Kirjoittaja Aihe: Robert Crumb  (Luettu 58751 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pässi

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 096
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #120 : 16.09.2014 klo 20:51:05 »
Itse kävin pyhäkoulua

PALOIT SAATANA!

Genesis-fanituksesi ei siis liittynyt tippaakaan Crumbiin tai sarjakuviin.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #121 : 16.09.2014 klo 20:55:51 »
PALOIT SAATANA!

Genesis-fanituksesi ei siis liittynyt tippaakaan Crumbiin tai sarjakuviin.

Helvetti, kun olen niin VANHA, että silloin kaikki meidän kadun tenavat kävivät pyhäkoulua. Just niin kliseisesti kuin kuvitella saattaa - pyhistä veti kaksi vanhaa ikäneitosisarta!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 795
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #122 : 16.09.2014 klo 21:51:49 »
Helvetti, kun olen niin VANHA, että silloin kaikki meidän kadun tenavat kävivät pyhäkoulua. Just niin kliseisesti kuin kuvitella saattaa - pyhistä veti kaksi vanhaa ikäneitosisarta!

Aika surullinen katu, otan osaa.

Eipä silti, minä olin ainoa kadulta ja jotakuinkin koko kylästä joka ei käyneet pyhäkoulua. Luin sarjakuvia ja kirjoja kun muut opetteli Jeesus-lauluja.

Enkä käynyt rippikouluakaan, pakanan mokomana luin Crumbia, Conaneita jne toisten konfirmoituessa osaksi yhteiskuntaa.

Tämä jäi viimeksi vähän puolivillaiseksi luetuksi, juurikin sattuneesta syystä, mutta ehkä kokeilen uudestaan

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #123 : 16.09.2014 klo 23:05:13 »
Genesis on itse asiassa hyvinkin taidokkaasti kirjoitettu eikä lainkaan primitiivistä (riippuu tietenkin miten itse kukin termin määrittelee). En ole tosin ihan varma, mihin Lurker viittaa Genesiksen maailmankäsityksellä. Tokihan siinä välitetään usko Jumalaan, mutta se meneekin jo maailmankatsomuksen piikkiin ja on käytössä edelleenkin.
Luomiskuvaus tietty jonkun mielestä voi olla primitiivistä ja toki nykytietämyksen perusteella sellaista ehkä onkin. Siinä se pointti ei kuitenkaan ole kertoa miten luominen tapahtui, vaan enemmänkin kuka sen teki ja miksi. Siinä mielessä luomiskertomus voisi olla vaikkapa kuvaus evoluutiosta, jos Genesis kirjoitettaisiin nykyaikana. Siksi Genesiksen luomiskertomuksessa heijastellaankin laajemmin vallalla olleita käsityksiä maailman synnystä sen sijaan, että olisi ruvettu kirjoittamaan puhtaasti uutta.

Suosittelen lukemaan kirjoittamani arviot Genesiksestä. Kvaakin arviossa ollaan ehkä enempi perinteisen arvion puolella, mutta Eksegeettisen safarin arviossa pohdin vähän laajemmin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 609
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #124 : 16.09.2014 klo 23:43:51 »
Mutta, mutta... tuota juuri tarkoitin. Itse kävin pyhäkoulua, ja raamatun tarinoista sai siellä ihan kirjaimellisesti karamelliväriset kiiltokuvat, joita liimattiin pyhäkouluvihkoon.

"Jokainen, jota vielä ruokitaan maidolla, on pikkulapsi, eikä sellainen kykene ottamaan vastaan syvällistä opetusta. Vahva ruoka on tarkoitettu aikuisille."
Kun viimeksi peilistä katsoin niin en näyttänyt kahdeksanvuotiaalta, ja arvelen ettei Lurkerkaan ole. Pyhäkoulu on päättynyt.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #125 : 17.09.2014 klo 05:41:13 »
Aika surullinen katu, otan osaa.

Iloinen se oli ja täynnä elämää. Ei se meidän pikkukatu ollut mikään boulevard of the broken dreams vaan pikemminkin jostain Onnelista ja Annelista. Ne tädit olivat oikein kilttejä ja herttaisia.

Pyhäkoulu vei aikaa puolen tuntia viikossa (ja sitä käytiin muistaakseni vain lyhyen aikaa) ja oli ihan positiivinen kokemus. Ne kuvavihkot ovat jääneet oikein mieleen, ja raamatuntuntemus kuuluu yleissivistykseen - siinä missä muutkin pyhät kertomukset.

Pyhäkoulu on päättynyt.

Hyvin sanottu.

Sen vuoksi varmaan tästä Crumbin Genesiksestä niin pidänkin. Tuhtia ruokaa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #126 : 17.09.2014 klo 07:07:21 »
Kyllä sitä saa aina eri mieltä olla, mutta Crumbin suurtyön ansioita on paha kiistää vaikkei Raamatusta välittäisi tuon taivaallista.

Itse keskusteluun voisin todeta, että vaikka moni ihan fiksuja monesti kirjoitteleekin, niin kyllä Lurker on Crumbin tuntijana ja tulkitsijana ylemmässä sarjassa.

Häröilylle ketjun aiheesta voisi laittaa pisteen toteamalla, että onhan kaikille keskustelijoille nyt varmasti selvää, että Lurker on sitä ikäpolvea, joka jakaa lapsuuden kokemusmaailman useimpien foorumijäsenten VANHEMPIEN kanssa.

Sillä perusteella Lurker sitten voikin oikeutetusti antaa isän kädestä lapsukaisille, jotka vielä jatkavat pyhäkoulutaivasteluja.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 795
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #127 : 17.09.2014 klo 08:11:53 »

Häröilylle ketjun aiheesta voisi laittaa pisteen toteamalla, että onhan kaikille keskustelijoille nyt varmasti selvää, että Lurker on sitä ikäpolvea, joka jakaa lapsuuden kokemusmaailman useimpien foorumijäsenten VANHEMPIEN kanssa.

Sillä perusteella Lurker sitten voikin oikeutetusti antaa isän kädestä lapsukaisille, jotka vielä jatkavat pyhäkoulutaivasteluja.

Jonka Lurker itse avasi, mikä lienee ymmärrettävää Lurkerin ollessa siis kahdeksankymppinen.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 060
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #128 : 19.09.2014 klo 21:42:15 »
Jonka Lurker itse avasi, mikä lienee ymmärrettävää Lurkerin ollessa siis kahdeksankymppinen.

En enää muista, mistä ihmeestä te puhutte... ja miksi olen täällä foorumilla. Haluan kotiin Karjalaan...

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #129 : 10.08.2019 klo 03:39:24 »
Ei voi käsittää, ettei Crumbilla ole omaa perusketjua.

It's only lines on paper, goddammit!

Onko se kuitenkaan vain viivoja paperilla.

Entä jos Crumbin töitä tarkastelee nykysilmin, naisena ja peilaamalla oman aikansa muuhun tuotantoon?

Taiteilijan tulkinta omista töistään taitaa olla kuin poliitikon tulkinta omasta vaalirahoituksestaan.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #130 : 31.08.2020 klo 01:52:47 »
Heck! Crumbin 77-vuotissynttärit meni eilen ohi.
Mut silti voi katsoa Robertin ja Alinen yhteishaastattelun vaikka myöhemminkin!
Robert Crumb & Aline Kominsky Crumb Interview: Drawn Together

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #131 : 31.08.2020 klo 05:58:18 »
Ostinkin juuri sopivasti 500-sivuisen Zap-integraalin. Eikä hintakaan ollut paha. 39 e.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #132 : 04.11.2020 klo 17:30:09 »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #133 : 11.05.2022 klo 12:14:12 »
Robert Crumb piirsi Pasi Vainion muotokuvan exlibrikseen.
Otavan toimitusjohtaja vaihtoi satavuotiaat savikiekot kuuluisan sarjakuvataiteilijan piirtämään muotokuvaan.

Timo

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 203
  • Haddadaa
Vs: Robert Crumb
« Vastaus #134 : 11.05.2022 klo 15:39:19 »
Kiintoisaa sarjakuvien kustannustoiminnan kannalta haastattelussa:

Lainaus
Otavalle kuuluva Like julkaisee kotimaisia suosikkeja, kuten Fingerporia ja Viiviä ja Wagneria, mutta nykyisin emoyhtiö ei juuri julkaise sarjakuvia. Joitakin vuosia sitten se julkaisi Tinttien alkuperäisiä mustavalkoisia laitoksia, mikä oli kulttuuriteko.

”Tinttejä menee tasaisesti ja pidämme niitä saatavilla. Muuten käännössarjakuvien menekki on kovin pientä. Uskon, että niiden suosio palaa vielä”, Vainio sanoo.