Epäilen kuitenkin, että jossain vaiheessa ihmiset kyllästyy tekoälyn tekemään taiteeseen, koska se on keinotekoista. Vaikka se näyttäisi samalta, niin ihmiset alkavat arvostaa oikean ihmisen tekemää taidetta.
Itse en tykkää tietokoneella tehdyistä animaatioista. Käsin piirretty animaatio on mielestäni parempaa ja kun tiedän, että sen on tehnyt oikea ihminen, niin sitä osaa arvostaa enemmän.
Luulen, että jossain vaiheessa ihmisille tulee ähky kaikeen robottien, tekoälyn ja tietokoneen tekemään juttuun ja palataan takaisin ihmislähtöiseen tekemiseen.
Otetaan nyt esimerkiksi lapsen tekemä äitienpäiväkortti. Kyllä äiti ottaa semmoisen mieluimmin kuin jonkun kaupasta ostetun. Se itse tehty kortti on rakkaudella tehty ja vaikka ei uskoisikaan henkisiin juttuihin, niin osa siitä rakkaudesta paistaa siitä kortista. Siksi se lapsen tekemä kortti tuntuu paremmalta.
Kone on taas negatiivinen, eloton olento...siitä ei välity mitään. Se ei saa tekemiseensä sitä sielukkuutta, rakautta ja arvostusta. Ei kukaan maksa taideteoksesta, jonka tietokone on tehnyt tai ei ainakaan niin paljon kuin oikea ihminen.
Itse yritän välttää puhelinvastaajille puhumista, itsepalvelukassoja, robotti-chatteja, itsekulkevia kulkuvälineitä jne. Haluan ihmisen jonka kanssa keskustella tai toimia...haluan kulkea kulkuvälineessä, jota ohjaa oikea elävä ihminen. En luota tekoälyyn ja robotteihin. En halua asioida elottoman koneen kanssa.
Ihmettelen tätä tekniikan niopeaa kehitystä. Kun muistaa ihan pienenä kakruna, kun kodin ainoa teknologia oli mustavalko telkkari, radio-stereo-soitin ja levysoitin sekä lankapuhelin. Ei ollut kotimikroa (tietokone), kännykkää, ei edes VHS-soitinta (70-luku) tai mikroaaltouunia. Oli ihan valtava juttu kun eka kotimikro tuli meille (VIC-20) tai taskulaskin, jolla pystyi helposti laskemaan laskuja. VHS-soitin jolla pystyi katsomaan leffoja, silloin kun halusi ja pystyi nauhoittamaan tv-ohjelmia. Robotit oli tieteis-elokuvissa tai lelut näytti roboteilta, mutta oli oikeesti mekaanisia leluja. Ensimmäiset eletronikkapelit tuli ja se oli ihan järetöntä...siis pelikone, jolla voi pelata koulun pihalla pelejä ja se mahtui taskuun. Korvalappustereot tuli ja jotkut vinoili, että kohta tulee varmaan silmälappuvideot...no ne on nyt tuleet (VR-lasit). Niistä mun lapsuuden ajoista on tultu ihan hirveellä vauhdilla tähän päivään ja nyt tekoäly sitten mukamas tekee kaiken ja ihminen hyväksyy sen...no en usko. Kyllä se stoppi tulee jossain vaiheessa ja palataan osittain vanhaan. Tekoäly tulee varmaan osittain olemaan elämässämme, mutta sen merkitys ei kasva niin kuin hurjimmissa ennusteissa oletetaan.