Kirjoittaja Aihe: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020  (Luettu 5028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #15 : 22.08.2020 klo 20:19:44 »
Eilen tuli tiedote että sarjisfestarit järjestettäisiin. Kiinnostais vaan kuulla että ketä sinne on menos...

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei kukaan järkevä ja muista sitten ne jotka ovat sitä mieltä että ei se muhun tartu/ei koske mua/jne ja ne joiden on ihan pakko mennä sinne.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #16 : 22.08.2020 klo 22:06:39 »
Eilen tuli tiedote että sarjisfestarit järjestettäisiin. Kiinnostais vaan kuulla että ketä sinne on menos...

No onpas omalaatuinen ratkaisu tilanteessa, jossa kaikki muut vastaavanlaiset tapahtumat on juuri peruttu.

Taitaa kyllä itseltä jäädä väliin. Tai korkeintaan terassilla käydä kamuja moikkaamassa, jos säät sallivat.

Mutta onhan noita leffafestareitakin toisaalta menossa ja tulossa, ja niissä joutuu istumaan samassa pienessä sisätilassa muiden kanssa parikin tuntia kerralla... Ja ainakin Night Visionsilla kai oli ihan ok lipunmyynti, kun jotkut näytökset myivät jo ennalta loppuun (käytössä tosin oli aina vain puolet salien kapasiteetista).

Että ehkäpä joku?
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 766
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #17 : 22.08.2020 klo 23:44:18 »
Pääasia on, että jokainen, joka tulee tuonne sarjakuvafestivaaleille, niin muistaa pestä kädet kunnolla ja muutenkin se hygienia kunnossa ja pistää sen hengityssuojaimen päähänsä ja näin ainakin varmistaa ettei tartuta ketään koronaan, jos vaikka salakavalasti on saanut tartunnan. Ja jos kotona on jotenkin outo olo, niin ei lähde festivaaleille. Muistaa pitää ne turvavälit. Sillä jo pärjää aika hyvin. Tuolla ei varmaan paljoa ole ihmisiä kuitenkaan. Onneksi tila on aika iso ja katto korkealla.
Tietysti olisi ehkä parempi, jos koko sarjakuvafestivaali peruttaisiin ja pistettäisiin sekin verkkoon. Kuitenkin ihan kaupassa käydessä ja julkisilla liikkuessa voi korona tulla. Ei se katso paikkaa ja aikaa.
Itsellä on monta sellaista sairautta, että olen riskiryhmäläinen, mutta en aio ihan kokonaan eristäytyä yhteiskunnasta...joku tolkku sentään. Kyllä tästä selvitään...turha joutua paniikkiin. Aika paljon olen vähentänyt menoja...kaupassa olen käynyt normaalisti, mutta en ruuhka aikaan. Julkisilla en mene kuin sateella...muuten polkupyörällä ja hengityssuojain julkisissa ollut jo muutamia viikkoja. Elokuvissa olen käynyt kerran...sekin heinäkuun alussa. Baarissa en ole käynyt, enkä hampurilaisella, pari kertaa Pizza Hutissa, kun on ollut kauhea nälkä keskustassa liikkuessa. Tämä Helsingin sarjakuvafestivaalit on ainoa henkireikä...ainoa meno minne aion mennä...vähän täytyy antaa itsellekin laatuaikaa, muuten ei kyllä kestä pitkää talvea tällä menolla. Otan riskin, mutta suojaan itseni niin, etten saa tartuntaa tai tartuta muita. Jos ennen festivaaleille menoa tuntuu, että kroppa on omituinen, en lähde...en halua olla osallinen toisen sairastumiseen. Näillä toimilla pitäisi pärjätä, eikä kannata syyllistää niitä, jotka menevät festivaaleille...ihan hyvin voi se tauti tulla jostain muusta.
Viime vuonna oli ihan hyvin väljyyttä siellä isossa hallissa...ainoastaan Zine Festissa oli liian paljon väkeä, mutta sehän on tänä vuonna verkossa. Ainoa ehkä semmoinen vaara voi olla, kun ihmiset selailevat sarjakuvia...siinä se korona voi tarttua, mutta tähänkin löytyy ratkaisu. Kattele ja selaile kirjoja kaikessa rauhassa, älä näplää kasvojasi tai hengityssuojaintasi ja sitten menet pesemään kätesi hyvn saippualla ja päälle vähän käsidesiä. Ongelma ratkastu.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #18 : 23.08.2020 klo 02:39:31 »
No joo, olin selvästi epäilevämpi ihmisten käytöksestä. Varmasti riittää festareille paljon populaa. Tänään oli pakko käydä keskustassa kaupoissa ja joka kauppa oli kuin tykillä täyteen lyöty - lähinnä tuli jouluryysis mieleen. Joten miksi ihmessä Sarjisfestareilla ei vois olla vastaavaa ryysistä? Eli ei varmaan myyjien tarvitse pelätä ostajapulaa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2020 klo 02:41:56 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #19 : 23.08.2020 klo 20:26:29 »
No joo, olin selvästi epäilevämpi ihmisten käytöksestä. Varmasti riittää festareille paljon populaa. Tänään oli pakko käydä keskustassa kaupoissa ja joka kauppa oli kuin tykillä täyteen lyöty - lähinnä tuli jouluryysis mieleen. Joten miksi ihmessä Sarjisfestareilla ei vois olla vastaavaa ryysistä? Eli ei varmaan myyjien tarvitse pelätä ostajapulaa.

Myy useita sarjakuvalehtiä/alppareita ja saa korona ja samoiten ostajat voivat myös saada kun joku oireeton sairastunut on voinut käsillään kosketella niitä myyntiartikkeleita.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 766
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #20 : 23.08.2020 klo 21:36:01 »
Myy useita sarjakuvalehtiä/alppareita ja saa korona ja samoiten ostajat voivat myös saada kun joku oireeton sairastunut on voinut käsillään kosketella niitä myyntiartikkeleita.
Tomisikohan jos pistäis lehdet 70 asteeseen uuniin hetkeksi ja sitten veis partsille tai jonnekin tuuletettavaan paikkaan vähän asettumaan. Mikäs se paperissa oli se viruksen tarttumisaika.
Saunakin voisi toimia!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #21 : 23.08.2020 klo 22:02:17 »
Myy useita sarjakuvalehtiä/alppareita ja saa korona ja samoiten ostajat voivat myös saada kun joku oireeton sairastunut on voinut käsillään kosketella niitä myyntiartikkeleita.


Olet täysin oikeassa eikä tuo ole mitään ylivarovaisuutta  tai hypetystä ollenkaan. Tässä todiste stimulaatiossa joka kuvaa koronan leviämistä työyhteisössä. Kun koskee kahviautomaattiin, WC tai oven kahvoihin, tietsikan näppäimiin, niin....aika hurjaa!

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-hurjasti-virus-levisi-tyoyhteisossa-mtv-toteutti-silmia-avaavan-havainnollistavan-simulaation-tautien-leviamisesta/7903542#gs.e8e01z


Sama juttu jos koronaa tietämättään kantava myy sarjakuvia jne kosketellen niitä ja rahoja tai vain puhuu sinuun päin, niin sama tilanne kuin tuossa pysäyttävässä videossa.
Onhan tästä koronasta aika paljon hypetetty ja osa ihmisistä tullut vainoharhaisiksi. Minulle tänään kaupassa eräs vanha rouva rupesi korottamaan ääntään, että minun pitäisi pysyä hänestä kauempana. Suutahdin ja sanoin, että sori vaan rouva, minulla sentään on maski kasvoilla ja vieläpä silmälasit suojellakseni silmiäni ja toisia, mutta missä teidän maskinne on ? Ei kannata huudella jos te ette käytä maskia. Rouva mulkaisi pahasti. En tiedä eikö hän halunnut pitää vai oliko joku terveys ongelma miksei pitänyt, mutta tapa millä asiat esittää on aivan eri juttu. Sitä sai mitä tilasi.

Mutta lohdutan kaikkia teitä ja varsinkin riskiryhmäläisiä( johon itsekkin kuulun) tämän päivän uudella uutisella vai luinko sen eilen virallisesta tiedonannosta tutkijoilta.  Positiivinen uutinen oli.......että korona tutkijoiden mukaan on ehkä  tullut JÄÄDÄKSEEN kiertämään maailmaa! Ja toinen yhtä positiivinen uutinen on tämä: joko selviät siitä tai kuolet siihen. Riippuu miten elimistösi siihen reagoi.  Joten....aika vaikeaa yrittää ajatella positiivisesti maailman menosta.
 >:( >:( >:(

« Viimeksi muokattu: 23.08.2020 klo 22:18:49 kirjoittanut OM »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #22 : 24.08.2020 klo 00:15:20 »
Myy useita sarjakuvalehtiä/alppareita ja saa korona ja samoiten ostajat voivat myös saada kun joku oireeton sairastunut on voinut käsillään kosketella niitä myyntiartikkeleita.

En silti ymmärrä, kuinka tilanne olisi Sarjisfestareilla jotenkin "uhkaavampi" kuin vaikkapa kirja- ja vaatekaupoissa, jotka ovat päivästä toiseen täynnä tavaroita hypisteleviä ihmisiä.

Ei kannata sortua pelkojensa vietäväksi.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020 klo 00:18:28 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #23 : 24.08.2020 klo 00:41:41 »


Mikä ihmeen hinku joillakin on päästä massatapahtumiin riskeistä huolimatta. Tätä en ymmärrä. Ei minulle kuulu mitä toiset ihmiset tekevät tai minne haluavat mennä. Siitä vaan. Please, do it! Mutta rohkenen sanoa suoraan mielipiteeni siitä, että monet ovat hyvin itsekkäitä ja toisista piittaamattomia korona aikana, kun on joutunut istumaan pakosta linja autossa. Olen aikaisemmin todennut, että kaatuuko jonkun oma sisäinen maailma  siihen, ettei yhtenä vuotena  nyt pääse festareihin, jos kielto koskee  yli 500 ihmisen  ylittävää tilaisuutta. Mutta jonkun lähimmäisen kanssa ihmisen elämä voi kaatua lopullisesti.  >:(

Kun Japanissa tuli suositus, ettei ole hyvä pitää isoja tilaisuuksia, ja välttää turhia kontakteja, niin oikein uutisissa näytettiin, kuinka tottelevaista kansaa Japanilaiset ovat. Suomessa vastaavasti kritisoitiin samaan aikaan sitä, että terassit suljettiin jne muuta älytöntä. Ottakaamme oppia Japanilasesta yhteiskunnasta ja yksilöistä.

Eikö vain ole ystävät niin, että  suurin osa  meistä sarjakuvan ja kirjallisuuden ystävistä on saanut nauttia joka vuosi sarjis ja muista festareista ja useaan kertaan vuosikymmenten aikana. Tiedän porukkaa, jotka käyvät kaikissa vuosittaisissa fesrareissa eri puolilla Suomea.

Sitten olisikin  aivan toinen juttu, jos festareille tulisi maski suositus!  Mahtava juttu jos näin olisi! Mutta uskallan uskoa, ettei ainakaan nuorilla festari kävijöillä  olisi maskeja, koska ne ovat  niin hiivatin ärsyttäviä, kastuvat, hankaavat ja hiostavat vielä.  Jos kattilahallissa on vieläpä kuuma, eikä ilma kierrä, maskien pitäminen on……………ikävää kauniisti ilmaistuna.
Mutta tulisin lennossa  festareille, jos kaikilla olisi maskit tänä vuonna. Entäpä te muut. Suostuisitko maski suositukseen festareiden ajaksi ja käyttäisitkö sitä todella myös?
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020 klo 03:41:22 kirjoittanut OM »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #24 : 24.08.2020 klo 02:11:54 »
Ei pitäs näin myöhään illasta osallistua näin öh-väittelyyn, mutta kukaan ei ole vielä kertonut, miksi ihmeessä aika minimaalisia ihmismääriä vetävä Sarjisfestari olisi muka pahempi asia kuin joka päiväiset kirja- ja muut kaupat, tai raflat ja terassit, joissa käy tuhansia ihmisiä päivässä, ja jotka ovat noissa paikoissa yhtä ahtaasti kuin sillit suolassa. Jos tämä toimii tuhansissa ahtaammissa paikoissa, niin miksi ei Sarjisfestareilla?
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #25 : 24.08.2020 klo 02:55:53 »
Ei pitäs näin myöhään illasta osallistua näin öh-väittelyyn, mutta kukaan ei ole vielä kertonut, miksi ihmeessä aika minimaalisia ihmismääriä vetävä Sarjisfestari olisi muka pahempi asia kuin joka päiväiset kirja- ja muut kaupat, tai raflat ja terassit, joissa käy tuhansia ihmisiä päivässä, ja jotka ovat noissa paikoissa yhtä ahtaasti kuin sillit suolassa. Jos tämä toimii tuhansissa ahtaammissa paikoissa, niin miksi ei Sarjisfestareilla?


Hyvä kysymys. Mielestäni nyt ei ole niinkään kysymys muista vastaavista tapahtumista, tai käynneistä päivittäis tavaratalois tai marketeis, joissa tosiaan on paljon ihmisiä, vaan täällähän on  käsittääkseni  keskustelun aiheena ollut nyt vain sarjis festarit, johon minäkin parilla kommentilla ehdin tulla mukaan keskustelemaan. Yleisesti ottaen muuten olet Toni täysin oikeassa  siinä, mitä sanoit tuossa ylhäällä ja olen samalla linjassa sanomasi kanssa. Ja nimimerkki X-men esitti kiintoisan huomautuksen mikä piti myös paikkansa. Kyllähän korona  lähti heti selvästi leviämään enemmän, kun terassit, raflat, yökerhot ja muut yli 100 ihmisen tilat avattiin yleisölle.  Itse kartan isoja marketteja toistaiseksi varsinkin siihen aikaan,  kun ihmiset pääsevät kouluista ja töistä.

Esitit Toni tuossa  edellisessä postauksessasi hyvän kysymyksen. Ehkä joku muu osaa vastata pohdintaasi.  
Mutta tuohon yhteen juttuun postauksessasi otan kantaa. Sanoit tuolla,  että sarjisfestarit vetävät mielestäsi minimaalisia ihmismääriä. En ole samaa mieltä.  Viimeisessä festareissa  missä olin mukana oli ainakin avajais päivänä  ja launtainakin vielä kiitettävästi porukkaa. Ja ostavia asiakkaitakin tuntui hyörivän lehtilaatikoiden kimpussa  kapeilla käytävillä.  Tietenkin väki hiipuu iltaa kohti. Se on selvää.  Ja tuo kattila halli mielestäni  on hieman ahdas.... paikoitellen, jossa ihmiset sulloutuvat melko lähekkäin toisiinsa kuin sillit purkissa.  Vaaraahan ei viime  vuonna  luonnollisestikkaan ollut koronasta, mutta nyt tilanne on kaikille uusi ja ennenkokematon. Harmittaa  tietenkin kovasti tilanne. Viime vuonna nautin niin festarien ohjeman osista kuin myös sarjakuvallisesta  tarjonnasta. Olisi todella harmi, jos nyt tänä vuonna sitten ei ole mahdollisuuksia järjestää. Onhan se rahallinen menetys sarjakuva  seuralle ja niillle myyjille,  jotka viime vuonna jo alkoivat tehdä varauksia  tämän vuoden myynti pöytiin.

Esitit Toni tuossa  edellisessä postauksessasi kysymyksen. Ehkä joku muu osaa vastata kysymykseesi. Mutta....  ohi esittämäsi kysymyksen, miksi et lainkaan kommentoinut ........käyttäisitkö  itse maskia, jos sarjakuva seura sitä suosittelisi?  Näyttäisikö maski ehkä naurettavalta hevi tai gootti tyylisien  ihmisten kasvoilla, tai vieroksuttaisiinko maskien käyttöä ehkä siksi, että terassi  ja rafla kamut nauraisivat selän takana?
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020 klo 03:29:29 kirjoittanut OM »

Toni

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 726
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #26 : 24.08.2020 klo 03:17:53 »

Esitit Toni tuossa  edellisessä postauksessasi kysymyksen. Ehkä joku muu osaa vastata kysymykseesi. Mutta....  ohi esittämäsi kysymyksen, miksi et lainkaan kommentoinut ........käyttäisitkö  itse maskia, jos sarjakuva seura sitä suosittelisi?  Näyttäisikö maski ehkä naurettavalta hevi tai gootti tyylisien  ihmisten kasvoilla, tai vieroksuttaisiinko maskien käyttöä ehkä siksi, että terassi  ja rafla kamut nauraisivat selän takana?

No hitto, nyt pitäs olla ihan hiljaa... Mutta nähtyäni nytten viime päivät, kuinka väärin suurin osa ihmisistä maskeja käyttää, voin ainoastaan ajatella maskeja superlinkoina. Pyytäen anteeksi niiltä noin 10 prosentilta, jotka käyttää niitä vastuullisesti.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #27 : 24.08.2020 klo 03:27:48 »
Valitettavasti joo. Netis kivoja kuvia kun ihmiset....eivät osaa käyttää maskeja oikein. Niistä voi todellakin tulla noit viruslinkoi. Netis pitäis olla ihka oikeet ohjeetkin miten noi maskit puetaan oikeeoppisesti päähän.

Mutta jännää ja totta on kuitenkin se, että löytyy ihmisiä, jotka eivät pidä maskeja sen takia, kun ne ajattelee hassusti, että se mukamas näyttäisi  jotekin hassun näköiseltä kasvoilla ja  siksi vähäs hävettää pitää niitä. Olen huomannut lähikaupassa ruokaa hakiessani, kun kuljen musta maski päällä, joka peittää nenän kokonaan ja silmien suojana lisäksi uimalasit, jotkut ihmiset antavat suosiollisesti tilaa. Jotkut jopa pysähtyvät ja kiertävät minut kaukaa. Toisin sanoen luulevat että minulla on korona. Eräskin kassa kaupassa sanoi itsekseen kun tuli mun vuoro lastata tavarat liukuhihnalle ja maksaa. Hän sanoi tiedättekö ääneen, että ”pelottava” tarkoittaen minua. Minulla oli muutenkin huono päivä ollut tuolloin ja pakko myöntää, että loukkaannuin totisesti tuon naisen kommentista, enkä ole sen  jälkeen pystynyt menemään kassalle, jossa hän on.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2020 klo 08:58:42 kirjoittanut OM »

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 766
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #28 : 24.08.2020 klo 11:04:43 »
Nyt kun olen käyttänyt noita kangasmakseja, venttiilillisiä hengitysmaskeja ja muutaman kertakäyttöisenkin, niin olen huomannut seuraavaa.

Jos käyttää silmälaseja, niin kangasmaski, jossa ei ole sitä nenävarren kohdalla sitä rautaa eli ei voi muotoilla sitä siinä nenän kohdalla. Semmoinen huurrustaa lasit melkein aina.

Kertakäyttöisissä joissakin on tuo nenävarressa oleva rauta, joten niissä homma toimii joten kuten...kaikissa kertakäyttöisissä sitä ei ole.

Ehkä parhaimmat mitä olen käyttänyt on ne ns. venttiillliset suojamaskit, joita saa rautakaupasta, mutta ovat joko fpp2 tai fpp3- suoja luokkaa. Joissakin niissä on nenänvarressa se rauta ja lisäksi semmoinen silikonipehmuste. Ne on parhaita...ei huurru lasit.

Luulen, että jotkut ihmiset ovat ostaneet kasvomaskit, joilla on silmälasit, mutta eivät voi käyttää niitä, kun lasit huurrustuu ja ei näe mitään.

OM:n uimalasit kyllä varmasti ihmetyttää ihmisiä. Itse voisin käyttää noita rakennuksilla käytössä olevia suojalaseja, jotka on mun vahvuuksille tehty. Nehän näyttää aika lailla silmälaseilta, mutta suojattu sivulta. Siinä silmät on suojassa, mutta ei ehkä niin hyvin kuin uimalaseissa.

Luultavasti otan sarjakuvafestivaaleille 3 kappaletta noita venttiilillisiä suojamaskeja ja ehkä myös nuo suojalasit. Silloin olen aika hyvin suojattu. Sitten heti festareille tullessa menen saman tien pesemään kätöseni saippualla ja vasta sitten menen ihastelemaan sarjakuvia. Kun olen jonkun aikaa siellä ihmetellyt suuntaan taas vessaan pesemään käsiäni...näin en saa sarjakuviin koskettelusta tartuntaa vaan pesen ne pois. Taas voi mennä selailemaan kirjoja.
Jos ostan sarjakuvia ja vien ne kotiin...laitan ne sarjakuvat pariksi päiväksi...voin jopa jättää ne viikoksi koskematta. Siihen mennessä bakteerit on hävinnyt. Enköhän näillä toimenpiteillä suojele muita sarjakuvafestivaaleilla ja itseäni koronalta.

Ja tosiaan aivan hyvin siellä kaupassakin voi saada sen koronan. Sielläkin ihmiset hypistelevät hyllyssä olevia ruokatuotteita. Etsivät tuotetta jossa on parempi päivämäärä.

Aivan täydellistä olisi, jos Helsingin sarjakuvafestivaaleissa olisi todella kovat suojatoimet. Ilmotettaisiin, että ilman suojamaskia ei Kattilahalliin olisi asiaa. Oviaukolla mitattaisiin niillä infrapunamittareilla ihmisten lämpötila ja käsidesiä olisi joka paikassa. Vessat täynnä saippuaa ja pyyhkeitä...ilmakuivaajat pois...ne on viruslinkoja. Vessan ovet olisivat auki...ei tarttisi tarttua niihin ovisalpoihin. Vesihanat olisi automaattisia. Kattilahallissa olisi sarjakuvasaeuran henkilökuntaa, jotka poistaisivat ne ihmiset sieltä, jotka ottaisivat hengityssuojaimen pois. Myöskin turvaväleistä ilmotettaisiin. Mahdolliset signeeraukset pidettäisiin ulkona, jos sää sallii...siinäkin jonoissa turvavälit. Kaikki haastattelut olisi virtuaallisina, netissä. Mitään tarjoilua ei Kattilahallissa olisi, vaan Kattilahallin ulkopuolella.
Myöskin sisällä Kattilahallissa ei saisi olla liikaa väkeä...ovensuussa portsari, joka laskisi tulijat ja sisään menijät.
Näinhän se toimisi, mutta ei taida onnistua.

Mutta epäilen ettei sarjakuvafestivaaleille tänä vuonna paljoo väkeä tule. Yksi syy on kutsuvieraat. oliko siellä yksi ulkomailta tullut kutsuvieras ja sitten noita kotimaisia. Ei oikein mitään kunnon staroja. Se kyllä vähentää paljon tulijoita. Sitten tietenkin korona tekee, sen ettei monikaan lähde tonne. Zine Festin väkikin on poissa...kyllä näistä tulee luultavasti erittäin vähälukuiset sarjakuvafestivaalit. Ei siellä viime vuonnakaan tungosta ollut...paitsi siellä Zine Festissa.
Helsingin sarjakuvafestivaalit eivät ole Helsingin kirjamessut. Kirjamessuille en menisi, vaikka olisi kuinka hyvät suojatoimet...se oli viime vuonna niin täyteen ahdettu, että ihan hirvitti...ei päässyt kunnolla kävelemään siellä. Ihmisiä oli toooodeeella paljon.
Mutta kun Helsingin sarjakuvafestivaalit on käyty ja 2 viikkoa on mennyt...sitten tiedämme onko niitä tartuntoja ollut. Sitten voidaan viisastella, että mähän sanoin. Kuitenkin sen viruksen voi saada ihan mistä vaan...vaikka naapuria moikatessa rappukäytävässä, jos se just silloin ilman maskia aivastaa. Onneksi tuo Korona taitaa viimeisten tietojen mukaan olla vähemmän tappava...toivokaamme parasta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Viestejä: 270
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 5.–6.9.2020
« Vastaus #29 : 24.08.2020 klo 11:28:51 »
Minusta on hyvä, että festivaalit järjestetään. Festivaalien ohjelmistosta en niinkään välitä, koska en ole tälläkään kertaa kohderyhmää. Mutta tapahtuma on äärimmäisen tärkeä myyntipaikka sarjakuva-alan yrittäjille. Paikalle tulijoistahan suuri osa haluaa hypistellä kirjoja (toivottavasti puhtain käsin) ja lehtiä fyysisesti ja päätyy lopulta tekemään myös spontaaneja ostoksia. Ei toimisi virtuaalisesti. Ylipäätään on tärkeää pitää talouden rattaat pyörimässä. Tuotanto ja kuluttaminen muuttuvat verotuksen kautta hyvinvoinniksi.

Riskiryhmäläisten huolet ymmärrän täysin. Käsittääkseni kuitenkaan uusimpien tietojen valossa korona ei näyttäisi tarttuvan pinnoilta. Tartunta olisi teoriassa mahdollista vain, jos pinnoilla olisi sairastuneen tuoreita hengitystie-pärskeitä. Mutta toisaalta asiantuntijatkaan eivät ole asiasta samanmielisiä. Kun menen sarjisfestareille, huolehdin omalta osaltani kanssaihmisten suojasta ja turvallisuudesta. Se on vähintä, mitä kaikkien pitäisi tehdä.