Kirjoittaja Aihe: Corto Maltese  (Luettu 226920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korsto-Mikko

  • Jäsen
  • Viestejä: 110
  • Huisin kärniqåglimölnikkiä - vai mitä, ihmiset?
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #585 : 29.12.2016 klo 11:12:06 »
Pahoittelen tyhmää kysymystäni, erityisesti kun tähänkin kysymykseen joku noheva kvaakkilainen on ehkä jo täällä vastannut, mutta...
Innostuin Prattista oikein kunnolla tässä joululomilla, ja pikaisen googlettelun jälkeen olen aivan sormi keskellä suuta näiden eri versioiden ja uusintapainosten kanssa... Siispä, mitkä teokset minun pitäisi haalia itselleni / lainaksi kirjastosta, jotta saisin luettavaksi kaikki suomennetut Prattit (mieluusti siis vain kerran jokainen tarina)? :)
Kiitos ja anteeksi :)
Kaverini väittävät, että kaikki kirjat eivät sisältäisi peräkkäisiä kuvasarjoja, mutta en ole koskaan uskaltanut ottaa asiasta selvää.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #586 : 29.12.2016 klo 11:20:42 »
Pahoittelen tyhmää kysymystäni, erityisesti kun tähänkin kysymykseen joku noheva kvaakkilainen on ehkä jo täällä vastannut, mutta...
Innostuin Prattista oikein kunnolla tässä joululomilla, ja pikaisen googlettelun jälkeen olen aivan sormi keskellä suuta näiden eri versioiden ja uusintapainosten kanssa... Siispä, mitkä teokset minun pitäisi haalia itselleni / lainaksi kirjastosta, jotta saisin luettavaksi kaikki suomennetut Prattit (mieluusti siis vain kerran jokainen tarina)? :)
Kiitos ja anteeksi :)

Sarjakuvat-sivustolla on erinomainen listaus Corto-albumeista kronologisessa järjestyksessä, uusintapainos on aina vanhan painoksen rinnalla kansikuvan kera!

http://sarjakuvat.eurocomics.info/corto_maltese.html

Suolaisen meren balladista sitten vain aloittamaan. Pääset melkoiselle matkalle!

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #587 : 29.12.2016 klo 15:41:55 »
Itse tutustuin Cortoon juuri Suolaisen meren balladin kautta. Se on näin vuosien jälkeen tarkasteltuna ollut täydellinen aloituskohta; monesti olen sen pariin palannut, toisin kuin monen muun tarinan kohdalla.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #588 : 29.12.2016 klo 16:19:25 »
Non Stopin kautta Corto tuli itselle tutuksi, joten aloitettua tuli juurikin noilla lyhyttarinoilla. Mutta päähahmo saapuu näyttämölle niin upeasti tuossa ekassa albumissa, että se nyt käteen vain. Olen kyllä melkein kateellinen siitä, että joku saa lukea koko Corton tarinakaaren tuorein silmin... ai, jai, sarjakuvan juhlaa.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #589 : 29.12.2016 klo 18:06:57 »
Mullakin ensitutustuminen Cortoo Non Stopin kautta. Sitten joskus 80-luvulla tuli niitä ensimmäisiä albumeja lainailtua kirjastosta.
Näistäkin voisi tehdä integraalit tänne Suomeen.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #590 : 29.12.2016 klo 18:15:45 »
Itsekin ensin Nonareista luin ja olin huuli pyöreenä. Outoa, mutta kuitenkin jotenkin kiehtovaa. Sitten kun tuli se eka Corto, eli Siperiassa suomeksi, niin olin myyty.

Timo

Crying Blue Rain

  • Jäsen
  • Viestejä: 199
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #591 : 29.12.2016 klo 19:10:27 »
Kyllä Suolaisen meren balladista voi mielestäni aloittaa, kunhan vain muistaa, että se ei vielä ole parasta Cortoa.

Jos jotakuta kiinnostaa Corton historialliset ja maantieteelliset taustat, niin suomenkielisessä Wikipedia-artikkelissa on kattavasti listattu eri Corto-tarinoiden vuosiluvut ja tapahtumaympäristöt: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Corto_Maltese  

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #592 : 06.04.2017 klo 20:36:17 »
Pehmeäkantinen kirja....argghhhhh!
Tahtoo kovakantisena nää tai mieluusti integraaleina.
Muuten ovat kyllä ihan hienoja!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #593 : 06.04.2017 klo 20:45:29 »
Pehmeäkantinen kirja....argghhhhh!
Tahtoo kovakantisena nää tai mieluusti integraaleina.
Muuten ovat kyllä ihan hienoja!


Itsellä tasan päinvastainen kanta. Jalavan pitäytyminen pehmeäkantisissa on miellyttänyt itseä.
Hyvä että pitävät laivattoman merikapteenin hyllyssä kuitenkin.
Turha moni (sarjakuvankin) klassikko katoaa trendin edeltä tarjonnasta.

Jännästi kylläkin värit on aina tuntunut tarpeettomalta Cortojen kohdalla, ei turhalta kuten kovakantisuus, pikemminkin ylimääräiseltä lisältä.
Mustavalkoisena viiva pääsi jotebnkin enemmän oikeuksiinsa kuin  edes vesiväritettynä.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #594 : 06.04.2017 klo 21:04:27 »
Ekstroissa olevat upeat vesivärityöt ovat upeita, Pratt oli siinäkin mestari, mutta Corto-sarjakuvat ovat parhaimmillaan graafisen puhtaana mustavalkoisena viivana. Seikkailujen miehissä sen sijaan värit toimivat ihan hyvin.

Onkohan Cortossa jotain erityistä lakonista romanttisuutta, jota mustavalkoisuus vain korostaa?
« Viimeksi muokattu: 06.04.2017 klo 21:07:01 kirjoittanut Lurker »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #595 : 06.04.2017 klo 23:20:19 »
Ovatkohan uuden painoksen värit nyt sitten samat kuin Non Stopissa nähdyt? Ne olivat sopivan hillittyjä, eivätkä toisaalta huokoisella paperilla korostuneet liikaa.
Pratt itse ei koskaan tietääkseni värittänyt sarjojaan (ainakaan kokonaan, yksittäisiä sivuja olen nähnyt), mikä on sääli kun katselee miehen vesiväritöitä.

Timo

Mambrinon kypäri

  • lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
  • Viestejä: 584
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #596 : 07.04.2017 klo 00:56:45 »
Minä olen sellaista sukupolvea että uudet väritetyt Cortot olivat ensimmäinen kosketukseni (olivat kirjaston hyllyssä hyväkuntoisia ja houkuttelevan näköisiä), mulle ne on alusta asti tuntunut aina varsin luontevilta.

Ehkä joskus pitäisi ottaa jostain mv vs värillinen ja vertailla rinnakkain, mutta en tiedä. Jos taide toimii värillisenä että ilman, suuri osa mielipide-eroista liittyy varmaan muistoihin. Siinä versiossa minkä luki ensin on tallella alkuperäisen kokemuksen taian henkeä.

Kyty

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #597 : 07.04.2017 klo 09:27:54 »
Prattin vanhemmassa yksityiskohtaisessa tyylissä värit ovat tarpeettomia, myöhemmässä luonnosmaisemmassa vaiheessa värit luovat lisäelementin.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #598 : 31.05.2017 klo 20:15:25 »
Jahas. Kanadasta päiväntasaajalle.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #599 : 31.05.2017 klo 20:21:13 »
Jahas. Kanadasta päiväntasaajalle.
Jihaaa!
Se edellinenkin oli ihan hyvä, vaikka ei ollutkaan Hugon piirtämä enää. Millos tää on tulossa Suomeen!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)