Kirjoittaja Aihe: Tuokaa minulle Bull Mentulan niska  (Luettu 787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Tuokaa minulle Bull Mentulan niska
« : 10.10.2020 klo 18:34:14 »
Lähes hiljaisuudessa on ilmestynyt jo kolme numeroa pienlehteä, jossa seikkailevat Bull Mentulan eri ruumiinosat.

Tekijä jättäytyy nimettömäksi, mutta olennainen on luettavissa lehdistä.


Arvio etusivulla.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2020 klo 19:05:25 kirjoittanut Reijo Valta, syy: linkki »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tuokaa minulle Bull Mentulan niska
« Vastaus #1 : 11.10.2020 klo 18:57:42 »
Sori, Reijo mutta... Taas näitä Kvaakin arvosteluja joista puuttuu kokonaan arvosteluosuus. Myös tiedot julkaisun strategisista mitoista jätetään kauppaan johtavan linkin varaan. Mainitaan että lehtiä olisi kolme, mutta ainakaan mulla ei ole harmainta hajua mistä ja miten niitä kahta muuta voisi hankkia ja minkä näköisiä ne ovat? (Kun ei niitä kyseisen linkin takaakaan löydy.) Myykö tekijä näitä itse ollenkaan? Muutenkin arvostelu oli aika isolta osin kopioitu tuolta kaupan sivulta! (Onhan arvostelija kuitenkin nähnyt julkaisun?!)

Harmi. Itse julkaisu vaikuttaa kyllä ihan mielenkiintoiselta.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: Tuokaa minulle Bull Mentulan niska
« Vastaus #2 : 11.10.2020 klo 20:30:22 »
Sori, Reijo mutta... Taas näitä Kvaakin arvosteluja joista puuttuu kokonaan arvosteluosuus.

Mitä tällä tarkoitat? Sitäkö etten ole nostanut esiin negatiivisia puolia? Punk-henkisen julkaisun yksityiskohtiin puuttuminen ja tekijän ojentaminen "oikeille" laduille ei ole järkevää. Jotenkin kuin pyytäisi jättämään sen punkin pois.

Muutenkin arvostelu oli aika isolta osin kopioitu tuolta kaupan sivulta! (Onhan arvostelija kuitenkin nähnyt julkaisun?!)

Mehän sisällöntuotannon puolella sovittiin, että aletaan houkutella uusia kirjoittajia Kvaakkiin. Tämä on hyvä avaus  ;D

Jos kaipaa lehtien perään, niin kirjoitin:

Lainaus
Kvaakissa hän on mukana kirjainyhdistelmällä ”AK”.

Laittakaa yksityisviestiä ja tiedustelkaa asiaa. Profiilissa oleva sähköposti ei taida enää toimia.


Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: Tuokaa minulle Bull Mentulan niska
« Vastaus #3 : 11.10.2020 klo 23:47:08 »
Ottamatta kantaa tähän kyseiseen arvosteluun, oma toiveeni on, että arvostelu kertoisi siitä MILLAINEN teos on kyseessä.


"punkhenkinen zine"

"Tarina etenee tajunnanvirran luotsaamana ja runsaasti sivujuonia viljellen. Tarinalla on aivan oma logiikkansa, joka tuntuu luontevalta muun muassa Kalevala- ja Frozen 2-viittauksineen."

"Sarjakuva on saanut vaikutteita undergroundista, Nyrok Citystä ja sivutaitoltaan supersankarisarjakuvista. Bull Mentulan niskan seikkailut ovat elävä prosessi, jonka kulku on anarkistisen hulvaton."

Juonen referointi ei minulle paljoa anna - pahimmassa tapauksessa vain spoilaa.

Et ole tainnut lukea näitä lehtiä? Kirjoittamassani on kerrottu ainoastaan lähtötilanne, ja se käsittääkseni kuuluukin kertoa. Jotta arvion lukija saisi kuvan millaisesta teoksesta on kyse.

omasta mielestäni ihan käypää ohjetta arvostelijalle (20 sekunnin googlauksella}:

* Otsikoon jotakin mielipiteestä
* Kirjan tiedot: kirjoittajan nimi, kirjan nimi, ilmestymisvuosi, mahdollinen suomentaja, kustannusosakeyhtiö, sen kotipaikka ja usein kirjan sivumääräkin.
* Muista kappalejako.
* Minimipituus on viisi kappaletta (~200 sanaa)
* Loppuun oma nimi

Kappalejako on, ja niitä on viisi kappaletta (220 sanaa). Oma nimi on alussa. Lehden tiedot on kerrottu siten kuin ne on saatavissa, sivumäärä jäi valitettavasti mainitsematta, samoin kuin oma mielipide otsikossa.

Arvostelijalle on hyvin hankalaa kirjoittaa vielä kesken olevasta teoksesta. Tämä ongelma on monien jatkuvajuonisten lehtien kanssa. Lukukokemus oli kuitenkin niin hulvattoman mukava, että halusin Kvaakin kautta kertoa tällaisen olemassaolosta. Jotta kiinnostuneet voisivat etsiä sitä tutustumista varten.

Saatavuus on hankala, mutta se ei ole käsittääkseni estänyt aikaisemminkaan kirjoittamasta Kvaakkiin jonkin sarjakuvan ilmestymisestä.

« Viimeksi muokattu: 11.10.2020 klo 23:51:39 kirjoittanut Reijo Valta »

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Tuokaa minulle Bull Mentulan niska
« Vastaus #4 : 12.10.2020 klo 00:38:46 »
Lukukokemus oli kuitenkin niin hulvattoman mukava, että halusin Kvaakin kautta kertoa tällaisen olemassaolosta. Jotta kiinnostuneet voisivat etsiä sitä tutustumista varten.

Tämä on tärkeää. Kvaak jos mikä on se media, jossa toivoisi nähtävän juuri omakustanteiden ja pienlehtien arvosteluja.

Hyvä, että arvostelusta itsestään keskustellaan (sille tosin on myös oma ketjunsa), mutta myös ystävällisessä hengessä, ei tarkoitus varmaan ole arvostelun kirjoittajaa lannistaa.

Arvostelun mitta ja tyyli saa vaihdella kirjoittajan ja arvosteltavan teoksen mukaan. Lisäksi Kvaak antaa tilaisuuden kehittyä kirjoittamisessa harrastajilta harrastajille -hengessä.