Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan sissimarkkinointi  (Luettu 1772 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #15 : 01.10.2021 klo 22:39:41 »
2.) Tämä on puolestaan ajatusleikki, joka ei koskaan tapahtunut:

Olen Tohtori Doom. Koska minulla on rajattomasti valtaa ja perverssin pahuuden kierouttama mieli, olen keksinyt juonen. Kiellän yksinvaltiaan oikeudella yhden sanan. Ei ole väliä onko kukaan käyttämässä sanaa juuri sinä päivänä, aniharva oli edes silloin kun sanaa ei kielletty. Tärkeintä on, että ihmiset tuntevat kokeneensa jonkin abstraktin vääryyden.

Sama Ihmenelosten joukko rientää hätiin, kuten sankarit aina tekevät supervihollisen tehdessä jotain. Siihen oikeastaan Tohtori Doom voisi kokemuksen perusteella luottaa, mutta Tohtori Outo ei ole kovin fiksu eikä siksi tunnu koskaan oppivan mitään.

Kun tikusta on tehty riittävästi asiaa, ja kaikkien huomio on taattu, Tohtori Doom name droppaa suomentamansa sarjakuvan. Kauhistus, ketjun on aloittanut Tohtori Doomin kamu, Lex Luthor. Eihän tämä voi olla totta!

Ei se olekaan totta. Lex Luthor on viaton.

Tohtori Doom sen sijaan on pahis. Todellisessa maailmassa voitte luottaa koko jutun olevan keksittyä vain siksi, ettei Tohtori Doomin suomentamaa sarjakuvaa ole tällä hetkellä myynnissä. Kukaan ei hyödy tapahtuneesta euroakaan.

Tarinan opetus: Siinä kaikki. Se meni jo. Opetus oli raha.


Taidan olla tyhmä. En käsittänyt tuosta yhtikäs mitään.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #16 : 01.10.2021 klo 22:50:37 »
Taidan olla tyhmä. En käsittänyt tuosta yhtikäs mitään.

Kohua ja paheennusta voi syntyä vahingossa, mutta sitä voi käyttää aina hyväksi.

Laajemmin ja sissimarkkinointiin liittymättömänä huomiona paheennukseen mukaan meneminen on yleensä hyväksikäytetyksi joutumista.

Juttu itse oli olevinaan insider-huumoria, mikä kirjoittaessa tuntui hassulta, mutta nyt jälkikäteen vähemmän onnistuneelta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #17 : 02.10.2021 klo 20:48:30 »
Gail Simonen Twitter on loistava esimerkki onnistuneesta sarjakuvan sissimarkkinoinnista. Gail osaa trollata sopivan hassusti, niin että se tasapainottelee koko ajan ärsytyskynnystä lähellä. Harrastajat lähtevät hassuttelemaan ja paheentumaan, kukin tavallaan.

Siinä on myös osuva esimerkki siitä, kuinka tekijä markkinoi omaa persoonallisuuttaan. Sarjakuvista on tullut viimeistään digialustoille bulkkia, kuten musiikista Spotifyssä, joten somessa tuodaan omaa itseään esille voimakkaammin kuin myytäviä tuotteita. Samalla esille pääsee jotenkin sellaisen rehellisyyden ja tarkoituksellisen tyhmyyden tasapainoisella yhdistelmällä. Sanoisin, että vielä jälkikäteen tuollainen tunne syntyi Eternautin somekampanjasta, että se oli tasapainottelua rehellisen innostuneisuuden ja tarkoituksellisen hassuttelun välillä, mihin yleisö vastaa tunteikkaasti.

Seuraan Suomen kirjatwitteriä, jossa minun mielestäni kirjailijat eivät lainkaan pääse esiin. Joko tehdään koko ajan tikusta asiaa tai sitten kirjoitetaan aivan liian vakavia, aivan liian älykkäästi. En usko, että kukaan pääsee älykkyydellä esiin, vaikka tietysti on aina niitä esiin pistäviä nauloja, jotka tahdotaan lyödä muiden tasolle.

Some ehkä tuhosi kerralla internetin alkuaikojen illuusion ihmisten ja mielipiteidensä tasa-arvoisuudesta. Some ei ole yhteisöllinen, kuten alkuaikoina uutisryhmät ja myöhemmin keskustelufoorumit. Some päinvastoin on yksilöllisyyttä korostava.

Somessa edelleen tärkein kaikista on se, joka esiintyy televisiossa, pelaa jalkapalloa tai muutoin tienaa miljoonia. Somen omista julkkiksista nousee kerma esiin niiden muodossa, jotka ovat mielipidevaikuttajia, influenssereja. Sellaiset ammattilaispersoonat, jotka pystyvät olemaan täysipäiväisesti somessa. Sellaiseen ei pysty tekijä kaiken tekemisen ohessa. Siitä syystä influenssereille jo maksetaan melkoisia summia rahaa mainostamisesta, joka tapahtuu peitetymmin tai ainakin keinoin, joista kaikkia mainoksen kohteet eivät tunnista mainostamiseksi.

Tämä influensserien joukko myy somessa miljoonia. Sen sijaan vaikkapa sarjakuva Suomessa on niin ruohonjuuritason juttu, että sen kanssa on vaikea päässään kuvitella pystyykö se vai eikö se pysty pääsemään esiin ruohonkorsien tasalla. Sanoisin, että tuo kirjatwitter sen kertoo. Sieltä kuuluvat riemunkiljahdukset tai pettymyksen parkaisut kertovat varmaan, minne suuntaan sarjakuvamarkkinointi teoriassa voi somessa mennä.

Veikkaan, että Gail Simonen harkittu hassuttelu, tavoiteltu tyhmyys vetää paremmin kuin mikään, mitä vaikkapa Suomen kirjatwitterissä näkyy.

Mikael Mäkinen

  • maziwapp
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 451
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #18 : 04.10.2021 klo 20:53:08 »
Nyt kun Facebook ja Instagram eivät juuri tällä hetkellä toimi, niin onkin mukava käydä virkistämässä muistia että missä kaikkialla sitä sissimarkkinointia oikein pystyikään tekemään.

Youtube oli itselläni pidemmässä kokeilussa muutama vuosi sitten, mutta sekin vaatisi enemmän aikaa että voisi oikeasti saada yleisöä. Tietenkään sekään ei voi kasvaa järjettömiin mittasuhteisiin niin kauan kuin kohdeyleisönä ovat suomenkieliset sotasarjakuvien harrastajat jotka käyttävät internettiä, mutta niin kauan kuin oli hauskaa tehdä videoita, eikä se tuntunut työltä niin mikäs siinä.

Kuitenkin verrattuna esim. Instagramiin niin yhden julkaisun tekeminen on huomattavasti vaikeampaa ja hitaampaa. Eikä asiaa helpota se, että käsittääkseni tällä hetkellä Youtuben algoritmi suosii kanavia jotka tuottavat joka päivä sisältöä. Joskin, kuten todettua, en usko että itselläni olisi algoritmien suosiollakaan mahdollisuutta saada miljoona-yleisöä.

Jossain välissä kuitenkin kyllästyin hommaan, varsinkin kun se ei tuntunut vaikuttavan siihen lopulliseen tavoitteeseen, eli sarjakuvien myyntiin. Nyt kuitenkin sain editoitua loppuun Mauri Tuuren haastattelun Porin sarjakuvafestivaaleilla. Tämän tekeminenhän oli huomattavasti helpompaa, kuin esim. arvosteluvideoiden, kun ei tarvinnut kuin suunnata kamera ja äänittää.

Mutta se mitä tässä oikeasti mietin on se, että kannattaisiko sitä mainostusta tehdä ennemmänkin vain yhdessä paikassa, jolloin olisi mahdollista saada jotkin algoritmit suosiollisiksi itselleen? Tai siis väkisinkin se aika, jonka käytän yhden Youtube-videon tekemiseen, on pois siitä ajasta jolloin voisin olla Instagramissa kommentoimassa jonkun muun kuvia Parolan panssarimuseosta, näin luoden yhteisöllisyyttä.

Tosin, jos Facebook ja Instagram eivät tästä enää koskaan käynnisty, niin silloin pitää kai itsekin opetella käyttämään Twitteriä. Luovuutta on vain hankala välillä tiivistää tiettyyn merkkimäärään.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #19 : 04.10.2021 klo 22:16:52 »
Mutta se mitä tässä oikeasti mietin on se, että kannattaisiko sitä mainostusta tehdä ennemmänkin vain yhdessä paikassa, jolloin olisi mahdollista saada jotkin algoritmit suosiollisiksi itselleen?

Kerro, kun tiedät vastauksen tähän kysymykseen.

Hotellia on parempi myydä internetissä keskitetysti harvojen kanavien kautta. Kymmenen vuoden kokemuksella sanoisin, että kannattaa valita se kaikkein tärkein, jossa eniten tapahtuu kauppaa ja toiseksi tärkein on vain käytössä siksi, että oma neuvotteluasema on vahva.

Kuitenkin myynti ja markkinointi on vähän eri asia, koska silloin kun tapahtuu kauppaa, niin mennään ihan kylmästi taalojen mukaan. En ole lainkaan varma, että sama logiikka pätee somessa. Kanava tienaa sinulla, mutta some ei. Fiilispohjalta kuitenkin tuntuu, että monista menestyjistä usea on voimakkaasti läsnä yhdellä some-alustalla. Ehkä se kuitenkin on ennemmin sitä, että nämä ovat läsnä samalla alustalla, missä ovat myös ostajat.

Olisivatko sotasarjakuvan ostajat internetissä ensisijaisesti Kvaakissa ja vasta sitten somessa. Sinulla varmaan on asiakasrekisteri, jonne voi pudottaa uutiskirjeen tapaisen ilmoituksen, että uutta on nyt julkaistu. Kannattaa hyödyntää vanhat opit myös uudessa maailmassa.

Ulkosuomalaisena ei oikein hahmota, että julkaistaanko Suomessa vielä lehtihyllyillä mm. Korkkareita, mutta luulisi perinteisen mainoksen sellaisessa tuovan parhaan tuotto-panossuhteen. Tai Tex Willerissä. Ja sitten sekin on mahdollista, ettei tapahdu mitään, koska pitäisi saada oma sotasarjakuva hyllylle Korkkarin viereen.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #20 : 05.10.2021 klo 08:06:56 »

Oman kokemuksen mukaan - kyse ei ole sarjakuvasta - toimii aika hyvin sellainen painopiste on youtubessa, ja promoaa videoita twitterissä (tietenkin niin että twiittaa siellä muutakin kuin vain linkkejä). Lisäksi on blogi johon kaikki videot upotetaan ja sitten julkaistaan "syventäviä esseitä" tms.

Eli pieni some-imperiumi jossa tuubi keskiössä, ja muut kanavat tukevat sitä, ollen kuitenkin itsenäisiä julkaisuväyliä.

Ongelmana tässä on kuitenkin se että nettimarkkinointi on puhtaasti numeroilla pelaamista, ja laadulla ei ole niinkään väliä. Pitää tuutata joka päivä jotain esiin, jotta pääsee siihen maagiseen 1000 tilaajan rajaan youtubessa. Mulla herää halu luovuttaa jo kauan ennen sitä...


Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #21 : 05.10.2021 klo 15:23:42 »
Eli pieni some-imperiumi jossa tuubi keskiössä, ja muut kanavat tukevat sitä, ollen kuitenkin itsenäisiä julkaisuväyliä.

Kannattaa käyttää jokainen tilaisuus sanoa sen nimi ja lisätä linkki. Myyminen on mielentila. Toisilta se käy luonnostaan, muut joutuvat harjoittelemaan.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #22 : 10.07.2022 klo 16:17:12 »
Twitterissä on keskusteltu niitä näitä Hiltusen Praedor-joukkorahoituksen innoittamana.

Keskustelussa tulee usemmalla suulla esiin ennakkomarkkinoinnin tärkeys. Se muutama sata aktiiviharrastajaa kyllä tietää omien piiriensä ansiosta tulevista ja menevistä kotkotuksista, mutta kuukausi on lopulta varsin lyhyt aika herättää huomiota sellaisten keskuudessa, jotka eivät seuraa sarjakuvakuulumisia ja vielä vähemmän ostavat sarjakuvaa.

Ketjusta täytyy nostaa erikseen esiin huomio siitä, että ennakkomarkkinointiin liittyen yksi yksinkertaisimmista keinoista on sähköpostilistan koostaminen. Sarjakuvasta kiinnostuneet voivat siis ilmoittaa esim. nettisarjakuvan julkaisua suunnittelevalle sähköpostinsa ja saada sitten ilmoituksen joukkorahoitusprojektin alkamisesta.

Sissimarkkinointi ennen joukkorahoitusta voi tietysti olla myös työvaiheiden esittelyä jne.
Kaikki eivät tietenkään jaksa olla koko ajan esillä, eikä harrastajien puolella olla niin kiinnostuneita vielä työn alla olevista jutuista. Eräs varsin fiksulta vaikuttanut omaehtoinen ratkaisu on rakentaa kaikki oman blogin ympärille. Silloin voi olla esillä monessa kanavassa, mutta ei ole riippuvainen yhdestä kanavasta (unohdin, kuka näin toimi mutta kymmeniätuhansia lukijoita vetävä blogi varmaan oli jotain elämäntapapuolen juttuja).

Kanavariippuvaisuus tuli taas mieleen tänään, kun erityisen mielenkiintoinen Twitter-tili alkoi seuraamaan. Sisältö kiinnostaa minua aivan erityisesti, mutta ilman seuraamisen aloittamista eivät twiitit olleet nousseet virtaan. Seurasin takaisin, totta kai. Tämä ihan esimerkkinä, miten armottomia algoritmit voivat päättömässä päättelyssään olla.

Lopuksi täytyy vielä purkaa hyvä kommentti siitä, että ennakkomarkkinoinnin voi tehdä omalla tavallaan, mitään paineita täydellisyydestä ei kannata ottaa.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sarjakuvan sissimarkkinointi
« Vastaus #23 : 04.08.2022 klo 10:18:59 »
Hatunnosto hienosti menneelle Praedor-kamppikselle!

Siinä näkyi jo todella rautainen osaaminen siitä, mitä myydään, miten mesenointi markkinoidaan ja millaisia vastikkeita laitetaan tarjolle (todella runsaasti) sekä ennen kaikkea ymmärretään, mitä fanit haluavat.

Zum Teufel on omien sanojensa mukaan "Suomen ahkerin sarjakuvan pienkustantamo". Totta!