Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021: 28.10.2021 - 31.10.2021

Kirjoittaja Aihe: Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021  (Luettu 651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021
« : 24.10.2021 klo 12:37:07 »
Kovin vähäistä ja ohkaista on sarjakuvapainotteinen ohjelma. Ilmiöistä ja uutuuksista on mukana sentään Tympeät tytöt, mutta siinäpä se onkin. Messujen kotisivuilta pystyi suodattamaan sarjakuva-aiheiset haastattelut erikseen. Viisi kpl. Joukossa ei jostain syystä ole Juba Tuomolan Sian morsian. Kenties siksi, että siinä keskustellaan Sian morsiamesta tehdystä äänikirjasta.
Mutta tosiaan, eipä ole edes Ville Rantaa, ei Tiitu Takaloa, ei Liv Strömquistia, ei Derfiä, ei.....

Timo

TS2016

  • Jäsen
  • Viestejä: 138
Vs: Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021
« Vastaus #1 : 24.10.2021 klo 13:48:34 »
Sääli. Olen menossa kirjamessuille ja olisi ollut kiva katsastaa sarjakuva-aiheet.
Noh, tyhjästä (melkein) on paha nyhjästä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021
« Vastaus #2 : 24.10.2021 klo 17:48:39 »
Jotain sarjakuvaohjelmaa on kuulemma tarjolla Rosebudin osastolla päivittäin. Sitä ohjelmapuolta ei tietenkään itse Kirjamessujen sivuilta näe. Ehkäpä sitten Rosebudin (Sivullinen) sivuilta tai jostain.

Timo

MarXus

  • Jäsen
  • Viestejä: 108
Vs: Helsingin kirjamessut 28.-31.10.2021
« Vastaus #3 : 11.11.2021 klo 20:38:04 »
Pitkään meinasin että en varmasti lähde tänä vuonna kirjamessuille. En ole ikäni puolesta pahimmassa vaarassa mutta kuulun kuitenkin koronan riskiryhmään. Viikko ennen messuja kiinnostus alkoi kasvaa koska en ole korona-aikana matkustanut mihinkään kotipaikaltani. Päätin sitten luottaa rokotteisiin, maskinkäyttöön ja yleiseen varovaisuuteen ja lähteä yhdeksi yöksi Helsinkiin. Kotipaikallani ei ole antikvariaatteja eikä juuri kirjakauppojakaan. Netin kautta olen koronan aikana ostanut paljon uutta ja käytettyä sarjakuvaa ja se on ollut hienoa mutta silti sarjakuvien tutkiskelu paikan päällä on juttu jota oli ehtinyt tullut ikävä.

Messuilla oli paljon ihmisiä mutta halli oli kuitenkin niin iso että turvaväliä pystyi pitämään hyvin, käsidesiä oli tarjolla ja varsin monella näkyi myös maskeja. Lava-ohjelmaa seuraavat näyttivät pakkautuvan tiiviimmin katsomoihin mutta oma aika kului pääosin kirjoja selaillessa ja osastojen välillä haahuillessa.

Uutuuksia en messuilta juurikaan ostanut. Ne olin hankkinut jo aiemmin netin kautta koska ei tosiaan ollut aikeita osallistua. Sammakon pöydästä ostin uuden Kiroilevan siilin sekä Moa Romanovan Paniikkiprinsessan.

Suurin osa ajasta kuluikin sarjakuvia etsiskellessä antikvariaattiosastolla. Coppolalta ostin Eläinten vallankumouksen sarjakuvaversion sekä Teräsmiehen ja Muhammad Alin ottelusta kertovan albumin. Jälkimmäinen vielä myyjän ylistävien kehujen siivittämänä.  :)

Makedonialta ostin ensimmäisen Rabbin katti -kirjan, jota harvoin olen nähnyt, sekä mielenkiintoiselta näyttäneen "Naiset - 150 vuotta vapauden, sisaruuden ja tasa-arvon puolesta"-sarjakuvakirjan.

Libriconin osastoltakin löytyi paljon luettavaa. Ostin Rabbin katin toisen osan, Alison Bechdelin Lepakkoelämää -albumeita, pari Lucky Lukea ja muutaman Marvelin, joilla sain täyteen suomenkielisen Vihreä mies Hulk -sarjan. Lisäksi ostin kaikki puuttuvat mustavalkoiset Tintit. Muutama löytyi jo valmiina enkä meinannut puuttuvia hankkia. Jotenkin olen mieltänyt ne Neuvostoalbumin ohella enemmänkin historiallisiksi kuriositeeteiksi enkä ollenkaan lapsuudesta tutuiksi "oikeiksi" Tintti-sarjakuviksi. Mielipide ei ole täysin muuttunut etenkään ensimmäisten tarinoiden osalta mutta kyllähän ne silti ovat tärkeä osa Tinttiä ja sarjakuvahistoriaa joten hienoa että ne julkaistiin. Pidän myös kovasti albumien ulkoasusta.

Brahen antikvariaatissa olen muutaman kerran asioinut Turussa, messuillakin oli hieno valikoima sarjakuvia. Mukaan lähti hienokuntoinen Corto Maltese Argentiinassa.

Messukäynti oli kokonaisuudessaan oikein miellyttävä. Vaikutuksista koronatilanteeseen en osaa sanoa mutta tapahtuma vaikutti yhden päivän käynnin perusteella hyvin järjestetyltä. Sarjakuvatarjontakin oli taas erittäin hyvä. Jossain vaiheessa on kai vain ns. pakko alkaa varovaisesti palata normaaliin arkeen myös harrastusten osalta.