Äänestys

Mikä seuraavista mielestäsi on vuoden 2021 Herra Koipeliini -tunnustuksen arvoinen käännössarjakuva?

Asterix ja aarnikotka (Jean-Yves Ferri - Didier Conrad, k. Mirka Ulanto, Egmont)
1 (1.8%)
Astra - Avaruuden haaksirikkoiset (Kenta Shinohara, k. Kim Sariola, Sangatsu Manga)
1 (1.8%)
Bruno Brazil - Black Program 1 (Laurent-Frédéric Bollée - Philippe Aymond, k. Jukka Heiskanen, Egmont)
1 (1.8%)
Bubble - Venäläistä nykysarjakuvaa (Natalija Devova - Andrei Rodin et al., k. Kamille Grigonyte, Robert Saroniemi, Olga Goncharko ja Ella Danilotskin, Rosebud / Umpihanki)
1 (1.8%)
Dropsie Avenue - Katu Bronxissa (Will Eisner, k. Sauli Santikko, Kvaak Kirja / Sininen Jänis)
18 (32.1%)
Hämähäkkimies - Viimeiseen seitinvetoon (Spider-Man 1-4/2021) (Dan Slott - Stuart Immonen et al., k. Rami Rautkorpi, Egmont)
0 (0%)
Joe Bar Team 1 (Christian Debarre, k. Virginie Lehdonvalo ja Juha-Pekka Aikola, Juha-Pekka Aikola)
2 (3.6%)
Kent State - Neljä kuollutta Ohiossa (Derf Backderf, k. Vesa Kataisto, Täysi Käsi / Zum Teufel)
7 (12.5%)
One-Punch Man 4-9 (ONE - Yusuke Murata, k. Kim Sariola, Punainen Jättiläinen)
1 (1.8%)
Pikon ja Fantasion uudet seikkailut 17 - Piko ja Fantasio Neuvostoliitossa (Fred Neidhardt - Fabrice Tarrin, k. Mirka Ulanto, Egmont)
1 (1.8%)
Pohjantuli 1 - Peikkolaakso (Malin Falch, k. Jonna Joskitt-Pöyry, Egmont)
2 (3.6%)
Tulevaisuuden arabi 5 - Lapsuus Lähi-idässä (1992-1994) (Riad Sattouf, k. Saara Pääkkönen, WSOY)
0 (0%)
Vitsaa säästämättä (Nanna Johansson, k. Kreetta Lahtinen, Sammakko)
0 (0%)
Yoko Tsuno - Ajan pyörre (Roger Leloup, k. Mirka Ulanto, Egmont)
10 (17.9%)
Yotsuba&! 15 (Kiyohiko Azuma, k. Juha Mylläri, Punainen Jättiläinen)
1 (1.8%)
Ystäväni Dahmer (Derf Backderf, k. Antti Koivumäki ja Vesa Kataisto, Täysi Käsi / Zum Teufel)
10 (17.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 56

Äänestys päättynyt: 20.02.2022 klo 20:00:01

Kirjoittaja Aihe: Valitse v. 2021 paras käännössarjakuva: äänestä Herra Koipeliini -voittajaa!  (Luettu 1472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Valitse v. 2021 paras käännössarjakuva: äänestä Herra Koipeliini -voittajaa!

Kvaakin toimitus valitsi viime vuoden sadosta omasta mielestään parhaimpia käännösalbumeita. Esikarsinnan läpikäyneet ja kilpailun säännöt täyttävät sarjakuvat ovat nyt Kvaakin käyttäjien äänestettävissä.

Uusintajulkaisuja ja aikaisempina vuosina voittaneita ei ole hyväksytty mukaan kisaan. Jos julkaisu kuitenkin sisältää jonkin merkittävän aikaisemmin suomentamattoman sarjakuvan, se voidaan ottaa mukaan.

Koipeliinissa annetaan suuri paino suomennoksen laadulle, joka pyydetään ottamaan huomioon valintoja tehtäessä. Suomentajan nimi mainitaan erikseen Koipeliini-kunniakirjassa.

Ensimmäinen Herra Koipeliini -tunnustuspalkinto on annettiin vuonna 2010. Aikaisempiin voittajiin voi tutustua wikipediassa. Herra Koipeliinin historiasta voi lukea Fafnirista.

Herra Koipeliini -palkinnon tarkoitus on tuoda hyvää mieltä sarjakuvan ystäville, myönteistä julkisuutta käännössarjakuvan kustantamiselle ja sarjakuvan laadukkaalle suomentamiselle!

Tällä kertaa kokeillaan äänestystapaa, jossa tulokset paljastuvat vasta äänestysajan loputtua. Huomioikaa, että äänestys päättyy 20.2.2022 klo 20!

Tähän ketjuun voi esittää perusteluja omasta suosikistaan. Perustelut eivät ole pakollisia, mutta suotavia.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Ulkosuomalaisena lista näyttää mielikuvia monipuolisemmalta ja laadukkaammalta. Huolimatta siitä, että seuraan tarkkaan mitä Suomessa julkaistaan, listalla on peräti kaksi opusta, joita en ollut rekisteröinyt lainkaan.

Huomatkaa lukea koko lista kerran silmäilemällä lävitse, sillä ääntään ei voi enää kerran annettuaan muuttaa. Tulipa annettua omakin ääni "tunteella", mutta niin on moni paras valinta elämässä muutenkin tehty.

Tällä kertaa tulokset tulevat julki vasta äänestysajan päätyttyä, joten ei ole tarvetta taktikoinnin vuoksi ääntä muuttaakaan. Tällä tahdotaan tietenkin lisäjännitystä äänestykseen, niin etteivät voittajat ala kiskoa kaulaa kuin urheilukisassa.

Kun ehdokkaita ei oltu vielä edes lyöty lukkoon, bongasin listalta teoreettisen mahdollisuuden jälkipeliin, ja mikäpä se nyt olisikaan parempi suola kisan mausteeksi.

Koska äänestäjien määrä on perinteisesti melko pieni, oman äänen painoarvo on poikkeuksellisen merkittävä. Käyttäkää äänenne!

JJalonen

• Jäsen
Oma suosikkini näistä on helpostikin Dropsie Avenue. Ääneni meni kuitenkin toisaalle, kun tuntuu jotenkin hassulta ehdottaa Kvaak.fi-sivuston palkintoa Kvaak Kirjalle.

Tyydyn kohottamaan myssyni ja rommitotin Kvaak Kirjan arvokasta työtä tekevälle ryhmälle... ;D

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
Näistä olen lukenut neljä (yhtään en tosin suomeksi, on kai ne käännökset onnistuneita).
Ja valinta oli lopulta helppo ja nopea.

Huomaan myös, että tänä vuonna ei noussut yhtään Disneyta joukkoon...

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Käykääpä myös Kvaakin hiljaiset antamassa äänenne niin, ettei sama pieni rinki päätä voittajaa vuodesta toiseen.

Tämän vuoden äänestyksestä ei anneta väliaikatietoa, mutta tavanomaisellakin äänestysaktiivisuudella voi laskennallisesti vielä mikä tahansa listan ehdokkaista nousta voittoon. Ja kuka tietää miten tiukaksi kärkikamppailu muodostuu, eli yksi ääni saattaa peräti ratkaista koko kamppailun ja se saattaa olla juuri sinun!

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
Oma suosikkini näistä on helpostikin Dropsie Avenue. Ääneni meni kuitenkin toisaalle, kun tuntuu jotenkin hassulta ehdottaa Kvaak.fi-sivuston palkintoa Kvaak Kirjalle.
Tyydyn kohottamaan myssyni ja rommitotin Kvaak Kirjan arvokasta työtä tekevälle ryhmälle... ;D

Tarvittaessa voi myös äänestää Sinisen Jäniksen Dropsie Avenueta. Sääliäänet kelpaa.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Viimeinen viikko aikaa äänestää!

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Viimeinen viikko aikaa äänestää!
Kuinkas moni on jo äänestänyt? Luen vielä muutaman sarjakuvan ja sitten tulee multa ääni!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
En ole lukenut läheskään kaikkia ehdolla olevia teoksia. Lukemistani suosikkini ovat Dropsie Avenue ja Yoko Tsuno.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
Huonosti tuli vuonna 2021 luettua oikeastaan mitään sarjakuvaa. Tästä Koipeliini ehdokkaistakin vain 9 kpl, josta ostin 4 sarjakuvaa itselleni…muut tuli lainattua kirjastosta. Nyt kun pitäisi sitten alkaa miettimään, että mikä voisi olla se minun mielestäni paras käännetty sarjakuva, niin onkin vaikeata. Kaksi sarjakuvaa oikeastaan sieltä kurottautuu muiden ohi. Yoko Tsuno – Ajan pyörre ja Dropsie Avenue – katu Bronxissa.

Otetaan nyt tämä Dropsie Avenue lähempää tutkisteluun. Siis oliko tämä nyt ensimmäinen sarjakuva Suomessa, joka rahoitettiin joukkorahoituksella ja siis jäätävän hyvin oli tehty ja Will Eisnerin sarjakuva oli aivan fantastinen. Kuitenkin tämä oli Kvaak kirjan ensimmäinen kustantama kirja, joten parannetavaa varmaan löytyy. Mutta olihan tuo ihan todella hyvin tehty ja sarjakuva oli sen lisäksi ihan kohtalainen hinnaltaan.

Yoko Tsuno – Ajan pyörre. Tässä painotus vahvasti kustantajan puolelle. Siis pahimpaan Korona-aikaa joku kustantaja viitsiikin lähteä uhkarohkeasti painamaan aivan uutta sarjakuva-sarjaa (BD-sarja) ja vielä eurooppalaista sarjakuvaa. Vaikkakin nämä ovat vanhoja ennen julkaisemattomia sarjakuvia Suomessa, niin on kova veto tehdä se aikana, kun sarjakuvien lukeminen laskee kuin härän pylly. Tämä oli ensimmäinen sarjakuva Egmontin BD-sarjassa ja nostan todella hattua kustantajalle. Tätä on toivottu…ainakin minä. Ne välistä jääneet sarjakuvat, mitä ei Suomessa ole nähty…nyt ne tulee. Lisäksi julkaisutahti on ihan sopiva. käännökset toimii ja Yoko Tsuno sarjakuvana ihan mahtava.

Minun on pakko valita Yoko Tsuno – Ajan pyörre Koipeliini-valinnakseni. Tuokoon tämä lisäpotkua minun osaltani kustantamoille uskaltaa julkaista enemmän käännettyä sarjakuvaa Suomessa ja varsinkin eurooppalaista sarjakuvaa, jota ei ole yhtään liikaa. Olen ostanut ja tulen ostamaan kaikki mahdolliset BD-sarjan sarjakuvat. Ongelmana vaan on, ettei niitä saa ainakaan täältä Kannelmäestä, kuin Suomalaiseen kirjakauppaan tilattuna ja ylihinnoiteltuna. Toivoisin Kaaren Prismaan BD-sarjaa, mutta siellä on vain sitä Jarlaa, Disneytä ja Kamalaa luontoa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Otetaan nyt tämä Dropsie Avenue lähempää tutkisteluun. Siis oliko tämä nyt ensimmäinen sarjakuva Suomessa, joka rahoitettiin joukkorahoituksella ja siis jäätävän hyvin oli tehty ja Will Eisnerin sarjakuva oli aivan fantastinen. Kuitenkin tämä oli Kvaak kirjan ensimmäinen kustantama kirja, joten parannetavaa varmaan löytyy. Mutta olihan tuo ihan todella hyvin tehty ja sarjakuva oli sen lisäksi ihan kohtalainen hinnaltaan.

Aika mielenkiintoinen tuo boldaamani kommentti. Siis et itse löydä siitä mitään pahaa sanottavaa, mutta olet sitä mieltä että jotain parannettavaa varmaan löytyy ja sillä perusteella jätät äänestämättä sitä?  :D :laugh:
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
Aika mielenkiintoinen tuo boldaamani kommentti. Siis et itse löydä siitä mitään pahaa sanottavaa, mutta olet sitä mieltä että jotain parannettavaa varmaan löytyy ja sillä perusteella jätät äänestämättä sitä?  :D :laugh:
Eikun siinä ei ollut mitään mistä voisi valittaa...kaikki oli tehty ihan helvetin hyvin. Kuitenkin ihan eka kirja jonka Kvaak kirja on kustantanut ja varmasti oppineet lisää matkan varrella. Joten toinen kirja onkin sitten huomattavasti varmaan tätäkin parempi (ainakin mitä on meille luvattu). Eikä se ollut syy siihen, että en äänestänyt sitä. Fantastinen kirja oli. Ehkä en osannut vaan ilmaista tuota oikein.
Mulla tuo Yoko Tsuno vaan on rakkaampi sarjakuvana ja sitten tämä itse BD-sarja oli aika kova juttu...ainakin minulle.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Siis oliko tämä nyt ensimmäinen sarjakuva Suomessa, joka rahoitettiin joukkorahoituksella

Ei, mutta se oli ensimmäinen joukkorahoitettu käännössarjakuva.

Yoko Tsunoa on moni kehunut, ja se ansaitsee taatusti jokaisen äänen äänestettiinpä parasta sarjakuvaa tai parasta käännöstä. Toki ansaitsevat kaikki muutkin kääntäjät ja teokset.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
Ei, mutta se oli ensimmäinen joukkorahoitettu käännössarjakuva.

Yoko Tsunoa on moni kehunut, ja se ansaitsee taatusti jokaisen äänen äänestettiinpä parasta sarjakuvaa tai parasta käännöstä. Toki ansaitsevat kaikki muutkin kääntäjät ja teokset.
Mikä sitten on ollut ensimmäinen joukkorahoitettu sarjakuva Suomessa?

Harmi vaan ettei kaikkia sarjakuvia ole ehtinyt lukea...yksikin tulossa noista ehdokkaista kirjastosta. Bubble : venäläistä nykysarjakuvaa ja olen 7. varausjonossa...ei ehdi tulemaan.

jussih

• Jäsen
Ääni Yokolle 8]