Kirjoittaja Aihe: Valerian ja Laureline  (Luettu 200648 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

M. K. Saarelainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 105
  • Kahvia? Missä!
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #375 : 12.09.2016 klo 10:34:35 »
Isännän linnuissa Mezieresin piirros on mielestäni parhaimmillaan ja hahmokavalkadi sopivan hullua. Tarina on vähän suoraviivainen, myönnettäköön, mutta hieno albumi se joka tapauksessa on.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #376 : 12.09.2016 klo 13:09:35 »
Isännän linnuista en ole pystynyt päättämään että onko se hyvä vai huono. Vaikka oon kyllä yrittänyt kovasti, varsinkin viimeisen viikon ajan.
Oisko keksinkertainen? Kirjoitin joskus lukupäiväkirjaani huomioksi: "...siinä pistää silmään natsiviittaukset ja lopun Alien-yhdennäköisyys. Ideanahan on kuvata ihmisluonnon sopeutuvutta, laumasieluisuutta ja pelkuruutta sekä rohkeutta. Verrattuna muutamaan muuhun, tässä on vähemmän tekstiä ja juonenkäänteitä." Siispä osoitteleva ja suoraviivainen (Verrattuna sarjan parhaimmistoon) niinku täällä mainittiin.
Paras (ja lyhyeksi jäänyt) Valerian-kausi ajoittuu mun mielestä vähän myöhemmäksi.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #377 : 12.09.2016 klo 19:30:38 »
Oisko keksinkertainen?
...
Paras (ja lyhyeksi jäänyt) Valerian-kausi ajoittuu mun mielestä vähän myöhemmäksi.
Ilmeisesti se vois olla keskinkertainen. Mutta ehkä eniten minua häiritsee albumin väritys. Mustavalkoisena Mezin taide saattaisi olla hyvinkin komeaa katsottavaa. Suomennos on muistaakseni ihan järkyttävä. Vaikka on H. Kaukorannan. Muistan pari vuotta sitten albumia lukiessani ihmetelleeni, että onko puhekupliin päätynyt jotain luonnosasteen tekstiä vai mitä ihmettä. Tosin enhän tiedä vaikka alkuperäinenkin teksti ois samanlaista epäkieltä. Pitääpä lukea albumi taas uudestaan, voinhan muistaa ihan väärinkin.

Harmi, kun en ole saanut vieläkään luettua noita kaikkia Valerianeja putkeen. Paras (ja erinomainen) kausi saattaa tosiaan olla vaikkapa vain noin viiden albumin mittainen. Tosin Darth Mikan lailla muistan pitäneeni aikoinaan kovasti jo sarjan ykkösalbumistakin, Liikkuvien vetten kaupunki. Kultaako aika muistot vai onko kyseessä todella laatusarja?
« Viimeksi muokattu: 12.09.2016 klo 19:43:16 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #378 : 12.09.2016 klo 19:57:03 »
Nyt se on päätetty. En hanki tätä herkkua. Jos kyseessä olisi vaikkapa Väärennetty maailma, niin kyllä hankkisin, vaikka täytyisi sitten elää pari kuukautta pelkillä nuudeleilla.

edit:
Mutta kyllähän tuo kansi on upea!
« Viimeksi muokattu: 12.09.2016 klo 20:02:10 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #379 : 12.09.2016 klo 21:30:04 »
----Kirjoitin joskus lukupäiväkirjaani huomioksi: "...siinä pistää silmään natsiviittaukset ja lopun Alien-yhdennäköisyys. Ideanahan on kuvata ihmisluonnon sopeutuvutta, laumasieluisuutta ja pelkuruutta---


Siis Dan O' Bannonin ja Ridley Scottin Alien? joka on vuodelta 1979 ja isännän linnut 1973 ..mikä kyllä sopisi kauteen kun O'Bannon teki Jodorowskin kanssa Dyyniä (1974-1975)

Itse olen pitänyt Valerianista kautta linjan ilman mitään nostalgialisiä. Scifisarjakuvissa ihan omassa luokassaan.

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #380 : 12.09.2016 klo 23:13:09 »

Itse olen pitänyt Valerianista kautta linjan ilman mitään nostalgialisiä. Scifisarjakuvissa ihan omassa luokassaan.
Osaatko tarkentaa, mikä Valerianissa viehättää.

YokoTsuno

  • Jäsen
  • Viestejä: 82
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #381 : 12.09.2016 klo 23:24:02 »
Oisko keksinkertainen? Kirjoitin joskus lukupäiväkirjaani huomioksi: "...siinä pistää silmään natsiviittaukset ja lopun Alien-yhdennäköisyys. Ideanahan on kuvata ihmisluonnon sopeutuvutta, laumasieluisuutta ja pelkuruutta sekä rohkeutta. Verrattuna muutamaan muuhun, tässä on vähemmän tekstiä ja juonenkäänteitä." Siispä osoitteleva ja suoraviivainen (Verrattuna sarjan parhaimmistoon) niinku täällä mainittiin.
Paras (ja lyhyeksi jäänyt) Valerian-kausi ajoittuu mun mielestä vähän myöhemmäksi.

Reima hyvä. Itse olen lukenut Valerian -albumeita useimmiten peräkkäin yhtenä pötkönä ja toisen kotimaisen kielen harjoituksina. Isännän Linnut tuo minulla eniten mieleen Isaac Asimovin Säätiö-trilogian ne osuudet, jossa enimmäkseen Muulina tunnettu henkisiltä voimiltaan ylivertainen mutantti kykeni hallitsemaan Linnunrataa käyttäen muita maailmoja ja niiden armeijoita hyväkseen. En ollut tähän mennessä kyennyt yhdistämään Isäntää natseihin, neuvosto-punanatseihin tai muihinkaan 1930- ja 1940-lukujen ilmiöihin. Kiitokset kuitenkin ajatusten heräämisestä.  
« Viimeksi muokattu: 14.09.2016 klo 00:04:43 kirjoittanut YokoTsuno »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #382 : 12.09.2016 klo 23:37:59 »
Osaatko tarkentaa, mikä Valerianissa viehättää.

Enemmän kai se miten kääntää scifin koko perusasetelman päälaelleen muttei silti ole vain lattea parodia scifistä.
Valerian on se jykeväleukainen sankari mutta ei uljas, periaatteessa muodollisesti pätevä mutta kiinnostuneempi siitä mistä tavalliset ihmiset: ruoka, juoma, seksi eikä niinkään yksioikoinen sankari.
Laureline on porukan aivot eikä se tyypillinen neito pulassa.
Ratkaisumalli ei aina ole tyly väkivalta mutta toisaalta sekin esitetään yhtenä yleisenä, ei yksinomaan ihmisten piirteenä.

Kerronta on silti seikkailusarjakuvaa, vaikka löytyy sitä subtekstiä ja poliittiseksikin äityvää sanomaa se ei enimmääkseen ole pakkosyöttöä.
Valerian on tasavalatailaista, ihmisen kokoista scifiä mutta miljöö?
Sekä Christin että varsinkin Mezieres maalaavat isolla sudilla, designit ovat ihan törkeän hienoja.
Ovat vaikuttaneet niin isoon osaan jälkeen tullutta tieteissarjakuvaa että se on melkein käsittämätöntä itsessään.
Mezieresin jälki on yhtä aikaa letkeän joustava ja ilmavan pyöreä mutta terävän kova. Hahmot ovat ilmeikkäitä mutta eivät sketsihahmoja, lennokkaita mutta uskottavan tyylittelyn rajoilla.
Eloisia muttei liian karrikatyyrisia.
Mezieres osaa kertoa tarinaa ja tasapainottaa mittakaavan oli se sitten galaktista äärettömyyttä tai pieniä tunteita, sarjakuvan kerrontaa hyödyntäen.


Ja sama tarinassakin, paitsi että tekniikka on uskottavaa se tuntuu käyttötekniikalta ekäi Star Trekin ja Applen designtuotteelta, ja sillloin kun tuntuu niiltä se onkin rikki tai ei toimi kunnolla.
Uskottavuutta. Ihmiset, muukalaiset ja teknologia ei aina toimi. Ei kuten olettaisi tai pitäisi vaan vähän miten sattuu.
Iso mielikuvitus ja ajatusten lajityyppi kohtaa arjen ja ihmisten ja alienien pienuuden.
Maailma tuntuu mittaamattoman isolta, vieraalta ja silti siinä on tunnistettavia piirteitä, muttei tule koko ajan oloa että tekijät esittävät vain matkaoppaina ihan kaiken mitä ovat keksineet.

teematkin ovat ikääntyneet pelottavan vähän, oli kyse ympäristöstä, toiseudesta, sodista...

Erittäin huono selitys joka ei minusta tee ihan oikeutta sarjakuvalle mutta toivottavasti avasi edes vähän.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #383 : 12.09.2016 klo 23:45:18 »
Nyt se on päätetty. En hanki tätä herkkua. Jos kyseessä olisi vaikkapa Väärennetty maailma, niin kyllä hankkisin, vaikka täytyisi sitten elää pari kuukautta pelkillä nuudeleilla.

edit:
Mutta kyllähän tuo kansi on upea!
On kyllä hienon näköinen kirja...voiiihhh!
Jospa taas tapahtuisi se sama juttu, kun sanoin taannoin täällä kvaakissa ettei Blueberrysta saada koskaan integraalia suomeksi. Sit joku kvaakilainen heitää linkin sivulle, jossa on oikoluettavana Blueberry ja että olis tulossa ensi vuonna.

Voi kun tämä toistuisi myös Valerianin kohdalla...kyllä ostaisin...varsinkin jos se olisi yhtä fantastisen upean näköinen kuin tuo Tetrisin linkissä oleva.

PS: Mut toivoisin ton suomi-version väreissä!


« Viimeksi muokattu: 12.09.2016 klo 23:52:35 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #384 : 13.09.2016 klo 01:06:57 »
Se "ihmisen kokoinen" tekniikka ja ihmiset onkin uskottavia, mutta itse avaruusmatkailu ei, eikä fysiikka (matkustaminen avaruudessa tai ajassa, painovoima, jnpp.), tähtitiede (mittakaavat ja käsitteet aivan hukassa) tai biologia (ilmakehät sun muut). Tavallaan on hauskaa että tekijät eivät ota tiedettä ollenkaan vakavasti, eikä kai asioista ollut oikein maallikoille sopivaksi pureksittua tietoakaan silloin joskus kun sarja alkoi. Muu sisältö nousee tärkeämmäksi. Ensilukemalta vain vaikea orientoitua kun sarja on jostain näkökulmasta melkoisen lapsellinen/kevyt, mutta toisaalta tarjoaa myös raskaampia teemoja ja sisältöä varttuneemmallekin lukijalle.

Sarjan osien keskinäinen epätasaisuus sen sijaan on jo miltei ärsyttävää, Valerian albumiin tarttuessa ei yhtään voi arvata onko sisältö silkkoa vai timangia. Tämä epätasasisuus tosin selittyy osin tekemisen pitkällä aikajänteellä. Muttei kokonaan. Ja sitten, hyvää taas tuossakin erityyppisten juonikudelmien kokeilu sekä jaksojen linkittyminen toisiinsa. Tuttujen hahmojen toistuminen vähän samaan tapaan kuin Doctor WHO:ssa tai jossain Star Trekissä on niin ikään mukavaa tai ärsyttävää sen mukaan pitääkö jostain siellä pyörivästä humanoidilajista tai yksilöstä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #385 : 13.09.2016 klo 07:08:10 »


PS: Mut toivoisin ton suomi-version väreissä!
Tuo Cauretten Isännän linnut on neliväripainatus.

Mutta jos tarkoitat että kuvissa pitäisi olla samanlaisia väripintoja kuin nelivärisarjakuvassa, niin siinä ei oikein ole mitään järkeä, koska viivat ja väritys kohtaavat vasta valmiissa painotuotteessa, ja tässä kirjassa esitellään sitä, minkälaisina planssit ovat lähteneet Mézièresiltä eteenpäin.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #386 : 13.09.2016 klo 10:59:32 »
Tuo Cauretten Isännän linnut on neliväripainatus.

Mutta jos tarkoitat että kuvissa pitäisi olla samanlaisia väripintoja kuin nelivärisarjakuvassa, niin siinä ei oikein ole mitään järkeä, koska viivat ja väritys kohtaavat vasta valmiissa painotuotteessa, ja tässä kirjassa esitellään sitä, minkälaisina planssit ovat lähteneet Mézièresiltä eteenpäin.
Joo en ymmärtänyt siitä sun linkistä paljoakaan...ranskaa kun en osaa. Kattelin vain kuvia ja oletin, että olisi mustavalkoinen painatus.
Joo en taida ostaa tota...odotan jos joskus tulisi se suomi-versio.
Kirja oli kyllä tosi tyylikkään näköinen ulkoa päin.
Tiedä sitten voiko noita edes ostaa...semmoisen kuvan sain, että olisivat numeroituja ja vain 499 kappaletta tulisi myyntiin...taitaa ranskalaiset vaan saada noita ostettua.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #387 : 13.09.2016 klo 11:10:50 »
Ainakin mulle oisvat myyneet. Olivat jopa imarreltuja siitä, että Valerianilla on faneja myös täällä pohjoisessa. Painos on pieni, se on totta. Pieni ja kallis.

Mutta on sen eteen tehty töitäkin: Kaksi vuotta olivat metsästäneet tuon 40-vuotiaan sarjakuvan originaaleja ympäri Eurooppaa ja onnistuivatkin löytämään niistä peräti 90 %.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #388 : 13.09.2016 klo 11:26:15 »
Ainakin mulle oisvat myyneet. Olivat jopa imarreltuja siitä, että Valerianilla on faneja myös täällä pohjoisessa. Painos on pieni, se on totta. Pieni ja kallis.

Mutta on sen eteen tehty töitäkin: Kaksi vuotta olivat metsästäneet tuon 40-vuotiaan sarjakuvan originaaleja ympäri Eurooppaa ja onnistuivatkin löytämään niistä peräti 90 %.
Ahaaa!
Ne onkin siis originaali-piirroksia. No joo nyt ymmärrän hinnan. Tekevätkö ne muutkin albumit sit samalla lailla vai oliko tuo Isännän linnut kaikista parhaiten originaaleilla löydettävänä ja sillä tavalla uniikki painatus.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

tertsi

  • Vieras
Vs: Valerian ja Laureline
« Vastaus #389 : 13.09.2016 klo 11:40:27 »
Caurette editionsilla on tarkoituksena julkaista muitakin sarjakuvia originaali-formaatissa, mutta ei ole mulla vielä tietoa että mitä muita. Oletan, että Valerianeja ei tule enempää kuin tämä Isännän linnut.