Kirjoittaja Aihe: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta  (Luettu 658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joe_Smith

  • Lontoon seikkailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 115
"Tervetuloa takaisin Kvaakiin Joe", sanoin itselleni.

Nyt kun olen saanut penskat kasvatettua ja maailmalle, niin ajattelin, että voisi taas ihan vähän keräillä.

Entisessä elämässä keräilin kaikkea mahdollista mutta sitten lopetin ja hankkiuduin suurimmasta osasta eroon.

Ei ole Kvaakiakaan tullut pahemmin luettua kymmeneen vuoteen. Mutta jospa sitä aikaa nyt olisi taas.

Pitkä tauon aikana olen huomannut seuraavaa. Divarit on hävinneet liki kokonaan ja siirtyneet verkkoon. No, olen nyt ostanut kaikki Dortmunder-kirjat takaisin, ei mennyt kovin kauaa siinä tempussa. Ennen olisi saanut koluta kuukausitolkulla divareita ympäri Suomea.

Hinnat ovat muuttuneet. Eivätkä välttämättä huonompaan suuntaan. Ne kirjat, joista minä näin vanhana ukkona pidän, ovat halventuneet. Niitä tuntuu olevan markkinoilla kohtuullisesti eivätkä ne kiinnosta juuri ketään. Kaikilla halukkailla ne jo ovat ja osa keräilijöistä on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ja perikunnat ovat panneet kokoelmat lihoiksi.

Sarjakuvia on suorastaan runsaasti verrattuna 70- ja 80-lukuun. Suurin osa ihan roskaa. Roskaa siis minun kannaltani, varmasti nuoriso arvostaa minua enemmän jättisilmäisiä ja luonnottomia hahmoja. Eikä Akuakaan voi näin Barksin  koulukuntaan kuuluvana kolonialistina hyväksyä oikeastaan lainkaan. Varsinkin taskukirjat näyttävät siltä, että menisi yli hilseen ja lujaa.

Aion hankkia taas kirjahyllyn ja sen komistukseksi kaikkien Burroughsin, Westlaken ja O'Donnelin kirjojen lisäksi seuraavat sarjakuvataiteen helmet. Pienen osan Tarzaneista, Cocco Billit, Tintit, alkupään Asterixit, muutaman valikoidun Lucky Luken, jokusen Mustanaamion ja Maailman parhaita nuorisokirjoja sarjakuvina.

Tietysti noiden lisäksi jotain sekalaisia sarjiksia ja albumeita. Missään tapauksessa en lähde tavoittelemaan kokonaisia sarjoja. Suuressa osassa käy siten, että hyvän alun jälkeen tulee skeidaa. Surullisena esimerkkinä vaikka Lucky Luke.

Luonnollisesti kerään myös vähän aiheeseen liittyvää krääsää. Tarzan-kerhon hihamerkki minulla on jälleen kerran.

Nyt pitää ruveta tutkimaan, mitä kaikkea tänne Kvaakiin on kirjoitettu.
Joe Smith
Tuhansien vaarojen mies

warthog

  • Jäsen
  • Viestejä: 99
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #1 : 29.06.2022 klo 09:41:42 »
"Divarit ovat hävinneet lähes kokonaan"?  ??? Ei ainakaan Helsingissä.

oikoj

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #2 : 29.06.2022 klo 13:51:23 »
"Divarit ovat hävinneet lähes kokonaan"?  ??? Ei ainakaan Helsingissä.

Miten tuon ottaa. Itä-Helsingissä ei taida enää olla yhtään.

Joe_Smith

  • Lontoon seikkailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 115
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #3 : 01.07.2022 klo 09:34:19 »
Aika vähän niitä kivijalkaliikkeitä on. Kauan sitten, kun oli vielä varaa liikkua autolla, tuli käytyä pikukaupunkien divareissa, joista saattoi tehdä aikamoisia löytöjä.

Mutta netistä kyllä löytyy kaikenlaista. Tinkiminen vain on paljon hankalampaa. Toissaalta ei tule ostettua sitten siinä sivussa mitään turhaa.

Suonenjoella poikkesin ohikulkiessa. Sieltä ostin kirpputorilta Pahkasian kovakantisen kokoelmakirjan. Kolme euroa oli hinta ja kuin pakasta vedetty. Tarkoitus ei ole pitää kirjaa itsella vaan selailun ja lukemisen jälkeen  kiertoon.


Joe Smith
Tuhansien vaarojen mies

Saapas

  • Jäsen
  • Viestejä: 124
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #4 : 05.07.2022 klo 09:36:11 »
Aika vähän niitä kivijalkaliikkeitä on. Kauan sitten, kun oli vielä varaa liikkua autolla, tuli käytyä pikukaupunkien divareissa, joista saattoi tehdä aikamoisia löytöjä.

Mutta netistä kyllä löytyy kaikenlaista. Tinkiminen vain on paljon hankalampaa. Toissaalta ei tule ostettua sitten siinä sivussa mitään turhaa.

Suonenjoella poikkesin ohikulkiessa. Sieltä ostin kirpputorilta Pahkasian kovakantisen kokoelmakirjan. Kolme euroa oli hinta ja kuin pakasta vedetty. Tarkoitus ei ole pitää kirjaa itsella vaan selailun ja lukemisen jälkeen  kiertoon.

En tiedä tiedätkö jo tämän, mutta perunamaa.net sivustolta löytyy melko kattava lista Suomessa sarjakuvaa myyvistä divareista. Lista myös päivittyy tasaisin väliajoin ja on oiva apu kun suunnittelee vierailua kotipaikkakunnan ulkopuolella  :)

Linkki: http://www.perunamaa.net/sarjakuvat/erikois/antikvariaatit/antikvariaatit.php

Joe_Smith

  • Lontoon seikkailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 115
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #5 : 05.07.2022 klo 20:02:19 »
Itse löysin listauksen kivijalkaliikkeistä myös. Onhan noita vielä jokunen mutta aika paljon on alalta karsiutunut. Tässä kotikaupungissa oli ennen kaksi, nyt ei ainuttakaan.

https://www.tessi.fi/i/suomen-kivijalkadivarit?fbclid=IwAR2lduzbCzJ9NwmKqAwbaR2xw1tG0pM-uVVv2BNaMINoFxrew7LvBRb7WjM
Joe Smith
Tuhansien vaarojen mies

oikoj

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #6 : 05.07.2022 klo 22:01:12 »
Onko Pohjanmaan Antikvariaatti avannut uuden myymälän?

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 880
Vs: Keräilyn aloittamisesta ja kaikesta muusta sellaisesta
« Vastaus #7 : 05.07.2022 klo 23:15:57 »
Ei ainakaan minun tietääkseni. Verkkokauppa ainoastaan