Kirjoittaja Aihe: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty  (Luettu 997 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marika Oksa

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 284
Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« : 27.10.2020 klo 20:16:48 »
Bazarilta on ilmestynyt sarjakuvaversio Yuval Noah Hararin Sapiens-kirjan ensimmäisestä osasta Kognitiivinen vallankumous (https://www.bazarkustannus.fi/kirja/sapiens-ihmiskunnan-synty/). Kirjan arvostelu: https://www.kvaak.fi/5764/2020/10/27/yuval-noah-harari-sapiens-osa-1-ihmiskunnan-synty/.

En ole lukenut Hararin kirjaa, jonka pohjalta sarjakuva on tehty. Minulla ei siis ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia sarjakuvan sisällön suhteen. Kirjan kohtuullisen rempseä lähestymistapa historiantutkimusta kohtaan oli kuitenkin mukava yllätys eli arvostelun kirjoittaja viihtyi hyvin lukemansa äärellä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2020 klo 21:57:18 kirjoittanut Marika Oksa »

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #1 : 27.10.2020 klo 22:49:23 »
Aivan hiljan Yleltä tuli dokumentti, jossa arveltiin ihmisen synnyinkodin sittenkin olevan Euroopassa. Mutta se oli tieteen kannalta vielä ennakkotietoa, väliaikatietoja tutkimuksista.

Sarjakuva oli mainio, nautittava lukea. Katselin tekijöiden sovittaneen kaikenlaista sarjakuviksi, mutta suomeksi tuskin muuta heiltä tulee. Hyvä että edes tämä saatiin näytteeksi ranskalaisen sarjakuvakulttuurin yhdestä puolesta.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #2 : 28.10.2020 klo 18:06:01 »
Hyllyyn Eerolla on vahvoja ennakkoluuloja Hararia kohtaan ja ne näkyvät sarjakuvaversion arvioinnissa.

Arvio: Sapiens – Ihmiskunnan synty

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #3 : 28.10.2020 klo 18:19:45 »
Kuvitus näyttää upealta. Toivottavasti sarja saa jatkoa, maltan tuskin odottaa että parin vuoden päästä saavun taas Suomeen.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 040

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #5 : 29.10.2020 klo 11:07:09 »
Hyllyy-blogissa aika räväkkä arvio kirjasta.
Miksi hyllyy-arvostelu piti toisen kerran tänne linkittää? Minusta tuo ei myöskään ollut ollenkaan räväkkä:
Lainaus
Loppujen lopuksi tämä Sapiens-sarjiksen pelinavausosa on aivan mukiinmenevä sarjakuvatietokirja, joka ei ota kerronnassaan suuria taiteellisia riskejä,
Yhdessä Kvaakin arvion kanssa Hyllyy antaa kyllä aika hyvän kuvan teoksesta. Mitä mieltä olisin tästä tietokirjojen sarjakuvitusgenrestä ylipäätään. Tai no, ei kyllä minua varten. Ei todellakaan.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

vekka_of_savo

  • Jäsen
  • Viestejä: 574
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #6 : 30.10.2020 klo 08:44:28 »
Kirja luettu ja teatteriesitys aiheesta nähty. Sarjakuvaa ei taida enää jaksaa, paitsi jos tulee vielä murreversio savoksi.

jura

  • Jäsen
  • Viestejä: 43
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #7 : 22.11.2020 klo 16:31:07 »
Minä olen lukenut kirjan, sarjakuvaa en vielä. Vähän outo idea, oli ensimmäinen ajatus, kun kuulin tästä.

Minulla oli samankaltaiset ajatukset, mutta päätin antaa sarjakuvalle mahdollisuuden. Ja hyvä niin, sillä sarjakuva oli kirjaa parempi. Kirja oli ihan OK, mutta se ei suuremmin tehnyt minuun vaikutusta. Sarjakuvasta sen sijaan innostuin. Olen Hyllyyn-arvostelun kanssa monista asioista eri mieltä. Minusta sarjakuvassa oli huumoria, ja vieläpä osuvaa sellaista. Mutta kukin ymmärtää huumoria omalla tavallaan. Sarjakuva päätyy toivottavasti niiden nuorten (ja vanhempienkin) käteen, jotka karsastavat kirjaversiota. Opettavaista - ja vieläpä hauskalla tavalla.

Marika Oksa

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 284
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #8 : 09.01.2021 klo 16:18:25 »
Hesarissa ilmestyi tänään arvostelu Ihmiskunnan synnystä: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007728254.html (ei ole maksumuurin takana, ainakaan vielä). Jutussa on mukana taustatietoakin, mm.:

"Guardian-lehden haastattelussa Harari kertoi, että aluksi hän ei halunnut henkilöhahmoksi, koska ajatteli, että se olisi itsekeskeistä. Sarjakuvantekijät vakuuttivat hänet hahmon tarpeellisuudesta kerronnalle."

Olen tekijöiden kanssa samaa mieltä siitä, että Hararin sarjis-hahmo on olennaisen tärkeä sarjakuvasovituksen toimivuuden kannalta.

psalonen

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
Vs: Sapiens. Osa 1: Ihmiskunnan synty
« Vastaus #9 : 04.08.2022 klo 14:55:55 »
Sarjassamme Lukulaari yllättää iloisesti #2: Altanin Kolumbuksen lisäksi hyllystä löytyi Hararin Sapiensin kakkososa "Sivilisaation peruskivet"

Nyt onkin mukavaa yllätystekemistä viikonlopuksi kun saa syventyä kumpaankin opukseen :)