Kirjoittaja Aihe: Kesän 2021 sarjakuvavinkit  (Luettu 596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marika Oksa

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 284
Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« : 06.06.2021 klo 09:04:29 »
Kvaakin etusivulla on ilmestynyt juttu 12 sarjakuvaa riippukeinuun: https://www.kvaak.fi/34979/2021/06/06/12-sarjakuvaa-riippukeinuun/ eli 12 lukuvinkkiä kesäpäiviin. Ja juu, kesällä voi toki lukea ihan mitä vaan mutta koostin listaan muutamia kesään sijoittuvia sarjakuvia ja hieman muutakin, mitä itse tykkäsin lukea nimenomaan tähän vuodenaikaan. Listaa voi kommentoida tässä ketjussa ja esittää vaikka omat vaihtoehtoiset vinkkinsä.

Listani 12. kohta on jokeri: jonkin oman vuosien takaisen suosikin uudelleenluku. Oman kokemuksen perusteella nämä voivat olla tosi ihania lukukokemuksia tai sitten pahimmillaan aivan toista ääripäätä. Itse nostin listalle Anu & Antti -lehteni, jotka ovat lapsuuden ahkeran lukemisen jälkeen aika reusssa kunnossa mutta sivut ovat sentään vielä tallella. Olisi kiva kuulla, minkä oman suosikin uudelleen lukeminen muita kvaakilaisia houkuttelee.

Marika Oksa

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #1 : 06.06.2021 klo 11:01:24 »
Olis kiva saada lukuvinkkejä muiltakin sisällöntuottajilta. Niin tulisi vähän monipuolisempi suosituslista.
Kannatan.  :) Täytyy sanoa, etten edes pyrkinyt omalla listallani omaa lukumakuani suurempaan monipuolisuuteen. Vinkkilistathan ovat aina tekijänsä näköisiä ja siksi kai ne ovatkin (ainakin minusta) aina yhtä kiinnostavaa luettavaa. Eli minäkin kuulisin mieluusti muiden suosituksia, sekä sisällöntuotannosta että foorumilaisilta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 088
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #2 : 06.06.2021 klo 13:56:35 »
Hieno ja monipuolinen lista, monta kiintoisaa, minulle tuntematonta vinkkiä!

Onhan näissä listoissa juurikin puoli huvia se, että ovat tekijänsä näköisiä.

Siten miettisin ehkä vanhojen sisällöntuottajien aktivoimisen sijaan ennemmin sitä, kuinka onnistuisimme rekryämään ulkoa lisää uusia kirjoittajia.

Ja tietysti myös julkinen kiitos Marikalle, että rohkeni liittyä mukaan ja kirjoittaa näitä!

Etusivu on mielestäni ansiostasi juuri sopivasti monipuolisempi ja värikkäämpi, laajentaa vähän myös lukijoiden ikkunaa sarjakuvan koko kenttään.

MarXus

  • Jäsen
  • Viestejä: 108
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #3 : 06.06.2021 klo 15:40:59 »
Kiva lista, kiitos Marikalle. Millähän tavalla tuo 12 sarjan lista ei muka ollut riittävän monipuolinen?

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 610
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #4 : 06.06.2021 klo 15:57:26 »
Hyvä lista, osasta itse sarjat tuttuja, osasta tekijät, pari oudompaa...ja sen verran mukava kesäinen lista että nyökyttelin vaan että joo, tuon voisin itsekin laittaa, ja tuon ja tuon :)

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #5 : 08.06.2021 klo 02:57:26 »
Yksi parhaista jutuista pitkään aikaan. Ja erinomaisen hyvät valinnat! Tällaisia kaipaisi lisää.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 863
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #6 : 14.06.2021 klo 09:54:23 »
Minulla on nyt kesällä pitkästä aikaa aikaa lukea sarjiksia. Seuraavaa on lukulistalla:

– Lehtipisteestä äskettäin ostetut Juhlanokka-taskari ja Kun jälleensynnyin hirviönä 8 -manga. Kevyttä ja viihdyttävää lukemista, josta tiedän etukäteen mitä saan.

– Divarista ostettuja 2000-luvun lopun World of Warcraft -sarjakuvalehtiä. Samassa paikassa oli myynnissä kaikki Suomessa julkaistut numerot vain yhdellä eurolla/kpl, joten pakkohan ne oli kiskaista talteen. En kyllä pidä näiden taiteesta ollenkaan, mutta WoW:in fantasiamaailma viehättää. Olen aiemmin lukenut vain lehden kaksi ekaa numeroa. Luulin ensin, että yksi lehti, numero 7 puuttui hankinnoista, mutta selvitin sitten, että sellaista ei koskaan ilmestynytkään (painopaikan muuttumisen takia numero 7 julkaistiin tuolloin spesiaalina).

– Kirppareilta poimittuja 80-luvun Tom & Jerry -lehtiä. Näitä kertyi halvalla iso kasa. Lähinnä Barksin tekemät "kakkossarjat", joita läheskään kaikkia en ole koskaan nähnyt, kiinnostavat näissä. Itse lehden nimihenkilöiden tarinat toistavat itseään pahasti.

– Kirjastosta lainattuja suomenkielisiä ElfQuest-pokkareita. Ehtiipä nyt tähänkin paneutua kunnolla ja makustella kehuttua pitkäkestoista tarinaa. Aikoinaan en jaksanut seurata tätä sarjaa ihan ensimmäisten pokkarien jälkeen.

Jokunen itsenäinen sarjiskirja ja -albumi myös odottaa lukemistaan.

(Muoksis: Selvensin, että Barksin sarjat T&J:ssä ovat ns. "kakkossarjoja".)
« Viimeksi muokattu: 15.06.2021 klo 09:24:50 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 610
Vs: Kesän 2021 sarjakuvavinkit
« Vastaus #7 : 14.06.2021 klo 21:57:28 »
Omaa kesälukemistani en ole sen kummemmin suunnitellut, kun kaikenlaista kiinnostavaa on kuitenkin tarjolla.

Kun viimeksi kävin kirjastossa niin sinne oli palautunut hyllyyn iso kasa kesken olevien sarjojen seuraavia osia ja parin sellaisen sarjan ekat osat joita on pitänyt lukea, että oli taas valikoitava mitä lainaa (kun täällä on tiukemmat rajoitukset montako nidettä saa olla kerralla...). Fredin Filemonin ja Gregin Comanchen järjestyksessä seuraavat lukemattomat albumit, Leon Namibian pari albumia, Ayroles&Masboun De Cape et de Crocsin pari ekaa albumia (tätä sarjaa olin jo lukenut joitain osia joku vuosi sitten mutta jatkoa varten ajattelin että parempi aloittaa alusta), Naoki Urasawan Billy Batin eka kirja...
Ja Minetaro Mochizukin Dragon Head on kanssa odotellut että jossain vaiheessa olisi aika uppoutua.

Ja kaikenlaista muutakin. Viime aikoina on ollut kasvava kiinnostus ranskalaiseen pilakuvaperinteeseen, joten sitä tullee kanssa hyvin lukulistalle...