Kirjoittaja Aihe: Paksut Tex-kokoelmat (kuten El Muerto)  (Luettu 216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

El Reijo

• Jäsen
Paksut Tex-kokoelmat (kuten El Muerto)
« : 12.10.2016 klo 07:38:35 »
Ei enää Texiä raamattuihin, ...

Pöh, kerrankin meillä on uniikki formaatti joka istuu hyllyyn upeasti ja voi käsitelläkin ilman että on kulmat heti kasassa. Kestää myös lukemista eikä ole mitenkään hankala ...lisää raamattuja kehiin  8]

MTT

• Jäsen
Vs: Paksut Tex-kokoelmat (kuten El Muerto)
« Vastaus #1 : 12.10.2016 klo 08:23:08 »
Ei enää Texiä raamattuihin, mutta tämä voisi olla sopiva formaatti julkaista kokoelmina uudestaan se ainoa oikea Lännentie eli Storia Del West?

http://bonellieditore.fumetto-online.it/index.php?EDITORE=BONELLI%20EDITORE&COLLANA=STORIA%20DEL%20WEST&vall=1

Voisko tuota myydä otsikolla Tex Willer esittää, niin suomalaisetkin innostuisivat.

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #2 : 12.10.2016 klo 08:26:42 »
eikä ole mitenkään hankala ...
Kenelle on, kenelle ei. Mukavasti sohvalla selällään lojuen kun lukee niin ei tuo näihin sorkkiin oikein sovi. Yksi ongelmista on kun pitäisi oikealla peukalolla "vapauttaa" sivu kunhan aukeama luettu niin tuppaa välillä lipeämään liikaa tavaraa...

En oikein kansien "pehmeydestäkään" perusta, kun lukee kunnon kovakantista tai sitten oikeasti pehmyttä(tämän huono puoli on luonnollisesti kuluminen) niin aivan eri tuntu. Tuollainen välimuoto, tsk-tsk!

Kaksi ensimmäistä raamattua oli toki pakon sanelemia hankintoja tarinoiden tason vuoksi, mutta jos huvittaa suurta vehkeilyä plärätä niin voi olla divarista irtonumerot mielekkäämpi investointi....

Pöydän ääressä lukiessa tiiliskivet ovat ihan ok mutta sohva mukavampi...
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016 klo 11:36:21 kirjoittanut TexKiller »

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #3 : 12.10.2016 klo 17:30:16 »
Ei enää Texiä raamattuihin, mutta tämä voisi olla sopiva formaatti julkaista kokoelmina uudestaan se ainoa oikea Lännentie eli Storia Del West?

http://bonellieditore.fumetto-online.it/index.php?EDITORE=BONELLI%20EDITORE&COLLANA=STORIA%20DEL%20WEST&vall=1

En pane hanttiin. Tosin tuskin itse ostaisin ensimmäistäkään. Tuota "alkuperäistä" Storia de Westiä tuli satunnaisesti luettua; sen ekan ostin silloin heti 1975 ja se on edelleen hyllyssä. Ei oikein minun makuuni. Sen sijaan Suomen Lännetie-sarjassa minusta kiinnostavimmat jutut julkaistiin 3/83 - 12/88; nuo minulla on kaikki hyllyssä. Tim ja Dusty (osa julkaistiin liuskalehti Preeriassa -60 luvulla, piirtäjänä muuan Ticci); Bill-veljekset (Villi Länsi -liuskoissa -50 luvulla); Hondo, Cochise, Rio Kid ja muut; kaikki taattua Bonelli-meininkiä.

Tuolta Vekka of Savon laittamasta linkistä (kiitos siitä!) löytyy myös kohdasta Tutto West kaikki nämä ja lisäksi paljon muuta samantapaista juttua, mm. Gordon Jimiä, Davy Crockettia ja edellämainittujen Suomessa julkaisemattomia. Minä puolestani ottaisin näitä ilomielin suomenkielisinä, ja ehkä mieluiten tuossa Maxi-formaatissa (yksi Lännentie-maxihan muutamia vuosia sitten julkaistiin; ei ilmeisesti ollut suuri suksee kun ei jatkoa tullut). Ja uudemmista tietysti Ukkostuulta! Ja ei-Bonelli -tuotannosta tietysti Kapteeni Miki; Mikin seikkailuistahan Suomessa on tullut vain pieni osa.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

PeisosKronnonen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 12.10.2016 klo 18:17:42 »
Lännentie, Ukkostuuli jne. eivät kyllä kiinnosta yhtään.

Mitä tulee TexKillerin mainitsemaan kansien "pehmeyteen", niin kestävyyden kannalta tärkeämpi asia on sidos (liima vai lanka). Ja esimerkiksi kirjastoissa näkemäni "raamatut" ovat paksuuteen nähden kyllä säilyneet ihan hyvässä kunnossa. Paremmassa kuin Tex-kirjastot. Sanoisin, että jos edes kohtuullisen huolellisesti kirjojaan käsittelee, niin nämä ramatut säilyvät paremmassa kunnossa kuin Tex-kirjastot.

ekku

• Kitchen Bitch - Lähihoitaja ent Butcher
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 12.10.2016 klo 18:20:26 »
Ukkostuuli olisi saanut jatkua. Oli sen verran viihdyttävä ja hyvin piirretty sarja.

Ekku

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #6 : 12.10.2016 klo 18:25:26 »
En jaksa keräillä enää muita Texejä kuin jättialbumeja, ja maxeja aina joskus, kun kiinnostaa. Kovakantiset sopivat tällaiselle satunnaislukijalle.

Lännentie, Ukkostuuli jne. eivät kyllä kiinnosta yhtään.
--

Kummatkin ovat lännensarjakuvan aivan kirkkainta kärkeä, mutta näin ne mielipiteet vaihtelevat.

Corrado Mastantuono:

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #7 : 12.10.2016 klo 18:36:10 »
En lämpene Lännentielle tai Ukkostuulelle enää, ne olivat aikansa lapsia.

Ehkä Tex-raamatuista voisi luopua ja julkaista kuten Italiassa on tehty, tiettyjä kokonaisuuksia.

Esim. Yuma, El Morisco jne....Väreissä tietty.

Jotain vastaavaa ehdotti PeisosKronnonen toisessa Tex-ketjussa.

Toinen ehdotus on se, että raamatut korvataan ohkaisemmilla kirjoilla, kokonaisuuksina.
Je suis alle kuuden euron pizza!

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #8 : 12.10.2016 klo 18:41:20 »
Sanoisin, että jos edes kohtuullisen huolellisesti kirjojaan käsittelee, niin nämä ramatut säilyvät paremmassa kunnossa kuin Tex-kirjastot.
Tottakai mutta tuo nyt ei varsinaisesti ole vielä mikään saavutus. Uudemmissa kronikoissa( siis jostain numerosta 17 tms lähtien ja kirjastoissa(siihen aikaan kun vielä niitä oli hallussa) välillä menee kulmat hiirenkorvalle turhan helposti. Käsittelen arvotavaraa aina varoen..Ja ei kun liimaustöihin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #9 : 12.10.2016 klo 18:44:42 »
--

Ukkostuulihan on ihan uutta sarjakuvaa. [Edit: Suht' uutta, sarja päättyi 2010.]
« Viimeksi muokattu: 12.10.2016 klo 18:46:13 kirjoittanut Lurker »

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #10 : 12.10.2016 klo 19:03:50 »
Ukkostuulihan on ihan uutta sarjakuvaa.

Eli siis nykypäivän lapsi  ;D
No joo, nythän on vissiin niin, että Ken Parker on tiensä lopussa. Suomen sarjakuvatarjonta on kyllä tällä saralla niin niukkaa (Tex, Aku ja mangat, onko niitä juuri muita? no, korkkarit, entäs sitten?), että kuvittelisi tuossa olevan tilaa jollekin uudelle (tai vanhalle) avaukselle.
Kuten olen jossain ketjussa todennut, niin esmes Norjassa julkaistaan Kapteeni Mikiä, siis niitä 50-luvun lapsia; ja siitä päätellen että ei ole jäänyt yhteen numeroon niin kaupaksikin on käynyt.
Tuolla Italian Bonelli-kataloogissa on aivan mielettömästi vanhaa länkkärisarjista, jota Suomessa ei ole julkaistu; minä ottaisin ne kaikki heti kiljuen vastaan; paljon mieluummin kuin yhä uusia uusintoja Texistä.
Tämä on tietysti minun näkökulmani; kun kaikki Texit, niin liuskat kuin normit ja lähes kaikki muutkin on jo hyllyssä (tuo Tex-novelli, joka oli joskus tilaajalahjana, puuttuu!), niin en minä niin kovin innoissani näistä uusintajulkaisuista ole; toki pakkohankintoja. Kronikat on tähän mennessä olleet mukavia lukukappaleita, kun ne alkupään Texpokkarit ovat sen verran hauraita. Ainoa uusintajulkaisusarja, jolla minusta oikeasti on niin paljon lisäarvoa että siihen ilomielin satsaan, on tuo Tex kirjasto. Ensimmäistä kertaa Suomessa seikkailut alkuperäisessä järjestyksessä ja väreissä! Ja tuo noitten väritys on just minun mieleeni; en niin kauheasti ole tykännyt esim noista normeissa julkaistujen (Italian Color-Tex -sarjan) opusten värityksestä. Minun näkökulmastani optimaalinen tilanne olisi se, että kirjaston imestymistiheyttä nostettaisiin (no, 12 per vuosi); ja jos kustantaja katsoo, että kaikki ei mene kaupan niin laitetaan kronikat ja klassikkomaxit ja raamatut jäihin.

Tämä siis minun näkökulmani, minun jolla nämä kaikki Texit jo on. Ymmärrän kyllä niitä Tex-lukijoita/keräilijöitä, joilla tilanne on toinen, ja joille kronikat/klassikkomaxit/raamatut tuovat uutta luettavaa ulottuville.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 12.10.2016 klo 20:34:41 »
Kenelle on, kenelle ei. Mukavasti sohvalla selällään lojuen kun lukee niin ...

Tuollainen välimuoto, tsk-tsk!

Mä en jaksais lukee selällään mitään, ja uskon kyl et toi on hankalaa  :laugh:
Kirja sängyllä ja loikoilee vieressä sopii mulle paremmin...

Toi "välimuoto" kuitenkin hakkaa noi peruspehmytkantiset esim nurkkien kestävyydessä 50-0 minimaalisilla lukemisen jäljillä. Erittäin korkea paperin laatu ja priima painojälki (musta on oikeasti mustaa) yhdistettynä lankasidokseen. Tuskin maltan odottaa että saa tällaisen Flagstaffin hyppysiini eikä jää edes yhteen kipaleeseen...

Eikä ole siitä kiinni etteikö noita liuskoja tai pokkareita tms. olis vaan laadun puolesta liputan ja tämä kuitenkin taitaa olla parasta mitä voi tällä hetkellä saada...sitä vaan harmittelen että kirjastot olisivat saaneet saada vähintään taittokannet niinkuin saapasmaassa mutta kiitämmä siitä vissiin norskeja ...kele  >:D

TexKiller

• Jäsen
« Vastaus #12 : 12.10.2016 klo 21:25:19 »

Toi "välimuoto" kuitenkin hakkaa noi peruspehmytkantiset esim nurkkien kestävyydessä 50-0 minimaalisilla lukemisen jäljillä.

Juu kyllä minäkin otan raamatun mieluummin kuin pehmeäkantisen koska tarkoitus on säästää nämä niin kauan kuin luoja tai joku suo. Kovakantinen olisi ollut paras...

Jep, painojälki on ihan omaa luokkaansa  verrattuna el muerton ja great fallsin pokkareihin. Uudemmissa tarinoissa ero ei enää ole järisyttävän suuri.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #13 : 14.10.2016 klo 20:47:30 »

Jos nuo ei kelpaa, niin, no mitäs Dennis ehdottaisit , mitä muuta länkkäriä voisi Suomessa julkaista Texin ohella?
« Viimeksi muokattu: 14.10.2016 klo 20:49:09 kirjoittanut Hannu »

Mr. Font

• Jäsen
« Vastaus #14 : 26.10.2016 klo 17:10:01 »
Onko kukaan bongannut uutta raamattua myynnissä tänään, hki alueella lähinnä? Ainakin julkaisukalenterissa tänään pitäisi olla julkaisupäivä, mutta onko tää nyt joku kirjamessuille säästelty juttu vai tuleeko muuallekkin myyntiin. Itse kun en messuille kerkiä millään :(