Olen oppinut, että mangassa hahmojen ulkomuoto saattaa muuttua äärimmäisissä tunnetiloissa hetkellisesti erittäin karrikoiduiksi.Ylimmässä ruudussa Mitsuha muuttuu radikaalisti erilaiseksi joko nolostuneena tai hämmästyneenä: hänen päänsä suurenee ja kasvonpiirteensä häviävät niin että päähän tulee ikään kuin eläimen kuono. Sivun kolmannessa ruudussa puolestaan Mitsuhan silmät suurenevat huomattavasti.
Onko tälle ilmiölle olemassa japanilaista nimeä? Olen kuullut chibi-termin, mutta onko se enemmän söpöilyä kuin hahmon radikaalia muutosta itsessään? Ja voiko tuo ”kuonon” muoto tuossa näytteessä viitata johonkin japanilaiseen ilmaukseen?
Yritin tutkia tuota ilmiötä tehdessäni opinnäytetyötäni noin 15v. sitten. En muistaakseni löytänyt muuta kuvaavaa termiä kuin chibi. Osin tämä saattaa johtua siitä että japani (siis kieli) ei taivu kovin hyvin, eli en pystynyt juuri alkuperäisiä lähteitä, teoriaa tai tutkimuksia lukemaan. Chibi siis tarkoittaa tuommoista hahmon pelkistettyä ulkoista muotoa. Usein se on myös söpöstelevä, jo sitäkin kautta että on lapsenomainen. Kyseinen efekti laajenee kuitenkin usein jopa ruudun taustaan ja vaikkapa väritykseen. Siis koko piirtäjän ilmaisu saattaa muuttua. Itse tulkitsin tämän japanilaisten käsitteiden honne ja tatemae (muistaakseni ne oli nuo) kautta. Niillä kuvataan sitä miten on olemassa ihmisen/hahmon sisäinen ja ulkoinen maailma. Ja minusta vaikuttaa vahvasti että tuolla yksinkertaistamisella pyritään kuvaamaan hahmon sisäistä maailmaa. Itse asiassa se on siis merkintä joka tulee tulkita niin että nyt näkyy se toinen maailma, joka sarjakuvissa myös on, sikäki kun niillä hahmoillakin on tämä inhimillinen ulottuvuus.
Toinen chibi-merkintöjen käyttötarkoitus on nähdäkseni puhtaasti sarjakuvan modaliteetin muuttaminen. Eli se on merkki siitä että vakava sarjakuva kuuluukin siinä kohdassa lukea huumorisarjana, koska kyseinen hahmo nyt jostain syystä sattuu sekoilemaan.

Ilmiön tutkimista haittaa sama ongelma kuin sarjakuvien merkkien ja efektien tutkimista muutenkin. Jokaisella piirtäjällä ja joka genressä on omat, alati muuttuvat konventiot koodata näitä juttuja. Siis tunne-ilmaisua, ja vaikka sitä sisäisen maailman näyttämistä. Pohjimmiltaan katselet, tulkitset ja yrität siis avat piirtäjän laatimaa visuaalista koodia. Hän on sen laatinut fiilispohjalta, pyrkien mahdollisimman hyvin (ja niillä keinoin mitä on muualta oppinut ja itse keksinyt) kuvaamaan kutakin tilannetta ja hahmoa.
Hyvä esimerkki tästä aivan normaalista epäsuhdasta ja minkäänlaisten teorioiden laadinnan vaikeudesta on se että on tietenkin olemassa paljon sarjakuvia, jotka on kokonaan piirretty chibi-tyylillä.

Lisäksi monesti piirtäjät itseään kuvatessaan piirtävät itsensä chibiksi. Kyse voi joskus olla myös pelkästään pelkistämisestä eli siitä että piirtähä haluaa tehdä nopeasti ja päästä ns. helpolla.
Ai, juu. Homma juontaa mielestäni juurensa jo Tezukaan, jolla oli tapana sijoitella jo 1950-luvulta alkaen, jos jonkinlaisia humoristisia heittoja, pilakuvia ja sekohahmoja vakaviinkin sarjakuviinsa. joskus 1970-luvun alussa tulivat sitten huumoripiirtäjät jotka alkoivat laajentaa ilmaisua ja keksiä lisää jippoja. Chibit liitetään yleensä kai enemmän tyttöjen sarjiksiin ja siellä se söpö meininki kaiketi sai alkunsa. (En katsonut mitä Wikipedia runoilee, kunhan spekuloin itekseni vanhasta muistista)
Kysymäsi "kuonon muoto", on nähdäkseni osa vakiintunutta tapaa piirtää chibit sivulta päin.
Samassa ruudussa mainittu ”ketun henki” ainakin on japanilainen asia, joka menee minulta ohi.
Varmaankin mainittu henki on juurikin jokin japanilainen "kummitus" eli
yokai. Se riittänee tässä lukijalle, että nyt puhutaan jostain henkimaailman olennosta.