Kirjoittaja Aihe: Corto Maltese  (Luettu 226919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #30 : 02.02.2005 klo 17:10:18 »
KUKAAN EI TULE AJATELLEEKSI ETTÄ KUN MONET/DALI JA KUNPPANIT VALITETTAVASTI KUOLIVAT NIIN PALKATAAN JOKU MAALAAMAAN HEIDÄN TYYLIIN TAI KIRJOITTAMAAN JATKOA RIKOKSELLE JA RANGAISTUKSELLE

ELÄ HUUA!!!! "Dalin maalaamia" teoksia, veistoksia  ym. tms. on maailmassa varmasti kymmeniä kertoja enemmän kuin Salvador itse näkikään... mutta Pratt-aiheesta enemmän uutisosastolla.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2005 klo 20:52:13 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #31 : 02.02.2005 klo 21:04:21 »
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Mulle tämä tulee ainakin ihan mielenkiintoisena uutisena. Osittain tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut ainuttakaan Maltesea, koska en vielä ole saanut itsestäni tarpeeksi, jotta voisin paneutua Prattin piirrostyyliin (sinnepäin ollaan kuitenkin menossa, sillä lainasin vihdoin kirjastosta pari Tintti-albumia).
Uusi tekijä voisi siis minunkaltaiselleni ummikolle olla sellainen kauan odotettu pehmeä lasku Corton maailmaan. Tietenkin tässä on sekin hyvä puoli, että uusia albumeita ei tarvitse lukea, jos ei halua.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #32 : 02.02.2005 klo 21:53:44 »
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Uusi tekijä voisi siis minunkaltaiselleni ummikolle olla sellainen kauan odotettu pehmeä lasku Corton maailmaan. Tietenkin tässä on sekin hyvä puoli, että uusia albumeita ei tarvitse lukea, jos ei halua.

Niin, se on vähän niin kuin hissimusiikki on pehmeä lasku popmusiikin maailmaan. Tai panhuilutulkinnat Beatlesin kappaleista Lennon/McCartneyn maailmaan. Tai sakkariinilla makeutettu limonadi. Tai piraattikopiot ovat halvempi lasku laatutuotteiden maailmaan. Tai niinkuin kuvitettu klassikko on parempi kuin sama romaani alkuteoksena.
Hugo Prattin tuotanto ei ole koskaan "VAIN" sarjakuvaa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

MarkZero

  • Jäsen
  • Viestejä: 688
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #33 : 02.02.2005 klo 21:59:14 »
Mutta, mutta sehän on vain sarjakuvaa. Mulle tämä tulee ainakin ihan mielenkiintoisena uutisena. Osittain tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut ainuttakaan Maltesea, koska en vielä ole saanut itsestäni tarpeeksi, jotta voisin paneutua Prattin piirrostyyliin (sinnepäin ollaan kuitenkin menossa, sillä lainasin vihdoin kirjastosta pari Tintti-albumia).


Tämä nyt kyllä kiihdytti veren virtaustani, anteeksi vaan! Hugo Pratt on monelle sarjakuvista innostuneelle ihmiselle pyhimys (puhun sun kieltäsi nyt). Kun tällainen ihminen kuolee on hän ansainnut levätä rauhassa ja elää sarjakuvissaan. Valvojan olisi syytä korjata asenteitaan, samantyylistä, eipä tämä mua kiinnosta mutta heitänpä kuitenkin tyhjän kommentin, juttua oli myös manga-threadissä.

Mark0

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #34 : 02.02.2005 klo 22:27:46 »
eipä tämä mua kiinnosta mutta heitänpä kuitenkin tyhjän kommentin, juttua oli myös manga-threadissä.
Ymmärrän toki, että aihe on tunteisiin vetoava, mutta ei viestini silti mikään tyhjä kommentti ollut. Mielestäni positiivisen mielipiteen tuominen ei ole sen tyhjempi kommentti kuin negatiivisenkaan. Oikeasti haluaisin lukea Corto Maltesea, mutta vielä en ole pystynyt. Niissä vain on jokin, mikä ei oikein kolahda mulle. Toisen tekijän tulkinnan kautta voisin siis päästä sisälle maailmaan ja sitä kautta oppia lukemaan myös Prattin teoksia. Ja saattaisin jopa tykätä niistä. Näin on minulla käynyt monen sarjakuvan ja tekijän suhteen.
Tietenkin tässä vaikuttaa se, että en ole lukenut Corto Maltesea enkä siis tiedä miten tekijäkeskeisiä tarinat ovat, mutta en siltikään pitäisi sitä sen kummempana kuin jos Asterixin tekijäksi tulisi joku muu. Uudet tarinat (olivat ne sitten alkuperäisen tekijän tai ihan muun) eivät vie pois niitä vanhoja.

Huonona esimerkkinä Asimovin Säätiö-trilogia. Se on loistava sci-fi-kokonaisuus. Sen sijaan Asimovin omat jatko-osat jäävät jo jälkeen trilogiasta, vaikka ihan kivoja nekin ovat. Muiden kirjoittajien Säätiö-kirjoihin en sitten ole koskenutkaan, mutta se ei tarkoita, että oli virhe tehdä ne.
Jos Hugo Pratt oikeasti on sellainen pyhimys kuin väität, niin kyllä hänen työnsä kestää sen, että joku toinen yrittää tehdä samaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

MarkZero

  • Jäsen
  • Viestejä: 688
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #35 : 02.02.2005 klo 23:04:39 »
Ymmärrän toki, että aihe on tunteisiin vetoava, mutta ei viestini silti mikään tyhjä kommentti ollut. Mielestäni positiivisen mielipiteen tuominen ei ole sen tyhjempi kommentti kuin negatiivisenkaan. Oikeasti haluaisin lukea Corto Maltesea, mutta vielä en ole pystynyt. Niissä vain on jokin, mikä ei oikein kolahda mulle. Toisen tekijän tulkinnan kautta voisin siis päästä sisälle maailmaan ja sitä kautta oppia lukemaan myös Prattin teoksia. Ja saattaisin jopa tykätä niistä. Näin on minulla käynyt monen sarjakuvan ja tekijän suhteen.

Niin, pahoittelen kiihtymystäni, joka oli tosin aiheellinen. Varsinkin kun sarjisfoorumista on kyse? Itsekin vieroksuin Prattin kynänjälkeä aikani, (nuoruus) mutta kun sitten tarkemmin luin ja katselin tarinoita oli ihastus välitön. Sinulle supersankarifanina tekijöiden vaihtuminen ei tunnu paljoakaan, mutta meille auteur-sarjakuvafaneille, jotka piittaavat hienovivahdeikkaasta jatkuvuudesta, se merkitsee.

Suosittelen kokeilemaan Cortoon tutustumisena "Kelttiläistarinoita" (joku voisi suositella Corto Etiopiassa ja Samarkandiassa). Jos ei noista tykkää, niin tuskin tykkää muistakaan. Puhuvat korpit on hieno juttu. Nämä pitäisi löytyä kirjastoistakin.

Mark0

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #36 : 02.02.2005 klo 23:20:14 »
Toi Joen selitys jo vähän selvitti asioita. Tietenkin mulla vaikuttaa, että olen kasvanut sellaisten sarjakuvien kanssa, jotka eivät ole olleet tekijöihin sidottuja. Niinpä kuvakulmastani onkin muodostunut hahmo/tarinalähtöinen sen sijaan, että se olisi tekijälähtöinen.

Corto tuskin kuitenkaan on ainoa sarjakuvahahmo, joka on selkeästi tekijänsä "kuva" ja jota silti on muut myöhemmin jatkaneet. Uusimpana esimerkkinä Lucky Luke, jonka itse olen aika selkeästi ankkuroinut Morrisin persoonaan. Ja ehkä tämä onkin uusi trendi. Ainakin, jos tämä tempaus menestyy.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

  • Vieras
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #37 : 02.02.2005 klo 23:29:47 »

esimerkkinä Lucky Luke, jonka itse olen aika selkeästi ankkuroinut Morrisin persoonaan.

Mulle nämä Goscinnyn sarjat ankkuroituvat kyllä Goscinnyyn. Piirtäjät antoivat lisämaustetta, mutta tenho tuli kyllä R. Goscinnyltä. Mielestäni.

Joen kanssa samoilla linjoilla. Nonarin Cortot helpoiten lähestyttäviä.
Ruotsiksi tuli albumi, jossa on aniliininpunainen kansi ja viimeisessä seikkailussa on Victoria Stevenson(?). Siinäkin oli hyviä, helppoja ja lyhyitä stooreja. Jaalbumi  "Konsert för harpa och nitroglyserin" on bra.

tertsi

  • Vieras
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #38 : 02.02.2005 klo 23:40:09 »
Totean vain että en ole ollut enkä tule olemaan mikään Corto-fani. (enämpi vetoaa viimeistellympi jälki) Vaikka Cortolla on ,sanoisinko jopa, parhaat fanituotteet: reppuja, pyyhkeitä, t-paitoja jne...
Graafista ja tyylikästä! Erittäin tyylikästä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 043
  • <><
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #39 : 02.02.2005 klo 23:46:49 »
Mulle nämä Goscinnyn sarjat ankkuroituvat kyllä Goscinnyyn. Piirtäjät antoivat lisämaustetta, mutta tenho tuli kyllä R. Goscinnyltä. Mielestäni.
Tämä on taas makukysymys. Olen tykännyt Morrisin omista alkuaikojen Lukeista sekä tietenkin kulta-ajan Lukeista, jotka Goscinny kirjoitti. Myös myöhemmät ovat maistuneet, joissa Morris on lähinnä kopiokoneella ja pienellä askartelulla vääntänyt tarinaa. Uusinta Lukea en vielä ole lukenut, mutta luulenpa, että hyvä on. Sama koskee myös Asterixia. Vaikka Goscinnyn jälkeiset tarinat ovat hitusen heikompia, niin kyllä niissä se ihan sama Asterix-tunnelma löytyy.

Mutta kysymys aiheeseen liittyen. Olikos Prattilla studiota vai tekikö hän oikeasti kaikki albuminsa ihan itse?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

mlietzen

  • Vieras
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #40 : 03.02.2005 klo 00:41:37 »
Mutta kysymys aiheeseen liittyen. Olikos Prattilla studiota vai tekikö hän oikeasti kaikki albuminsa ihan itse?

Autot ja muut masiinat piirsi kai loppuaikoina joku muu. Varmaan joku insinööri. 

Oma suosikkini Corto-albumeista on Sveitsi, siinä on jotain häkellyttävää. Ja Rasputin on oikeasti melkein parempi hahmo kuin Corto itse. Voi että se on hyvä. Rakastettava lurjus.

jokela

  • sörsselsson
  • Jäsen
  • Viestejä: 777
  • .. I'm a devil in disguise ..
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #41 : 03.02.2005 klo 01:27:04 »
Autot ja muut masiinat piirsi kai loppuaikoina joku muu. Varmaan joku insinööri. ..

Guido Fuga ..

Mutta .. eikö se ollut vain ajan kysymys? Ja tästä herääkin pari muuta mainiota (raha$ampo) ajatusta :

Will Eisner herää henkiin (no, ei itse E. vaan joku surkee ´kopio´ .. hälläväliä!), Spirit jatkaa rikollisien vastaan taistelua. Ajatelkaa mitä potentiaalia cross-overeille -- Spirit meets Superman, Spirit v. Batman, Spirit and Green Goblin, jne. jne.

Harri Pystynen alkaa piirtään taas sarjakuvia ..

Kalervo Palsan ´Eläkeläinen Muistelee Lisää´ ilmestyy ..

Minkätakia .. koska mikään ei ole enään pyhää ja kaikki on ostettavissa tai myytävänä, kunhan vaan on tarpeeksi RAHAAAAAAAAAAAAAA!


(näin vakavammin, tän laatuiset uutiset raatelee sielua pohjasyövereitä myöten)

-- j --



He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #42 : 03.02.2005 klo 08:40:40 »
...Spirit jatkaa rikollisien vastaan taistelua. Ajatelkaa mitä potentiaalia cross-overeille -- Spirit meets Superman, Spirit v. Batman, Spirit and Green Goblin, jne. jne.

Itse asiassa Spirit teki paluun jo viime vuosikymmenellä, tekijöinään mm. Moore, Gaiman,Campbell,Gibson...  Lehti taisi olla aika lyhytikäinen ja tarinatkin hieman tribuuttimielellä tehtyjä.

Muutoin se on tuo pisnis kun ajaa tämmöisiin hullutuksiin, uusi tekijäkin taitaa piirtää "niinkuin Pratt", eli tulossa ollee maneerista toistoa. Ja remake-villitys on ollut elokuvissa menossa jo hyvän aikaa, mitäs se Spiilberi olikaan tekemässä uusiksi, olisiko ollut War of the Worlds. Mikäköhän siinä on että kun ei tule mieleen omia ideoita, niin sitten luullaan että osataan vanhoja parantaa.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #43 : 03.02.2005 klo 12:04:17 »
Ei ole tosiaankaan ennenkuulumatonta, että johonkin tekijään henkilöitynyt sarjakuvahahmo myöhemmin herätellään henkiin. Eikö tämä ole enemmän sääntö kuin poikkeus? Ellei ole tehnyt kuten Herge, joka kielsi jatko-Tintit.

En malta olla vetämättä mukaan jälleen kerran vanhaa kunnon Willerin Texiä, joka oli todella vahvasti henkilöitynyt kirjoittajaansa G. L. Bonelliin. Ja Bonellipa tekia aivan toisin kuin Pratt eli koulutti itse uudet kirjoittajat. Ensin oman poikansa ja myöhemmin puritanisesti Bonellin klassista linjaa vaalivan Claudio Nizzin. Ja kaikki olivat tyytyväisiä. Etenkin, kun läheskään kaikki eivät havainneet uusien kirjoittajien ilmestymistä. Syy moiseen oli, että osa tarinoista merkittiin härskisti pappa-Bonellin nimiin tai sitten kirjoittajaa ei mainittu lainkaan. Ja homma toimi niin kauan kuin Bonellissa riitti energiaa valvoa töiden tasoa. Vaan sitten hänestä loppui puhti, Nizzi alkoi hapuilla, uusiakin kirjoittajia tuli ja tarinoiden keskimääräinen taso laski. Keskustelupalstoille on syntynyt suorastaan koulukuntia, jotka kiistelevät Bonellin arvoisesta manttelinperijästä. Kirjoittajat saavat älyttömän rankkaa kritiikkiä. Olisikohan Bonelli halunnut moista? Onneksi vieläkin ilmestyy toisinaan kerrassaan loistavia tarinoita. Minä ainakin enemmän kiitän kuin haukun!

Ja palatakseni Prattiin, niin muistini mukaan aikoinaan oli suunnitelmia Corton ja Texin yhteisestä seikkailusta. En muista mistä tämä muistikuva on peräisin. Ehkä Ilpo Lagerstedtin Tex-kirjasta... Hommassa ei kuitenkan päästy tuumaa pidemmälle. Vaan myöhemmin Goran Parlov piirsi Texin suuralbumiinsa Villi pohjola (Suomessa willereissä 7-8/2001) Corton nuhaiseksi salakuljettajaksi ;). Ehkäpä tulevaisuudessa vanha suunnitelma herätelläänkin kokonaan uudestaan henkiin!
"Tex-tieteen yli-morisco"

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Corto Maltese
« Vastaus #44 : 03.02.2005 klo 12:51:26 »
Prattin pyhimystiellä on vielä hiukan mutkia:

Lainaus
Pyhimysehdokkaan oli tullut olla kuolleena vähintään 50 vuotta, hänen oli täytynyt elää esimerkillistä ja pyhää elämää sekä osoittaa uhrautuvaa antaumusta kirkon tarkoitusperien hyväksi. Lisäksi hänen kuolemansa jälkeen hänen vaikutuksestaan oli täytynyt tapahtua ihmeitä. Paavi saattoi sitten julistaa sopivan henkilön autuaaksi ja myöhemmin kanonisoida (mikä merkitsee viemistä ehtoollisrituaalin rukousten joukkoon).

Minä en laskisi Wazemin teosta vielä ihmeeksi. Mutta toisaalta, Pratt loi oman tuotantonsa todistettavasti itse, toki studionsa avulla mutta kuitenkin, toi sarjakuvansa julki juuri siten ja sellaisina kuin hän itse tahtoi. Raamatun, Koraanin, Kalevalan, Gilgamesin yms., mihin nyt kukakin uskoo, tekijät tuskin voivat sanoa samaa.

Jean "Moebius" Giraudillakin oli Gianluigi Bonellin kanssa alustava diili Tex-seikkailun tekemisestä, mutta taitaapa Mobbella olla kiireitä muutenkin.   
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama