin artisti. Ihan pelkästään levyjen/suoratoistomusan puffi ei ole. Demoniset visiot laittavat enemmän sinne kauhuosastoon, taiteilijuuden kipuilu ei ihan kanna kuten aiemmin mainituissa Billie Scott ja Lonely At jne.
Vaikka onkin "kaupallinen" ja siten monesta saastaa jolla maksaa laskut, tämän kautta päässyt niihin kauhupuolen töihin. Monesta nekin turhan kaupallisia.
Rain on sovitus Joe Hillin kauhutarinasta.
Itse pidän tämän sarjakuviakin kirjoittaneen Stephen Kingin pojan töistä ja mietin miten suuri osuus on David M. Rocherin käsikirjoitus versiossa. Tästä Thorogood haastattelussaan mainitsi miten joitakin asioita hänen piti muokata koska hän, kuten päähenkilö Honeysuckle, on nainen toisin kuin Joe Hill. En haluaisi olettaa mutta ei David minusta kuulosta sen enempää naiselta.
Rain on hyvä kauhusarjakuva, koska tekee yhden asian paremmin kuin monet omaelämäkerta sarjakuvat: henkilöistä jopa välittää.
Tämä on ehkä helpoimmin tutustuttava kauhusarjakuvistaan. Uskottavia hahmoja, toimiva tarina ja vankkaa kuvakerrontaa joka on pätevää ja luovaa muttei liian kokeellista.
Se mainio Hack/Slash Back to School minisarja kun ei ole kaikille. Se ei tavallaan vaadi Hack/Slash sarjan aiempaa lukemista. Se on ehdottomuus.
Kauhunsa ja eritoten slasher lajityypin ystäville sarjakuva on mannaa, muille oppimiskäyrä voi olla jyrkkä. Osalle väkivaltaa on liikaa tai seksiä tai molempia tai ne esitetään ihan väärin, "sairaalla" tavalla.
Mutta varsinkin loppu lunastaa paljon.
Kuvaavasti tätä kirjoitusta tehdessä jäsentyi ajatus. Zoe Thorogood tekee ennen muuta yhtä genreä: tragediaa. Kaikissa on keveyttä ja huumoria mutta tekijän ahdistus ja tuska ovat aina läsnä.
Ei päihteiden tai seksin takia eikä koska seksuaalisuus ilmentyy muutenkin kuin heterolla tavalla.
Kotimaisille lukijoille Hack/Slash Back to School albumi tarjoaa sen "Torille!"hetken jo jossain sivun 20-21 paikkeilla ( ei, jos kustantaja ja tekijä jättävät sivunumeroinnin pois en minäkään laske. Ensimmäisen lehden toiseksi viimeinen sivu) jossa todetaan että tappajalapset eivät ole vain Ameriikan Juhdusvaltain ongelma:
The U.S. just ain't reporting the others - - it's been happening all over the damn place - - Finland - - Scotland - - Japan- - and prepare yourself for this one.
Itse en usko että taiteilijuuden eteen pitää kärsiä. Enemmän saataisiin taidetta jos kärsimystä olisi vähemmän, mutta vaikka töistä angst kuultaakin läpi on selkeästi lahjakkaimpia ja ahkerimpia tuoreempia tekijöitä toviin.