Näin maalikkona ja sarjakuvan kuluttajana oma mielipiteeni on, että arvostan ihmistä sata kertaa enemmän kuin jotain prkl tekoälyä, jos taiteesta puhutaan.
Minusta taide ei ole koneen tekemää vaan ihmisen. Se, että joku on niin lahjakas, että osaa piirtää meitä tavallisia ihmisiä paljon paremmin...se on minusta taidetta.
Mitä olen Tiktokissa noita tekoälyn kuvia nähnyt, niin jotenkin ne ei vaan tunnu oikeilta. Ihminen on outo niissä tai sit piirretty liian täydellisesti...erottaa heti, että kone on tehnyt.
Uskon myös, että lopulta ihmisetkin alkaa tajuamaan tekoälyn tekemän ja ihmisen tekemän eron. Alkaa kunnioittamaan sitä ihmisen tekemää. Esimerkiksi urheilussa. Mitä jos urheilukisoissa robotit kilpailisi...tuntuisiko se enää samalta. Robotti heittää keihään 100 metriin, sit joku mekaaniiko ruuvaa vähän mutteria robotissa kireämmälle ja robotti heittääkin melkein katsojaa päin Stadionin toiseen päähän. Menee maku koko urheilusta...se ei ole enää itsensä voittamista, tulla paremmaksi, päästä pitemmälle kuin kukaan muu ihminen.
Kun näitä tekoälylllä tekemiä taidetta, piirroksia alkaa tulla liikaa...ihminen turtuu niihin ja alkaa hakemaan jotain oikeasti aitoa. Samahan kävi esim kuvataiteessa. Ihminen yritti oppia piirtämään ja maalaamaan täydeellistä kuvaa...kuvaa joka näyttää kuin se oikeasti eläisi. Sitten tuli kamera ja valokuva. Enää ei tarvinnut tehdä muotokuvaa piirtämällä. Taiteilijat rupesivat tekemään expressionismia ja muuta vähemmän täydellistä kuvaa. Toivottavasti ymmärrätte mitä haen.
Itse voin nähdä tuon taide ähkyn myös elokuvamaailmassa. Ennen televisosta tuli vähän elokuvia ja sarjoja ja ne ei nyt niin ihmeellisiä ollut, mutta niitä katsottiin, kun niitä tuli vähän ja muutakaan ei ollut. Sitten tuli videot (VHS), Laserdiscit, DVD:t, Bluray, 4K...leffat alkoi tulemaan Suomeen leffateattereihin samaan aikaan, eikä vuoden tai pari myöhässä. Telkkarista alkoi tulla hirveesti leffoja ja sarjoja, netti, torrentit ja suoratoisto. Enää ei katsottakaan kaikkea, vaan valittaan ne kaikista parhaimmat...ne jotka tuntuu hyvilta, josta näkee, että on oikeasti yritetty tehdä jotain hienoa. Sama pätee tekoälyn ja ihmisen välillä...ihmiset alkaa lopulta arvostamaan sitä ihmisen tekemää, kun tulee ähky tästä tekoälystä...näin minä nään tämän.
Eli kaikki te graafikot, sarjakuvantekijät, taiteilijat, näyttelijät...kaikki te luovan alan ammattilaiset. Nyt voi näyttää pahalta, mutta odottakaa kyllä ihminen lopulta tulee takas ja näkee sen ihmisen itse tekemän hienouden.