Kirjoittaja Aihe: Valerian ja Laureline  (Luettu 196741 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MattiA

• Uusi jäsen
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #600 : 24.01.2022 klo 16:45:08 »
RIP Mezieres. Olin toukokuussa 1981 Vanhan Ylioppilastalon yläkerrassa kuuntelemassa Centre Francaisin ja Suomen Sarjakuvaseuran järjestämää tilaisuutta, jossa Mezieres ja Morris olivat puhumassa. Yhdessä vaiheessa Morrisin vastatessa yleisön kysymyksiin alkoi Mezieres piirtää paperille ja tässä hän näyttää lopputulosta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • The Comics be with us...always!
« Vastaus #601 : 24.01.2022 klo 17:28:23 »
RIP Mezieres. Olin toukokuussa 1981 Vanhan Ylioppilastalon yläkerrassa kuuntelemassa Centre Francaisin ja Suomen Sarjakuvaseuran järjestämää tilaisuutta, jossa Mezieres ja Morris olivat puhumassa. Yhdessä vaiheessa Morrisin vastatessa yleisön kysymyksiin alkoi Mezieres piirtää paperille ja tässä hän näyttää lopputulosta.
Eikös nämä olleet Piirtäjäpäivät II eli 16.-17.5.1981...mukana myös Ranskan kulttuurikeskus! Elikkä nämä on pidetty siis Vanhalla Yliopistotalolla yläkerrassa...tämä oli uusi tieto. Eikös piirtäjäpäivät yleisesti pidetty siinä Bio Bio:ssa...ihan Vanhan yliopistotalon vieressä.
Onko tuosta tilaisuudesta muita kuvia...mielellään näkisin ne kaikki...tämä on nyt ensimmäinen kuva tästä tilaisuudesta jota olen nähnyt.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2022 klo 19:16:10 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #602 : 24.01.2022 klo 19:06:09 »
Hiano piirros.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

MattiA

• Uusi jäsen
« Vastaus #603 : 24.01.2022 klo 20:37:29 »
Sarjakuvakeräilijänä en muuten ollut noilla päivillä kuin tuossa Vanhan tilaisuudessa, mutta sinne oli jo silloin vanhana Valerian-diggarina (muistan vieläkin millaisen tajunnanräjäytyksen aiheutti eka Zoom-lehti marraskuussa -73 ja siinä alkanut "Tuhannen planeetan valtakunta") pakko ilmestyä kun luin asiasta Hesarista. Muita kuvia en ottanut paitsi nämä muutamat kun Mezieres alkoi piirtää. Tilaisuuden lopuksi tietysti molemmat alkoivat piirtää halukkaille nopeat piirrokset hahmoistaan, ne on minulla myös muistona. Morris piirsi vielä tuolloin Lucky Lukelle sätkän suuhun, ei vielä sitä myöhempää ruohonkortta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #604 : 24.01.2022 klo 21:02:40 »
Sarjakuvakeräilijänä en muuten ollut noilla päivillä kuin tuossa Vanhan tilaisuudessa, mutta sinne oli jo silloin vanhana Valerian-diggarina (muistan vieläkin millaisen tajunnanräjäytyksen aiheutti eka Zoom-lehti marraskuussa -73 ja siinä alkanut "Tuhannen planeetan valtakunta") pakko ilmestyä kun luin asiasta Hesarista. Muita kuvia en ottanut paitsi nämä muutamat kun Mezieres alkoi piirtää. Tilaisuuden lopuksi tietysti molemmat alkoivat piirtää halukkaille nopeat piirrokset hahmoistaan, ne on minulla myös muistona. Morris piirsi vielä tuolloin Lucky Lukelle sätkän suuhun, ei vielä sitä myöhempää ruohonkortta.
Kiitokset näistä kuvista!
Elikkä se Vanhan Yliopistotalon tilaisuus oli vähän semmoinen lisä tuohon Piirtäjäpäivä II:een...luultavasti!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #605 : 24.01.2022 klo 21:46:49 »
Ystäväni Ranskasta laittoi aamusta tästä ikävästä uutisesta ja maailma pysähtyi siihen. Valerian on itselleni taatusti ollut se muutos pienen pojan elämässä, joka sai innostumaan ikuisesti scifistä. Olen usein miettinyt miksi irtaannuin nk lasten sarjiksista ja pidin aina Akua, Nakkeja ja muita helpohkoina viihdelukemisina, mutta kuinka Tintin, Asterixin ja etenkin Valerianin seikkailut kohensivat mielikuvitusta ja niiden kaikki ruudut tuli ihmeteltyä niin tarkkaan! Isäni oli tämän myllerrykset aiheuttaja. Hän oli ostanut meille kovakantista Tinttiä, muutaman Zoomin, yksi Ruutukin taisi olla, Asterixeja sekä Liikkuvien Vetten Kaupungin. En ymmärtänyt albumista varmaan yhtään mitään, jos ei isäni lukenut sitä minulle. Olin silloin vielä lukutaidoton. Se kuvakieli vei mennessään ja pelkäsin Zoomissa ollutta parin sivun kohtausta kun Tuhannen Planeetan Valtakunnassa Valerian oli joutunut kuulustelukoneeseen. Hirveä kohtaus ja pieni mieli ei tajunnut mikä oli tarinan alku ja loppu, sillä tietenkään ei meiltä löytynyt vierekkäisiä Zoomin numeroita.
Omia lukukappaleita Valerian albumeista kohtelin aina arvokkuudella. Ne ensimmäiset ovat vieläkin tallella. Tekisi mieli ottaa ne joskus mukaani ja näyttää ikääntyneelle isälleni. Muistaisiko niitä?
Ikävä päivä tämä ollut ja minulta grande merci Mezierekselle Valerian maailmasta Christinin kanssa. Jotain isoa liikahti minunkin kohdallani. Vanhan Non Stop fanittajan paksussa elämässä.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #606 : 25.01.2022 klo 02:20:51 »
alkoi Mezieres piirtää paperille ja tässä hän näyttää lopputulosta.

Voi että miten hieno kuva! Soile Kaukoranta taitaa olla tulkkaamassa. Kaikki niin nuoria.
Tämä olis ollu upea lisä Sarjakuvaseuran historiikkiin (ei siinä ainakaan muistaakseni tämmöistä kuvaa ollut)!

Timo

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #607 : 25.01.2022 klo 08:21:06 »
Voi että miten hieno kuva! Soile Kaukoranta taitaa olla tulkkaamassa. Kaikki niin nuoria.
Tämä olis ollu upea lisä Sarjakuvaseuran historiikkiin (ei siinä ainakaan muistaakseni tämmöistä kuvaa ollut)!

Timo
Olisi kiva, kun kaikista sarjakuvafestivaaleista, messuista ja tapahtumista Suomessa kerättäisiin oma kuvatietopankki vaikka Suomen sarjakuvaseuraan. Varmasti monella on paljon kuvia eri tapahtumista. Sieltä voisi jokainen käydä katsomassa mitä kivaa tapahtui sinä ja sinä vuonna.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #608 : 25.01.2022 klo 18:10:25 »
Helsingin Sanomat julkaisi niin ikään Jean-Claude Mézièresin muistokirjoituksen.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #609 : 25.01.2022 klo 19:14:07 »
Helsingin Sanomat julkaisi niin ikään Jean-Claude Mézièresin muistokirjoituksen.
Sanoisimpa tuohon otsikkoon, että olisiko koko Star Warsia ilman Valerian sarjakuvia. Sen verran Lucas kopioi sieltä, vaikka itse hän ei tätä tunnusta.