Kirjoittaja Aihe: Johanna Aulén - Tšernobylin koirat  (Luettu 398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Johanna Aulén - Tšernobylin koirat
« : 03.04.2022 klo 20:26:00 »
WSOYn uutuus on harvinaisen, ellei kivuliaan, ajankohtainen.

Tekijänsä nähtävästi (?) esikois-sarjakuva-albumi on kiihkoton ja huolella taustoitettu teos ihmisistä, ekologiasta ja tietenkin koirista nivottuna Tšernobylin ydinvoimaonnettomuuteen ja sen jälkimaininkeihin.
Aulénin graafinen tausta näkyy, kerronta on selkeä ja hyvin huoliteltu. Jonkun mielestä varmasti turhan sisäsiistiä vektorigrafiikan oloista ja siten"lattean hengetöntä" mutta itse pidin.
Valokuva realismin ja ligne clairin välillä on hyvä kulkea. Henkilöt ja paikat erottaa toisistaan ja tunnistaa ja itse asia välittyy briljeeraamisen sijaan.
Teos pitäytyy faktoissa eikä lähde syyttelylaukalle ja oli miellyttävän moniääninen.
Infodumppausta on muttei ärsyttävästi ja itse pidän kattavasta lähdeluettelosta lopussa.

Katastrofien ja elämän ikävämpien puolten harrastajana monet asiat olivat ennestään tuttuja mutta esitys oli köykäisesti hinnan väärtti. Pahimman saarnausvaihteen ja opetussarjakuvan sudenkuopat vältetään.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Vs: Johanna Aulén - Tšernobylin koirat
« Vastaus #1 : 09.08.2022 klo 18:54:25 »
Nyt teoksesta on arvio etusivulla.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Johanna Aulén - Tšernobylin koirat
« Vastaus #2 : 11.08.2022 klo 19:04:11 »
Varmaankin tuo tietokirjamainen ote on se mikä viehättää. Tämä sarjakuva on mainio lisä HBO:n TV- minisarjalle Chernobyl varsinkin loppupään jaksolle joka teemaa sivuaa.

Toivottavasti teos saa jatkoa, jahka sotatilanne sallii.