Kirjoittaja Aihe: Ursula Niemistön Kalevala  (Luettu 202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Ursula Niemistön Kalevala
« : 08.08.2023 klo 19:11:29 »
Ursula Niemistön Kalevala ansaitsee oman ketjun.

Tämä kansalliseepoksemme sarjakuvasovitus on hautautunut melkein unohduksiin, koska se on julkaistu aikoinaan 1980-luvulla vain sanoma- ja aikakauslehdissä.  Muistaakseni Kvaakissa ovat ainakin Kataiston Vesa ja Ronkaisen Timo ehdottaneet sen kokoamista albumiksi. Olikohan jokin yritys albumiksi saattamiseksi olemassa 80- tai 90-luvulla?

Löysin Timon ehdotusviestin haun perusteella:
Pitää kai nyt sitten lukaista se Huitulan versio, ynnä tämä ja katsoa itse... hmm..
Kun nyt joku vielä kasaisi yhteen sen Ursula Niemistön wanhan sanomalehtiversion.

Pidän tätä viikkosarjaa eräänä parhaimpana suomalaisena strippisarjana kautta aikojen. Piirrosjälki on tyylikäs, teksti poimii Kalevalasta taitavasti keskeiset asiat, ja kaikesta välittyy tekijän näkemä suuri vaiva ja kokema rakkaus työtä kohtaan. Tämä sarjakuva olisi Kalevalan opetusmateriaalina erinomainen: helposti lähestyttävä ja yleissivistävä. Se ei ole toisaalta niin lapsellinen eikä toisaalta niin synkkä kuin jotkin myöhemmät sovitukset.

Olen viime aikoina perehtynyt tähän aiheeseen kirjaston mikrofilmeiltä. Haastatteluissa Niemistö sanoo, että Kalevalan piirtäminen kesti hänellä viisi vuotta. Melkoinen ponnistus! Uusi Suomi -lehdessä 28.7.1985 kirjoitetaan, että tekijä on juuri päästänyt käsistään sarjan viimeisen sivun. Sarjan julkaiseminen lehdissä kyllä venyi vuoden 1986 puolelle.

Käsittääkseni Uusi Suomi oli ensimmäinen julkaisija. Siinä ensimmäinen strippi tai sunnuntaisivu oli 5.9.1981. Useat maakuntalehdet seurasivat pian. Yksi tai kaksi aikakauslehteä osallistui myös.

Sarjakuvassa Niemistö käy Kalevalan läpi kronologisesti. Mukana on aina eepoksen alkuperäisiä säkeitä.

Tässä skanni ihan ensimmäisestä sivusta Etelä-Suomen Sanomista.

(MUOKS: Korjattu Vesan nimi.)
« Viimeksi muokattu: 09.08.2023 klo 10:29:30 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Ursula Niemistön Kalevala
« Vastaus #1 : 08.08.2023 klo 19:13:02 »
Jos Kalevala-albumi joskus toteutuu, siihen pitäisi saada mukaan kunnollinen tausta-artikkeli vaikkapa itseltään Ursula Niemistöltä. Ja itse sarjakuva väreissä, totta kai.

Saisikohan albumin kustantamiseen avustusta kulttuurisäätiöiltä? Jos albumi tulisi joukkorahoitukseen, olisin ehdottomasti tukemassa.

Olen lukemassa tätä sarjaa, lähinnä loppupuolta, tänä kesänä projektina Uuden Suomen mikrofilmeiltä. Kaikki stripit eivät ole minulle ennestään tuttuja. Minulla on kotonani alkupäästä yli sata leikettä.

Tässä näyte toisesta sivusta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #2 : 08.08.2023 klo 19:18:01 »
Kesti muutaman sivun verran ennen kuin Niemistön piirrosjälki muuttui ilmeikkäämmäksi ja vähemmän varjoisaksi, jota se sitten oli loppuun saakka. Tässä yhdeksäs sivu. Värit ovat upeat.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #3 : 08.08.2023 klo 19:20:31 »
Korjataanpa yksi netissä esiintyvä yleinen asiavirhe. Niemistö teki Kalevala-sivuja 219 kappaletta, ei 300. Esimerkiksi täällä lukee luku 300.

Liitän tähän mikrofilmistä otetun skannauksen sarjan viimeisestä sivusta. Sivu on valitettavasti mustavalkoinen ja ikävän epätarkka, mutta näette numeron 219 ja tekstilaatikossa sanan ”loppu”. Strippi on Uudesta Suomesta 7.3.1986, ja alkuperäinen sivu on ollut värillinen.

Koetin miettiä virheen alkuperää. On mahdollista, että Niemistö on sanonut jossakin kirjoitetussa haastattelussa, että hän piirsi ”kolmatta sataa” strippiä. Kenties se lausuma on muuttunut toisessa lähteessä epähuomiossa tasan ”kolmeksi sadaksi”. Kolmea sataa sitten on myöhemmin lainattu faktana ilman että on tarkistettu asiaa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #4 : 08.08.2023 klo 19:50:06 »
Tässä vielä yksi näyte. Sammon takomista. Ovatko kustantajat kiinnostuneita?

Mikrofilmejä lukiessa minua on yllättänyt se, että tätä sarjaa ei julkaistu sanomalehdissä värillisenä joka kerta. Julkaisemisen viikonpäiväkin vähän vaihteli.

Jos teitä kiinnostaa nähdä tässä sarjakuvassa jokin tunnettu Kalevalan tapahtuma, voin koettaa etsiä sen.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #5 : 09.08.2023 klo 10:30:33 »
Itse asiassa sivumäärä 219 ei välttämättä pidä paikkaansa – oikea lukema saattaa olla yhden pienempi. Näyttää nimittäin siltä, että sivu 47 puuttuu numerointivirheen takia. Minulla on leikkeet sivuista 46 ja 48, joiden välistä ei tunnu puuttuvan mitään. Sivun 46 lopussa Väinämöinen lähtee ajamaan reellä pois Pohjolasta ja tekstilaatikossa mainostetaan seuraavaa jaksoa nimeltä ”Pohjan neiti”. Sivun 48 jakso on juuri tämän niminen, ja siinä Väinämöinen ajaa edelleen reellä pois Pohjolasta.

Pitää varmistaa sivun 47 olemassa olo tai olemattomuus mikrofilmeiltä. Jos joku tietää tästä asiasta, saa mielellään ilmoittautua.

On myös mahdollista, että numerointivirhe, jos sellainen tapahtui, on korjattu myöhemmissä stripeissä esim. lisäämällä niihin B-strippi (tyyliin ”50B”) niin että numerointi seisoo yhden jakson verran paikallaan. Silloin lopussa seisova lukema 219 sivua pitäisi paikkansa.

Minulla on sarjasta leikkeitä sivuun 138 eli talveen tai kevääseen 1984 saakka.

Saapas

• Jäsen
« Vastaus #6 : 09.08.2023 klo 11:19:53 »
Tästä on ole ikinä kuullutkaan ja olisi kyllä mielenkiintoista lukea koko teos jonkilaisessa albumi/kirja muodossa. Ehkä tuleva Kvaak-kirjan aiheeksi...

amasofi

• Jäsen
« Vastaus #7 : 09.08.2023 klo 13:29:38 »
Onpa upeaa taidetta. En ole koskaan tästä kuullut aiemmin. Olisi upeaa, jos tämä koottaisiin joskus albumiksi.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 10.08.2023 klo 10:15:06 »
Niemistön työ on tosiaan jäänyt monille tuntemattomaksi juuri kokoelman puuttumisen takia. Netissä ei näkynyt tästä yhtäkään kuvaa.

Arvostan kyllä myös Huitulan ja Makkosen tekemiä Kalevala-sovituksia niiden valtavan työmäärän vuoksi, mutta minulle ne ovat liian synkkiä.  Ne eivät ole minulle yhtä kauniita ja läheisiä kuin Niemistön.

Ei tämä toki virheetön sarjakuva ole. Reima mainitsee täällä, että Niemistöllä on sarjassa kovin paljaat taustat. Se on totta, laitan siitä yhden näytteen. Kaipaisin kyseiselle sivulle huoneen kuvaamista tarkemmin.

Niemistö myös piirtää melko usein lähes samanlaisia ruutuja monta peräkkäin. Usein, kuten oheisessa näytteessä, se kyllä toimii osuvana tehokeinona korostamassa tapahtumien hidasta kestoa. Joskus se tuo tiettyä elokuvamaisuutta. Hyväksyn sen tässä. Kuitenkin toisinaan tämä tapa näyttää tylsältä; joillakin sivuilla kuvakulman vaihtaminen välillä aivan toiseksi tekisi sivusta paljon elävämmän.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 10.08.2023 klo 15:51:01 »
Sarjainfo 2/2018:ssa on pitkähkö Ville Hännisen juttu Ursula Haarlaasta (os. Niemistö) ja hänen Kalevalastaan. Ajan vangit -palstalla. Siinä mainitaan "jaksoja ilmestyi lähes 300." Myös sarjan synnystä mielenkiintoinen tieto. Bullsia pyörittänyt Philip Lazlo innosti Ursulan tekemään tätä sarjaa ja sai kuulemma myytyäkin sen jokuseen lehteen ennen kuin piirtäjä oli ehtinyt saada aikaan paljonkaan valmista.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #10 : 13.08.2023 klo 10:13:15 »
Kiitos, Reima! Pitää lukea tuo Sarjainfon haastattelu.

Mielestäni ohessa on yksi esimerkki sivusta, johon kaipaisin vaihtelevampia kuvakulmia. Ymmärrän toki, että joskus piirtäjän on pakko säästää aikaa, sillä stripin tekeminen viikossa on iso työ. Piirtämisen lisäksi Niemistö kirjoitti tarinan ja väritti ruudut. Taustalla oli laaja perehtyminen Kalevalaan, Kalevala-taiteeseen ja Kalevala-tutkimukseen.

Oheinen näyte on myös sikäli kiinnostava, että siinä lukee otsikkona ”Kalevalaisia” eikä ”Kalevala”. Skannin leike on todennäköisesti Turun Sanomista, mutta en ole varma.

Pistän tähän myös saman sivun mustavalkoisen version Uudesta Suomesta syksyltä 1982. Minulle oli yllätys, että sarja oli siinäkin välillä mustavalkoinen. Väritys parantaa sivua huomattavasti, esim. tuo tulenkajo värien avulla on hieno.