Kirjoittaja Aihe: Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?  (Luettu 1160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sini L

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?
« : 06.01.2021 klo 16:27:45 »
Hei kaikki!

Olen tekemässä kuvitusta videolle ja haluaisin käyttää värittämiseen tusseja. En ole työstänyt tusseilla mitään ikuisuuteen, joten yritän löytää markkinoiden tämän hetkiset parhaimmat välineet..

Siis..Mikä on mielestäsi paras tussi (markers) ja paras vesiväritussi? Sekä mikä paperi olisi valitsemallasi tuotteelle ihanteellinen? :)

Tilasin jo testiin Winsor & Newton promarkereita. Harkitsen myös Copic Sketchejä tilaukseen, mutta ovatko hintansa arvoisia?

Kiitos jo etukäteen avusta :)

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?
« Vastaus #1 : 08.01.2021 klo 16:43:13 »
Odotin, että joku joka oikeasti tietää vastaisi tähän mutta kun ei niin minä sitten...  ;D

Kuvatun videon taustoja? Vai piirrettyjä frameja? Jos kovin suurta tarvitset, tusseja kuluu älytön määrä... Mutta en tuosta tiedä tarvetta.

W&N ja Copic: molemmat ovat laadukkaita, kannattaa panostaa siihen, mitä on saatavilla, koska niitä kuluu ja sävyt eivät ole samoja. Esimerkiksi Tampereella Copiceja on hyvin saatavissa, W&N jonkinverran kehnommin.

Vesivärien kanssa olen käyttänyt vain Sakuran Koi-sarjaa, mutta ne ovat hikisen pieniä siveltimiä, ei taida riittää videotyöhön (tai mistäpä minä tietäisin...).

Muuten, kannattaa harkita tietokonevärejä. Monella softalla saa siedettävää vesivärijälkeä, kun taas värillisten tussien skannaamisessa on todellisia haasteita.

Noh, ehkä joku, jolla on oikeaa näkemystä auttaa...  ;)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Sini L

  • Jäsen
  • Viestejä: 48
Vs: Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?
« Vastaus #2 : 09.01.2021 klo 14:26:54 »
Hei,

Kiitos vastauksestasi. :)

Ajattelin tehdä A3 kokoisia pastillisävyisiä piirrustuksia ja hahmoja, jotka toimivat videon alku- ja lopputeksteinä. Olen vielä kahden vaiheilla kuvaanko suoraan videokameralla paperit vai skannaisinko ne koneelle ja sieltä photoshopin kautta edittiin. Pitää varmaan tehdä testejä tästäkin ja miettiä minkä visuaalisen suunnan valitsisi.

Mä oon surkea digitaalisesti värittämisessä. Se on taito mikä pitäisi opetella, mutta lievää motivaatio pulaa tällä hetkellä. Siksi aattelin turvautua perinteiseen piirtämiseen, sillä se on itselle helpompaa. En ole aktiivisesti piirtänyt 13 vuoteen, joten yritän löytää nyt parhaat välineet..tuotekehitystä varmasti tapahtunut tuossa ajassa.

Paperiksi olin miettinyt Bleedproof Marker block A3 Winsor & Newton tai Tomoe riveriä. Kummastakaan mulla ei ole kokemusta.

Olisiko sinulla suositella jotain softaa millä saisi vesivärijälkeä?

Täytyypä googletella toi sakura koi. :)






Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?
« Vastaus #3 : 09.01.2021 klo 16:12:20 »
Pienen pähkäilyn jälkeen mullekin tuli mieleen että kannattaisi ehkä panostaa softaan mieluummin kuin fyysisiin matskuihin. Tietenkin jos ei ole piirtopöytää/näyttöä, niin ei sillä kovin lähelle pääse vesivärihommaa.

Paperiksi olin miettinyt Bleedproof Marker block A3 Winsor & Newton tai Tomoe riveriä. Kummastakaan mulla ei ole kokemusta.

Olisiko sinulla suositella jotain softaa millä saisi vesivärijälkeä?
Kyllähän kai jo Fotariinkin saa aika hyviä vesivärisiveltimiä, en tiedä. Mutta sitten on vaikka Painter ja uudempi Rebelle (viimeksi mainittua olen itse harkinnut hankkia... mutta ei ole kauheesti tarvetta just nyt ja tykkään kuitenkin tehdä vesi- ja peiteväreillä, jotka omistan).

Vesiliukoisa markkereita en ymmärrä ollenkaan, siis sitä mikä järki niissä on? Jotenkin ne ei vaan teknisesti toimi, ainakaan ne jotkut (Promarkerit?) joita joskus kokeilin. Markkerit sinänsä on oma juttunsa, niillä saa peittävää jälkeä vähän samaan tapaan kuin peiteväreillä, mutta ohuempia, vaaleampia ja läpikuultavia pintoja (toisin kuin peiteväreillä). Markkerien idea on että jälki leviää, mutta vain sen verran että pinnoista tulee tasaisia ja pystyy tekemään värien sulautuksia toisiinsa. Vesiväreillä siinä sulautumisessa on mukana lähes lammikko vettä. Siinä prosessissa osa vedestä imeytyy paperiin ja osa haihtuu. Markkereilla ei paljon imeydy vaan suurin osa "yllimääräisestä" liuottimesta haihtuu.

Markkeripaperit tuppaa usein olemaan sileitä, eli niissä ei ole pintarekennetta niin kuin normi vesiväripapereissa. Eli kannnattaa ottaa huomioon että vesivärijälkikin on sen myötä jotenkin platkumpaa kuin röpöliäisellä pinnalla. (itse en moisesta tykkää  :) )

Vesiväripaperihin pätee aika hyvin sääntö että kalliimpi on aina parempi. Toisaalta jos et ole paljon tehnyt vesivärihommia, on aika sama hieman harjoitella jokusen kerran halvalla paperilla. Kalliinkin paperin hankinta onnistuu sitten edullisemmin pienempinä lappusina tai pienikokoisina lehtiöinä.

Videolle maalaus siirtyy ehkä helpoimmin ja näteimmin still-kuvana, mutta skannaus on myös yksi vaihtoehto. Suoraan kameralla kuvatessa ei pysty enää niin helposti vaikuttamaan kuvan sävyihin, tummuuteen yms.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

K.Lehikoinen

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 8
Vs: Paras tussi, vesiväritussi ja paperi vuonna 2021?
« Vastaus #4 : 12.01.2021 klo 13:19:30 »
Vesiväritusseista ei ole kokemusta, mutta copiceja on tullut käytettyä. En suosittele copiceja suurempien alojen värittämiseen. Tussi kuivuu suhteellisen nopeasti, joten värittäessä laajaa alaa itse ainakin sain aina epämääräisiä rajoja tai sitten piti värittää useamman kerran, jolloin väri tummenee. Sen kerran kun tein A3 kokoon kuvitusta niin taustan isommat värialueet tein vesiväreillä ja hahmot väritin copiceilla.

Vesivärinappeja olen taas viime aikoina innostunut kokeilemaan. Parasta paperia en tiedä, mutta kun kotoa on löytynyt isot kasat erilaisia vuosien varrella ostettuja papereita niin totesin että kunhan paperi on painoltaan vähintään 100g/m niin sellaista on ollut hyvä käyttää. Skannata jos aiot niin suosittelen ehdottomasti teippaamaan paperin kiinni niin että sen saa kuivumaan suoraksi. Kuoruilevaa paperia ei oikein saa skannattua kunnolla eikä jälkikäteen suoristettua painoilla.