Kirjoittaja Aihe: Luonnostelusta  (Luettu 396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Luonnostelusta
« : 16.05.2022 klo 18:04:30 »
Kattelin tossa André Lima Araújon kurssia inspiksen ja vinkkien perässä. Siinä kun se teki lyhyttä sarjakuvaa teki se kaikista sivuista luonnokset ennen lyijykyniä, jotka se teki eri paperille (isommalle). Okei, eipä niitä sivuja ollut enempää kuin 4.

Mutta tulipa mieleeni, jos teette vaikka isompaa novelli sarjakuvaa tms. vaikka 40-sivuista tuotosta, niin luonnosteletteko kaikki sivut ennen tarkempaa piirtämistä? Tästä varmaan hyötynä se että näkis miten se toimii, onko joku kohta liian laahaava, toimiiko rytmitys jne.

Ja mulle hyötynä olis varmasti et hahmottais sivumäärän, meinaan en oo tottunu visualisoimaan silleen käsikirjoitusta tehdessä et sivu 1, kuva 1 jne. vaan mulla on käsikirjoitus yleensä vaan tarina, ja päätän myöhemmin luonosteluvaiheessa miten pilkon dialogin eri ruutuihin ja puhekupliin.

Mä itse luonnostelen 3-4 sivua kerrallaan sinisellä kynällä, ja jotkut ruudut vien inspiksessä jo niin pitkälle että ne on periaatteessa vaan mustetta vaille. Tämän jälkeen viimeistelen kaikki luonnokset, sivu sivulta ja ruutu ruudulta, siihen päälle. Lopuksi tussaan ja laitan greytonet (piirrän digitaalisesti, joten ne kaikki voin vain kikkailla layereillä), l siihen päälle. Eli luonnosteluvaiheen jälkeen etenen ruutu ruudulta, ja kun  edellinen ruutu on valmis ihan greytoneja myöten, saatan vielä seuraavan ruudun piirtää uusiksi jos näen siinä vaiheessa että joku toinen kuvakulma toimisi paremmin.

Tää workflow on toiminu mulla, mutta nyt sitten aloin miettiä hyötyjä jos luonnostelisi koko sarjakuvan kerralla. André Lima Araújo näytti tuossa jo lätkivän greytonet niihin luonnoksiin jotta saisi niihin enemmän syvyyttä yms. ja näkee jo siinä vaiheessa paremmin miten ne toimii. Mielenkiintosta, ja vois sitäkin kokeilla.



Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 878
Vs: Luonnostelusta
« Vastaus #1 : 18.05.2022 klo 15:38:28 »
Mutta tulipa mieleeni, jos teette vaikka isompaa novelli sarjakuvaa tms. vaikka 40-sivuista tuotosta, niin luonnosteletteko kaikki sivut ennen tarkempaa piirtämistä?

Ja mulle hyötynä olis varmasti et hahmottais sivumäärän, meinaan en oo tottunu visualisoimaan silleen käsikirjoitusta tehdessä et sivu 1, kuva 1 jne. vaan mulla on käsikirjoitus yleensä vaan tarina, ja päätän myöhemmin luonosteluvaiheessa miten pilkon dialogin eri ruutuihin ja puhekupliin.
Mielestäni Janne Kukkonen kertoi jossain luonnostelleeni Vorosta ensin sivuleiskat koko tarinasta. Ite tein Mantsuria -kirjassa sivu/aukeamajaon kässäriin tekstimuodossa lähinnä dialogin määrän perusteella. Siitäkin kyllä pystyy jo päättelemään tarinan kaarta ja dramatisoinnin painotuksia riittävästi.

Mä itse luonnostelen 3-4 sivua kerrallaan
Lyhyemmissä sarjoissa teen nykyään aukeama kerrallaan. Se on ihan piirtämismotivaation kannalta nyt toimivin tapa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson