Kirjoittaja Aihe: Affinity Designer/Photo/Publisher  (Luettu 2170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muumio

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
Affinity Designer/Photo/Publisher
« : 22.04.2020 klo 20:00:37 »
En tiedä onko kukaan näistä täällä kuullut Serifin Affinity ohjelmista. Olen käyttänyt näitä ammatillisesti (enimmäksen peligrafiikan tekoon) jo pitkään, ja pidän todella paljon.  Itse käytän etenkin Designer ohjelmaa, mikä on enimmäkseen vektori pohjaista työntekoa, mutta jossa voi myös piirrellä normaalisti rasteri tasoilla.

 https://affinity.serif.com/en-us/

En usko, että Photoshopille ja Illustratorille vannoutuneet niin pitävät, mutta nämä ovat kuitenkin tehty ammattitaitoiseen printtaukseen ja työskentelyyn. Tällä hetkellä koronaviruksen takia ovat ojentaneet kätensä graafisten alojen ammattilaisille ja antavat melkoisen alennuksen uusille ostajille -50%, tai 90pv kokeilu oikeuden ilman ostamista.

Kannattaa lukea ohjelmasta ennenkuiin sitä ostaa, etenkin jos ajattelee sen olevan vain Adoben ohjelmien kopio, mitä se ei ole. Piirtotyökalut ovat mielestäni laadultaan hyvät, mutta niiden käyttö on kuitenkin vielä joiltakin osilta joskus kömpelöä (esimerkiksi jos muuttaa siveltimen ominaisuuksia, ja valitsee välillä jonkun toisen työkalun koko sivellin on resetoitunut sillä välin (mikä ei ole bugi).

Mutta kannattaa kokeilla. Yhden ostokerran jälkeen ei tarvitse maksaa mitään kuukausittaista maksua tms. Avaa PSD tiedostot ja muut.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2020 klo 08:41:24 kirjoittanut Muumio »
-----

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #1 : 23.04.2020 klo 18:50:42 »
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitäisköhän kokeilla... En ole täysin tyytyväinen Clip Studioon Photoshopin korvikkeena. (niin olikos Muumiolla kokemusta Manga Studiosta/Clip Studiosta?)
Ja toisaalta vektoripiirtäminen on melkein jäänyt kun en koskaan päässyt sinuiksi Illun kanssa. (90-luvulla käytin Micrographicsin Designeriä sekä Corelia, jonka 3.0 versio vielä oli hyvä...)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Muumio

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #2 : 23.04.2020 klo 22:07:53 »
Clip Studio Paint on pitkään ollut ykkössofta, jota olen käyttänyt. Se vieläkin on erittäin hyvä. Se ei ole kuitenkaan Photarin korvike, eikä sitä ole sellaiseksi suunniteltukaan. Affinity on hyvin erilainen softa. Myönnän, että en ole koskaan ollut Photari fani.  Kaikki ne dropdown menut vain saavat minut huutamaan kivusta.

Minulla ei ole kokemusta Illustratorista, joten en voi sanoa sen ja Affinityn eroista. Mutta minun oli helppo oppia käyttämään Affinityä. Olen käyttänyt Inkscapea joskus, ja siihen verrattuna Affinity on luksusta ja todella paremmin optimoitu, nopea. Designer on vektoripohjainen ja Photo on rasteripohjainen softa, mutta kummassakin on toistensa ominaisuuksia. Riippuu siitä, mitä hakee. Publisher on pelkkä layout-ohjelma, jossa on mahdollista k'yttää joitain vektori ominaisuuksia. Nämä ohjelmat nivoutuvat yhteen, eli jos omistaa kaikki kolme, niiden välillä voi hyppiä vapaasti ja editoida mielensä mukaan mitä tahansa.

En tiedä itsekään, miksi Clip on viimeaikoina tuntunut minusta hieman hankalalta. Se on loistava ohjelma, mutta Affinityn vektoriominaisuudet ovat houkutelleet minut mukanaan. Vektorit eivät ole olleet koskaan CSP:n heiniä, ja ehkä se on juuri se asia, mikä on minua siinä häirinnyt.

Kokeilemalla se selviää, mutta kannattaa katsoa sitä kärsivällisyydellä, jos tulee Illustrator puolelta, ja lukea vähän ohjekirjaa. Mikään ei ole siis varsinaisesti hankalaa, mutta olen kuullut, että monet Adobesta siirtyvät ovat olleet hieman hukassa, jos olettavat kaikkien softien toimivan samalla tavalla.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2020 klo 22:14:59 kirjoittanut Muumio »
-----

Mara

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #3 : 27.06.2020 klo 15:40:07 »
Affinity Designer on erittäin hyvä ja toimiva, korvaa Illustratorin ihan helposti jos ei tarvitse Effects-valikosta juttuja tai joitain Batch-toimintoja. Photo:n logiikka syö päätäni, kun se eroaa hieman Photarista, mutta kyllä senkin opettelisi… jos Photo tukisi 1-bittisiä kuvia. Mutta ei tue. Ainakin vuosi sitten tekijätiimi myöskin ilmoitti foorumeillaan, ettei koskaan tule tukemaankaan. Tosin, Affinityn InDesign-korvike Publisher ei ainakaan hajota 1-bit -kuvia, mutta kuvien editointi pitää hoitaa jollain muulla softalla.

Koska tussaan vielä käsin enkä ala pitämään kovalevyilläni 200-megaisia tussi-skannauksia, siirryin Clip Studioon (Paint EX). Se on vähän kallis ja clunky, mutta kaiken tarpeellisen sarjakuvantekoon voi tehdä ja kustomoida haluamakseen. Ja moni työkalu sisältää edelleen kivoja ominaisuuksia, mitkä on vaikeampi tehdä muualla, vaikka esim. Procreate kirii aika hyvin.

Jos pärjää ilman 1-bittisiä kuvia, Affinityn kertamaksuinen tripla-paketti on hintaansa nähden halvin ja toimivin. Toimii myös tabletilla hyvin, vaikka joittenkin toimintojen käyttäminen on hidasta ilman ulkoista näppäimistöä ja näppäinoikoteitä. Huomioi vain se, että Affinityllä ei ole vielä suomen kielitukea.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2020 klo 15:42:03 kirjoittanut Mara »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #4 : 31.08.2020 klo 19:42:55 »
Affinity Designer on erittäin hyvä ja toimiva, korvaa Illustratorin ihan helposti jos ei tarvitse Effects-valikosta juttuja tai joitain Batch-toimintoja. Photo:n logiikka syö päätäni, kun se eroaa hieman Photarista, mutta kyllä senkin opettelisi… jos Photo tukisi 1-bittisiä kuvia. Mutta ei tue. Ainakin vuosi sitten tekijätiimi myöskin ilmoitti foorumeillaan, ettei koskaan tule tukemaankaan. Tosin, Affinityn InDesign-korvike Publisher ei ainakaan hajota 1-bit -kuvia, mutta kuvien editointi pitää hoitaa jollain muulla softalla.
Munkin olis ehkä pitänyt hankkia tuo Designer Photon sijasta. En tykkää yhtään Photon "olio-meiningistä" tai mitä se nyt onkaan, kun joka toiminnosta siunaantuu kuvaan oma taso ja kaikki näyttää olevan loputtomasti säädettävissä. Ja tosiaan 1-bittisten teko on lähellä sydäntä. En tiennyt että Photo ei niitä tue ja nyt sitten on vielä vähemmän intressiä opiskella sitä. Palaan siihen kenties, jos innostun kehittelemään RAW-kuvia tai jotain, mutta nyt kun haluan lähinnä saada jotakin aikaiseksi niin Clip Studio ja vanha Fotarin reuhka saa kelvata.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Muumio

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #5 : 30.09.2020 klo 20:33:58 »
No, ei se Affinity ole kovinkaan kallis, vaikka sen ostaisikin täydellä hinnalla. Photoshopin tilaus on pitkällä juoksulla paljon kalliimpi. Affinity Photo on tosiaan oma maailmansa, mutta silläkin saa tehtyä todella hienoja juttuja. Eikä kannata kovin surullinen olla jos sen on vahingossakaan ostanut, sillä jos myöhemmin ostaa Designerin, niin nehän kävelevät mukavasti käsi kädessä. Designerin sisältä voi avata tiedoston suoraan Photossa ja siirtyä sitten takaisin Designeriin.

Nuo "oliot", eli live adjustmentit ovat muuten yksi syy, mistä itse pidän Affinityssä. Olihan ne aika outoja aluksi, mutta ne ovat todella käteviä, sillä alkuperäinen taso säilyy koskemattomana. Aina voi perua muutokset vaikka kuinka myöhään. Ja voihan ne mergettää yhdeksi tasoksi muutosten jälkeen, jos ne kovasti häiritsee.
-----

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Affinity Designer/Photo/Publisher
« Vastaus #6 : 30.09.2020 klo 21:27:19 »
Joo, ei se hankinta mua niin sureta. Tavallaan oma vika kun ei jaksa opetella, mutta eipähän sitä tai sen ominaisuuksia nyt myöskään juuri tarvitse mihinkään. Varmaan jos esim. alkais kuvata enemmän ja tosissaan raw:na niin kannattaisi opetella.
Sarjisten värittäminen taas. Laiskuuttani käytän siihen nyt tuttua siihen kehittämääni metodia, jonka jälkeen olen tyytyväinen. Semmoisessa työnkulussa ja väritystyylin kehittämisessäkin on oma hommansa, mihin ei nyt ole tarvinnut ryhtyä.

Tietenkin tasot voi litistää yhteen, mutta jo ajatuksen tasolla se keskeneräisyys, että kaiken voi perua ja muuttaa, ei oikein sovi luonteelleni kun muutenkin olen liian kova säätämään. :-) Mieluummin pyrin tekemään valmista ennen kuin etenen seuraaviin vaiheisiin ja toisaalta tarvittaessa alusta uudelleen, jos on mennyt oikein pahasti päätökset metsään.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson