Kirjoittaja Aihe: Ai mikä aihe? - A.I keskustelua  (Luettu 537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Ai mikä aihe? - A.I keskustelua
« : 29.02.2024 klo 11:35:01 »
Kun en parempaa ketjua löytänyt, niin aloitin uuden. Reimalta ainakin oli jotain juttua asiasta, mutta ne mitkä muistan olivat video-muodossa.

Moraaliselta kannalta en tietenkään kannata AI:n käyttämistä piirtämisessä, mutta ainakin minulla oli hauskaa kun loin pohjatyön Poriconin uutta julistetta varten jollain näistä netin ilmaisista ohjelmista. Dezgo, jos sivuhistoriani sen minulle oikein näyttää.

Eli koska ideana oli nimenomaan pilkata tätä trendiä, eikä nopeuttaa omaa työskentelyä, niin pidän tätä käyttöä hyväksyttävänä. Eriäviäkin mielipiteitä saa esittää. Laitan tähän alle Poriconia varten tekemäni julisteen, niin voitte sitten nähdä että mitä kaikkea siinä on. Vasempaan reunaan laitoin erilaisia sarjakuvien kansia. Jokaista varten kirjoitin ja "loin" useamman kuvan, joista sitten poimin hauskimmat ja omituisimmat asiat, joiden pohjalta sitten piirsin nämä oikeat kannet. Anatomian suhteen ai on tullut selkeästi eteenpäin, mutta ei se ainakaan tähän käyttötarkoitukseen vielä oikein toimi. Ylimääräisiä ruumiinosia, varsinkin sormia tuli useita.

Vielä pahempi tilanne on, jos koittaa saada hahmon käteen esim. miekan tai kirveen. Viikinki-aiheisella kaverilla tuossa alhaalla on siis ase, joka on yläosaltaan kirves, mutta alaosaltaan miekan terä. Myöskään tankin tekeminen ei oikein tekoälyltä onnistu, sillä tykin piippuja tuli kuvaan mukaan aina useita. Samoin räjähtävä tankki komennolla tuli aina räjähdys, jossa on useita yhteensulaneita tankin osia.

Ainoastaan kansien "tekstit" jäljensin sellaisinaan, sillä niiden tekemiseen ei taitoni riittänyt.

Keskiosan kuvaan kysyin tekoälyltä, että mitä tulee sarjakuvafestareiden mainokseen, englanniksi toki. Vastaus oli kymmenellä kerralla vähäpukeinen animetyttö, joten menin sillä, joskin lisäsin vaatetusta kovin. Laitan liitteeksi yhden näytteen.

Jos ei muuta, niin ainakin minulla oli kovin hauskaa kikkailla, ja nimen omaan etsiä niitä virheitä.

Tämän linkin takaa löytyy sama juliste, mutta huomattavasti isompana.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Ai mikä aihe? - A.I keskustelua
« Vastaus #1 : 29.02.2024 klo 13:21:32 »
Juu, sen käyttöähän perustellaan miten milloinkin. Tulee mieleen vuosien takainen musiikin ja leffojen waretus-keskustelu, jossa "piratismi oli MINULLE ok", vaikka vähän arveluttavaa onkin. Aapo Kukolta näin viimeksi kommentin aiheesta Instassa ja siinä hän laittamattomasti lausui että kannattaa muistaa että teknologian taustalla on (muiden töiden) varastaminen. Viittaa siis AI:n koulutukseen.

Toinen epäeettinen tekoälyä vastustava pointti on siihen liittyvä järjetön energian tuhlaus. Kun mylly pyörähtää se vie vielä enemmän sähköä kuin googlettelu.

Tätä matoa ei kuitenkaan saa enää takaisin purkkiin, joten olen jo vuoden verran ajatellut mennä omaa tietäni omilla ratkaisuillani ja olla isommin murehtimatta sitä että suurin piirtein koko graafinen ala menee päin vituraa. Onneksi kerkesin eläkeiän kynnykselle ennen kuin tämäkin piti nähdä.

Kerron kuitenkin vielä kolmannen henkilökohtaisen foliohattuilua muistuttavan pointin minkä vuoksi tykkään boikotoida kaikkea AI kuvastoa. Uskon että se vaikuttaa aivoihin vähän samaan tapaan kuin vaikka liikkuvaan kuvaan piilotetut kuvat. Aivothan korjaavat AI-kuvien paskuudet, niin kuin ne korjaavat ymmärrettäväksi monia luonnollisia asioita siinä mitä näemme, mutta koska tuntuu että AI-kuvat samalla "kouluttavat" aivojani, en halua mieltäni niillä saastuttaa.  :) 

Toki olen itsekin kuvageneraattoreita kokeillut, mutta lopulta lukuisat siihen liittyvät epäkohdat vievät hauskuudenkin mennessään, niin että päätin pärjätä ilman ja hakea rattoni muualta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 29.02.2024 klo 16:28:04 »
Ahaa, tuolla toisaalla - Poriconin omassa ketjussa - ajattelin, että nämä olisivat mukamas AI:n tekemiä ja oikein arvasinkin että ovat AI:ta kritisoivia, mutta näiden tekemiseen tosiaan oli käytetty AI:ta?
Juu olenhan minä niitä erilaisia ihan uteliaisuuttani kokeillut. Harvoin niistä saa edes vähän sinne päin mitä omassa päässäni niitten olisin halunnu olla. Harvoinpa kyllä itsekään piirtämällä saa aina just sitä mitä haluaa.

Timo

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #3 : 01.03.2024 klo 20:33:25 »
Niin siis kun sanoin että tein pohjatyön tekoälyllä, niin tarkoitin että loin kuvia, joista sitten otin ne hölmöimmät/hauskimmat elementit, joiden avulla sitten aloin tekemään tätä. Eli kyllä tästä voi sanoa että olen sen kokonaan omin käsin tehnyt. Tai no piirtopöydällä ja tietokoneella, mutta kumminkin. Sillä vaikea on tehdä parodiaa aiheesta, josta ei mitään tiedä. Vaikka olin toki törmännyt netissä näihin käsipuoliin hahmoihin, joilla on raajoja tarpeeksi ihan omasta takaa.

Esim. tässä on kuva joka tuli kun etsin/tekoäly loi kuvan tyypillisestä sarjisfestarijulisteesta. Tästä tuli siis innostus siihen, että julisteessa on mukana noita pienempiä kansia. Samoin tästä kävi ilme se, että usein keskiössä on naispuoleinen hahmo.

Eli toisaalta tämä toimi vain nopeana tietojen kokoajana? Sen sijaan että olisin itse ("itse") fyysisesti etsinyt esim. googlen kuvahaulla postereita, niin tämä "loi" jonkinlaisen tyyppillisen esimerkin asiasta.

Mutta joo, vaikea kuvitella että tämän jälkeen innostuisin enää mitään niillä koittamaan. Koska tekijänoikeuksien polkeminen, ja tuo Reiman mainitsema energian käyttö.

Toisaalta vaikea kuvitella, että tämä oikeasti veisi keneltäkään töitä. Sillä ne jotka näitä nyt käyttävät, ovat niitä jotka ovat jo aikaa sitten ostaneet vastaavanlaisia kuvapankeista, tai yksinkertaisesti ottaneet suoraan joltain muuta. Voin toki olla väärässäkin. Mutta välillä kun katsoo esim. kirjojen kansia joiden pohja on kuvapankista, ja johon on joku jolle maksetaan käytännössä ei mitään läntrännyt millä tahansa fontilla otsikon, niin en tiedä eroaako tämä siitä isommin.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #4 : 02.03.2024 klo 00:11:35 »
Näin maalikkona ja sarjakuvan kuluttajana oma mielipiteeni on, että arvostan ihmistä sata kertaa enemmän kuin jotain prkl tekoälyä, jos taiteesta puhutaan.
Minusta taide ei ole koneen tekemää vaan ihmisen. Se, että joku on niin lahjakas, että osaa piirtää meitä tavallisia ihmisiä paljon paremmin...se on minusta taidetta.

Mitä olen Tiktokissa noita tekoälyn kuvia nähnyt, niin jotenkin ne ei vaan tunnu oikeilta. Ihminen on outo niissä tai sit piirretty liian täydellisesti...erottaa heti, että kone on tehnyt.

Uskon myös, että lopulta ihmisetkin alkaa tajuamaan tekoälyn tekemän ja ihmisen tekemän eron. Alkaa kunnioittamaan sitä ihmisen tekemää. Esimerkiksi urheilussa. Mitä jos urheilukisoissa robotit kilpailisi...tuntuisiko se enää samalta. Robotti heittää keihään 100 metriin, sit joku mekaaniiko ruuvaa vähän mutteria robotissa kireämmälle ja robotti heittääkin melkein katsojaa päin Stadionin toiseen päähän. Menee maku koko urheilusta...se ei ole enää itsensä voittamista, tulla paremmaksi, päästä pitemmälle kuin kukaan muu ihminen.

Kun näitä tekoälylllä tekemiä taidetta, piirroksia alkaa tulla liikaa...ihminen turtuu niihin ja alkaa hakemaan jotain oikeasti aitoa. Samahan kävi esim kuvataiteessa. Ihminen yritti oppia piirtämään ja maalaamaan täydeellistä kuvaa...kuvaa joka näyttää kuin se oikeasti eläisi. Sitten tuli kamera ja valokuva. Enää ei tarvinnut tehdä muotokuvaa piirtämällä. Taiteilijat rupesivat tekemään expressionismia ja muuta vähemmän täydellistä kuvaa. Toivottavasti ymmärrätte mitä haen.

Itse voin nähdä tuon taide ähkyn myös elokuvamaailmassa. Ennen televisosta tuli vähän elokuvia ja sarjoja ja ne ei nyt niin ihmeellisiä ollut, mutta niitä katsottiin, kun niitä tuli vähän ja muutakaan ei ollut. Sitten tuli videot (VHS), Laserdiscit, DVD:t, Bluray, 4K...leffat alkoi tulemaan Suomeen leffateattereihin samaan aikaan, eikä vuoden tai pari myöhässä. Telkkarista alkoi tulla hirveesti leffoja ja sarjoja, netti, torrentit ja suoratoisto. Enää ei katsottakaan kaikkea, vaan valittaan ne kaikista parhaimmat...ne jotka tuntuu hyvilta, josta näkee, että on oikeasti yritetty tehdä jotain hienoa. Sama pätee tekoälyn ja ihmisen välillä...ihmiset alkaa lopulta arvostamaan sitä ihmisen tekemää, kun tulee ähky tästä tekoälystä...näin minä nään tämän.

Eli kaikki te graafikot, sarjakuvantekijät, taiteilijat, näyttelijät...kaikki te luovan alan ammattilaiset. Nyt voi näyttää pahalta, mutta odottakaa kyllä ihminen lopulta tulee takas ja näkee sen ihmisen itse tekemän hienouden.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 03.03.2024 klo 16:00:20 »
Eli kaikki te graafikot, sarjakuvantekijät, taiteilijat, näyttelijät...kaikki te luovan alan ammattilaiset. Nyt voi näyttää pahalta, mutta odottakaa kyllä ihminen lopulta tulee takas ja näkee sen ihmisen itse tekemän hienouden.
Kysymys onkin siitä että taiteen pusaamisesta ei enää ole ammatiksi. Kenenkään ei enää taloudellisesti kannattaa harjoitella mitään tai alkaa opiskella alalle. Harrastaminen on erikseen, mutta hyväkään harrastaja ei millään yllä parhaiden tai usein edes keskitason ammattilaisten tasolle. Saati saa töilleen samaa näkyvyyttä. Tekijöillä ei ole mahdollisuutta kehittyä ja kuluttajat saavat nauttia vuosi vuodelta paskiintuvista lopputuloksista.

Tänään muuten taitaa ensimmäisen kerran olla Hesarin kansi AI:lla tehty. Visio-liitteen kannessahan noita on muutama jo nähty. Samoin sisäsivujen mainoksissa. ...Ja maksajana Elisan ja Mainostajien liiton ohella Suomen Kulttuurirahasto (ks. sivun alareuna)! Me on hävitty tää peli.  :D
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 03.03.2024 klo 16:52:04 »
Kyse on kuten Reima totesi pelistä, taloudellisesta pelistä.
Luova työ on pitkään ollut helpoin tapa tuhota luottotiedot ja pitää yllä nälkätaiteilijan myyttiä. Miksi viihteestä tai taiteesta pitäisi maksaa? Ne vaan istuu ja piirtää tai keksii tarinoita. Ei sellaisesta tarvitse maksaa.
Varsinkin sarjakuvan tuon loputtoman rahasammon äärellä maallista hyvää muutenkin singotaan tekijöitä päin.
Normaalisti tuon lauseen loppupään luottaisi tulevan ymmärretyksi sarkasmina, mutta en luota.
Huumori ja sarkasmi edellyttävät myös vastaanottajalta älykkyyttä ja tätä ei tosiaankaan voida taata.

Vaikka vähät ystävät ovatkin joko sarjakuvapiireistä on tuttuja muualtakin. Tekoäly on trendi ja samoin kuin halvat " otetaan kuvapankkikuva photarifiltteri ja teoksen nimi, s'on siinä" on maan jollei maailman tapa. On peli pelattu. Uusia läpipuskevia ammattilaisia tulee mutta määrä vähenee.
Disneyn Secret Invasiin TV sarjan alkuintro oli tehty tekoälyllä  vaikka omasta tallista paitsi löytyisi ihmistaiteilijoita niin myös ne alkuperäiset sarjisgrafiikat joiden ansiosta koko TV sarja on olemassa.

Itse oli helppo tulkita Mikaelin grafiikkaa koska satun tuntemaan huumorintajunsa ja jaan saman kannan vaikka olisikin saanut olla enemmän linjassa yli vuoden vanhan Bill Sienkiewiczin kannanoton kanssa

Itseltä uupuu kilpailuvietti, joten sillä että peli on hävitty ei ole väliä. Se ei ikinä ollut syy pelata.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 04.03.2024 klo 11:42:14 »
Itseltä uupuu kilpailuvietti, joten sillä että peli on hävitty ei ole väliä. Se ei ikinä ollut syy pelata.
Lainasin vaan Kummelissa nähtyä jääkiekkovalmentajaa Aimo Nivaskaa.  ;D

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 04.03.2024 klo 18:25:17 »
Lainasin vaan Kummelissa nähtyä jääkiekkovalmentajaa Aimo Nivaskaa.  ;D
Kummeli ei lukeudu harrasteisiini. On niillä kaikesta tuotannosta kaksi ihan vitsiksi laskettavaa.
Jääkiekko vielä vähemmän.
Mutta kanta säilyy tekoälyn tekemiä kuvia on kritisoitu varsinkin niillä aloilla jossa kuvittajat yhä ovat käytössä, genrekirjallisuus ja mm roolipelit.
Mutta koska normikuvio, valtaosan pienistä toimijoista sitouduttua tähän ( ei suinkaan kaikki) niin osa alan isoimmista tahoista on sitten jäänyt kiinni tekoälyn käytöstä vaikka ovat vasiten luvanneet toisin.

Tajuan kyllä ettei tavan tossun kuluttajalle tässä ole mitään ongelmaa. Tekoäly piirtää ja kirjoittaa, kummaa kelpaa huumorista.
Niin kauan kun on itse Martin Niemöller ja haetaan vaan sosialistit,  sitten ay-väki ja sitten juutalaiset...ei se ole oma ongelma.
Omassa scifi-harrastuneisuudessa vaan odotin Terminator elokuvista tuttuja Skynetin robotteja, vaikka olisihan järjen pitänyt sanoa että tässä oikeassa dystopiassa T-800 sijasta on halvimman valmistajan drooni.valvomassa että kaikki lupaavat sarjakuvantekijät kuskaavat foodora/wolt kuljetuksia sillä välin kun algoritmit vastaavat kuvituksesta ja mahdollisimman monen tykkäämistä juonikuluista.