Ostin divarista todella pitkät ajat sitten ruotsinkielisen "Caltechin Kriisin." Se oli moneksi vuodeksi jännityksen paikka miten tarina jatkuu. Odotus on ollut pitkä että tämä ensimmäinen osakin tuli suomeksi. Heti alkuun huomasin ettei taittoon oltu otettu mukaan Sergio Aragonezin yhteiskuvaa Waltheryn kanssa. Ruotsin versiossa oli.
Minä kyllä pidän tämän ekan osan tarinankulusta. Walter on koominen kärsijä jonka tempaukset vievät ideaa eteenpäin. Natasha tuntuu hahmona tuttuna järjen käyttäjänä, joka kuitenkin sortuu Walterin päähänpistoihin. Kaksiosaisen tarinan alkuperäinen kirjoittaja Etienne Borgers on itselle tuntematon, mutta näyttää olevan Metallimuisti tarinan takanakin. Siitä on myös aikaa kun olen lukenut jatko-osan. Jotenkin muistan että sen piirros olisi ollut tätä yksityiskohtaisempaa, vaan tarina heikompi. Ihan varma en ole. En pääse tarkistamaan kun sarjakuvat on eri osoitteessa kuin minä.
Bardaf-lentoyhtiön Boeing 747:n alkukuvaukset toivat muistoja mieleen. Ahdas lentokone sisältä mutta muuten jättimäinen. Muutama kerta on 747 osunut kohdalleni pitkille lennoille. Siitä kohta päästiin LAX:n kautta itselle tuttuun Pasadenaan. Aika vähän siellä taivaalla olen nähnyt muita outoja lentäviä kuin kerran B-2 Spirit pommikoneen. Kyllähän tarinasta tulee Kolmannen Asteen Yhteys fiboja. Elokuva ehti ensin. Jos tätä tarinaa vertaa uudempiin Natashan seikkailuihin, niin jo kaksiosaisena tämä on koukuttava ja mukavia aikansa näkymiä se sisältää. Autoja, ihmisten vaatetuksia, rakennuksia...