Vuoden 2020 suuri sarjakuvajuttu omalla kohdallani oli tietysti se, että hieman ex tempore -ideana liityin Kvaakin sisällöntuotantoon. Mukavaa on ollut, Kvaakiin kirjoittelu on tuonut kivaa vaihtelua kirjabloggaamiseen. Sarjakuvien lukemisen määrään Kvaak-toiminta ei oikeastaan ole vaikuttanut, mutta olen mielestäni lukenut (tai ainakin yrittänyt...) sarjakuvia monipuolisemmin kuin aiemmin. Ja jonkin verran olen kirjaston kautta edes pikaisesti (=selailua, sieltä täältä lukemista) tutustunut semmoisiin, joista foorumilla jutellaan mutta itsellä eivät ole tulleet vastaan.
Turun Sarjakuvakaupan Oulun myymälän kiinniolo harmitti minuakin, vaikka syy sinänsä on ymmärrettävä. Onneksi sentään posti kullkee, ja tilailin sarjakuvia netin kautta, mm. tuolta Turun Sarjakuvakaupasta. Ne eivät kaikki ole vielä päätyneet lukuun asti, mutta jos kauhuskenaario toteutuu ja kirjastot menevät kiinni, minulla ei lukemiset lopu ihan hetkeen.

Kotimaista sarjakuvaa en juurikaan ostellut, mutta uudet, englanninkieliset sarjakuvaromaanit ovat minun suuri heikkous. Lisäksi innostuin loppuvuodesta Blueberry-integraaleista, joita olen lukenut aiemmin kirjaston kautta. Muutaman alkupään integraalin tilasin, ja ehkä kerään koko sarjan. Tein loppuvuodesta myös tunnukset comiXologyyn, mutta en ole vielä tilannut sieltä mitään. Tarjouksia tulee kyllä tiuhaan tahtiin sähköpostiin, ja ehkä tänä vuonna on tämän aarrearkun avaamisen vuoro.
Tähditän kaikki lukemani kirjat Goodreadsiin (johon olen aivan koukussa, saa pyytää kaveriksi:
https://www.goodreads.com/user/show/26765822-marika-oksa) asteikolla 1-5 tähteä. Viime vuonna 5 tähteä irtosi seuraaville sarjakuville, ja näitä suosittelen tietysti ihan kaikille

:
* Michel Rabagliati: Paul Joins the Scouts
* Mariko Tamaki, Jillian Tamaki: Skim
* Hugo Pratt: Suolaisen meren balladi
* Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu - Kovaa menoa kiskoilla
* Charlier - Hubinon: Punaparta - Aavelaiva
Näistä Tatu ja Patu on sellainen, johon en kenties olisi tarttunut ellen Kvaakin kautta olisi innostunut tutustumaan lapsille suunnattuun sarjakuvaan. No, tämä Tatu ja Patu kyllä tarjoaa paljon aikuisellekin eli lastenkirja on sille minusta liian ahdas karsina. Vieläkin harmittaa, ettei se saanut Lanu-Finlandiaa.
Vuosi 2020 oli koronan vuoksi kummallinen vuosi, ja lukuharrastukseen se taisi minulla heijastua niin, että kartoin vakavia ja synkeiltä tuntuvia aiheita kirjoissa. Omassa elämässä vuosi meni sinänsä koronan suhteen ok eli siirryin keväällä sujuvasti etätöihin ja kotona onkin sitten hengailtu harvinaisen paljon. Etätöissä olen saanut yliannostuksen Microsoftin Teamsiä, ja siinä lienee syy siihen, etten aivan hirmuisesti ole jaksanut innostua virtuaalisiksi muuttuneista sarjakuvatapahtumista tai muistakaan kirjariennoista. Kunhan tämä vaihe elämässä joskus päättyy, kierrän varmaankin kaikki mahdolliset kirja-, sarjakuva- ja kulttuuritapahtumat, istun viikonloput elokuvissa ja kahviloissa ja syön ulkona viikon jokaisena päivänä. Ja jos aikaa ja rahaa jää, matkustelen. Hillitöntä kulutusjuhlaa siis luvassa

. Kirjavuotena vuosi 2020 jäi kaikesta huolimatta hyvänä vuotena muistiin.