Kirjoittaja Aihe: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!  (Luettu 1681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« : 25.05.2020 klo 12:07:30 »
Kerro mikä on se sarjakuva, jonka olet omistanut pisimpään ja joka vielä on sinulla!
Nyt ei etsitä siis parasta sarjakuvaa, vaan sitä sarjakuvaa, joka on ollut sinulla kaikki nämä vuodet, kun olet tallustanut tällä planeetalla. Kerro myös milloin olet sen saanut, mikä siinä sarjakuvassa on, että olet säilyttänyt sitä näin kauan. Voit myös halutessasi ottaa kuvan tuosta sarjakuvasta nykykunnossa. Ei väliä, vaikka se olisikin hieman huonossa hapessa tai melkein lukukelvoton. Se on sarjakuva, jota et vain voi heittää pois.


Eräänä päivänä katselin vanhoja valokuviani ja huomasin yhden kuvan. Olin jotain 7-8 vanha ja naapurin pojan kanssa leikittiin Legoilla. Taustalla takaani näkyi mun vanha kirjahyllyni, jossa oli paljon sarjakuvia. Jotenkin tuli vanhat muistot mieleeni ja aloin miettimään, että mikähän sarjakuva on ollut minulla pisimpään lapsuudesta nykyaikaan. Mitä olen lukenut aina uudestaan ja uudestaan. Nyt en halua hakea sitä mielestäni parasta sarjakuvaa. Tämä on vain ollut minulla tosi kauan ja olen lukenut sitä todella monta kertaa.
Varma en voi olla, että tämä on se sarjakuva, joka on ollut minulla kauemmin…joku voi olla vieläkin pitkäikäisempi, mutta se ei ole ehkä säilynyt tähän päivään asti tai se ei ole matkannut yhtä ahkerasti elämäni poluilla.
Omasta mielestäni tämä sarjakuva on Asterix Legioonalaisena albumi. Se on 3. painos ja vuodelta 1976.  Sitä on teippailtu, sivuja on osittain irti, siinä on hiirenkorvia, sivuja on taittunut, jostain kohtaa on pala irti reunasta, kansi on hieman repeytynyt, taka- ja etukannessa on kuulakärkikynällä ja lyijykynällä kirjoituksia ja piirroksia. Muuten ihan lukukelpoinen kappale. Mitään hajua ei ole, että kuka sen on minulle ostanut…mahdollisia syyllisiä on vanhemmat, isovanhemmat tai muut sukulaiset. Se on vain aina ollut minulla…en muista koska se on ilmaantunut. Luulisin, että olen saanut sen 3-4 vuotiaana ja muistelen, että se oli silloin todella hyvässä kunnossa.
Tämä on kokenut ainakin 7 muuttoa: Kallio -> Myyrmäki -> Etelä-Haaga -> Etelä-Haaga (rapusta toiseen muutto) -> Kalajärvi -> Pajamäki -> Etu-Töölö ->  lopullinen ja nykyinen osoite Kannelmäki. Monta kertaa se on ollut matkalukemisenani böndelle mennessä. Joskus myös ollut muutaman vuoden böndellä evakossa.
Se on jotenkin ihmeen kaupalla selvinnyt noista muutoista…mun äitini heitti aina osan sarjakuvista roskiin, kun muutettiin…varsinkin Aku Ankka-lehtiä. Mulla oli kuulemma sarjakuvia liikaa. Tätä sarjakuvaa on lukenut myös minun broidini sekä jotkut kaverini. Kaiken tämän se on kestänyt ja on vielä ihan lukukelpoinen kappale. En ole viitsinyt ostaa paremmassa kunnossa olevaa versiota…tämä saa kelvata.

Tätä sarjakuvaa on minulle luettu monta kertaa, kun en ole osannut vielä lukea. Olen ihmetellyt miksi siinä ekalla sivulla on se kartta ja siinä se kotka ja vaakuna. Minulle on näytetty karttapallolta missä tuo Gallian kylä sijaitsee. Olen ihmetellyt miten Obelix voi olla noin vahva, vaikka hän onkin tippunut taikajuomapataan...onko se sukua Teräsmiehelle. Haluan myös valmistaa taikajuomaa, että minusta tulee yhtä vahva kuin Asterix ja Obelix.  Tarinassa esiintyvä armeijan kokki lentää kuumaan pataan…eikö se polta häntä…miksi se ei hyppää sieltä kattilasta pois. Muistan myös kysyneeni, että miksi siinä merirosvoaluksen mastossa oleva mustaihoinen ukkeli on laittanut itselleen huulipunaa.
Myöhemmin olen tutustunut Goscinnyyn ja Uderzoon, jotka ovat tehneet tämän sarjakuvan. Olen löytänyt siitä uusia juttuja, joita en ole huomannut lapsena. Vähän aikaa sitten luin kaikki Asterix sarjakuvat…ihan kaikkia minulla ei ole, koska metsästän 1. painoksia halpaan hintaan…piti siis käydä kirjastostakin lainaamassa osa. Mutta tuli taas luettua Asterix Legioonalaisena albumi. Ei se taaskaan jättänyt kylmäksi…hyvä sarjakuva ja hyvä tarina. Nyt se on tässä edessäni….otan siitä kuvia näyttääkseni teille minkälaisessa kunnossa sarjakuvani on noin  43 vuoden ahkeran lukemisen jäljiltä. Laitan sen taas hyllyyn odottamaan seuraavaa lukukokemusta…en luovu siitä koskaan. Se on minun sarjakuva-aarteeni.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 880
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #1 : 25.05.2020 klo 13:40:11 »
Pisimmän ajan olen omistanut vanhemmiltani saadut Tex Willerit ja Aku Ankan taskukirjat. Niitä minulle luettiin ja ostettiin jo ennen kuin osasin lukea.

Kuitenkin pidän ehkä itse ensimmäisenä sarjakuvanani Hämähäkkimiestä 6/87 koska sen ostin omilla rahoillani ja siitä alkoi varsinainen laaja sarjakuvien keräily. Siihen asti olin vain lukenut kaikkea mahdollista sarjakuvaa ilman tarvetta että sarjasta pitäisi saada kaikki numerot. Kaapista lähti hämiksen ostamisen jälkeen lähes kaikki sarjakuvat vaihtoon ja tilalle hämistä. Lehti itse on vielä lähes samassa kunnossa kuin uutena. Varovasti luettu ja muoveissa säilytetty.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #2 : 25.05.2020 klo 23:19:39 »
Jos Aku Ankka -lehtiä ei lasketa, niin varmaan eka on ollut Aku Ankan taskukirja 9, Ota rennosti Aku (1972). Sen tarinat muistan ulkoa ja riekaleinen kappale on yhä taklella.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo

  • Mikä lie
  • Jäsen
  • Viestejä: 166
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #3 : 26.05.2020 klo 08:15:32 »
Jos Aku Ankka -lehtiä ei lasketa, niin Pulteri-pokkarit ja Mafalda-albumit :)

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 306
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #4 : 26.05.2020 klo 08:50:56 »
Yksittäisten Akkarien jälkeen ensimmäisiä on Aku Ankan parhaat -albumisarjan Roope-sedän aarrearkku -alaryhmässä (johon koottiin muiden kuin Barksin tekemiä tarinoita) ilmestynyt "Katalonian keikka". Sen luin aika tuoreeltaan juuri lukemaan opittuani. Tallessa on, joskin ankoille on piirretty viiksiä.

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #5 : 26.05.2020 klo 11:03:51 »
Pakko heittää useita vaihtoehtoja, koska en ole varma asiasta:
Joko Arpuusi 1/1971, Tarzan Jättikirja 1 tai Asterix ja Kleopatra.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #6 : 26.05.2020 klo 12:39:55 »
Aika paljon olen vuosien varrella jo ehtinyt laittaa sarjakuvaa kiertoon, mutta iso nippu Semicin Niilo Pielisiä, Pikon ja Fantasion seikkailuja sekä Marsupilamia olen säästänyt joka kerran kun perkaan hyllyjä lävitse. Ei Franquinin juttuja raaski laittaa menemään.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 801
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #7 : 21.06.2020 klo 09:50:42 »
Noniin, pääsin mökille, jossa se kauiten omistamani sarjakuva on edelleen tallessa. Tämä taskari on niitä ainoita, joka on kulkenut mukana kaikki nämä vuodet, johtuen varmaan huonosta kunnostaan kun sitä ei ole voinut mihinkään myydä. Kirjoitin siitä taannoin taskarikolumninkin, se on luettavissa tästä:

http://www.kvaak.fi/index.php?articleID=2016

Pikkunyanssina, huomaan että kirjoittaessani kolumnia, muistikuva on ollut heikohko, kun kirjoitan että sivuja puuttuu alusta toistakymmentä ja lopustakin muutama.  ;D
« Viimeksi muokattu: 21.06.2020 klo 09:55:14 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Garwin

  • Jäsen
  • Viestejä: 371
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #8 : 21.06.2020 klo 14:08:47 »
Joku noista laatikossani lepäävistä 1960-luvun alkupuolen Teräsmies-, tai Teräsmiehen poika lehdistä on varmaan vanhin säilynyt itse ostamani, alkaen 60 pennistä/kpl.

Ostokset tein lähinnä pienestä kioskista joka oli lähellä kotiani. Sieltä tuli haettua kaikki mahdolliset sarjakuvat mitä sinne tuli: Teräsmies, Teräsmiehen poika, Tarzan, Tarzanin poika, Mustanaamio, Batman, Korkeajännitys, Siivet, Robin Hood, Nakke, Retu ja kumppanit, Pecos Bill,... + varmaan kaikki muut 1960 luvun sarjakuvat mitä voitte keksiä. Silloin ostamistani Tarzaneista on jäljellä 7/1967 Tarzanin Paluu, kannettomana, mutta parempikuntoinen on hankittu myöhemmin.

Kukaan muu naapuruston pojista ei siihen aikaan kantanut rahojaan sille kioskin tädille niin paljon kuin minä. Onneksi vanhemmat tukivat kolikoillaan jatkuvasti harrastustani. Monien kadonneiden tilalle on sitten vuosien varrella yritetty hankkia uudet. Ne kerrat kun olen elämäni aikana katunut etten huolellisesti säästänyt kaikkia... huh.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #9 : 21.06.2020 klo 19:47:18 »
1980-luvun alkupuolelta joko joku Hämis-lehti tai Nelkkujen lehti. Siitähän se alkoi kun antoi pirulle pikkusormen niin se vei koko käden ja seuravaksi tuli sitten Hulk ja Ryhmä-X mukaan kuvioihin ja Star Wars-alpparit jne.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 393
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #10 : 21.06.2020 klo 21:53:09 »


Iku Avaruuspoika 1 – Galaksin salaisuus, tämä sen täytyy olla. Ehkä, minulla piti olla näitä kaksi ja löysin vain yhden sen, ostin kerran toisen vain sen takia, että löysin sattumalta yhden niin syvältä Hervannan divarin yläluukuista, että en uskonut sitä kenenkään muun poimivan kuitenkin. Hukkasin kyllä sekalaista kamaa jossain vaiheessa omilleen muutettuani (tässä vaiheessa joku meinasi jopa heittää He-Man-ukkoni (siis yksikkö) roskiin), mutta tämä löytyi äiteen varastoista ollessani jotain kolmenkymmenen.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #11 : 22.06.2020 klo 10:41:42 »
En tiedä kaikkein varhaisinta sarjakuvaani, kun ankkoja oli joka lähtöön. Mutta taskukirja 199 - Hirvibongari on ensimmäinen, jonka oston muistan. Edelleen pidän siitä eniten, vaikka sisältö on aika keskivertoa. Muistelen viimeisen tarinan (Uhka avaruudesta) tietokonevärityksen aiheuttaneen innon väristyksiä. Muistelen ihmetelleeni sen puuttumista myöhemmissä taskareissa. Uskoin kai silloin kehityksen kehittyvän!

J4N1

  • Jäsen
  • Viestejä: 187
Vs: Minkä sarjakuvan olet omistanut pisimmän ajan!
« Vastaus #12 : 18.09.2022 klo 16:45:24 »


Luulisin, että itsellä on pisimpään ollut Aku Ankan taskukirja 34 Supermikki (luultavasti Aku Ankka lehtiä ollut jo tuota ennen). On muuten ihan hyviä tarinoita tuossa.  Moneenkohan kertaan tuo on tullut luettua, on sivujakin hävinnyt alusta ja lopusta joskus vuosikymmeniä sitten. Pitäisi varmaan joskus hankkia sellainen kappale, jossa on kaikki sivut tallella, kun ei ole mitään muistikuvaa mitä niillä puuttuvilla sivuilla oli....